I forbindelse med slrn...
Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 18:24

I Windows havde jeg en batfil som bl.a. gjorde følgende:

1. Navigerede til slrns 'home' (E:\slrn\home\).
2. Startede slrn med nogle switches.

Effekten af at starte slrn fra E:\slrn\home\, var at denne mappe af slrn
blev betragtet som hjem - det var her artikler, followups osv. kom til
at ligge.

Hvordan laver jeg noget i Linux med samme effekt som den batfil? - og
kan jeg lægge den et sted, så det er dén der køres når jeg skriver
'slrn' i prompten?

En anden ting er at slrns dokumentation ligger i en .gz-fil, manualen
hedder derfor manual.txt.gz. Jeg går ud fra at den er pakket i en
..gz-fil fordi man kan pakke den ud "on-the-fly" med en-eller-anden
kommando, men hvilken? Hvis ikke er det da lidt upraktisk at man først
skal pakke den ud før man kan læse den, er det ikke?

PS: $SLRNHOME virker vist ikke rigtigt for mig. Ellers kunne jeg vel
bruge den i en eller anden form for Linux batfil (hedder det bash?).

lars@desktop$ SLRNHOME=~/programs/slrn/home/
lars@desktop$ echo $SLRNHOME
/home/lars/programs/slrn/home/

Men når jeg starter slrn og begynder på en ny artikel, så gemmes den i
~/.article i stedet for under /home/lars/programs/slrn/home/.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-04-05 18:28

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> [...]
>
> Effekten af at starte slrn fra E:\slrn\home\, var at denne mappe af slrn
> blev betragtet som hjem - det var her artikler, followups osv. kom til

Gemmer din slrn autmatisk followups, etc? Min gør ikke.. det skal man
sikkert specificer i .slrnrc

> Hvordan laver jeg noget i Linux med samme effekt som den batfil? - og
> kan jeg lægge den et sted, så det er dén der køres når jeg skriver
> 'slrn' i prompten?

Du kan lave et script der hedder slrn og smide i $HOME/bin og sørge for
at $HOME/bin er først i stien..

Hvis det kun er ekstra options, så kan du bruge aliases

jesper@ibm$ alias slrn="slrn -opt"
jesper@ibm$ alias
alias ls='ls --color=auto'
alias slrn='slrn -opt'

man slrn

> [...]
> kommando, men hvilken? Hvis ikke er det da lidt upraktisk at man først
> skal pakke den ud før man kan læse den, er det ikke?

brug
zless /usr/asdfasfsaf/manual.txt.gz

> [...]
>
> Men når jeg starter slrn og begynder på en ny artikel, så gemmes den i
> ~/.article i stedet for under /home/lars/programs/slrn/home/.

Det er kun den temporære ikke?

Jesper

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk
.... der er blevet medlem af Free Software Foundation i denne uge:

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 18:50

Jesper Krogh wrote:

> Gemmer din slrn autmatisk followups, etc? Min gør ikke..

Jah, altså den gemmer dem i .followup, .article osv., men de er jo kun
intakte indtil næste gang man skriver en followup/article.

> det skal man sikkert specificer i .slrnrc

Du tænker nok på save_posts?

> Du kan lave et script der hedder slrn og smide i $HOME/bin

Er der forskel på ~ og $HOME?

> sørge for at $HOME/bin er først i stien..

$PATH? Hvordan tilføjer man noget til den permanent?

> zless /usr/asdfasfsaf/manual.txt.gz

Kan man søge i zless?

> Det er kun den temporære ikke?

Den bliver liggende når slrn er lukket, men overskrives som sagt når man
skriver nye indlæg.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-04-05 19:00

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:

> Jah, altså den gemmer dem i .followup, .article osv., men de er jo kun
> intakte indtil næste gang man skriver en followup/article.

Hvorfor er default ikke godtnok?

> Er der forskel på ~ og $HOME?

Nope, det er det samme.. bortset fra at ~jesper altid vil være brugeren
jesper's home.

> $PATH? Hvordan tilføjer man noget til den permanent?

export PATH=$PATH:/ny/sti/

i ~/.bashrc

> Kan man søge i zless?

med / og n N

> Den bliver liggende når slrn er lukket, men overskrives som sagt når man
> skriver nye indlæg.

Ok, så er jeg med igen.

