Brænde floppy image?
Fra : Michael

Dato : 29-03-05 18:11

Jeg har en diskette som jeg gerne vil brænde image over på en CD,
så man kan boote fra CDén. Hvordan gør kan det i Knoppix 3.7?

Mvh.

Michael

Fra : Mads Jensen

Dato : 29-03-05 19:51

Michael wrote:
> Jeg har en diskette som jeg gerne vil brænde image over på en CD,
> så man kan boote fra CDén. Hvordan gør kan det i Knoppix 3.7?

Prøv at gå ud i en terminal og tamp lystigt følgende med dine fingre:

dd if=/mnt/floppy of=boot.iso
mkisofs -b boot.iso -o boot2.iso
cdrecord dev=0,0,0 boot2.iso

Jeg aner ikke om det virker, men at dømme udfra manualerne ser det ud
som om det er (noget af) det rigtige at gøre.

"dev" parametrene skal sikkert ændres, og de skal vist også kun
benyttes, hvis du har bootet Knoppix med "linux24".

mvh.
--
Mads Jensen - remove z's in email

If the code and the comments disagree, then both
are probably wrong. -- Norm Schryer

Fra : Michael

Dato : 29-03-05 20:13

Mads Jensen wrote:

> [...]
>
> "dev" parametrene skal sikkert ændres, og de skal vist også kun
> benyttes, hvis du har bootet Knoppix med "linux24".

Tak for hjælpen, har Du et link til manualen?

Michael

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-03-05 20:34

Michael wrote:

> Tak for hjælpen, har Du et link til manualen?

Prøv i en konsol
man dd
man mkisofs
man cdrecord

Ivar Madsen

Fra : Michael

Dato : 29-03-05 20:59

Ivar Madsen wrote:

> Prøv i en konsol
> man dd
> man mkisofs
> man cdrecord

Tak for kaffe! Indlæringskrurven til Linux, se ud fra mit synspunkt
næsten lodret

Michael

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-03-05 21:11

Michael wrote:

> Tak for kaffe! Indlæringskrurven til Linux, se ud fra mit synspunkt
> næsten lodret

Der er da en del af lære, når man begynder på noget nyt, men er man først
kommet over det grundlæggende, så går det letter.

Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men hvis det er i fornuftig afstand af
Kbh, så kunne http://www.sslug.dk/adict/mgroup.php#200504120SSLUG og også
mødet d. 18/4 måske være intersant for dig.

Ivar Madsen

Fra : Michael

Dato : 29-03-05 21:35

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> Kbh, så kunne http://www.sslug.dk/adict/mgroup.php#200504120SSLUG og også
> mødet d. 18/4 måske være intersant for dig.

Jeg har faktisk været på et af Jeres sandkassemøder i Roskilde sidste år
I lærte mig at installere knoppix på HD, + apt-get komamndoerne

Jeg bor i Hedehusene, det er i rimelig afstand til Roskilde
Jeg satser på at komme d. 18/4, håber I kan hjælpe mig med min plextor-
brænder til Knoppix 3.8

Mvh.

Michael

Fra : Ivar Madsen

Dato : 29-03-05 21:50

Michael wrote:

> [...]
> Jeg bor i Hedehusene, det er i rimelig afstand til Roskilde
> Jeg satser på at komme d. 18/4, håber I kan hjælpe mig med min plextor-

Jeg undskylder meget, at jeg skrev 18/4, jeg mente
,----
| Torsdag 21. SSLUG - Linux for begyndere - lær de basale dele af UNIX
| Fra 19:00 til 22:00 - i København, Niels Bohr Institutet, aud. M
| Linux for begyndere - lær de basale dele af UNIX" - foredraget henvender
| sig begyndere som måske lige har installeret Linux eller snart vil.
`----

Omend jeg da ikke kan forstille mig andet end at folkene der plejer at komme
om mandagen i Roskilde da vil sige at du er velkommen,,,

Ivar Madsen

Fra : Michael

Dato : 29-03-05 22:04

Ivar Madsen wrote:

> ,----
> `----
"Linux for begyndere" det lyder interssant

Mvh.

Michael

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-03-05 21:13

> Tak for kaffe! Indlæringskrurven til Linux, se ud fra mit synspunkt
> næsten lodret

Der er stejl indlæringskurve på næsten alt nyt, men lad nu det ligge.

