Installation af Ubuntu på IBMT42.
Fra : Run

Dato : 06-04-05 18:59

Hej NG,

Jeg er forholdsvis ny inden for linux. Jeg har prøvet Debian men
"knækkede nakken" da jeg syntes det var uoverkommeligt at få systemet op
og kører optimalt.
Jeg har igen fået blod på tanden til at prøve linux, for jeg er godt
træt af windows. Mit valg af dist. falder på Ubuntu da jeg har hørt at
det er nemmere at få op og køre og der var mange ting i Debian som jeg
syntes godt om. Men jeg har lige nogle spørgsmål før jeg går igang med
installationen.

1.
Da jeg stadig er en grøn linuxbruger vil jeg gerne i starten køre
dualboot. Så jeg vil gerne beholde windows parititionen. Jeg vil også
gerne beholde IBM's skjulte recovery parition hvis det er muligt.
Hvordan får jeg bedst partitioneret min harddisk uden at miste de andre
partitioner? Er det noget Ubuntu-installationen kan klare for mig eller
skal jeg bruge et andet program?

2.
Skal jeg vente med at installere Ubuntu til den nye version kommer?

Venlig Hilsen
/run

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-04-05 21:32

Run wrote:

> [...]
> Hvordan får jeg bedst partitioneret min harddisk uden at miste de andre
> partitioner? Er det noget Ubuntu-installationen kan klare for mig eller

Jeg har også lige haft Ubuntu [og Kubuntu] på Thinkpad'en - på samme
fysiske hdd som den medfølgende Windows.
Jeg brugte QParted til at formindske Windows-partitionen og frigøre
plads til en separat Linux-partition.
QParted er ofte til stede når man installerer sin Linux.
Hvis du vil være 1000% sikker på ikke at ødelægge din originale hdd ved
et uheld, så vil jeg anbefale dig at købe en ekstra harddisk.
Lidt træls hvis man kommer til at ødelægge den skjulte partition på
disken....og de koster ikke en bondegård mere [ min kostede > 1000,- ]

> 2.
> Skal jeg vente med at installere Ubuntu til den nye version kommer?

Jo....den skulle komme indenfor ganske få dage.
Jeg blev dog skuffet over Ubuntu i forhold til Mepis, som jeg kom fra -
og er tilbage på igen :)

--
Mvh Henrik.

Fra : Run

Dato : 06-04-05 21:42

Henrik Aarfeldt wrote:

> [...]
> plads til en separat Linux-partition.
> QParted er ofte til stede når man installerer sin Linux.
Er det et program som er den del af Ubuntuinstallationen eller skal jeg
manuelt starte det? Hvor let tilgængeligt er programmet, er det til at
bruge selv om man er forholdsvis ny inden for linux?

Og lige et spørgsmål til, skal jeg selv lave en swap partition eller
klare Ubuntuinstallationen det for mig?

/run

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 06-04-05 22:23

Run wrote:

> Er det et program som er den del af Ubuntuinstallationen eller skal jeg
> manuelt starte det?

Jeg prøvede lige at boot'e på en Ubuntu-CD, og så vidt jeg kan se så kan
man ikke under installations-processen udføre de nødvendige handlinger -
formindske din eksisterende partition.
Den kan installere på hele diske - eller bruge en ledig partition.

> Hvor let tilgængeligt er programmet, er det til at
> bruge selv om man er forholdsvis ny inden for linux?

QParted er ganske nydelig grafisk brugerflade, hvor du skal starte med
at formindske din eksisterende partition, og dermed frigøre plads til de
nødvendige Linux-partitioner.
Jeg skrumpede mine 40GB ned, således at der var 20GB til linux.

> Og lige et spørgsmål til, skal jeg selv lave en swap partition eller
> klare Ubuntuinstallationen det for mig?

Du skal selv oprette en partition - hvis du altså ønsker swap.

Den grafiske del af Ubuntu-installationen er noget 'kedelig' at se på.
Jeg vil foreslå at du brænder 1 Mepis 3.3 CD, boot'er på den og bruger
QParted til at formindske din partition således at du kan få plads til
ubuntu'en.
QParted dukker op under installationen, når der skal vælges/oprettes
partitioner.

Bedste/sikreste løsning for at beskytte din dyre XP-disk er dog at
indkøbe en dedikeret harddisk til formålet.

--
Mvh Henrik.

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 07-04-05 18:45

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> writes:

> [...]
> handlinger -
> formindske din eksisterende partition.
> Den kan installere på hele diske - eller bruge en ledig partition.

Ubuntu tilbyder at auto-partitionere ledig diskplads. Jeg havde en
stor FAT32-patition som jeg slettede da installeren gav mulighed for
at vælge cfdisk. Derefter klarede den selv resten.

Resize af partitioner kræver nok boot af et tool-kit først.

> Du skal selv oprette en partition - hvis du altså ønsker swap.

Auto-partitionering laver også swap.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 08-04-05 22:19

Mogens Dybaek Christensen wrote:

> Ubuntu tilbyder at auto-partitionere ledig diskplads.

yeps - men der er ingen ledig plads på hdd'en på en T42'er.
Derfor skal den eksisterende partition formindskes, før der er ledig
plads - og det mener jeg ikke Ubuntu er i stand til under installationen.

