Windows Service Pack 2
Fra : Henrik Hartig

Dato : 31-03-05 12:09

Hej
Jeg har i flere omgange stødt på at Linux-folk griner indforstået når
snakken falder på Windows SP2.
Opgradering af windows-servere med sp2 har - som jeg forstår det -
kostet virksomheder mange basører...

Men hvorfor? Hvorfor er SP2 mere besværlig/dyrere at opdatere end andre
opdateringer?

Jeg undres og er meget nysgerrig...

/henrik

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-03-05 12:41

Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> writes:

> Opgradering af windows-servere med sp2 har - som jeg forstår det -
> kostet virksomheder mange basører...

Nu er det så anden gang du spørger, men det er stadig den forkerte
gruppe du spørger i. Prøv at spørge ovre i
news:dk.edb.system.ms-windows, hvor de er eksperter i Windows og
hvilke problemer der evt. kan være med Windows.

--
Jacob - www.bunk.cc
Sorry. I forget what I was going to say.

Fra : Henrik

Dato : 31-03-05 12:56

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> [...]
> news:dk.edb.system.ms-windows, hvor de er eksperter i Windows og
> hvilke problemer der evt. kan være med Windows.

Nu er det i høj grad Linux-relateret spørgsmål, eftersom det er Linux-folk,
som hele tiden bruger som argument, at det har skabt problemer at
installere Service pack i virksomhedernes netværk, derfor vil jeg gerne
have argumenter fra Linux-folk hvorfor det hænger sådan sammen.

At jeg spørger 2 gange skyldes forresten et LINUX-problem. Mit
nyhedsgruppeprogram opførte sig underligt.

Men jeg synes ærlig talt du skulle lade være med at svare når du ikke kan
bidrage mig med noget som helst.

Fra : Max Andersen

Dato : 31-03-05 13:12

Se Michael Eriksens svar til dig i den tråd du startede lige før denne.
Han kommer ret tæt på det perfekte.

Max

Fra : Henrik

Dato : 31-03-05 13:22

Max Andersen wrote:

> Se Michael Eriksens svar til dig i den tråd du startede lige før denne.
> Han kommer ret tæt på det perfekte.
>
> Max

Hej Max
Jo tak det indlæg her jeg også læst med interesse. Specielt at sp skulle
smadrer databaser. SÃ¥ tak til Michael og Dig
MÃ¥ske kunne du eller andre give mig et link, som beskriver problemerne.

/henrik

Fra : Max Andersen

Dato : 01-04-05 09:06

Henrik wrote:

> [...]
> smadrer databaser. SÃ¥ tak til Michael og Dig
> MÃ¥ske kunne du eller andre give mig et link, som beskriver problemerne.

Jeg må tilstå at det største problem, er brugerne der ikke forstår de
øgede sikkerhedsindstillinger uden at få tingene forklaret først på
tomandshånd. Derefter er der så at Vores Cisco VPN-løsning (som burde
være voldsomt udbredt), ikke var defineret i den firewall opsætning som
MS shippede som standard, og da man kunne løse problemet på en absurd
måde (åbne for en underlig port som intet havde med vpn at gøre), så
virkede det, omend utroværdigt.

Mange brugere vælger at slå det fra, da de ikke kan overskue det. Og
mange administratorer bliver tossede når MS krænker deres ret til
alternativt software og konfigurationsmuligheder.

Jeg administrerer et windows netværk (men bruger suse 9.2 på min
laptop), og jeg må sige, at vi har fået indprentet nogle brugere at
bruge windowsupdate, har installeret SUS-server (som tager dem der
glemmer det), og derved har vi haft nogle 'frontrunners' m.h.t. sp2, som
har været gode at få erfaringer ud fra. Erfaringen har så vist at
brugerne ikke fatter en meter af hvad der foregår, og skal have 10
minutters forklaring, så de forstår hvad der sker, men stadig ikke kan
arbejde som før.
Vi forsker stadig i hvordan vi kan sikre brugerne, uden at forhindre dem
i at arbejde. Så en læreprocess er tvunget lidt ned over os med sp2,
desværre.

Max

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-04-05 09:24

> Vi forsker stadig i hvordan vi kan sikre brugerne, uden at forhindre dem
> i at arbejde. Så en læreprocess er tvunget lidt ned over os med sp2,
> desværre.

Det der har bidt mig er nogle gange nu er, at et eller andet lige pludselig
ikke virker (hvor det før har virket), og jeg ingen ide har om, hvorfor.
Jeg har oplevet et par eller 3 ting (printere og applikationer) der ikke har
virket fordi MS som default har forbudt loopback forbindelser via TCP/IP.

