Skrive og slette fra en acces-databasefil
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 19-04-05 23:02

Hej

Jeg har gennemgået asp-tutorialen på html.dk og den har været
meget udbytterig og alt har virket. Dog lige indtil jeg nåede
"Lektion 20: Indsæt data i databasen"

Jeg har kopieret koden givet i lektionen og gemt den i en asp-fil
på min server:

filnavn: indsaetIdatabse.asp
-----------------------------
<title>Indsætte data i databasen</title>
<head>
</head>
<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" &
Server.MapPath("/learningasp/database/personer.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Insert into personer (Fornavn) values('Fætter')"
Conn.Execute(strSQL)

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>
<h1>Databasen er opdateret!</h1>
-----------------

personer.mdb er en kopi af database.mdb som kan downloades i
toturialen. (Den med disneyfigurerne)

Browseren kommer med fejlmeddelsen:

"Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80004005)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Handlingen skal bruge
en opdaterbar forespørgsel.
/learningasp/database/indseatIdatabase.asp, line 14"

Hvilket er linjen med koden: "Conn.Execute(strSQL)"

Har sat min server op til at der er skriveadgang men det hjælper
ikke.
Er der en venlig sjæl som vil hjælpe mig med problemet? - så
ville jeg blive glad!!

Mvh
Rasmus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Brandt

Dato : 20-04-05 00:59

Rasmus Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Hvilket er linjen med koden: "Conn.Execute(strSQL)"
>
> Har sat min server op til at der er skriveadgang men det hjælper

Prøv at læse her:
<URL:http://asp-faq.dk/article/?id=4>

Nu skriver du ikke hvor du allerede har sat skriverettighederne. Men
hvis du ikke har gjort det i filsystemet (via stifinderen) så kig
evt her:
<URL:http://groups.google.dk/groups?selm=buv2dm%24avo%241%40sunsite.
dk>

mvh Torben

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 20-04-05 20:48

Hej Torben

tak for dit hurtige svar

> Prøv at læse her:
> <URL:http://asp-faq.dk/article/?id=4>

Jeg har læst asp-faq'en og har allerede givet skriverettigheder til
mappen på min webserver på min computer. Jeg bruger win xp og har sat
skriverettigheder til alle mapper på webstedet inde i IIS i
kontrolpanelet. Det pusler mig derfor at det ikke virker

> Nu skriver du ikke hvor du allerede har sat skriverettighederne. Men
> hvis du ikke har gjort det i filsystemet (via stifinderen) så kig
> [...]
&gt; dk>

Har skriverettighederne på mappen i filsystemet noget at gøre med den
skriverettighed jeg tildeler gennem IIS?
Linket ovenfor tror jeg ikke virker...

Fra : Torben Brandt

Dato : 21-04-05 00:23

> [...]
> skriverettigheder til alle mapper på webstedet inde i IIS i
> kontrolpanelet. Det pusler mig derfor at det ikke virker

Det er /ikke/ nok at tildele skriverettigheder i IIS-administrationen. Man
/skal/ også give IUSR-brugerkontoen skriverettigheder til mappen. Det
gøres via stifinderen, som beskrevet i nedenstående link.

> <URL:http://groups.google.dk/groups?selm=buv2dm%24avo%241%40sunsite.dk>
>
> Har skriverettighederne på mappen i filsystemet noget at gøre med den
> skriverettighed jeg tildeler gennem IIS?

Ja - eller dvs de har ikke noget med hinanden at gøre, det er to
forskellige ting, derfor skal man gøre det begge steder...

> Linket ovenfor tror jeg ikke virker...

Det er vist knækket. Prøv dette (som peger samme sted):
<URL:http://kortlink.dk/rdw>

mvh Torben

Fra : Esben Andersen

Dato : 21-04-05 14:31

Hmm jeg vil mene jeg har samme problem som rasmus...

men jeg har et lille problem med at følge den guide du henviser til...

under deling og sikkerhed har jeg nemlig ikke noget faneblad der hedder
sikkerhed? :S

jeg har disse:

generelt, deling, webdeling, tilpas

er det en af dem jeg skal bruge eller er den helt gal ?

Fra : Torben Brandt

Dato : 21-04-05 19:09

Esben Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> men jeg har et lille problem med at følge den guide du henviser til...
>
> under deling og sikkerhed har jeg nemlig ikke noget faneblad der hedder

Jeg gav et link til et tidligere indlæg. Prøv at læse det svar der kom på
mit indlæg dengang. Det er præcis det samme du efterspørger...

/Torben