Boote XP under QEMU
Fra : Kasper Dupont

Dato : 26-03-05 12:18

Jeg har været ved at lede efter fejl på et Windows XP
system. I den forbindelse har jeg en håndfuld
forskellige images af en 40GB Windows XP harddisk
liggende, jeg gerne vil prøve at boote under QEMU.

Hvis jeg angiver imagenavnet med -hda og geometri med
-hdachs starter opstarten fint nok. Men efter den har
skiftet skærmmode et par gange går den bare i sort
skærm. Jeg prøvede med strace, men bortset fra timer

Nogen forslag til, hvad der kan gå galt? Jeg bruger
qemu-0.6.1 under en fuldt opdateret FC2.

Jeg har også prøvet at mounte ntfs filsystemet fra
imaget. Det skette på et FC1 system, hvor jeg selv
har compileret ntfs driveren til readonly adgang. Jeg
kan fint læse filerne, men på nogle filer rapporterer
du at størrelsen er 0, selvom der tydligvis ligger
data i filen. Og på to images lavet på forskellige
tidspunkter er det ikke de samme filer, hvor du
rapporterer størrelsen til 0. Er det en fejl i ntfs
driveren? Hvordan kan det være, at det virker på
nogle filer, men ikke på andre?

--
Kasper Dupont

Fra : Rune Maagensen

Dato : 30-03-05 14:00

Kasper Dupont wrote:
> [...]
> rapporterer størrelsen til 0. Er det en fejl i ntfs
> driveren? Hvordan kan det være, at det virker på

Det lyder som lige lovlig meget arbejde. Det er min erfaring at når det
gælder MS OS'er og fejl der ikke lige lader sig rette er det nemmeste at:

Boot Knoppix el.lign og red det der kan og skal reddes.
Geninstaller derefter fra bunden.

Øvelsen i at boote er selvfølgelig total i orden, men vil XP boot i sig
selv på den rigtige disk? Hvis ikke kan det vel meget vel være den samme
fejl i filsystemet der fucker op.

mvh Rune

Fra : Kasper Dupont

Dato : 30-03-05 20:54

Rune Maagensen wrote:

> Boot Knoppix el.lign og red det der kan og skal reddes.
> Geninstaller derefter fra bunden.

Jeg har faktisk for længst geninstalleret maskinen fra
en backup og leveret den tilbage til ejeren. Nu sidder
jeg så bare med nogle images af disken og prøver at
finde ud af, hvad der kan være gået galt.

Hvad angår redning af data kan jeg sagtens få fat i en
masse .doc filer vha. ntfs driveren. Hvordan man så
finder ud af, om der ligger noget skidt i .doc filerne
kan jeg ikke gennemskue.

> Øvelsen i at boote er selvfølgelig total i orden, men vil XP boot i sig
> selv på den rigtige disk? Hvis ikke kan det vel meget vel være den samme
> fejl i filsystemet der fucker op.

Jeg fik åbenlyst ikke forklaret situationen grundigt
nok.

Jeg har flere forskellige images af hele disken,
hvoraf der er flere, jeg ved virker. Et af dem blev
smidt tilbage på den problematiske maskine hvorefter
den bootede som den skal.

Ingen af imagene booter under QEMU. Heller ikke dem,
jeg ved virker på den rigtige maskine. Grunden til
at jeg ville prøve at boote imagene under en emulator
var for at finde ud af hvad der faktisk læses fra
disken under opstart.

Selv med det problematiske image gik opstarten i stå
på et tidligere tidspunkt under QEMU end det var
tilfældet på den rigtige maskine.

--
Kasper Dupont