TDC Kabel-TV via ADSL
Fra : Mads

Dato : 07-05-05 19:56

Hej

For et par uger siden skrev bl.a. ComON [1] at TDC ville lancere TV via ADSL
d. 2. maj.
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på TDC's sider. Er der nogen der har et
link?

Hilsen
Mads

[1] http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=21861

FUT: dk.edb.internet.udbydere.xdsl

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-05-05 20:05

Mads <mads@iname.com> writes:
>For et par uger siden skrev bl.a. ComON [1] at TDC ville lancere TV via ADSL
>d. 2. maj.

At de har planer om det, ja. Ikke at de er begyndt på det, eller at
det sker i morgen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Andersen

Dato : 07-05-05 20:14

Klaus Ellegaard wrote:

> At de har planer om det, ja. Ikke at de er begyndt på det, eller at
> det sker i morgen.
>
> Mvh.
> Klaus.

TDC har tidligere sagt at de ville komme med TV over internet den 1. maj,
men som sædvanlig er de fulde af pis. Telefoni over internet har de også
lovet i lang tid. Nu er der 200000 husstande med ip-telefoni og prognosen
sier 600000 inden årets udgang. Det betyder at TDC er presset til at komme
med noget, før de taber alt for mange kunder.

Martin.

Fra : Michael Jensen

Dato : 07-05-05 21:10

"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> skrev i en meddelelse
> TDC har tidligere sagt at de ville komme med TV over internet den 1. maj,
> men som sædvanlig er de fulde af pis.

Det vil jeg meget gerne se at de har sagt, har du et link til en side?

Fra : Sune

Dato : 07-05-05 20:15

On Sat, 7 May 2005 19:04:34 +0000 (UTC), klausellegaard@msn.com (Klaus Ellegaard) wrote:

>At de har planer om det, ja. Ikke at de er begyndt på det, eller at
>det sker i morgen.

Det sker faktisk på mandag så du har /næsten/ ikke ret.

Mvh
Sune

Fra : Mads

Dato : 07-05-05 20:20

"Sune" <jun200321@tdcadsl.dk> wrote in message

> Det sker faktisk på mandag så du har /næsten/ ikke ret.

Hehe... så tager vi lige en uge ekstra.... super professionelt.
Har du et link?

Hilsen
Mads

Fra : Sune

Dato : 07-05-05 20:23

On Sat, 7 May 2005 21:19:57 +0200, "Mads" <mads@iname.com> wrote:

>Har du et link?

Det eneste link jeg har er fra et indlæg fra usenet
http://tdc.dk/?csref=_tdc_dk_tv

På den URL skulle det lanceres på mandag.

Så vidt min søgning fortæller mig er indlægget blevet slettet igen.
Ikke den mest troværdige kilde..

Mvh
Sune

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 11-05-05 10:45

Sune wrote:

> Det eneste link jeg har er fra et indlæg fra usenet
> http://tdc.dk/?csref=_tdc_dk_tv

Det rigtige link er i øvrigt http://tdc.dk/tv/

(( Flemming ))

--
Flemming Mahler Larsen, TDC Online, Technology
http://netfactory.dk/ , +45 (339)94634

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 11-05-05 17:26

> Det rigtige link er i øvrigt http://tdc.dk/tv/
>
> (( Flemming ))

Men det kan jo være ligemeget når det bliver udsat gang på gang.

Fra : Morten Skriver

Dato : 12-05-05 05:43

On Wed, 11 May 2005 18:25:32 +0200, Jimmie Andersen wrote:

> Men det kan jo være ligemeget når det bliver udsat gang på gang.

Det tør jeg godt love at det ikke gør denne gang.

/Morten

--
Morten Skriver
Email: morten@skriver.dk

Fra : Flemming Mahler Lars~

Dato : 12-05-05 09:10

Jimmie Andersen wrote:

> Men det kan jo være ligemeget når det bliver udsat gang på gang.

Så er det sluppet løs - Er det nu, du æder din gamle hat?

(og ja, det er kun i et begrænset geografisk område, men flere kommer
til løbende

(( Flemming ))

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 12-05-05 15:39

> Så er det sluppet løs - Er det nu, du æder din gamle hat?
>
> (og ja, det er kun i et begrænset geografisk område, men flere kommer til
> løbende

Hehe jaja den tager jeg til mig igen. ØV og ØV, jeg er ikke med i listen
over mulige byer, så jeg må spændt vente.

Men der mangler da nogle programmer fra kabel tv listen, bla tv3. Men de er
jo nok ikke intresseret at folk begynder at droppe satelitten. Er det
ikke dem der har viasat

Der står lidt om det på eb.dk:

Fra : Knud

Dato : 12-05-05 22:10

Jeg bor i en af de kommuner, hvor TVoIP tilbydes, så jeg forsøgte at
bestille det i dag, for at udnytte intro rabatten.

Desværre vil TDC ikke tilbyde TVoIP til folk med et ADSL erhversabonnement .
så der røg den mulighed ! Jeg kunne dog ikke få nogen forklaring på, hvorfor
man har taget denne beslutning hos TDC - umiddelbart tror jeg ikke den er
teknisk begrundet.