Alt kan overkommes, men det tager tid og man må ofte sidde og bruge google
og gætte lidt på hvorfor i alverden det her nu ikke virker længere.

Thomas

Fra : Max Andersen

Dato : 01-04-05 11:12

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
>
> Alt kan overkommes, men det tager tid og man må ofte sidde og bruge google
> og gætte lidt på hvorfor i alverden det her nu ikke virker længere.

Ja ,jeg må tilstå at jeg ville være voldsomt handicappet og
leverandørafhængig, hvis jeg ikke havde google. Udtrykket: "google er
din ven" er så meget rigtigt, at det næsten er en naturlov.

Men med sp2, er Microsoft halvhjertede i deres forsøg, men måske grundet
pres fra aktionærerne :)

Ihvertfald skal man sikre sig tid til brugere/problemer, hvis man lader
sp2 flyve rundt i organisationen.

Jeg havde iøvrigt også "printerudfordringer" på et tidspunkt hvor sp4
til w2k server kom på banen. Det var heller ikke lige spændende, når
alle eens printkøer er windowsbaserede :)

Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-04-05 18:32

On Fri, 01 Apr 2005 12:12:18 +0200, Max Andersen wrote:

> Ja ,jeg må tilstå at jeg ville være voldsomt handicappet og
> leverandørafhængig, hvis jeg ikke havde google. Udtrykket: "google er
> din ven" er så meget rigtigt, at det næsten er en naturlov.
Jeg har en tilsvarende oplevelse: Kører med postfix/courier imapd på en
OpenBSD, og efter installation af service pack 2 har outlook/oe problemer
med at logge på mailserveren. Det morsomme/underlige er, at da jeg
åbnede for imaps, kunne der godt logges på. Dette virkede et par dage,
hvorefter logon ikke kunne lade sig gøre igen. Skiftede tilbage til imap,
og så virkede det igen. Det skal foregå med regelmæssige mellemrum!!

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 02-04-05 06:19

On Fri, 01 Apr 2005 19:32:13 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Skiftede tilbage til imap, og så virkede det igen. Det skal
> foregå med regelmæssige mellemrum!!

Cron redder Windows

--
Stig

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 31-03-05 13:14

On Thu, 31 Mar 2005 13:56:27 +0200, Henrik wrote:

> Nu er det i høj grad Linux-relateret spørgsmål, eftersom det er Linux-folk,
> som hele tiden bruger som argument, at det har skabt problemer at
> installere Service pack i virksomhedernes netværk

Hvorfor spørger du så ikke de specifikke "Linux-folk", som du har
hørt udtale ovenstående?

"Linux-folk" er et vidt begreb og ikke en homogen masse, som har
enslydende holdninger til Windows - eller noget som helst andet.

Til en anden gang, så kan du prøve med en anden formulering - det
giver også flere brugbare svar

--
Stig

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 31-03-05 13:09

Henrik <hartig@tele2adsl.dk> writes:

> [...]
> installere Service pack i virksomhedernes netværk, derfor vil jeg gerne
> have argumenter fra Linux-folk hvorfor det hænger sådan sammen.

Men eftersom Linux-brugere generelt ikke kan forventes at vide særlig
meget om Windows og derfor højst kan bidrage med gætterier og useriøse
indslag, så synes jeg stadig at det er det helt forkerte sted at
spørge.

Jeg læser i øvrigt ikke unix-gruppen fordi jeg gider at læse om med
Windows. I så fald havde jeg fulgt Windows-gruppen. De få
Linux-brugere der kan give dig seriøse svar på dit spørgsmål om
Windows må alligevel også forventes at læse med ovre i
Windows-gruppen.

> At jeg spørger 2 gange skyldes forresten et LINUX-problem. Mit
> nyhedsgruppeprogram opførte sig underligt.

Så skal du måske finde hjælp ovre i

> Men jeg synes ærlig talt du skulle lade være med at svare når du ikke kan
> bidrage mig med noget som helst.

Jeg har da netop henvist dig til et sted, hvor du kan forventes at få
et seriøst svar frem for useriøse gætterier fra en flok mennesker der
ikke interesserer sig for brugen af Microsoft Windows.

--
Jacob - www.bunk.cc
grep me no patterns and I'll tell you no lines.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 31-03-05 22:29

Henrik Hartig <hartig@tele2adsl.dk> writes:
>Men hvorfor? Hvorfor er SP2 mere besværlig/dyrere at opdatere end andre
>opdateringer?

Næ, det er ganske simpelt, hvis man ved, hvad man laver. Sådan er
det jo med stort set alting

Mvh.
   Klaus.