Alternativ til SME-server (E-smith)
Fra : Brian Mortensen

Dato : 27-03-05 22:53

Hejsa

Bruger pt. SME-server (E-Smith ( www.contribs.org ), hvilket
fungerer ganske godt. Jeg mangler dog muligheder for at gå
mere i dybden med opsætningen, hvilket jeg ikke har med det
nuværende system - medmindre jeg fysisk er ved maskinen.

Er der nogen der kender et alternativ, eller udvidelser til SME der
giver flere muligheder via en browser og samtidig er ligeså enkelt
at gå til?

--
/Brian
- Deltager max. med ubegrænset antal indlæg pr. tråd.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 27-03-05 23:27

Brian Mortensen wrote:
> Er der nogen der kender et alternativ, eller udvidelser til SME der
> giver flere muligheder via en browser og samtidig er ligeså enkelt
> at gå til?

Nu har jeg ikke det store kendskab til SME, men kan den ikke køre en sshd.
Så kan du logge ind fjernt fra, og gå i dybden med det du gerne vil.

Et alternativ til SME er ClarkConnect - se www.clarkconnect.dk. Den er
utrolig let at administrere

/A

Fra : Brian Mortensen

Dato : 28-03-05 00:28

"Andreas Lorensen" wrote in message:

> kan den ikke køre en sshd.

Jo, ingen problem, men foretrækker noget grafisk :)

> ClarkConnect - se www.clarkconnect.dk. Den er
> utrolig let at administrere

Jah, det er muligvis det jeg savner! Lader til at jeg kan
få den ekstra frihed jeg søger med clarkconnect.

Takker mange gange for svaret :)

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-03-05 09:18

Brian Mortensen wrote:

> Jo, ingen problem, men foretrækker noget grafisk :)

Du kan også vælge en "rigtig" linux distribution, og lægge freeNX på den. Så
får du en fuld grafisk adgang med X.
Selv bruger jeg MandrakeLinux. Den er lige til at instalere.

Jeg bruger dog ClarkConnect som gateway, mail og webserver

/A

Fra : Jens S. Rasmussen

Dato : 28-03-05 09:34

prøv med www.clarkconnect.com i stedet for dk, da der ikke er download på dk
siden.

Mvh.

--
Jens
En tur til tyskland/grænsehandel ??

Fra : Claus

Dato : 28-03-05 10:01

Andreas Lorensen wrote:

> Nu har jeg ikke det store kendskab til SME, men kan den ikke køre en sshd.
> Så kan du logge ind fjernt fra, og gå i dybden med det du gerne vil.

> [...]
ssh virker fint til SME, dog skal du give adgang til at bruge det i
http://server/server-manager under remote.

Jeg bruger selv SME men et alternativ jeg kunne tænke mig ville være en
debian sat op med webmin.

Der har man en rimelig nem brugerflade og fuld frihed i disten. Hvis man
vil undgå x som i SME vil jeg mene/tro at man kan køre webmin over links2?

Jeg har lidt svært ved at se den store forskel på at køre SME eller Clark.

Hilsen Claus

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 28-03-05 11:50

"Claus" <brev@linuxwaves.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har lidt svært ved at se den store forskel på at køre SME eller Clark.

Den største forskel efter hvad jeg umiddelbart har set er vist, at Clark er
bedre hvis man skal have fuld styring af mailadresser på flere domæner, det
er lidt noget bøv i SME.
(F. eks. 2 eller flere der hedder Erik, og skal have en erik@ på forskellige
domæner)

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Brian Mortensen

Dato : 28-03-05 12:23

"Søren Steinmetz" wrote in message

> [...]
er
> bedre hvis man skal have fuld styring af mailadresser på flere domæner,

Enig, hvilket er/var min største grund til at lede efter et alternativ.
Ganske vist
findes der forskellige "Contribs" til SME der giver lidt bedre muligheder,
bl.a.
http://vanhees.homeip.net/modules/indexer/5.6/RPMS/domain_mail/ , men
mulighederne er stadig relativt begrænset.

Fra : Claus

Dato : 28-03-05 12:44

Brian Mortensen wrote:

> er

> det

Måske.

Er det noget lignende det her du søger?

Virtual domain email aliases HOWTO for sme server

Release applicable: sme server v6.0, 6.0.1

Author: Ray Mitchell mitchellcpa_AT_yahoo.com.au

Original author: Darrell May

Contributor: Gordon Rowell

Revision date: June 3, 2004 v1

Problem:
You need to set-up virtual e-mail domains that support for example
info@domain1.com and forward this e-mail to the appropriate recipient.
For our example will send info@domain1.com to the user fred.

Step 1- Virtual Domain Set-up:

Use the e-smith-manager, Configuration/Domains panel to set-up the
virtual domain, domain1.com. Instructions are found in the user manual.

Step 2 - Create your user:

Use the e-smith-manager, User accounts panel to set-up the user fred.
Instructions are found in the user manual.