--
Mvh Henrik.

Fra : Max Andersen

Dato : 07-04-05 07:43

Henrik Aarfeldt wrote:

> Jo....den skulle komme indenfor ganske få dage.
> Jeg blev dog skuffet over Ubuntu i forhold til Mepis, som jeg kom fra -
> og er tilbage på igen :)

Jeg har lige luret på Mepis, og jeg er ret imponeret.

Kunne være jeg skulle have et 3die OS på min bærbare....

Max

Fra : TS

Dato : 07-04-05 19:12

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message

> Jeg har også lige haft Ubuntu [og Kubuntu] på Thinkpad'en - på samme
> fysiske hdd som den medfølgende Windows.

Hejsa
Hvordan fik du det trådløse netværk til at virke?
Jeg har forsøgt med nogle live cd'er på min T41 - men der er ikke nogen der
finder det trådløse netværk
Og hvordan virker strømstyringen?

> Jo....den skulle komme indenfor ganske få dage.
> Jeg blev dog skuffet over Ubuntu i forhold til Mepis, som jeg kom fra - og
> er tilbage på igen :)

Hvilke fordele har Mepis?
Som jeg kan se, så koster det penge, 10$. Ikke at det er nogen herregård;
men man kan jo få alle andre gratis, inklusiv Suse 9.2

mvh TS

Fra : Allan Joergensen

Dato : 08-04-05 07:34

TS <tosch9@yahoo.dk> wrote:

> Hvordan fik du det trådløse netværk til at virke?
> Jeg har forsøgt med nogle live cd'er på min T41 - men der er ikke nogen der
> finder det trådløse netværk

Jeg mener (nu er det efterhånden et stykke tid siden at jeg har
installeret Ubuntu) at hotplug selv finder ud af at bruge
ipw2100-driveren (jeg har så af forskellige årsager senere skiftet den
ud med ndiswrapper).

> Og hvordan virker strømstyringen?

CPU throttling virker i hvert fald. Det er sjældent at jeg kører med min
laptop på batteri længere tid af gangen, så jeg ved ikke hvordan den
klarer sig i Linux og forhold til Windows.

Allan Joergensen

"139 (crucifictions) altogether. Special holiday. Passover."

Fra : Max Andersen

Dato : 08-04-05 07:45

TS wrote:

> Hvilke fordele har Mepis?
> Som jeg kan se, så koster det penge, 10$. Ikke at det er nogen herregård;
> men man kan jo få alle andre gratis, inklusiv Suse 9.2

Som jeg læser review'et har den mange af de pakker man normalt har behov
for, og udeladt nogle ikke å brugte, men jeg har ikke selv testet.

Så i og med at den får en slags 'bedst-i-test' må der være noget der er
gået godt i dist'en. Så prøves det skal den. Review'et var rigtig ogdt.
Der står mange af begrundelserne for hans vurdering

Jeg kører SuSE 9.2 nu, og hver 6 måned kommer der en ny SuSE, så det
koster mig 2 upgrades halvårligt, og det nærmer sig pænt, hvis ikke over
en windows pris, og selvom mulighederne i linux er LANGT større, så er
det aligevel en psykologisk tærskel jeg skal overskride, så jeg har
længe tænkt på at skifte dist.

Så alle anbefalinger fra folk der har prøvet alt, er godt. For der er
mange anbefalinger fra folk der kun har prøvet en 3-4 distributioner, og
de er ikke så brede.

Max

Fra : Max Andersen

Dato : 08-04-05 10:34

TS wrote:

> Som jeg kan se, så koster det penge, 10$. Ikke at det er nogen herregård;
> men man kan jo få alle andre gratis, inklusiv Suse 9.2

Forresten koster det penge at få sendt en CD, men du kan godt downloade
den fra mirrors gratis ser det ud til.

Max

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 08-04-05 22:26

TS wrote:

> Hvordan fik du det trådløse netværk til at virke?

Det virkede efter jeg lavede den første opdatering af systemet.

> Og hvordan virker strømstyringen?

ACPI virker med det samme - desuden bruger jeg powernowd til at dynamisk
throttle CPU-frekvensen ned

> Hvilke fordele har Mepis?

Til mit behov syntes jeg at Mepis er langt mere komplet - indeholder
alle de ting som man normalt må kæmpe med at få til at virke.

> Som jeg kan se, så koster det penge, 10$.

Den er ganske gratis at downloade.

--
Mvh Henrik.

Fra : TS

Dato : 09-04-05 11:31

> Det virkede efter jeg lavede den første opdatering af systemet.

Hejsa
Specielt pga. det vil jeg give det en chance. Har du eksempelvis prøvet med
WPA krytering?
mvh TS

Fra : Allan Joergensen

Dato : 09-04-05 11:59

TS <tosch9@yahoo.dk> wrote:

> Specielt pga. det vil jeg give det en chance. Har du eksempelvis prøvet med
> WPA krytering?

WPA fungerer glimrende med ndiswrapper; det skulle efter sigende også
virke med ipw2100/ipw2200 driverne, men det fik jeg aldrig til at virke.

Allan Joergensen

"Shut up! Shut up!" -- Crow T. Robot