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 19:10

Jesper Krogh wrote:

> Hvorfor er default ikke godtnok?

Hvorfor jeg ikke vil have dem liggende i ~? Fordi jeg gerne vil have
lidt orden da. :) Jeg synes det er meget rart at slrn har sin egen lille
mappe, thunderbird sin osv., i stedet for at det hele bare ligger i en
stor mudderpøl (nemlig ~).

> export PATH=$PATH:/ny/sti/
>
> i ~/.bashrc

Kan man virkeligt ikke lave en ændring i PATH *helt* permanent, således
at tilføjelsen ikke skal ske hver gang .bashrc køres? Der må da være en
tekstfil hvor PATH hentes fra? Hvor tit køres .bashrc egentlig?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-04-05 19:18

> [...]
> lidt orden da. :) Jeg synes det er meget rart at slrn har sin egen lille
> mappe, thunderbird sin osv., i stedet for at det hele bare ligger i en

De plejer at holde rimeligt godt styr på det selv.. syntes jeg i al
fald. Omend, du har ret at slrn ikke er helt stueren her, den burde have
lavet en underfolder i ~/.slrn/ og gemt tingene der i stedet for at
okkupere flere filer i roden.

> Kan man virkeligt ikke lave en ændring i PATH *helt* permanent, således
> at tilføjelsen ikke skal ske hver gang .bashrc køres? Der må da være en
> tekstfil hvor PATH hentes fra? Hvor tit køres .bashrc egentlig?

~/.bashrc er *helt* permanent for dig som bruger. Skal det være for alle
brugere så er det /etc/profile (eksempelvis)

Hvergang programmet "bash" som er din shell starter, så indlæser den en
række konfigurationfiler "man bash" beskriver det. ovenstående er begge
nogen af dem.

Jeg ved ikke hvad du mener med "helt permanent".. alle programmer skal
jo have sine oplysninger et eller andet sted fra og når man nu sætter
det i dem som bliver læst ved opstart af programmet, så er det vel svært
at gøre mere permanent.

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-04-05 08:46

Jesper Krogh wrote:

> Jeg ved ikke hvad du mener med "helt permanent"..

Hov, jeg glemte vist at svare på det. Med "helt permanent" mener jeg at
der måske lå en tekstfil et sted (/etc/path eller whatever), hvor stien
stod "hardcoded" og kunne ændres i. Det trick du lavede ('export
PATH=$PATH:/ny/sti') tilføjer jo '/ny/sti' til en-eller-anden allerede
eksisterende PATH, hver gang der startes en bash. Alternativet var måske
at ændre i PATH én gang for alle, i en eventuel tekstfil omtalt før.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-04-05 08:59

> [...]
> eksisterende PATH, hver gang der startes en bash. Alternativet var måske
> at ændre i PATH én gang for alle, i en eventuel tekstfil omtalt før.

Men hvis du læser "man bash" så kan du se at der er en hel række af
filer. Derfor er et meget dumt at overskrive hele PATH i den sidste der
bliver læste og det er formålstjenligt at holde dine brugerspecifikke
ting i den der er i dit home (som bliver læst sidst).

Dette er jo en designovervejelse de har gjort mht. bash men alle de
andre programmer benytter samme system for at sikre at du kan have
globale ting og lokale ting for hver bruger.

hver bruger kan have deres egen tidszone indstillinger og lokalt sprog
til trods for at det er samme computer de er på. Linux er jo et ægte
flerbruger system, så det sætter ingen begrænsninger for hvor folk
logger ind henne fra i verden.

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 20:10

Jesper Krogh wrote:

> Du kan lave et script der hedder slrn og smide i $HOME/bin og sørge for
> at $HOME/bin er først i stien..

Jeg har den der .sh-fil, som jeg kan starte med 'sh slrn.sh'. Kan jeg få
det så jeg kun skal skrive 'slrn'?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-04-05 20:13

> Jeg har den der .sh-fil, som jeg kan starte med 'sh slrn.sh'. Kan jeg få
> det så jeg kun skal skrive 'slrn'?

Så vil jeg anbefale et alias. Alternativt skal du omdøbe slrn til noget
andet, kalde dit skrivt slrn og så kalde den eksekverbare fil fra scriptet.
Ikke kønt IMHO

Thomas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 20:35

Thomas S. Iversen wrote:

> Så vil jeg anbefale et alias.

