Stand-by/hibernate på Thinkpad T20
Fra : Kasper Laudrup

Dato : 26-03-05 18:15

Hejsa,

Jeg har en IBM Thinkpad T20 med Debian Gnu/Linux. Det spiller sådan set
ganske fremragende, lige bortset fra et temmeligt frustrerende problem.
Jeg kan ikke gå i stand-by eller hibernate når jeg er i X. Jeg har en
partition til hibernate og det virker alt sammen fint når jeg er i en
konsol, men X kommer ikke frem efter stand-by eller hibernate.

Jeg har installeret X-driveren til mit grafikkort fra:
http://www.probo.com/timr/savage40.html

Jeg har søgt og søgt efter informationer, men intet har hjulpet. Nogen
der har haft samme problem og eventuelt fundet en løsning?

På forhånd mange tak!

/Kasper

--
My opinions may have changed, but not the fact that I am right.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-03-05 19:43

On Sat, 26 Mar 2005 18:14:56 +0100, Kasper Laudrup wrote:

> Jeg har søgt og søgt efter informationer, men intet har hjulpet. Nogen
> der har haft samme problem og eventuelt fundet en løsning?
I filen /etc/hibernate/hibernate.conf findes et sted, hvor du kan sætte
en option, der gør, at hibernate skifter til textmode, før den lukker
ned og op igen. Betyder ikke, at den ikke kan nedlukkes/åbnes til/fra
x-mode.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 27-03-05 18:12

On Sat, 26 Mar 2005 19:43:13 +0100, Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> en option, der gør, at hibernate skifter til textmode, før den lukker
> ned og op igen. Betyder ikke, at den ikke kan nedlukkes/åbnes til/fra

Tak for hjælpen (også til Martin), men det hjalp desværre ikke.

Ideen med hibernate.conf er dog ikke helt ved siden af. Hvis jeg
hibernater når jeg er i en tekstkonsol, kan jeg resume, men ikke skifte
tilbage til X. (Der er intet at se på skærmen, jeg kan heller ikke
skifte tilbage til en tekstkonsol). Er der nogle ideer til hvordan jeg
eventuelt kan finde årsagen til problemet? Der er ikke noget at se i mine
logfiler.

På forhånd tak,
Kasper

--
My opinions may have changed, but not the fact that I am right.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-03-05 19:51

On Sun, 27 Mar 2005 19:11:49 +0200, Kasper Laudrup wrote:

> [...]
> skifte tilbage til en tekstkonsol). Er der nogle ideer til hvordan jeg
> eventuelt kan finde årsagen til problemet? Der er ikke noget at se i mine

Kan du ikke skrive indholdet af din hibernate.conf? Jeg skal så prøve at
sammenligne med min egen.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 30-03-05 17:55

On Sun, 27 Mar 2005 20:50:51 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Kan du ikke skrive indholdet af din hibernate.conf? Jeg skal så prøve at
> sammenligne med min egen.

Selvfølgelig!

Jeg har ikke rigtigt ændret noget, andet end det du anbefalede.
Hvordan/hvornår bliver den i øvrigt kaldt? Jeg troede hibernate var en
BIOS feature.

# Example hibernate.conf file. Adapt to your own tastes.
# Options are not case sensitive.
#
# Run "hibernate -h" for help on the configuration items.

##############################################################################
### Choose your Suspend method. You currently have 3 choices:
###
### swsusp2_15 Software Suspend 2 (requires kernel patches from
### http://softwaresuspend.berlios.de/)
###
### sysfs_power_state Uses /sys/power/state to suspend (activates pmdisk
### on kernels < 2.6.8, or vanilla swsusp otherwise).
###
### acpi_sleep Uses /proc/acpi/sleep to activate swsusp, or other
### ACPI sleep state supported by your machine.
###
##############################################################################

### swsusp2_15 (for Software Suspend 2)
UseSwsusp2 yes
Reboot no
EnableEscape yes
DefaultConsoleLevel 1
# ImageSizeLimit 200
## useful for initrd usage:
# SuspendDevice swap:/dev/hda2
# LoadSuspendModules suspend_swap suspend_lzf suspend_text
# UnloadSuspendModulesAfterResume yes
## Powerdown method - 3 for suspend-to-RAM, 4 for ACPI S4 sleep, 5 for poweroff
# PowerdownMethod 5
## If you experience hangs on resume due to write caching, try this:
# AsyncIOLimit 128
## Any other /proc/software_suspend setting can be set like so:
# ProcSetting expected_lzf_compression 50
## Or traditionally like this:
# Swsusp2AllSettings 0 0 2056 65535 5
## Or even from the results of hibernate --save-settings with this:
# Swsusp2AllSettingsFile /etc/hibernate/suspend-settings.conf

