Fejlmedd.
Fra : Thomas gade

Dato : 06-05-05 14:08

Har brug for lidt hjælp til at finde en fejl.
Får flg. fejlmeddelelse når jeg sætter mit script til en gæstebog op:

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL
result resource in c:\programmer\apache
group\apache\htdocs\php-test\guestbook.php on line 37

min kodestump er som følger følger:

<?
$foresp = mysql_query("SELECT navn, brev, dato, besked FROM bog ORDER BY
nr DESC");
while($data = mysql_fetch_array($foresp)){
echo "<TR><TD VALIGN=TOP>";
echo "fra: <a href=\"mailto:";
echo $data["brev"];
echo "\">";
echo $data["navn"];
echo "</a>";
echo "<br>";
echo $data["dato"];
echo "</TD><TD VALIGN=TOP>";
echo nl2br($data["besked"]);
echo "</TD> </TR>";
}
?>

En der kan fortælle mig hvad der mangler i koden?

Mvh Thomas

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-05-05 14:20

Thomas gade wrote:
> [...]

> min kodestump er som følger følger:

> <?
> $foresp = mysql_query("SELECT navn, brev, dato, besked FROM bog ORDER BY

Det er her den går galt - linien ser ok ud men enten fejler din SQL
streng eller også er din forbindelse til databasen ikke iorden.

--
mvh Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 06-05-05 14:36

On 2005-05-06, Henrik Stidsen <nospam@hs235.dk> wrote:
> [...]

<http://php-faq.dk/index.php/Hvorfor_f%E5r_jeg_%22Warning:_supplied_argument_is_not_a_valid_MySQL_result_resource%22>

- Jacob Atzen

Fra : Thomas gade

Dato : 06-05-05 15:06

Jacob Atzen wrote:

> <http://php-faq.dk/index.php/Hvorfor_f%E5r_jeg_%22Warning:_supplied_argument_is_not_a_valid_MySQL_result_resource%22>

Hej jacob
Tak for svar

Har været inde at se på faqén inden jeg skrev indlægget men da den ikke
giver nogle løsningsmuligheder er jeg lige vidt.

Jeg har brug for lidt mere konkret hjælp, da jeg sejler rundt i php og sql.

Mvh Thomas

Fra : Jacob Atzen

Dato : 06-05-05 16:57

On 2005-05-06, Thomas gade <dazzle@frac.invalid> wrote:
> Har været inde at se på faqén inden jeg skrev indlægget men da den
> ikke giver nogle løsningsmuligheder er jeg lige vidt.

Mjaa, FAQ'en beskriver nu også, at man kan prøve med:

...or die(mysql_error());

Og det kunne du jo tilsyneladende godt bruge

- Jacob Atzen

Fra : Thomas gade

Dato : 06-05-05 17:48

Jacob Atzen wrote:

> Mjaa, FAQ'en beskriver nu også, at man kan prøve med:
>
> ...or die(mysql_error());
>
> Og det kunne du jo tilsyneladende godt bruge

Jeps jeg skulle bare lige have det stavet

Mvh Thomas

Fra : Thomas gade

Dato : 06-05-05 15:02

Henrik Stidsen wrote:

> Det er her den går galt - linien ser ok ud men enten fejler din SQL
> streng eller også er din forbindelse til databasen ikke iorden.

Hvordan tjekker jeg at min opsætning til mysql er ok? Går ud fra det er
mener opsætning af db. vi taler om når du skriver forbindelse?

Mvh Thomas

Fra : Rasmus Grouleff

Dato : 06-05-05 15:27

Thomas gade wrote:
> Har brug for lidt hjælp til at finde en fejl.
> Får flg. fejlmeddelelse når jeg sætter mit script til en gæstebog op:

Prøv lige at ændre denne linie:

$foresp = mysql_query("SELECT navn, brev, dato, besked FROM bog ORDER BY
nr DESC");

til

$foresp = mysql_query("SELECT navn, brev, dato, besked FROM bog ORDER BY
nr DESC") or die(mysql_error());

På den måde får du en ide om, hvad det er, der er gået galt, fordi den
warning, du får siger jo, at $foresp ikke er en result resource, som
mysql_fetch_array() kan bruge.

--
Rasmus

"Ten beers are fun - one is just plain stupid"

Fra : Thomas gade

Dato : 06-05-05 16:04

Rasmus Grouleff wrote:

> [...]
>
> På den måde får du en ide om, hvad det er, der er gået galt, fordi den
> warning, du får siger jo, at $foresp ikke er en result resource, som

Det hjalp meget. Jeg havde navngivet en kolonne i men db forkert. Så nu
kører gæstebogen på mit webhotel.

Men på min locale apache får jeg stadig et par fejlmeddelelser:

Notice: Undefined index: skriv in c:\programmer\apache
group\apache\htdocs\php-test\guestbook.php on line 11

Notice: Undefined variable: PHP_SELF in c:\programmer\apache
group\apache\htdocs\php-test\guestbook.php on line 26

koden er som følger, den starter ved linie 11:

if ($_POST["skriv"]){
$navn = $_POST["navn"];
$brev = $_POST["brev"];
$besked = $_POST["besked"];
if(!get_magic_quotes_gpc()){
$navn = addslashes($navn) ;
$email = addslashes($brev);
$besked = addslashes($besked);
}
$dato_array = getdate();
$dato = $dato_array["mday"] . "/" . $dato_array["mon"] . "-" .
$dato_array["year"];
mysql_query("INSERT INTO bog (navn, brev, dato, besked) VALUES
('$navn', '$brev', '$dato', '$besked')");
}

Jeg har ikke haft held til at indsætte: or die(mysql_error()).

Kan det være min php opsætning den er gal med, jeg mener det virker jo
på min udbyders server?

Mvh Thomas

Fra : Lars Althof

Dato : 07-05-05 22:17

Thomas gade uttered on 5/6/2005 10:03 AM:

[Deletia]

> [...]
> group\apache\htdocs\php-test\guestbook.php on line 26
>
> koden er som følger, den starter ved linie 11:

prøv med if (isset($_POST["skriv"])){

> [snip]
>
> Jeg har ikke haft held til at indsætte: or die(mysql_error()).
Det ville heller ikke hjælpe meget på en php fejl...

> Kan det være min php opsætning den er gal med, jeg mener det virker jo
> på min udbyders server?
Der er ikke noget galt med din opsætning, den er måske bare lidt
strengere end din udbyders. Det betyder at du bliver tvunget til faktisk
at gøre tingene rigtigt...

Mvh
Lars

Fra : Thomas gade

Dato : 07-05-05 23:39

Lars Althof wrote:
> Thomas gade uttered on 5/6/2005 10:03 AM:

> [Deletia]

> prøv med if (isset($_POST["skriv"])){

Det virker.

> Det ville heller ikke hjælpe meget på en php fejl...

Nu du siger det, så er det jo meget logisk

> Der er ikke noget galt med din opsætning, den er måske bare lidt
> strengere end din udbyders. Det betyder at du bliver tvunget til faktisk
> at gøre tingene rigtigt...

Den variant havde jeg ikke overvejet. Det vil jeg helt sikkert sætte
pris på ...senere.

Tak til alle for svar.

Mvh Thomas