Jah, men så jeg kan jo ikke definere SLRNHOME først. Det kunne jeg så
gøre i min .bashrc, men det ender med at slrn er afhængig af alt muligt
alle steder. Måske skulle jeg bare lytte til hvordan I kører slrn, I er
trods alt vant til Linux.

PS: Jeg har på fornemmeren at min nyhedsserver ikke kan følge med. Jeg
synes at nogle indlæg er RET lang tid om at dukke op.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-04-05 20:44

On 2005-04-10, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Jah, men så jeg kan jo ikke definere SLRNHOME først. Det kunne jeg så
> gøre i min .bashrc, men det ender med at slrn er afhængig af alt muligt

ork jo -
alias slrn='SLRNHOME=hest slrn'
i .bashrc

--
Sune

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 20:56

Sune Vuorela wrote:

> alias slrn='SLRNHOME=hest slrn'

Okay, godt nok. Hvad hvis 'SLRNHOME=hest' var noget der havde taget
argumenter? Så var 'slrn' vel blevet opfattet som et argument.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-04-05 21:22

On 2005-04-10, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:

> Okay, godt nok. Hvad hvis 'SLRNHOME=hest' var noget der havde taget
> argumenter? Så var 'slrn' vel blevet opfattet som et argument.

Det tager ikke argumenter når man laver en tildeling ,)

--
Sune

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 21:45

Sune Vuorela wrote:

> Det tager ikke argumenter når man laver en tildeling ,)

Hæh, nej, men jeg tror ikke jeg forstår mellemrummet mellem
'SLRNHOME=hest' og 'slrn'. Jeg forstod det umiddelbart som en separator
mellem kommandoer, men det er det måske ikke. Mit spørgsmål gik på, at
hvad hvis den første kommando havde taget argumenter? - så ville anden
kommando blive betragtet som et argument til den første.

En anden ting... Hvorfor er det ikke nødvendigt med 'export' foran
SLRNHOME når jeg laver tildelingen i alias?

En tredje ting... Hvornår bliver .bashrc kørt? Hver gang man starter et
terminalvindue?

Puha det er hårdt det her Linux-snavs. Jeg er udmattet.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 10-04-05 21:54

On 2005-04-10, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> [...]
> hvad hvis den første kommando havde taget argumenter? - så ville anden
> kommando blive betragtet som et argument til den første.

det første er ikke en kommando - det er derfor man kan lave tricket.
Det skaber et miljø man kører næste kommando i.
og derefter glemmes miljøet igen.

> En anden ting... Hvorfor er det ikke nødvendigt med 'export' foran
> SLRNHOME når jeg laver tildelingen i alias?

Fordi det laves med et enlinjestrick.
Du kan også på en linje skrive
SLRNHOME=hest slrn
det giver samme resultat - og er måske endda lidt pænere end
export SLRNHOME=hest
slrn

> En tredje ting... Hvornår bliver .bashrc kørt? Hver gang man starter et
> terminalvindue?

Hver gang man starter bash.
Der startes en bash i hvert terminalvindue.

> Puha det er hårdt det her Linux-snavs. Jeg er udmattet.
Men er det alligevel ikke rart.

--
Sune

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 22:48

Sune Vuorela wrote:

> Men er det alligevel ikke rart.

Joh... Punkt 2 i indlægget "Tre ting i Ubuntu" bekymrer mig lidt. Jeg
håber sgu det er Nautilus den har været gal med. En anden ting er at
systemet ser ud til at blive RET langsomt når jeg kopierer fra DVD til
HD. Langsommere end Windows blev.

Lige nu synes jeg det mest rare er følelsen af "power under the hood",
hvis I forstår. :) Jeg fornemmer at jeg kan gøre lige hvad der passer
mig. En anden ting der virkeligt glæder mig, er at der er så få ting jeg
skal ændre i opsætningen. I Windows kunne jeg bruge timer på at slå alt
muligt lort fra, og ændre alle mulige skøre indstillinger. Men den glade
følelse er det jo nok ikke så meget Linux som Ubuntu jeg skal takke for.

Den dag det går op for mig at jeg virkeligt føler mig hjemme og bekendt
med de mest almindelige kommandoer i Linux, bliver en god dag. :) Indtil
da er jeg forberedt på at tage det gode med det onde, som Lars von Trier
ville udtrykke det. ;)

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-04-05 21:56

> [...]
> hvad hvis den første kommando havde taget argumenter? - så ville anden
> kommando blive betragtet som et argument til den første.