### sysfs_power_state
## To use /sys/power/state to suspend your machine (which may offer
## suspend-to-RAM, suspend-to-disk, standby, etc) comment out all the options
## above for Software Suspend 2, below for acpi_sleep, and uncomment this line.
## You may replace mem with any one of the states from "cat /sys/power/state"
# UseSysfsPowerState mem
# PowerdownMethod shutdown

### acpi_sleep
## To use ACPI to suspend your machine (via /proc/acpi/sleep), comment out
## all the options above for Software Suspend 2 and sysfs, and uncomment this
## line. The number refers to the ACPI sleep state - 3 is suspend-to-RAM and
## 4 is suspend-to-disk.
# UseACPISleep 4

##############################################################################
### Some global settings
##############################################################################

Verbosity 0
LogFile /var/log/hibernate.log
LogVerbosity 1
# AlwaysForce yes
# AlwaysKill yes
# SwsuspVT 15
Distribution debian
# XDisplay :0

##############################################################################
### Scriptlets
### Scriptlets provide support for doing all sorts of things before and after
### suspending. The defaults settings here should work for most people, but
### you may wish to edit these to taste. Consult "hibernate -h" for help on
### the configuration settings.
##############################################################################

### bootsplash
## If you use bootsplash, also enabling SwitchToTextMode is recommended if
## you use X, otherwise you may end up with a garbled X display.
# Bootsplash on
# BootsplashConfig /etc/bootsplash/default/config/bootsplash-1024x768.cfg

### clock
SaveClock yes

### devices
# IncompatibleDevices /dev/dsp /dev/video*

### diskcache
# DisableWriteCacheOn /dev/hda

### filesystems
# Unmount /nfsshare /windows /mnt/sambaserver
# UnmountFSTypes smbfs nfs
# UnmountGraceTime 1
# Mount /windows

### grub
# ChangeGrubMenu yes
# GrubMenuFile /boot/grub/menu.lst
# AlternateGrubMenuFile /boot/grub/menu-suspended.lst

### lilo
# EnsureLILOResumes yes

### lock (generally you only want one of the following options)
# LockConsoleAs root
# LockXScreenSaver yes
# LockKDE yes

### misclaunch
# OnSuspend 20 echo "Good night!"
# OnResume 20 echo "Good morning!"

### modules
# UnloadModules snd_via82cxxx usb-ohci
# UnloadAllModules yes
UnloadBlacklistedModules yes
LoadModules auto
# LoadModulesFromFile /etc/modules

### modules-gentoo
# GentooModulesAutoload yes

### network
# DownInterfaces eth0
# UpInterfaces auto

### programs
# IncompatiblePrograms xmms

### services
# RestartServices postfix
# StopServices alsasound
# StartServices aumix

### vbetool
# EnableVbetool yes

### xhacks
SwitchToTextMode yes
# UseDummyXServer yes

### xstatus
## This can be set to gnome, kde or x:
# XStatus gnome
# XSuspendText Preparing to suspend...
# XResumeText Resuming from suspend...
## When using XStatus x, and you have xosd installed:
# XosdSettings --font -misc-fixed-medium-r-semicondensed--*-120-*-*-c-*-*-* --colour=Green --shadow 1 --pos bottom --align center --offset 50

--
My opinions may have changed, but not the fact that I am right.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-03-05 20:19

On Wed, 30 Mar 2005 18:54:49 +0200, Kasper Laudrup wrote:

> ### swsusp2_15 Software Suspend 2 (requires kernel patches from
> ### http://softwaresuspend.berlios.de/)
> ###
> ### swsusp2_15 (for Software Suspend 2)
> UseSwsusp2 yes
Lige inden vi fortsætter. Du har patched din kerne med swsusp2 patchen? I
modsat fald virker det ikke. swsusp2 er ikke med i en debian kerne.

