Afinstallering a Window Maker?
Fra : JS

Dato : 31-03-05 21:42

Jeg har ikke så meget erfaring med at installere og afinstallere programmer
i Linux. Jeg bruger Ubuntu/KDE 3.2.3.

Jeg har manuelt installeret Window Maker (Kunne ikke finde den i Synaptic).

Den fil jeg downloadede pakkede jeg ud i:

/home/user/WindowMaker-0.91.0/

Jeg kørte så /.configure, make, make install fra denne destination i en
shell.

Nu har jeg så følgende (foruden den i mit home dir) WidowMaker mapper:

/home/user/WindowMaker-0.91.0/WindowMaker
/usr/local/share/WindowMaker
/usr/local/etc/WindowMaker

ved ikke lige om den har lagt sig andre steder også....

Men når jeg så kører:

apt-get remove WindowMaker så får jeg følgende fejlbesked:

Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
E: Couldn't find package WindowMaker

Jeg har prøvet at køre den kommando fra de stier hvor WindowMaker ligger,
men jeg får den samme fejl.

Hvad er lige den overordnet procedure for at installere og fjerne
programmer??

Mvh
Johs

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 31-03-05 21:47

JS wrote:

> [...]
> men jeg får den samme fejl.
>
> Hvad er lige den overordnet procedure for at installere og fjerne

Jeg har ikke meget kendskab til Ubuntu, men har du prøvet med en

make uninstall

/A

Fra : JS

Dato : 31-03-05 22:52

Andreas Lorensen wrote:

> Jeg har ikke meget kendskab til Ubuntu, men har du prøvet med en
>
> make uninstall
>
> /A

Jep nu fik jeg det væk med make uninstall.

Generelt er del vel nemmeste at bruge synaptic eller apt-get install når man
vil installere programmer. Men jeg syntes nogle gange at synaptic er noget
bagud med de versioner man kan finde på de officielle sider så hvis man vil
have de sidste nye versioner er man vel nød til at installere manuelt?

Fra : Kasper G. Christense~

Dato : 01-04-05 06:28

> [...]
> have de sidste nye versioner er man vel nød til at installere manuelt?

Lige en lille forklaring på hvorfor apt-get er "bagud" med versionerne,
sådan som jeg har forstået det: Når du benytter apt-get henter du binære
pakker fra en eller flere servere. Disse pakker er kompileret og testet
til din specifikke linux-distribution (f.eks./ofte af den gruppe af
mennesker der står bag distributionen), og det er således verificeret at
de fungerer sammen med andre pakker m.m. fra distributionen. Hvor
grundigt pakkerne er testet, afhænger (i hvert fald for nogle
distributioner) af hvilken version du kører (stable/testing/unstable),
og kompilering og test tager selvfølgelig tid, hvorfor det ikke altid er
de nyeste versioner der er tilgængelige. Nogle gange skyldes det også at
de nyeste versioner konflikter med anden software. Fordelen er altså at
andre har kompileret og testet, samt taget visse beslutninger om
konfiguration m.m. for dig. Desuden giver den standardiserede
pakke-installation også mulighed for en standardiseret afinstallation.
Ulempen er at de mennesker der gør dette arbejde, kun har begrænset tid,
og ikke altid har prioriteret lige det program du kunne tænke dig.

Synaptic er blot en grafisk brugergrænseflade til apt-get, så man ikke
skal lære kommandolinieargumenter. Det er således det samme du opnår ved
brug af synaptic, men for nogle af os er det blot en lettere måde at
overskue det på.

Manuel kompilering og install er i Linux-verdenen også relativt
standardiseret (./configure, make, make install og make uninstall).
Dette er dog ikke helt så generelt, og hvor godt det fungerer, afhænger
af dem der har skrevet program og make-fil. Desuden skal du selv sørge
for at have nødvendige libraries m.m. installeret, for at det fungerer.
Du kan også sagtens komme ud for programmer hvor du skal skrive make
configure, eller hvor der ikke er mulighed for make uninstall (eller
endda for make install). Læs altid README og INSTALL filer før du går i
gang, og forvent at du selv må rode lidt rundt med dit system, for at få
det til at fungere.

Det var bare lidt forklaring fra en anden knapt så rutineret
linux-bruger, sådan som jeg har forstået det. Håber du blev klogere

Mvh. Kasper

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 01-04-05 16:35

JS wrote:

> [...]
> noget bagud med de versioner man kan finde på de officielle sider så hvis
> man vil have de sidste nye versioner er man vel nød til at installere

Generelt vil jeg mene at apt-get eller urpmi eller hvad den distribution er
den bedste og sikreste måde at instalere programmer på. Det sikre at alt
spiller sammen (så godt det nu er muligt)

Henter man selv og oversætter og herefter instalerer kan man løbe ind i
problemer med afhænigheder og meget andet sjovt.

Men er man lidt erfaren er det klart en bedre (og sjovere) måde, for så får
man tilpasset programmerne netop til det system som det skal køre på. Man
får også et indblik i hvad der gør hvad på systemet.

Er man til den slags er GentooLinux et godt valg.

/A