Det problem ville jeg tage den dag det dukkede op, det er ikke sket for
mig endnu og der er gået nogle år.

> En anden ting... Hvorfor er det ikke nødvendigt med 'export' foran
> SLRNHOME når jeg laver tildelingen i alias?

Du kan i shellen specificere variable direkte:
jesper@ibm$ PATH=/home ls 1
bash: ls: command not found
jesper@ibm$ ls 1
ls: 1: No such file or directory

I den første overskriver $PATH lokalt for den næste kommando, så den kan
ikke finde "ls" og lige efter kan du se at den kan godt finde ls.. så denne
variable er ikke permanent.

Dette er altså advanceret bash-scripting, der er en lang og god guide på
http://www.tldp.org/ i bash-scripting.

> En tredje ting... Hvornår bliver .bashrc kørt? Hver gang man starter et
> terminalvindue?

Hver gang bash bliver startet "man bash"

> Puha det er hårdt det her Linux-snavs. Jeg er udmattet.

Og lærerigt .. Du vælger jo heller ikke at gå den nemmeste vej..

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 22:52

Jesper Krogh wrote:

> Det problem ville jeg tage den dag det dukkede op, det er ikke sket for
> mig endnu og der er gået nogle år.

Hæh, okay. Kan man ellers køre en ubegrænset mængde "kommandoer" efter
hinanden? 'PATH=hest HOME=fugl [mere endnu] ls' f.eks.?

> Og lærerigt .. Du vælger jo heller ikke at gå den nemmeste vej..

Jeg håber du mener det på den gode måde. ;) Ellers tager jeg gerne imod
råd om hvordan jeg kan gøre det nemmere for mig selv.

Jeg kan ikke gøre for det, jeg er nødt til at have bare et minimum af
viden om hvordan tingene fungerer. :)

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-04-05 05:52

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:

> Hæh, okay. Kan man ellers køre en ubegrænset mængde "kommandoer" efter
> hinanden? 'PATH=hest HOME=fugl [mere endnu] ls' f.eks.?

Nu fik du jo referencen til man-siden for bash og til Advanced Bash Scripting
guide: http://www.tldp.org/LDP/abs/html/index.html

Så.. go hunt...

Jeg er ikke bash-haj, men kan klare det på det niveau der nu kræves i
daglig brug. Det er et programmeringssprog som dde fleste ander, med
deres egne finurligheder.

> Jeg håber du mener det på den gode måde. ;) Ellers tager jeg gerne imod
> råd om hvordan jeg kan gøre det nemmere for mig selv.

Jeg ville klart bære over med slrn's placering af temporære filer. Og
din ekstra geninstallering ville jeg også have sprunget over. Men ellers
syntes jeg det lyder til at du klarer det meget godt.

> Jeg kan ikke gøre for det, jeg er nødt til at have bare et minimum af
> viden om hvordan tingene fungerer. :)

Du er allerede ude i ting, som en standard windows bruger aldrig ville
have interesseret sig for. Ikke at det er forkert at gøre det, men det
er netop et af de steder hvor Linux ikke "skjuler" noget for dig.

Hvis du bor i København, så kan jeg klart anbefale at komme og høre
Peter Toft her: http://www.sslug.dk/moede/hygge/2005-04-21/ ... eller
rettere, det vil jeg også anbefale selvom du bor længere væk, men det
vil jo altid være et trade-off

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-04-05 08:41

Jesper Krogh wrote:

> Nu fik du jo referencen til man-siden for bash og til Advanced Bash Scripting
> guide: http://www.tldp.org/LDP/abs/html/index.html
>
> Så.. go hunt...

ARGH, ja, sorry... Det går lidt for hurtigt nogle gange. Mange links
bliver skimmet ganske lidt. Når der er kommet ro på vandene så læser jeg
de her tråde forfra.

> Du er allerede ude i ting, som en standard windows bruger aldrig ville
> have interesseret sig for. Ikke at det er forkert at gøre det, men det
> er netop et af de steder hvor Linux ikke "skjuler" noget for dig.

