2 linux versioner på samme disk ?
Fra : Niels Frahm

Dato : 31-03-05 07:25

er det muligt at have 2 linux versioner på samme disk ? Jeg har en 10gb disk
med Suse 9.2 men vil gerne prøve en anden version af linux - hvordan med
Grub og min windows xp ( som er på en anden disk)?
Niels

Fra : Kasper Dupont

Dato : 31-03-05 07:46

Niels Frahm wrote:

> er det muligt at have 2 linux versioner på samme disk ? Jeg har en 10gb disk
> med Suse 9.2 men vil gerne prøve en anden version af linux - hvordan med
> Grub og min windows xp ( som er på en anden disk)?

Det nemmeste er at installere de to linux versioner på
hver sin partition. Vil du have de to versioner på
samme partition er du nødt til at lave noget sort magi
med en initrd, bindmount og pivot_root. Det er ikke en
manøvre jeg vil anbefale for den uerfarne Linux bruger.
Jeg håber vi med tiden kan få det indbygget direkte i
installerne.

Hvis du har en anden partition, hvor du kan installere
den anden distribution på, så skal du i første omgang
installere den uden boot manager. Når du har installeret
den nye distribution på en tom partition uden boot
manager kan du stadig boote op i den gamle distribution.

Det næste du gør er at mounte partitionen og kopiere
kerne og initrd hvis distributionen bruger sådan en fra
boot på den nye partition til /boot. Som det sidste
laver du en ny indgang i /boot/grub/grub.conf til at
boote den nye distribution.

Hvis /boot er på en seperat partition kan det mountes
på begge partitioner, så kan de nemt hver især opgradere
deres egen kerne. Så skal man bare håbe, der ikke er en
konflikt mellem navnene på deres kerner.

--
Kasper Dupont