Problem med messages
Fra : David Trasbo

Dato : 10-05-05 13:42

Jeg har nu efter ikke at have fået noget respons på indlægget
"Messages med ASP" begyndt at eksperimentere med Messages
seriøst. Den eneste fejl jeg mangler at rette er noget med
kriteriet. Det er her fejlen opstår:

strSQL = "Select * From tblMessages Where Til =
Request.Querystring("name") "

Jeg får fejlen: "Slut på sætning var ventet", hvad går der galt.

(Mit gamle indlæg kan ses her:
<http://html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_serversid
e_asp/default.asp?messageid=%3C42775e13%240%2479453%2414726298%40
news%2Esunsite%2Edk%3E>)

--
David Trasbo
Vær en god Usenet bruger. Læs <http://usenet.dk/netikkete>.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-05 14:01

David Trasbo skrev:

> strSQL = "Select * From tblMessages Where Til =
> Request.Querystring("name") "

Standardsvar ved fejl i sql-sætninger: Udskriv din færdige sql-sætning.

Se hvordan her <http://asp-faq.dk/article/?id=41>.

> Vær en god Usenet bruger. Læs <http://usenet.dk/netikkete>.

Du skal vist have rettet dit link - adressen er
<http://usenet.dk/netikette/>.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Trasbo

Dato : 10-05-05 15:22

> Du skal vist have rettet dit link - adressen er
> <http://usenet.dk/netikette/>.

Jeg visdste det godt, men jeg opdagede det først da jeg postede indlægget.

Tak for jeres svar!

--
David Trasbo
Vær en god Usenet bruger. Læs <http://usenet.dk/netikette>.

Fra : Tomasz Otap

Dato : 10-05-05 14:20

David Trasbo wrote:
> strSQL = "Select * From tblMessages Where Til =
> Request.Querystring("name") "
> Jeg får fejlen: "Slut på sætning var ventet", hvad går der galt.

Du indsætter din request.querystring direkte i strSQL.
Request.querystring er en funktion i ASP, ikke i SQL. Desuden forsøger
du at bruge anførelsestegn i selvsamme streng (i querystring("name")) -
det resulterer i den angivne fejl.

Den korrekte syntaks her er:
strSQL = "Select * From tblMessages Where Til = '" &_
Request.Querystring("name") & "'"

Husk også at escape apostroffer (') i din request.querystring ved at
tilføje en ekstra foran (''). Ellers er det nemt at sende en ondsindet
forespørgsel via din "name"-variabel til databasen.

Fra : David Trasbo

Dato : 10-05-05 16:17

Nu får jeg følgende fejl:

Response-objekt fejl 'ASP 0156 : 80004005'

Headerfejl

/login/messages.asp, line 93

HTTP-headerne skrives allerede til klientbrowseren. Ændringer af
HTTP-headere skal foretages, inden sideindholdet skrives.

Jeg bliver nødt til at indtaste brugernavn i adresselinjen EFTER at jeg
tjekkede beskederne. Kan det have noget med det at gøre?

Fra : Tomasz Otap

Dato : 10-05-05 16:40

David Trasbo wrote:
> Headerfejl
>
> /login/messages.asp, line 93
>
> HTTP-headerne skrives allerede til klientbrowseren. Ændringer af
> HTTP-headere skal foretages, inden sideindholdet skrives.

Du forsøger at ændre noget i headers i den linie, muligvis ved
response.redirect eller noget lignende? Du kan undgå headerfejl (og gøre
din side generelt en smule hurtigere) ved at slå response buffering til.
Det gøres ved at skrive "response.buffer=true" som den første linie i
din asp-kode.

Læs evt. http://www.learnasp.com/learn/res2.asp omkring response
buffering og hvornår det evt. bør suppleres med response.flush.

Fra : David Trasbo

Dato : 11-05-05 13:22

Jeg har nu fået den til at vise besked, afsenderen og emnet. Nu mangler jeg
kun en knap som kan slette data fra databasen. Hvordan kan det gøres?

Fra : Tomasz Otap

Dato : 12-05-05 23:31

David Trasbo wrote:
> Jeg har nu fået den til at vise besked, afsenderen og emnet. Nu mangler jeg
> kun en knap som kan slette data fra databasen. Hvordan kan det gøres?

Skal du ikke bare sende en delete-sætning til databasen, så beskeden kan
fjernes?

Fra : David Trasbo

Dato : 13-05-05 08:16

> Skal du ikke bare sende en delete-sætning til databasen, så beskeden kan
> fjernes?

Tror du den fra HTML.dk's tutorial kan bruges?

Fra : Tomasz Otap

Dato : 13-05-05 08:34

David Trasbo wrote:
> Tror du den fra HTML.dk's tutorial kan bruges?

Øh, sandsynligvis. Tilpasset til din database og site, naturligvis.