Hæh, jeg kunne vist heller ikke prale af at være standard bruger. :) Jeg
er måske nok en Hacker (Ultra?)Light (http://hacking.dk/). ;)

Jeg vil da overveje det.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-04-05 18:34

> Hvordan laver jeg noget i Linux med samme effekt som den batfil? - og
> kan jeg lægge den et sted, så det er dén der køres når jeg skriver
> 'slrn' i prompten?

Du kan lave en .sh fil

--- cut (f.eks. slrn.sh) -
#!/bin/sh
cd /whatever
slrn

og så køre den.

Du kan også lave et alias og stoppe i .bashrc
Fra min:

alias dirac='ssh thomassi@dirac.dina.kvl.dk'

> En anden ting er at slrns dokumentation ligger i en .gz-fil, manualen
> hedder derfor manual.txt.gz. Jeg går ud fra at den er pakket i en

zless manual.txt.gz

Thomas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 19:01

Thomas S. Iversen wrote:

> Du kan lave en .sh fil
>
> --- cut (f.eks. slrn.sh) -
> #!/bin/sh
> cd /whatever
> slrn

Det går lige op for mig, at uanset hvorfra jeg starter slrn, så havner
..article o.lign. altid i ~/ (sådan var det ikke i Windows). Hvad gør jeg
ved det? Så er jeg vel tvunget til at bruger SLRNHOME, som ikke virker?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-04-05 19:03

> [...]
> .article o.lign. altid i ~/ (sådan var det ikke i Windows). Hvad gør jeg
> ved det? Så er jeg vel tvunget til at bruger SLRNHOME, som ikke virker?

Det ville være en bug, prøv at læse man slrn, der står fint beskrevet at
hvis den ikke kan finde $SLRNHOME, så falder den tilbage til $HOME.

Hvordan har du sat SLRNHOME?

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 19:11

Jesper Krogh wrote:

> Det ville være en bug, prøv at læse man slrn, der står fint beskrevet at
> hvis den ikke kan finde $SLRNHOME, så falder den tilbage til $HOME.

Ja nemlig.

> Hvordan har du sat SLRNHOME?

Det stod i mit første indlæg. :)

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-04-05 19:18

> lars@desktop$ SLRNHOME=~/programs/slrn/home/
> lars@desktop$ echo $SLRNHOME
> /home/lars/programs/slrn/home/

Prøv en export SLRNHOME=~/programs/slrn/home

Thomas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 19:52

Thomas S. Iversen wrote:

> Prøv en export SLRNHOME=~/programs/slrn/home

Hvad gør export?

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-04-05 19:55

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:

> Hvad gør export?

man bash

export [-fn] [name[=word]] ...
export -p
The supplied names are marked for automatic export to the envi-
ronment of subsequently executed commands. If the -f option is
given, the names refer to functions. If no names are given, or
if the -p option is supplied, a list of all names that are
exported in this shell is printed. The -n option causes the
export property to be removed from each name. If a variable
name is followed by =word, the value of the variable is set to
word. export returns an exit status of 0 unless an invalid
option is encountered, one of the names is not a valid shell
variable name, or -f is supplied with a name that is not a func-
tion.

Jesper

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 10-04-05 20:12

> Hvad gør export?

Den har Jesper svaret på. Det virker hos mig med export men ikke uden.
Btw. unset kan bruges til at "nulstille". SÅ kan du lege lidt.

Thomas

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 20:09

Thomas S. Iversen wrote:

> Prøv en export SLRNHOME=~/programs/slrn/home

That did it. Tak.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-04-05 19:19

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:
> Det stod i mit første indlæg. :)
>
> lars@desktop$ SLRNHOME=~/programs/slrn/home/
> lars@desktop$ echo $SLRNHOME
> /home/lars/programs/slrn/home/

Og du startede slrn fra den samme terminal som du skrev ovenstående i?

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 10-04-05 19:52

Jesper Krogh wrote:

> Og du startede slrn fra den samme terminal som du skrev ovenstående i?

Jep.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-04-05 07:15

Lars Stokholm skrev:

> [...]
> er pakket i en .gz-fil fordi man kan pakke den ud "on-the-fly"
> med en-eller-anden kommando, men hvilken?

Prøv at installere 'most' (pager skrevet af samme forfatter som slrn).
Så er det bare "most fil.gz".

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-04-05 08:50

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Prøv at installere 'most' (pager skrevet af samme forfatter som slrn).
> Så er det bare "most fil.gz".

