Hvilken udbyder ?
Fra : Jakob M

Dato : 10-05-05 08:49

Da jeg snart skal flytte bliver jeg nødt til at opsige mit Tiscali ADSL
(512/128) abb. Jeg opsiger også min fastnettelefon, og regner med at bruge
IP telefoni på den nye adresse. Jeg har en 100Mbit switch i forvejen. Jeg
regner med at jeg bare smider den efter routeren, og så kører det ?.

Spørgsmålet er så hvilken udbyder man skal vælge ?. Kravene er : rå kobber
og router der kan dele forbindelsen (via switchen) mellem IP-telefoni og
PCen.

Inden jeg pløjer alle udbydernes sider igennem, kunne det være der var nogen
der havde et godt tip ?.
Spørgsmålet er også om 512/128 er nok ?. Lige nu er 512/128 udmærket for
mig. Man kan vel også prioritere IP-telefoni højere end PCen i routeren ?.

Mvh
Jakob

Fra : Hans

Dato : 10-05-05 09:14

Jakob M wrote:
> [...]
> Spørgsmålet er også om 512/128 er nok ?. Lige nu er 512/128 udmærket
> for mig. Man kan vel også prioritere IP-telefoni højere end PCen i

Hvis du kender telefonnummeret på din nye adresse, kan du finde ud af om
f.eks. Cybercity kan levere adsl på rå kobber. Der er faktisk kun Tiscali og
Cybercity i øjeblikket som kan levere adsl på rå kobber, men det kommer an
på om de har eget udstyr på centralen. Det kan du tjekke her:

http://www.cybercity.dk/erhverv/produkter/internetforbindelser/adsl/bestil/

Hans

Fra : Jakob M

Dato : 10-05-05 11:07

> [...]
> Cybercity i øjeblikket som kan levere adsl på rå kobber, men det kommer an
> på om de har eget udstyr på centralen. Det kan du tjekke her:

De kan begge på adressen. Måske har jeg misforstået noget, men rå kobber er
det ikke ADSL uden telefonabonnement ?. Eller skal man bare bruge
telefonstikket, og så er det underordnet om man har abbonnement eller ej ?.

Mvh
Jakob

Fra : Morten Davidsen

Dato : 10-05-05 11:12

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er det ikke ADSL uden telefonabonnement ?. Eller skal man bare bruge
> telefonstikket, og så er det underordnet om man har abbonnement eller ej
En ADSL forbindelse på rå kobber er uden telefonabonnement - i så fald ville
den være på delt rå kobber.

Såfremt du har fastnet-telefon nummer på adressen til at starte med, kan du
bestille ADSL som "gør det selv" og når denne forbindelse er leveret, kan du
opsige dit fastnet-abonnement. I et sådant tilfælde vil du benytte de
normale telefonstik og når fastnet-abonnementet opsiges overgår det til
såkaldt "administrativt rå kobber". Så muligheder er mange, men i alle
tilfælde kræver det at ADSL-udbyderen har eget udstyr på centralen og
leverer ADSL via rå kobber.

/MD

Fra : Jakob M

Dato : 10-05-05 12:09

> [...]
> såkaldt "administrativt rå kobber". Så muligheder er mange, men i alle
> tilfælde kræver det at ADSL-udbyderen har eget udstyr på centralen og

Jeg ville netop undgå at betale flytning af mit nuværende fastnetabb (475,-)
til den nye adresse. Så er vi tilbage ved kun Tiscali og Cybercity ?. Og så
bliver jeg sikkert vel også nødt til at betale for teknikerbesøg ?.

Mvh
Jakob

Fra : Morten Davidsen

Dato : 10-05-05 12:30

> [...]
> ?. Og så bliver jeg sikkert vel også nødt til at betale for teknikerbesøg
Det er nemlig det ...
Og dette besøg koster hos begge udbydere 695,- (det er en TDC-tekniker der
bookes).

/MD

Fra : Jakob M

Dato : 10-05-05 19:19

> Det er nemlig det ...
> Og dette besøg koster hos begge udbydere 695,- (det er en TDC-tekniker der
> bookes).

Øv, så i virkeligheden er det smartest at flytte fastnettelefonen med over
på den nye adresse, og først afmelde den, når ADSL er på plads ?. Jeg havde
ellers håbet at slippe lidt billigere.

Mvh
Jakob

Fra : Morten Davidsen

Dato : 11-05-05 13:43

> Øv, så i virkeligheden er det smartest at flytte fastnettelefonen med over
> på den nye adresse, og først afmelde den, når ADSL er på plads ?. Jeg
> havde ellers håbet at slippe lidt billigere.
Det siger vist sig selv ja.... med mindre der er en lang bindingsperiode på
fastnettet. Der skal jo ikke går længere end 2 måneder før det ikke kan
betale sig >
(495 + 2 x 119 = 733, vs. 695,-)

/MD

Fra : Jakob M

Dato : 13-05-05 08:31

> [...]
> på fastnettet. Der skal jo ikke går længere end 2 måneder før det ikke kan

Jeg kom lige i tanke om at jeg kan få TDC Webspeed over kabel. Det er jo
fuldstændigt uafhængigt af telefonen, og vi har kabel tv i forvejen.
Priserne ser heller for slemme ud
http://tdckabeltv.dk/appmanager/ktv/privat?_nfpb=true&_pageLabel=P80005
Den tror jeg at jeg hopper på.

Mvh