1. dd er et værktøj der råt kopierer data fra et sted til et andet. I det
her tilfælde fra floppyen til en fil.
2. mkisofs (make iso filesystem) - laver en ISO fil udfra et katalog. Der
kan så gives en masse options der påvirker hvordan ISO imaget bliver,
herunder om man vil have en bootdisk med i sit ISO image.
3. cdrecord giver vel også sig selv ud fra navnet. Der kan så igen gives en
halv million options der kan påvirke resultatet. Jeg bruger selv

cdrecord -v -speed=12 dev=/dev/hdd driveropts=burnfree win98.iso

-v for verbose/fyldig besked om hvad der sker.
-speed=12 (mit drev kan brænde hurtigere, men jeg vil godt tvinge
hastigheden lidt ned; det harjeg bedst erfaring med).
dev=/dev/hdd, min brænder sidder som sekundær slave
driveropts=burnfree, min brænder har mulighed for burnfree brænding.

Mvh Thomas

> Michael

Thomas S. Iversen | email: zensonic@diku.dk
Student at Department of Computer Science. | phone: +45 35282360
University of Copenhagen, DIKU. | shoesize: 45

Fra : Michael

Dato : 29-03-05 21:56

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> dev=/dev/hdd, min brænder sidder som sekundær slave
> driveropts=burnfree, min brænder har mulighed for burnfree brænding.

Tak, vil afprøve kommandoerne i morgen, har indtil nu kun brugt k3b i
linux.

Mvh.

Michael

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-04-05 19:00

Michael <nospam2me@tiscali.dk> writes:

> Tak for kaffe! Indlæringskrurven til Linux, se ud fra mit synspunkt
> næsten lodret

Det er en sandhed med modifikationer. Til de gængse ting, måske også
denne, findes der også grafiske værktøjer, der er lettere at gå
til. Til gengæld er de langt, langt mindre fleksible (og ret
langsommelige). Derfor er der egentlig meget fornuft i at sætte sig
ind i hvad de forskellige kommandoer gør, samt hvordan de
kombineres. Det er egentlig ret fascinerende hvad man kan med sådan en
kommandoprompt
--
mvh Jes Vestervang @ Debian Sid

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 29-03-05 21:07

Michael <nospam2me@tiscali.dk> skrev 2005-03-29:
> Jeg har en diskette som jeg gerne vil brænde image over på en CD,
> så man kan boote fra CDén. Hvordan gør kan det i Knoppix 3.7?

Her er de kommandoer jeg bruger for at lave en win98 bootable installations
cdrom til brug på arbejdet. Metoden bruger win98 standard floppy install
imaget til at boote fra, og laver en mappe på cden der hedder Win98dkb der
inderholder filerne til installationen. Håber det kan bruges:

zensonic@www$ cd /tmp/
zensonic@www:/tmp$ mkdir win98
zensonic@www:/tmp$ cp -R /home/software/OS/Win98dkb/ win98
zensonic@www:/tmp$ locate win98_dk_inst.img
/home/ftp/Software/Operating Systems/win98_dk_inst.img
zensonic@www:/tmp$ cp /home/ftp/Software/Operating Systems/win98_dk_inst.img /tmp/win98
zensonic@www:/tmp$ mkisofs -b win98_dk_inst.img -o win98.iso win98
INFO: ISO-8859-1 character encoding detected by locale settings.
Assuming ISO-8859-1 encoded filenames on source filesystem,
    use -input-charset to override.
      Size of boot image is 2880 sectors -> Emulating a 1440 kB floppy
8.82% done, estimate finish Tue Mar 29 22:02:25 2005
17.61% done, estimate finish Tue Mar 29 22:02:30 2005
26.43% done, estimate finish Tue Mar 29 22:02:28 2005
35.24% done, estimate finish Tue Mar 29 22:02:30 2005
44.03% done, estimate finish Tue Mar 29 22:02:29 2005
52.85% done, estimate finish Tue Mar 29 22:02:30 2005
61.64% done, estimate finish Tue Mar 29 22:02:31 2005
70.46% done, estimate finish Tue Mar 29 22:02:30 2005
79.25% done, estimate finish Tue Mar 29 22:02:30 2005
88.07% done, estimate finish Tue Mar 29 22:02:30 2005
96.86% done, estimate finish Tue Mar 29 22:02:30 2005
Total translation table size: 2048
Total rockridge attributes bytes: 0
Total directory bytes: 6144
Path table size(bytes): 26
Max brk space used 21000
56785 extents written (110 MB)

Fra : Michael

Dato : 29-03-05 21:44

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> imaget til at boote fra, og laver en mappe på cden der hedder Win98dkb der
> inderholder filerne til installationen. Håber det kan bruges:

Takker, det er den bootdisk jeg vil brænde: http://www.netbootdisk.com/

Mvh.

Michael