Kan stadig ikke bruge Alt-Gr
Fra : JS

Dato : 03-04-05 22:22

I en tidligere post spurgte jeg om det var muligt at sætte min Ubuntu Linux
op til at dansk tastatur så jeg kan trykke Alt-Gr+2 for snabel-a og lave
tilde, pipe etc.

Tak for de mange løsningsforslag, men der er desvære intet som har hjulpet.
Jeg har spurgt i andre fora (herunder på ubuntu.com) og googlet i timer
uden at finde noget som løser problemet.

Er næste skridt at finde en anden Linux version end Ubuntu, da det virker
som om den ikke egner sig til dansk tastatur - og hvilken Linux type kan
man være sikker på understøtter et dansk tastatur??

Mvh
Johs

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 03-04-05 22:32

On Sun, 03 Apr 2005 23:21:44 +0200, JS wrote:

> Er næste skridt at finde en anden Linux version end Ubuntu, da det
> virker som om den ikke egner sig til dansk tastatur - og hvilken
> Linux type kan man være sikker på understøtter et dansk tastatur??

Måske Linspire er mere for dig?

"Linspire. The World's Easiest Desktop Linux!"

<http://www.linspire.com/>

Mvh.

--
"Ge mig en vinterdrog, ge mig allt du har Adam Sjøgren
Kom nu jag är kroniskt låg, bara mörkret hörs" asjo@koldfront.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-04-05 14:27

JS <d44sf@44ada.com> writes:

> I en tidligere post spurgte jeg om det var muligt at sætte min
> Ubuntu Linux op til at dansk tastatur så jeg kan trykke Alt-Gr+2 for
> snabel-a og lave tilde, pipe etc.

Af en eller anden grund er det lavet så smart i Ubuntu/Gnome, så den
der Option "RightAlt" "ModeShift" i xorg.conf ikke virker. Man skal
istedet rode med Gnomes keyboard-setup værktøj.

Jeg _tror_ at du skal ind under "Third level choosers" og vælge "Press
right alt-key to choose 3rd level". Ellers må du prøve dig lidt frem.
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : JS

Dato : 04-04-05 21:06

Jes Vestervang wrote:

> [...]
>
> Jeg _tror_ at du skal ind under "Third level choosers" og vælge "Press
> right alt-key to choose 3rd level". Ellers må du prøve dig lidt frem.

Det er ikke noget problem at skriver ~, @, |, \, i gnome som du kan se.
Problmet er når jeg er i login menuen og når jeg vælger at logge ind i
FVWM.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-04-05 21:27

JS <d44sf@44ada.com> writes:

> Det er ikke noget problem at skriver ~, @, |, \, i gnome som du kan se.
> Problmet er når jeg er i login menuen og når jeg vælger at logge ind i
> FVWM.

Hvis AltGr ikke konfigureres korrekt i X serveren kan det i hvert fald
forklare en del...

Hvis du starter "xev", flytter musen ind i vinduet og trykker AltGr,
hvad sker der så? Skulle være noget i retning af

KeyRelease event, serial 28, synthetic NO, window 0x3200001,
root 0x40, subw 0x3200002, time 344167514, (61,33), root:(76,128),
state 0x80, keycode 113 (keysym 0xfe03, ISO_Level3_Shift),
same_screen YES,
XLookupString gives 0 bytes:

eller evt. Mode_Switch i stedet for ISO_Level3_Shift

Hvis den er defineret galt, så prøv

xmodmap -e 'keysym F12 = ISO_Level3_Shift'

og se om F12 knappen ikke virker som AltGr bagefter. Eller samme sag
med 0xfe03 i stedet (hvis det også er koden for AltGr på dit
tastatur).

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : JS

Dato : 04-04-05 22:07

Peter Dalgaard wrote:

> [...]
>
> og se om F12 knappen ikke virker som AltGr bagefter. Eller samme sag
> med 0xfe03 i stedet (hvis det også er koden for AltGr på dit

Jeg ved ikke lige hvordan man skal kopiere den tekst der bliver skrevet når
jeg trykker på Alt-Gr i vinduet da indholdet ændre sig så snart jeg bevæger
musen.

Men der står i hvert fald ikke det som du har skrevet. Istedet for
ISO_Level3_Shift står der Alt_R.

Tro jeg venter lidt med at xmodde noget så jeg ikke ender med at få et endnu
mere ubrugeligt keyboard end jeg har i forvejen.

Fra : Rune Maagensen

Dato : 04-04-05 22:28

> Jeg ved ikke lige hvordan man skal kopiere den tekst der bliver skrevet når
> jeg trykker på Alt-Gr i vinduet da indholdet ændre sig så snart jeg bevæger
> musen.
Du skal IKKE flytte musen ind i vinduet, men lade den være uden for. Og
så skal du manøvrere musen rundt om vinduet når det skal lukkes.

> Men der står i hvert fald ikke det som du har skrevet. Istedet for
> ISO_Level3_Shift står der Alt_R.

Jeg kører (k)ubuntu og her står der "ISO_Level3_Shift" med xev. og der
virker altgr perfekt.

mvh Rune

Fra : JS

Dato : 04-04-05 23:04

Rune Maagensen wrote:

> [...]
> så skal du manøvrere musen rundt om vinduet når det skal lukkes.

> Jeg kører (k)ubuntu og her står der "ISO_Level3_Shift" med xev. og der

Men det er vel også fordi du kører KDE - jeg har ikke dette problem i KDE
eller gnome, kun i FVWM og når jeg ved login skærmen.

Det kunne være rart at få keyboardet konfigureret ordenligt så man ikke kun
har en Alt-Gr tast der fungere som på et dansk keyboard, men derimod et
helt keyboard der fungere som et dansk.