php server port 80
Fra : Ole Madsen

Dato : 29-04-05 21:52

jeg bruger sambar og kan ikke få den startet igen, jeg får fejlmelding
om at den ikke kan bruge port 80, hvad skal jeg gøre for at kunen bruge
den igen?

Ole

Fra : zigma.dk

Dato : 30-04-05 09:21

Ole Madsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> jeg bruger sambar og kan ikke få den startet igen, jeg får fejlmelding
> om at den ikke kan bruge port 80, hvad skal jeg gøre for at kunen bruge
> den igen?

Nu kender jeg ikke Sambar, men jeg vil tro du kan ændre porten. Men hvis
du kører den som 'rigtig' server og ikke bare en du leger med, kan det
give lidt problemer, så dine besøgende ikke kan kontakte den. Så skal du
finde årsagen til at den ikke kan starte på port 80. Oftest skyldes det,
at en anden service benytter denne port.

Har du Apache, IIS eller andre servere installeret?
(du kan evt. prøve at tjekke http://127.0.0.1/ eller den ip din server
står på for at tjekke om du får et svar =)

// Zigma

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jacob Atzen

Dato : 30-04-05 09:28

On 2005-04-30, zigma.dk <zigma@zigma.dk> wrote:
> [...]
> Så skal du finde årsagen til at den ikke kan starte på port 80.
> Oftest skyldes det, at en anden service benytter denne port.

Nu skriver OP ikke noget om OS, så det er givetvis Windows. Men under
un*x kan man ikke som normal bruger lytte på porte under 1024. Jeg er
ikke klar over om noget tilsvarende, gør sig gældende under Windows.

- Jacob Atzen

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-04-05 18:01

zigma.dk wrote:

> [...]
> (du kan evt. prøve at tjekke http://127.0.0.1/ eller den ip din server
> står på for at tjekke om du får et svar =)

Jeg fandt loggen

ERROR: Unable to bind to port 80; the port is in use by another server.

Ole

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 30-04-05 18:49

Således skrev Ole Madsen den Sat, 30 Apr 2005 19:01:01 +0200:

>Jeg fandt loggen
>
>ERROR: Unable to bind to port 80; the port is in use by another server.

Du bruger ikke skype eller andet telefoni-sjov?

Knud
--
The Old Man and the Sea LITE(tm) by Ernest Hemingway:
An old man goes fishing, but doesn't have much luck.

Fra : Ole Madsen

Dato : 30-04-05 21:52

Knud Winckelmann wrote:

> Du bruger ikke skype eller andet telefoni-sjov?
>
> Knud

Jeg fandt ud af at jeg havde givet iTunes server rettigheder, så jeg
slog den fra, så det er løst.

Men tak alligevel

Ole

Fra : Bent Stigsen

Dato : 01-05-05 01:17

Ole Madsen wrote:

> Jeg fandt ud af at jeg havde givet iTunes server rettigheder, så jeg
> slog den fra, så det er løst.
>
> Men tak alligevel
>
> Ole

Til en anden god gang.

netstat -nab

Ovenstående kommando vil fortælle dig hvilke porte der bliver brugt og
af hvilke programmer.

/Bent

Fra : Ole Madsen

Dato : 01-05-05 12:14

Bent Stigsen wrote:

> Til en anden god gang.
>
> netstat -nab
>
> Ovenstående kommando vil fortælle dig hvilke porte der bliver brugt og
> af hvilke programmer.

hvor skal man indtaste det?

Ole

Fra : Bent Stigsen

Dato : 01-05-05 13:52

Ole Madsen wrote:

> hvor skal man indtaste det?

Bare i en kommando prompt,
eller start->kør:
cmd /k netstat -nab

eller start->kør:
cmd /c netstat -nab > xx.xx && start notepad xx.xx

Starten på min ser således ud:
-----
Active Connections

Proto Local Address Foreign Address State PID
TCP 0.0.0.0:80 0.0.0.0:0 LISTENING 6100
[Apache.exe]
----
Som fortæller mig at Apache har sat sig på port 80. PID (process id) vil
være det samme som står i programlisten i task manager.

/Bent