Step 3 - Create a templates-custom fragment:
mkdir -p
/etc/e-smith/templates-custom/var/qmail/control/virtualdomains
pico
/etc/e-smith/templates-custom/var/qmail/control/virtualdomains/90aliases

In this 90aliases file enter all your virtual aliases in the form
alias:username. In the example below info@domain1.com is to go to user fred.

info@domain1.com:fred

If you want all domain mail going into one account, enter your virtual
alias in the form domain:username. In the example below domain1.com:fred
sends all @domain1.com mail to user fred.

domain1.com:fred

If you want all domain mail going into one account, except for defined
users, enter your virtual aliases in the form shown below. In the
example below domain1.com:fred sends all @domain1.com mail to user fred
except for jim and bob who get their mail directly..

domain1.com:fred
jim@domain1.com:jim
bob@domain1.com:bob

Step 4 - Save the file above and execute a email-update:

/sbin/e-smith/signal-event email-update

This recreates the file var/qmail/control/virtualdomains with the above
alias entries preceeding the domain entries and restarts qmail.

Step 5 - Test the above virtual aliases:

Send an e-mail to info@domain1.com to test that it is received by the
qmail server without error and reach the intended recipient (fred) mailbox.

Should readers of this HOWTO wish to configure email aliases on earlier
versions of sme server, they need to do the following steps as well (in
the correct sequence) or alternatively refer to earlier versions of this
HOWTO by Darrell May

Step 2a - Create users .qmail-default: (not required in v6.0 sme server)

In the users home directory, /home/e-smith/files/users/fred create a
file named .qmail-default containing only one line, the users name, fred.

pico /home/e-smith/files/users/fred/.qmail-default
- add the one word fred
- save the file

Step 2b - Set the ownership and rights on .qmail-default to the user
only: (not required in v6.0 sme server)

chown fred:fred /home/e-smith/files/users/fred/.qmail-default

chmod 644 /home/e-smith/files/users/fred/.qmail-default

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 28-03-05 12:56

> Måske.
>
> Er det noget lignende det her du søger?
>
> Virtual domain email aliases HOWTO for sme server

Kan forestille mig det muligvis kan virke for Brian,
kommer an på antallet af domæner og brugere med ens navne.
(Har ihvertfald problemer bare med to erik@ på forskellige domæner i SME)

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Claus

Dato : 28-03-05 13:23

Søren Steinmetz wrote:

> Kan forestille mig det muligvis kan virke for Brian,
> kommer an på antallet af domæner og brugere med ens navne.
> [...]

Er der en user erik?

Jeg kan forestille mig at det ville give problemer hvis man havde flere
erik.

Hilsen Claus

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 28-03-05 13:50

SME)

> Er der en user erik?

Der er en user erik, samt en user erik2

> Jeg kan forestille mig at det ville give problemer hvis man havde flere
> erik.

Netop, det er den eneste "fejl" jeg har fundet i SME, indtil nu er det gået
fint med lidt ændringer i 90aliases, .qmail og .qmail-default.

Men nu er det efterhånden lidt for uoverskueligt, så jeg kikker på at skifte
distribution, skal bare lige finde en der " falder i min smag"

Nogen ideer til noget php/... "admin" interface hvor man kan logge på de
enkelte domæner, og så styre mails for det domæne alene ?
Evt. med styring af dns/virtual hosts under det pågældende domæne o.l.

Mvh
Søren Steinmetz

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-03-05 13:58

On Mon, 28 Mar 2005 14:50:12 +0200, Søren Steinmetz wrote:

> Nogen ideer til noget php/... "admin" interface hvor man kan logge på de
> enkelte domæner, og så styre mails for det domæne alene ? Evt. med
> styring af dns/virtual hosts under det pågældende domæne o.l.

Hvis du benytter Qmail, er det vist dette, skal kikke på:
http://www.inter7.com/index.php?page=qmailadmin

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Claus

Dato : 28-03-05 14:23

Søren Steinmetz wrote:

> Netop, det er den eneste "fejl" jeg har fundet i SME, indtil nu er det gået
> fint med lidt ændringer i 90aliases, .qmail og .qmail-default.

Ja det er nok et ømt punkt, i forum er der flere klager over det.

> Men nu er det efterhånden lidt for uoverskueligt, så jeg kikker på at skifte
> distribution, skal bare lige finde en der " falder i min smag"

Jeg har gjort det at jeg kalder mine "user" ved systemnavne nra1 osv,
for så at lave et psudonym til den enkelte konto, f.eks erik. Det går
udemærked. Men jeg kan da godt følge dig i at det let bliver uoverskueligt.

> Nogen ideer til noget php/... "admin" interface hvor man kan logge på de
> enkelte domæner, og så styre mails for det domæne alene ?
> Evt. med styring af dns/virtual hosts under det pågældende domæne o.l.

Nææ der står jeg af, hvis jeg kunne det kørte jeg en debian, men jeg
synes efterhånden at webmin kan gøre alt, pånær måske at riste brød?

Ellers er der jo en ny SME lige på trapperne, betaversion nr 2 er
frigivet til download på contribs.org

Om der er en bedre løsning på den nye ved jeg ikke.

Hilsen Claus

Fra : Brian Mortensen

Dato : 28-03-05 20:38

"Claus" wrote in message:

> Virtual domain email aliases HOWTO for sme server

Idéen er absolut god, men som der også skrives længere
nede i tråden bliver det unægteligt en anelse bøvlet og
uoverskueligt ret hurtigt. Ikke desto mindre har jeg da
fået noget at arbejde videre med :)