Tak, den ser ud til at virke fint også, men når jeg afslutter får jeg
denne i prompten: 'gzip: stdout: Broken pipe'.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-04-05 09:11

> Tak, den ser ud til at virke fint også, men når jeg afslutter får jeg
> denne i prompten: 'gzip: stdout: Broken pipe'.

Hvilket er gzip (den der tager sig af .gz filer) der brokker sig over, at
pludselig, uden varsel, forsvandt den modtager der skulle bruge de unzippede
data.

Der er sikkert sket det, at du har lukket most, most har lige glemt at
fortælle gzip at nu lukker jeg ned, gzip bliver forvirret og brokker sig
selvklart.

Thomas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 11-04-05 09:13

I dk.edb.system.unix, skrev Lars Stokholm:

> Tak, den ser ud til at virke fint også, men når jeg afslutter får jeg
> denne i prompten: 'gzip: stdout: Broken pipe'.

Det skal vist betragtes som en "feature" i denne sammenhæng

Jesper

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-04-05 15:36

Emnelinjen siger vel det hele. :) Jeg har installeret slrn og det ser
ud til at koere, men tegnsaettet er galt. Alle andres ae'er, oe'er og
aa'er ser underlige ud og mine egne (ser rigtige ud for mig men) er
forkerte. Hvad goer jeg ved det?

De traer som slrn laver for at traade indlaeg kan heller ikke vises.
Jeg er bekendt med simulate_graphic_chars, men det er ikke det jeg
oensker. Kan Konsole (KDE/Kubuntu) ikke vise disse tegn?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-04-05 22:59

On 2005-04-11, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> [...]
> ud til at koere, men tegnsaettet er galt. Alle andres ae'er, oe'er og
> aa'er ser underlige ud og mine egne (ser rigtige ud for mig men) er

Okay, jeg har fået noget hjælp i news.software.readers.

Problemet skyldes at:
... Current Locale i GNOMEs Terminal er UTF-8.
... mit 'locale' er en_DK.UTF-8 i stedet for en_DK.

Ved at vælge ISO-8859-1 fra menuen 'Terminal' > 'Set Character
Encoding' (GNOME Terminal) kan slrn vise æ, ø og å. Men jeg ved
ikke hvordan jeg får Terminal til at vælge den som standard.

Ved at køre 'dpkg-reconfigure locales' og vælge en_DK (af en eller
anden grund vil en_DK.UTF ikke lade sig afinstallere), kan slrn
vise de træer jeg talte om, og tilmed kan Vim nu skrive æ, ø og å
mens min Terminal er i ISO-8895-1 (sikkert fordi jeg nu faktisk
har en_DK (ISO-8859-1) installeret).

Begge tilsammen giver det ønskede resultat, men:

Valget af en_DK fra 'dpkg-configure locales' gjorde at der blev
tilføjet et nyt tegnsæt til 'Terminal' > 'Set Character Encoding'.
Desværre er det blevet sat til 'Current Locale' (altså default
encoding for mine Terminal-vinduer går jeg ud fra).

En ting er hvorfor det nyt tegnsæt (ANSI_X3.4-1968) er tilføjet
til listen, en anden hvordan jeg vælger ISO-8859-1 som standard.

Er der ikke nogen af jeg andre slrn-brugere som har haft problemer
med UTF-8?

PS: Jeg brød mig ikke om KDE, så det er atter GNOME jeg taler om.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 11-04-05 23:03

On 2005-04-11, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Er der ikke nogen af jeg andre slrn-brugere som har haft problemer
> med UTF-8?

Jeg synes jeg har læst noget om at der kun er en eksperimentel
slrn-pakke der understøtter utf8

http://slrn.sourceforge.net/

--
Sune

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-04-05 23:15

On 2005-04-11, Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:
> Jeg synes jeg har laest noget om at der kun er en eksperimentel
> slrn-pakke der understoetter utf8

Frit fra hukommelsen er det vist S-Lang 2 der goer det, og
i oevrigt er det vist kun laesning af UTF-8. Det er cvs-
versionen af slrn der kan compile mod S-Lang (pre-)2, og den
kan ikke sende UTF-8. Det er planlagt, men jeg kan ikke huske
hvornaar. Det er i hvert fald ikke noget jeg vil vente paa :)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 11-04-05 23:25

On 2005-04-11, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> Ved at koere 'dpkg-reconfigure locales' og vaelge en_DK [...]