Hvis du er interesseret, har jeg en patched debian 2.6.9 kerne du kan
hente. Indeholder også bootsplash.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 31-03-05 17:57

On Wed, 30 Mar 2005 21:18:53 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> modsat fald virker det ikke. swsusp2 er ikke med i en debian kerne.
>
> Hvis du er interesseret, har jeg en patched debian 2.6.9 kerne du kan

Nej, jeg har kun forsøgt med hibernate via bios og oprettet en fat
partition med en hibernate fil. Det er nok det der forvirrede mig lidt.
Jeg er da mægtigt interesseret i at give din kerne et forsøg, ikke fordi
jeg ikke selv kan kompilere en kerne, men det ville da være et forsøg
værd at prøve en der burde virke.

Så jo tak, hvis du på en eller anden måde kunne give mig din patchede
kerne, ville jeg være meget interesseret i at gøre forsøget.

Jeg tror i øvrigt en af gundende til jeg ikke har kigget på software
suspend endnu, er at det har irriteret mig grænseløst at jeg ikke har
kunnet få det til at virke med Bios hibernate. Det burde jo kunne virke.
Nu er jeg dog endelig kommet til det punkt, at jeg meget gerne bare ville
have det til at virke på den ene eller anden måde.

Mange tak for hjælpen,
Kasper

--
My opinions may have changed, but not the fact that I am right.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 31-03-05 21:12

On Thu, 31 Mar 2005 18:56:34 +0200, Kasper Laudrup wrote:

> [...]
> Jeg er da mægtigt interesseret i at give din kerne et forsøg, ikke fordi
> jeg ikke selv kan kompilere en kerne, men det ville da være et forsøg

Så har du forklaringen på, at det ikke virker; du har sat hibernate til
at benytte software suspend2
> Så jo tak, hvis du på en eller anden måde kunne give mig din patchede
> kerne, ville jeg være meget interesseret i at gøre forsøget.

Du kan hente den her:
ftp://ftp.datanom.net/pub/debian/testing/kernel-image-2.6.9_M686_i386.deb
Kernel instruktionen i grub, skal have følgende udseende:
kernel /path/to/kernel root=/path/to/root ro splash=0 vga=791
resume2=swap:/path/to/swap

splash=0 fordi du skal have bootsplash pakken installeret, og samtidigt
betyder deaktivering af boot splash, at du kan udkommentere nederst i
hibernate.conf vedrørende Gnome/KDE, og ikke behøver at skifte til
textmode når du suspender.

Jeg antager, din laptop også har
centrino teknologi?

> [...]
> virke. Nu er jeg dog endelig kommet til det punkt, at jeg meget gerne
> bare ville have det til at virke på den ene eller anden måde.

Grunden til dette er ofte, at hardware producenterne ikke overholder
specifikationer

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 01-04-05 14:15

On Thu, 31 Mar 2005 22:11:55 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Så har du forklaringen på, at det ikke virker; du har sat hibernate til
> at benytte software suspend2

Hehe, beklager at jeg ind i mellem i dovenskab, blot følger anvisninger,
uden at gøre det mindste forsøg på, at tænke over hvad jeg gør.

> [...]
> Kernel instruktionen i grub, skal have følgende udseende:
> kernel /path/to/kernel root=/path/to/root ro splash=0 vga=791

Tak, men jeg får kernel panic, unable to mount root når jeg booter den.
Kan det tænkes du ikke har reiserfs support i kernen? (Hvis ikke, var det
måske på tide jeg fik fingeren ud og patchede og kompilerede min egen
kerne

> [...]
> betyder deaktivering af boot splash, at du kan udkommentere nederst i
> hibernate.conf vedrørende Gnome/KDE, og ikke behøver at skifte til

Det er jeg ikke helt sikker på jeg forstår. Er bootsplash ikke
baggrundsbilleder til Grub? (Det var hvad jeg kunne finde af pakker) Hvis
så, kan jeg ikke se hvad betydning det måtte have når først ens OS er
oppe og køre...

> Jeg antager, din laptop også har
> centrino teknologi?

Har jeg prøvet at google lidt efter og det tror jeg ikke. Det er en
ældre Thinkpad T20 (700 Mhz. Pentium 3 processor). Er centrino ikke
relativtivt nyt?

> Grunden til dette er ofte, at hardware producenterne ikke overholder
> specifikationer

Ok. Håber det er årsagen, så føler jeg mig da ikke så dum.

