Dato for seneste rettelse
Fra : mads281@hotmail.com

Dato : 06-05-05 17:44

Jeg er godt nok i tvivl om det er den rigtige gruppe (kunne også ske
at skulle være dk.edb.database.ms-access), så jeg beklager hvis jeg
har valgt forkert.
Men mit spørgsmål er både hjemmeside og database relateret, så...

Jeg har en database i ms access. Den skal på et tidspunkt online og
smide nogle resultater til nogle asp-sider.
Her vil jeg gerne have, at man kan gå ind og se eksempelvis "de
seneste 5 rettede sider".
Derfor har jeg i min access-tabel et datofelt, som gerne skulle angive
den dato, hvor der sidst er blevet rettet i den pågældende post i
tabellen. Fra min googling om emnet har jeg fundet frem til, at dette
felt skulle kunne opdateres automatisk med "=Now()"
Jeg har nu fundet ud af, at de enkelte posters dato ikke ændres, hvis
jeg ændrer i data i posterne. Der står simpelthen den samme dato, som
da posten blev oprettet.
(Jeg har i tabellens design valgt datatypen "dato og klokkeslet" og
under fanen generelt har jeg sat standardværdien til =Now()

Når nu dette ikke dur: er der nogen der ved, hvordan jeg kan få lavet
automatisk dato for sidste rettelse?
/Mads

Fra : Anders Kjeldsen, MIL~

Dato : 06-05-05 18:57

> [...]

under fanen generelt har jeg sat standardværdien til =Now()

>Når nu dette ikke dur: er der nogen der ved, hvordan jeg kan få lavet

Hej Mads,

Feltet bliver kun sat ved oprettelse af den enkelte record. Ved en UPDATE
sker der intet - her skal du selv smide en statement ned á la "UPDATE
MyTable SET [... dine egne opdateringer ...], ModifiedTime=" &
KonverterDatoTilSQL( Now() ) & " WHERE ID=" & MyID

Så vidt jeg ved kan det ikke lade sig gøre i Access.
I MS SQL Server eksisterer til gengæld begrebet Triggers, som man kan bruge
til at få databasen til at gøre ting når der sker bestemte hændelser, og det
kan sikkert også bruges til det formål du ønsker.

Mvh.
Anders

Fra : Jørn Andersen

Dato : 09-05-05 21:30

On Fri, 6 May 2005 19:57:08 +0200, "Anders Kjeldsen, MILLA A/S"
<ak@milla.dk> wrote:

> [...]
>MyTable SET [... dine egne opdateringer ...], ModifiedTime=" &
>KonverterDatoTilSQL( Now() ) & " WHERE ID=" & MyID

Det er smartere at bruge den indbyggede Now-funktion i Access end at
udregne, konvertere og sende værdien:
MyTable SET [... dine egne opdateringer ...], ModifiedTime = Now() & _
" WHERE ID = " & MyID

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 19:31

<mads281@hotmail.com> wrote

Når nu dette ikke dur: er der nogen der ved, hvordan jeg kan få lavet
automatisk dato for sidste rettelse?
/Mads

Lokalt på maskinen:
Du skal bruge hændelsen BeforeUpdate af din form...
Her kan du sætte din dato til Form_Dinform!Ditfelt=Now()

Når du får den online:
Så skal du bruge en Update Sql sætning
Bjarne