Er det en PDA?
Fra : Philips

Dato : 05-05-05 08:03

Jeg ønsker at undersøge om brugeren anvender en PDA og gerne hans
skærmstørrelse.

Hvilke parametre kan jeg være sikre på er retvisende?

Jeg har fundet HTTP_UA_PIXELS og HTTP_US_OS, men kan man være sikker på at
alle PDA'er medsender den information?

Under HTTP_USER_AGENT står der bl.a. Windows CD; PPC; 240x320 men dette er
jo bare en tekststreng, som jeg ikke kan forvente jeg kan stole på beholder
formatet for browsere i fremtiden og af en anden type en IE.

Fra : Morten Nielsen

Dato : 06-05-05 07:09

"Philips" <a@b.c> skrev i en meddelelse
> [...]
> beholder
> formatet for browsere i fremtiden og af en anden type en IE.

Jeg har ligget og rodet lidt med samme problem, og der findes tilsyneladende
ikke en sikker måde at fange alle pda'er. Jeg har skrevet en lille kodestump
som jeg indtil videre bruger til at fange så mange mobile enheder (ikke kun
pda'er men også telefoner med indbygget xhtml browser), se her:
http://tjoernelundnielsen.dk/test.php.

Nu skriver du jo ikke hvad du skal bruge denne viden til, men hvis du blot
vil lave et mobilt layout til dine sider, så kan du jo også vælge at gøre
det vha CSS og @media mobile.

/Morten

Fra : Philips

Dato : 06-05-05 07:47

"Morten Nielsen" <morten@[fjern-ved-svar]tjoernelundnielsen.dk> wrote in
message news:URDee.6$W75.4@news.get2net.dk...

> http://tjoernelundnielsen.dk/test.php.

Der har du fanget en del. Tak for info.

> Nu skriver du jo ikke hvad du skal bruge denne viden til, men hvis du blot
> vil lave et mobilt layout til dine sider, så kan du jo også vælge at gøre
> det vha CSS og @media mobile.

Den kendte jeg ikke. Må lige søge på hvordan CSS afgører hvilken enhed der
er tale om.

Tak for hjælpen.

Fra : Morten Nielsen

Dato : 08-05-05 11:54

> Den kendte jeg ikke. Må lige søge på hvordan CSS afgører hvilken enhed der
> er tale om.

Jeg har kigget en smule på det, men har ikke fundet ud af så meget. Hvis du
finder ud af noget ville det være interessant at høre om.

/Morten

Fra : Christoffer

Dato : 08-05-05 12:28

> Jeg har kigget en smule på det, men har ikke fundet ud af så meget. Hvis
> du finder ud af noget ville det være interessant at høre om.
Nu må jeg indrømme at jeg heller ikke kender svaret, men du kan vist ikke
bruge css til at afgøre hvilken form for medie der er brugt
Med det mener jeg at du kan ikke indhente oplysninger eller gemme dem om
bruger en. CSS'en finder kun ud af om det er en pda eller ej og bruger så
det rigtige stylesheet.
Det er ihvertfald min opfattelse af det, men mon ikke at man kan få en
ordentlig forklaring på om man kan bruge det eller ej i
dk.edb.internet.webdesign.html

--
Christoffer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-05-05 14:41

Morten Nielsen wrote:

> [...]

Hvis du i din sides head indsætter denne kodelinje:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="pda.css" media="handheld">

.... vil du kunne styre sidens udseende specifikt på PDA'er. Du skal så bare
lave en pda.css, der kan indlæses, når siden vises på en PDA eler en
mobiltelefon.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Philips

Dato : 08-05-05 15:56

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote in message

> Hvis du i din sides head indsætter denne kodelinje:
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="pda.css" media="handheld">

Ja, så det er PDA'en selv der vælger stylesheetet!
Det er en måde at klare det på, men det var også for at vide, hvordan siden
skulle bygges op, f.eks. med relative bredder i stedet for absolutte.
Jeg foretrækker absolutte, men hvis PHP detekterede at det var en PDA så
kunne jeg lave dem relative.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-05-05 21:37

Philips wrote:

> [...]
> Det er en måde at klare det på, men det var også for at vide, hvordan
> siden skulle bygges op, f.eks. med relative bredder i stedet for

Hvis du midlertidigt sletter media="handheld" plus link til andre
stylesheets og trækker dit browservindue meget smalt, kan du vel bedømme, om
det ser fornuftigt ud.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/

Fra : Jacob Atzen

Dato : 08-05-05 23:08

On 2005-05-08, Erik Ginnerskov <erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

> [...]
>
> ... vil du kunne styre sidens udseende specifikt på PDA'er. Du skal så bare
> lave en pda.css, der kan indlæses, når siden vises på en PDA eler en

Og det fik mig lige til at tænke. Så kunne man vel lave et eller andet
grimt hack:

- Referer et billede i CSS'en for PDA'er.
- Lad billedet være et script, der registrerer, at klienten er en PDA,
f.eks. i form af en session.
- Check efterfølgende om sessionen er sat til PDA.

Eller hvad?

Det vil naturligvis først virke, når klienten har hentet PDA billedet og
altså ikke for første hit.

Alternativt kunne man bare lave en pda.example.com som PDA brugere kunne
tilgå.

- Jacob Atzen