Endnu en gang, mange tak for din hjælp!

--
My opinions may have changed, but not the fact that I am right.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-04-05 23:07

On Fri, 01 Apr 2005 15:15:12 +0200, Kasper Laudrup wrote:

> [...]
> Kan det tænkes du ikke har reiserfs support i kernen? (Hvis ikke, var det
> måske på tide jeg fik fingeren ud og patchede og kompilerede min egen

Var ikke lige klar over, at du kørte med reiserfs. Du kan hente en ny
kerne med reiserfs compileret ind i kernen og ext3 som modul i stedet for.
ftp://ftp.datanom.net/pub/debian/testing/kernel-image-2.6.9_swsup2686_i386.deb

PS. Du behøver ikke aktivere skift til textmode ved suspend. Jeg havde
glemt at aktivere understøttelse af bootsplash i swsuspend2 - det er
fikset nu, og rettelsen er med i den nye kerne du kan hente.

Glemte også kernel-headers sidst, hvis du vil lave add-on moduler.
ftp://ftp.datanom.net/pub/debian/testing/kernel-headers-2.6.9_swsup2686_i386.deb

Nej, med bootsplash mener jeg http://www.bootsplash.org/

> Har jeg prøvet at google lidt efter og det tror jeg ikke. Det er en
> ældre Thinkpad T20 (700 Mhz. Pentium 3 processor). Er centrino ikke
> relativtivt nyt?

Jo, centrino kendes også under navnet Pentium M. Den nye kerne, du kan
hente, er optimeret til Pentium 3.

> Endnu en gang, mange tak for din hjælp!
Ingen årsag - det er jo derfor, vi så godt kan lide OSS; hjælpen findes
overalt, i rigelige mængder, helt gratis, og gives uden
lumske/kommercielle bagtanker, og altid med modtageren i centrum

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kasper Laudrup

Dato : 04-04-05 12:26

On Sat, 02 Apr 2005 00:07:07 +0200, Michael Rasmussen wrote:

Jeg har endelig fundet ud af, hvad der var galt, lidt ved et tilfælde.
Det viste sig, at mit trådløse netkort var årsagen til problemet, når
jeg pillede det ud kunne den sagtens resume. Det var ikke lige til at
regne ud, måske har det været årsagen til at jeg mindes at kunne få
den til at resume, i en tekst-konsol, måske har netkortet tilfældigvis
ikke været i.

Nu virker det både med software-suspend og bios-suspend. Alle tiders!
Jeg fortrækker dog bios suspender, da det er langt hurtigere, det
største fordel jeg umiddelbart kan se ved software suspend, er de
udvidede muligheder for at "tweake".

> Ingen årsag - det er jo derfor, vi så godt kan lide OSS; hjælpen findes
> overalt, i rigelige mængder, helt gratis, og gives uden
> lumske/kommercielle bagtanker, og altid med modtageren i centrum

Det er også en af de helt store grunde til jeg er glad for at køre OSS,
der er altid hjælp at hente, men derfor bør man stadig takke.

Havde det ikke været for din hjælp, havde jeg sikkert opgivet, så tak
for det. Jeg synes i øvrigt også at bootsplash, ser temmeligt kækt ud,
så det tror jeg, jeg vil rode lidt med. Sådan kan det ene jo lede til
det andet.

Mvh.
Kasper

--
My opinions may have changed, but not the fact that I am right.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-04-05 15:55

On Mon, 04 Apr 2005 13:25:38 +0200, Kasper Laudrup wrote:

> [...]
> regne ud, måske har det været årsagen til at jeg mindes at kunne få
> den til at resume, i en tekst-konsol, måske har netkortet tilfældigvis

I hibernate.conf kan du give besked om, at modulet til dit trådløse net
skal afinstalleres/installeres før suspend begynder.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-03-05 21:33

Kasper Laudrup wrote:

> Jeg har søgt og søgt efter informationer, men intet har hjulpet. Nogen
> der har haft samme problem og eventuelt fundet en løsning?

Tja, jeg har haft samme problem omend det er med Fedora Core 3 på en IBM
X24. Løsningen var at slå acpi fra ved opstart (dvs. acpi=off i
grub.conf) og kun bruge apm. Nu går den i dvale når jeg klapper skærmen ned.

--
Venlig hilsen/Best regards
Martin Bredthauer