Kan ikke bruge visudo
Fra : JS

Dato : 10-04-05 22:55

Jeg skal ændre i min sudoers fil og skal derfor bruge visudo. Men når jeg er
i root og skriver får jeg denne fejlbesked:

root@ubuntu:/home/user # visudo
visudo: no editor found (editor path = /usr/bin/editor)
root@ubuntu:/home/user #

Jeg bruger Ubuntu og FVWM window Manager. Jeg har prøvet at skrive apt-get
install visudo, men kan ikke installere det nogen steder fra. Hvordan får
jeg visudo til at du?

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 10-04-05 23:44

JS wrote:

> [...]
> install visudo, men kan ikke installere det nogen steder fra. Hvordan får

Jeg anvender ikke Ubuntu, og løsningen på problemet kan meget vel være
anderledes her end i min Gentoo, men overordnet set skal du have defineret en
korrekt editor. Følgende er taget fra min /etc/rc.conf:
-----
# Set EDITOR to your preferred editor.
EDITOR="/bin/nano"
#EDITOR="/usr/bin/vim"
#EDITOR="/usr/bin/emacs"
-----

På Ubuntu må der eksistere en tilsvarende fil, hvor konfigurering af EDITOR
parameteren kan foregå. - Eller kan du bare tilføje parameteren
i /etc/profile, hvor en linue i stil med "export EDITOR=/usr/bin/emacs",
ville løse problemerne...

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 11-04-05 08:39

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote:

> korrekt editor. F?lgende er taget fra min /etc/rc.conf:
> i /etc/profile, hvor en linue i stil med "export EDITOR=/usr/bin/emacs",

Hvad med at saette det for brugeren i hans lokale konfigurationsfil?
Der er ikke megen grund til at saette den globale fil, med mindre man
har et hjernedoedt system hvor nano er defaulteditor.

--
jlouis