E-mail med php
Fra : chr

Dato : 26-04-05 12:21

Hvordan sender jeg e-mails med php?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Troels Arvin

Dato : 26-04-05 12:25

On Tue, 26 Apr 2005 11:21:02 +0000, chr wrote:

> Hvordan sender jeg e-mails med php?

Der findes nogle skrabede, indbyggede funktioner til det, men hvis du vil
have god funktionalitet, så kig på
http://phpmailer.sourceforge.net/

Fra : zigma.dk

Dato : 26-04-05 12:42

Troels Arvin wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Der findes nogle skrabede, indbyggede funktioner til det [...]

Den 'almindelig' metode er at benytte funktionen mail() :

mail("modtager@mail.dk", "emne", "Mailens indhold", "From=fra@afsender.dk");

Se evt. mere om funktionen mail() her:
http://dk.php.net/manual/en/function.mail.php

Håber det kunne bruges...

// Zigma

Fra : Troels Arvin

Dato : 26-04-05 12:53

On Tue, 26 Apr 2005 11:42:10 +0000, zigma.dk wrote:

> Den 'almindelig' metode er at benytte funktionen mail() :
>
> mail("modtager@mail.dk", "emne", "Mailens indhold", "From=fra@afsender.dk");

Ovenstående er ikke korrekt. Mail-headers benytter ikke = mellem
key/value. I stedet bør sidste parameter angives som
"From: fra@afsender.dk".

Men jeg vil mene, at mail-funktionen i praksis er ubrugelig for danskere.
Der er simpelthen for spinkel understøttelse af æøå. Hvis man benytter
PHP's indbyggede mail-funktion skal man i hvertfald være indstillet på,
at de afsendte mails vil blive tagget som spam i mange systemer - med
mindre man virkelig gør sig umage med at sætte de rigtige headers.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-04-05 13:02

On Tue, 26 Apr 2005 13:53:05 +0200, Troels Arvin wrote:

> [...]
> at de afsendte mails vil blive tagget som spam i mange systemer - med
> mindre man virkelig gør sig umage med at sætte de rigtige headers.
En kombination af disse skulle klare det meste:
http://dk.php.net/manual/en/function.imap-mail.php
http://dk.php.net/manual/en/function.imap-8bit.php

Hvorfor der altid henvisse til mail(), og ikke til imap-funktionaliteten
er mig en gåde?
http://dk.php.net/manual/en/ref.imap.php
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Troels Arvin

Dato : 26-04-05 13:15

On Tue, 26 Apr 2005 14:01:49 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> En kombination af disse skulle klare det meste:
> http://dk.php.net/manual/en/function.imap-mail.php
> http://dk.php.net/manual/en/function.imap-8bit.php

OK, tak, det vil jeg kigge på næste gang jeg har brug for det.

> Hvorfor der altid henvisse til mail(), og ikke til imap-funktionaliteten
> er mig en gåde?
> http://dk.php.net/manual/en/ref.imap.php

Det kunne skyldes, at man ikke kan regne med, at éns PHP har
IMAP-udvidelsen.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-04-05 14:56

On Tue, 26 Apr 2005 14:14:34 +0200, Troels Arvin wrote:

> Det kunne skyldes, at man ikke kan regne med, at éns PHP har
> IMAP-udvidelsen.
Følger det ikke efterhånden med som standard? Gælder i hvertfald for
Debian, Redhat/Fedora, Suse, Mandrake og Ubuntu. På Redhat/Fedora og
Mandrake er det forvalgt - gælder formentligt også Suse, mens Debian og
Ubuntu kræver apt-get install php4-imap.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 26-04-05 21:31

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> Mandrake er det forvalgt - gælder formentligt også Suse, mens Debian og
> Ubuntu kræver apt-get install php4-imap.

Når det kommer til udbydere af webhoteller, er mange af dem nok lidt
ligeglad med hvad den ene eller anden distribution vælger at gøre til
standard .)

Tonni Aagesen

Fra : zigma.dk

Dato : 26-04-05 22:24

Troels Arvin wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> On Tue, 26 Apr 2005 11:42:10 +0000, zigma.dk wrote:
[...]
> Ovenstående er ikke korrekt. Mail-headers benytter ikke = mellem
> key/value. I stedet bør sidste parameter angives som
> "From: fra@afsender.dk".

Den tager jeg på min konto, et lidt for hurtigt svar =)

> Men jeg vil mene, at mail-funktionen i praksis er ubrugelig for danskere.
> Der er simpelthen for spinkel understøttelse af æøå.

Ikke at jeg tvivler på dine ord, men jeg har nu aldrig haft nogle problemer med
dette. Er det primært hvis der sendes til udenlandske modtagere?

> [...]
> at de afsendte mails vil blive tagget som spam i mange systemer - med
> mindre man virkelig gør sig umage med at sætte de rigtige headers.

Igen har jeg aldrig haft problemer med dette. Tænker du på f.eks. Hotmails
spam-filter eller er det mere generelt? Sender jævnlig mails til en gruppe på
60-70 modtager, men har aldrig hørt brok over at de bliver fanget som spam.

// Zigma som vil lære hvordan verden dog er skruet sammen

Fra : Thomas Jari

Dato : 26-04-05 14:21

On 26 Apr 2005 11:21:02 GMT, chr <sdf@dasf.sad> wrote:

>Hvordan sender jeg e-mails med php?

Det er egentlig utroligt at man ikke selv prøver at finde ud af
problemet inden man spørger andre. Prøv at skriv dit spørgsmål i
googles søgefelt og tryk på google-søgning.

Thomas Jari

Fra : chr

Dato : 26-04-05 18:51

Kender i en gratis host der understødder email funktionen i PHP?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-04-05 19:35

chr skrev:

>Kender i en gratis host der understødder email funktionen i PHP?

http://1go.dk

PS. Det rigtige sted til spørgsmålet havde været
--
Knud

Fra : Martin

Dato : 06-05-05 15:09

chr wrote:
> Kender i en gratis host der understødder email funktionen i PHP?

Jeg må nok indrømme at jeg kender ingen der ikke gør

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-05-05 00:42

Martin wrote:

> Jeg må nok indrømme at jeg kender ingen der ikke gør

Hvad med http://hjem.get2net.dk/brugernavn/,
http://homeX/inet.tele.dk/brugernavn/,
http://users.cybercity.dk/~brugernavn/, http://frip.dk/brugernavn/ - jeg
kunne sikkert blive ved længe endnu, men jeg gider ikke.

Men de 3 første herover kan kun køre html og cgi, sidstnævnte kører kun html
og vistnok asp-formmail.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.frac.dk/