Foerste gang jeg goer det:

lars@desktop$ sudo dpkg-reconfigure locales
Generating locales...
en_US.UTF-8... done
en_AU.UTF-8... done
en_BW.UTF-8... done
en_CA.UTF-8... done
en_GB.UTF-8... done
en_HK.UTF-8... done
en_IE.UTF-8... done
en_IN.UTF-8... done
en_NZ.UTF-8... done
en_PH.UTF-8... done
en_SG.UTF-8... done
en_ZA.UTF-8... done
en_ZW.UTF-8... done
en_DK.ISO-8859-1... done
Generation complete.

Hvis jeg koerer kommandoen igen uden at lave aendringer:

lars@desktop$ sudo dpkg-reconfigure locales
perl: warning: Setting locale failed.
perl: warning: Please check that your locale settings:
LANGUAGE = "en_DK:en",
LC_ALL = (unset),
LANG = "en_DK.UTF-8"
are supported and installed on your system.
perl: warning: Falling back to the standard locale ("C").
locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or
directory
locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
Automatically selecting en_DK.UTF-8 locale in addition to en_DK.
/usr/bin/locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or
directory
/usr/bin/locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file
or directory
/usr/bin/locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or
directory
Generating locales...
en_DK.UTF-8... done
en_US.UTF-8... done
en_AU.UTF-8... done
en_BW.UTF-8... done
en_CA.UTF-8... done
en_GB.UTF-8... done
en_HK.UTF-8... done
en_IE.UTF-8... done
en_IN.UTF-8... done
en_NZ.UTF-8... done
en_PH.UTF-8... done
en_SG.UTF-8... done
en_ZA.UTF-8... done
en_ZW.UTF-8... done
en_DK.ISO-8859-1... done
Generation complete.

Den vil ikke af med UTF-8, hvorfor?

lars@desktop$ locale
LANG=en_DK.UTF-8
LC_CTYPE="en_DK.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_DK.UTF-8"
LC_TIME="en_DK.UTF-8"
LC_COLLATE="en_DK.UTF-8"
LC_MONETARY="en_DK.UTF-8"
LC_MESSAGES="en_DK.UTF-8"
LC_PAPER="en_DK.UTF-8"
LC_NAME="en_DK.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_DK.UTF-8"
LC_TELEPHONE="en_DK.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="en_DK.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="en_DK.UTF-8"
LC_ALL=

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-04-05 01:01

On 2005-04-11, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:

> Foerste gang jeg goer det:

Problemet var bare at jeg i anden skærm af 'dpkg-reconfigure'
pga. en misforståelse af teksten valgte NONE i stedet for en_DK.
Nu da jeg har indset det, virker det hele vist smukt.

Jeg har bare to spørgsmål:

1. Kan jeg fint leve med at min default encoding er ISO-8859-1
fremfor UTF-8 (unicode)?

2. I 'dpkg-reconfigure locales' kan man vælge/fravælge en masse
mere eller mindre eksotiske tegnsæt. Har jeg brug for andet
end en_DK? *Skal*/*bør* jeg have UTF-8 installeret også?
Skal jeg bruge en_US til noget?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 12-04-05 01:21

On 2005-04-12, Lars Stokholm <stokholm@despammed.com> wrote:
> 2. I 'dpkg-reconfigure locales' kan man vælge/fravælge en masse
> mere eller mindre eksotiske tegnsæt. Har jeg brug for andet
> end en_DK? *Skal*/*bør* jeg have UTF-8 installeret også?
> Skal jeg bruge en_US til noget?

Nu har jeg fravalgt alt undtagen en_DK, og jeg kan ikke umiddelbart
mærke nogen problemer. Jeg kan selvfølgeligt ikke længere skrive
eurotegn i Terminalen, fordi det ikke er i ISO-8859-1.

Men en ting som jeg undrer mig over... Fra føromtalte 'Terminal' >
'Set Character Set' kan jeg stadig vælge UTF-8, som tillader mig
at skrive eurotegn og alt muligt andet underligt i terminalen.
Hvordan kan det egentlig være? Har jeg ikke afinstalleret det?

(Mand jeg kører en dårlig usenetstil, med alle de her svar til
mig selv.) :)