DHCP-problem (?)
Fra : Simon Kristensen

Dato : 07-12-00 14:25

Hej NG,

Det her er mystisk! Det har stået på en del tid, og jeg har det
mistænkt for at skyldes den DHCP-server, jeg er koblet op på, men læs
endelig videre. Jeg skal prøve at forklare mig.

Jeg bruger pump til at fange mig et IP-nummer fra en
server. Imidlertid sker der det engang imellem, at jeg helt mister
forbindelsen til netværket. Jeg har kigget i /var/log/messages og
alverdens logfiler, men kan ikke rigtig finde noget relevant, der sker
på disse tidspunkter. Med ifconfig kan jeg se, at mit netkort skam
stadig er tilstede, men uden et IP-nummer. Hvis jeg piller det ned og
forsøger at sætte det op igen, går ifup i stå når den kalder pump. Nu
kunne man jo formode, at det var DHCP-serveren, der gik ned, men nej!
Problemet kan nemlig godt løses ved et reboot (*gys*), under hvilket
jeg straks bliver tildelt et nyt IP-nummer. Hvis jeg tager kortet op
og ned med /etc/init.d/-scriptet til dette formål uden reboot sker der
heller ingenting.

Er der nogen, der har en idé om, hvad der kan være i vejen? Det er jo
som bekendt et nederlag at reboote for at løse et problem.

Venligst

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : N/A

Dato : 07-12-00 14:54

Fra : Simon Kristensen

Dato : 07-12-00 14:54

"Søren Hansen" <sha@mindpass.com> writes:

> "Simon Kristensen" <simonkr@iname.com> wrote in message
>
> Jeg kan ikke fortælle, hvad der er galt, blot konstatere, at du ikke er
> alene med problemet, og at det ikke kun er, hvis man bruger DHCP..

Jeg har også haft en hardware-fejl i tankerne, da det ikke just er det
bedste netkort, jeg har parkeret i maskinen (NE2000-klon). Men så
undrer det mig bare, at jeg kan se, at kortet er konfigureret uden at
kunne fange et IP-nummer. Nå, godt at høre, at jeg ikke er den eneste,
der lider

Venligst

Simon

Fra : Søren Hansen

Dato : 07-12-00 15:06

> [...]
> undrer det mig bare, at jeg kan se, at kortet er konfigureret uden at
> kunne fange et IP-nummer. Nå, godt at høre, at jeg ikke er den eneste,

Det, jeg oplever med mit Intel EtherExpress Pro100 er, at når jeg booter, så
hænger maskinen totalt, når der står "Bringing up eth0" Den kommer ganske
enkelt ikke videre end det. Andre gange flyver den forbi uden at se sig
omkring.. Jeg har heller ikke kunnet hitte noget i logfilerne..

--
Salu2, Søren.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-12-00 18:08

Den Thu, 07 Dec 2000 13:53:53 GMT skrev Simon Kristensen:

> [...]
>undrer det mig bare, at jeg kan se, at kortet er konfigureret uden at
>kunne fange et IP-nummer. Nå, godt at høre, at jeg ikke er den eneste,

Når man skal se konfigurationen læses der bare et sted i RAM. Det er
først når der skal ændres på noget, at der skal kommunikeres med
netkortet (og så selvfølgelig, når der er netværkstrafik).

Prøv at give den et ip-nr manuelt næste gang, og se om det hjælper.
Hvis ikke, så er det ikke et DHCP-problem, men et hardware eller driver
problem.

Mvh
Kent
--
The frozen north will hatch a flightless bird,
who will spread his wings and dominate the earth

Fra : René Lindberg Mikkel~

Dato : 07-12-00 15:17

Hmm hvis du bruger Linux og har understøttelse af netkortet bygget som modul
... så prøv at tage kortet ned (ifdown [device]) og rmmod'e modulet for
derefter at modprobe'e det igen. Jeg har før haft småproblemer som fx.
'nulstilning' af ipchains osv som jeg har kunnet løse på denne måde - håber
det hjælper

/René
--
http://dustpuppy.dk - 'skal vi være bekymrede?'

Simon Kristensen <simonkr@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:877l5cfjms.fsf@simonsays.dk...

Fra : Simon Kristensen

Dato : 07-12-00 17:51

"René Lindberg Mikkelsen" <RM3394@ehs.dk> writes:

> [...]
> 'nulstilning' af ipchains osv som jeg har kunnet løse på denne måde - håber

Jeg tog før fejl af f og r på mit tastatur, så jeg kom til at svare
René pr. e-mail. Til gavn og glæde for gruppen vil jeg lige referere
vores sludder her (hvis nogen skulle have interesse heri).

Jeg mener, at der er overvejende stor sandsynlighed for, at Thorbjørn
har ret, og at det er DHCP-serveren, den er gal med. Ovenstående trick
virker i hvert fald ikke. Jeg kan ikke komme til at pille ved
serveren, så jeg er nok nødt til at reboote i ny og næ

Tak for hjælpen

Simon

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-12-00 16:14

Simon Kristensen wrote:

> Er der nogen, der har en idé om, hvad der kan være i vejen? Det er jo
> som bekendt et nederlag at reboote for at løse et problem.

Det er muligt at fejlkonfigurere en DHCP-server så den har problemer med
at forny en licens, men i stedet tildeler en ny. Dette kan gøre de
fleste klienter forvirrede. Muligvis er det dit problem.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : N/A

Dato : 09-12-00 08:10

Fra : Simon Kristensen

Dato : 09-12-00 08:10

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Ikke at det løser dit problem, men har du prøvet at stoppe og starte
> kortet med 'ifconfig eth0 down' og 'ifconfig eth0 up' i stedet for at
> bruge ifup og ifdown?
>
> Jeg har selv haft en NE2000 klon, som havde det med at falde af
> nettet, indtil jeg fik opdateret kernen til 2.2.16. Dengang fik jeg
> bildt mig selv ind, at ifconfig-kommandoen ofte virkede bedre. når
> kortet skulle genstartes.
>
> (Nu kommer der sikkert nogen og fortæller, at ifup bare kalder
> ifconfig...)
>
> Ellers er der jo altid 'service network restart' på en RH-maskine.

Tjah, svjv kalder ifup bl.a. ifconfig, men det er ikke her, den
hænger. Det ser ud til, at det er mens den kalder pump. Forøvrigt
hedder kernen her 2.2.17, så det kan være, at de har reintroduceret
den bug, du led under tidligere

Jeg kører ikke RedHat men Debian, så jeg har ikke de specifikke
RedHat-kommandoer, men jeg har forsøgt mig med /etc/init.d-scriptsene
til netværk med er restart-option. Man skulle jo mene, at dette ville
have samme effekt som et reboot, men maskinen vil simpelthen ikke
hente et IP-nummer over DHCP.

Nå, jeg flytter alligevel fra min lejlighed i næste uge, så der er en
ny forbindelse på vej, og ieg overlever nok en uge til. Hvis jeg også
får problemer med den næste, bliver jeg for alvor bekymret.

Tak for de gode råd

Simon