Knud

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 13-05-05 08:18

> [...]
> . så der røg den mulighed ! Jeg kunne dog ikke få nogen forklaring på,
> hvorfor man har taget denne beslutning hos TDC - umiddelbart tror jeg ikke

Mon ikke det har noget at gøre med at de er ved at opgradere erhvers delen,
der kan man også få 8 mbit. Så er der ikke de der 6 mbit ledig til deres tv.
Det er vist noget med at de bruger 6 mbit til tv delen. Så det var også en
af grundene til at man kun kunne have en kanal af gangen. Men det ville
blive udbygget med tiden, så man kunne se 2 forskellige kanaler.

Fra : KsNa

Dato : 07-05-05 20:20

"Mads" <mads@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ADSL d. 2. maj.
> Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på TDC's sider. Er der nogen der har

Det er i første omgang kun til udvalgte områder, teknikken skal vel prøves
af inden at alle kan få det.

Mvh
Kim ( som venter spændt på TV via ADSL)

Fra : Erik Dan

Dato : 07-05-05 21:08

"Mads" <mads@iname.com> wrote in message
> [...]
> ADSL d. 2. maj.
> Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på TDC's sider. Er der nogen der har
Radioprogrammet Harddisken har lidt nyt om det , og ja det skulle blive
lanceret på mandag.
http://www.dr.dk/Videnskab/Harddisken/Programmer/2005/05/0506135327.htm

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 07-05-05 21:54

"Mads" <mads@iname.com> wrote in message
> Hej

> Hilsen
> Mads
>
> [1] http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=21861

Men suk bliver stadig om med parabol kun en kanal af gangen, surt..

Fra : Jan B

Dato : 08-05-05 09:06

On Sat, 7 May 2005 20:56:16 +0200, "Mads" <mads@iname.com> wrote:

> [...]
>d. 2. maj.
>Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på TDC's sider. Er der nogen der har et

Jag har inget svar men jag läste just en test av ADSL-TV i Ljud & Bild
nr5 (http://www.ev.se/)
(Verkar väl inte fungera perfekt ... ännu.)

De berrättar om Fast-TV i Danmark.
http://www.fasttv.dk/ anger att de startar 1 Juni.

Till datorn har jag har ADSL (max 8Mbps) men jag har digital
satellit-mottagning till TV.

Jag är skeptisk till TV-broadcast via tråd. Dels för att TV-kanaler i
bra kvalitet använder 5-8 Mbps och dels för att jag ofta tar emot (och
spelar in) 2-TV kanaler samtidigt när programmen "krockar".

Parabolen är förståss känslig för blöt-snö ...
Man skall bo väldigt nära tele-stationen om man skall få en ADSL
anslutning >8Mbps.

/Jan

Fra : Martin Andersen

Dato : 08-05-05 10:18

Jan B wrote:

> Jag är skeptisk till TV-broadcast via tråd. Dels för att TV-kanaler i
> bra kvalitet använder 5-8 Mbps och dels för att jag ofta tar emot (och
> spelar in) 2-TV kanaler samtidigt när programmen "krockar".

Fra Wikipedia: "Typical data rates for DVD movies range from 3-10 Mbit/s"
Jeg har Kabel-Tv fra Stofa og her er billed og lydkvalitet klart dårligere
end ved afspilning af en DVD film. Så jeg er uenig i din betragtning at
TV kanaler behøver 5-8 Mbit/s.
> Parabolen är förståss känslig för blöt-snö ...
> Man skall bo väldigt nära tele-stationen om man skall få en ADSL
> anslutning >8Mbps.
Egentlig ikke, ifølge denne figur:
http://www.dslreports.com/r0/download/654348~a9ffff360840599046e01c0e8a703cd0/ADSL2.PNG

Der er bare ikke nogen i Dannmark der tilbyder de høje hastigheder.

> /Jan
Martin.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-05-05 10:39

Martin Andersen <andersen.martin@gmail.com> writes:
> [...]
>end ved afspilning af en DVD film. Så jeg er uenig i din betragtning at

De fleste ligger i praksis på de 5-8 Mbps. Det er ikke noget,
TDC bestemmer, medmindre de reencoder signalet (hvilket de gør
på bl.a. Discovery for at få tekster på). De fleste kanaler er
det tv-stationen, der bestemmer båndbredden på.

Men netop fordi tv-stationerne bestemmer, og fordi de kan vælge
en vilkårlig hastighed op til (i praksis) cirka 19 Mbps, vil
TDC nok vælge at reencode alle kanalerne til ADSL-brug. Og en
reencoding giver en væsentlig kvalitetsforringelse.

Når DR sender Rejseholdet og lignende serier, sker det ofte med
en båndbredde på omkring 10 Mbps. Man skulle jo nødigt afskære
ADSL-kunderne fra at følge med i de serier.

>Egentlig ikke, ifølge denne figur:
>http://www.dslreports.com/r0/download/654348~a9ffff360840599046e01c0e8a703cd0/ADSL2.PNG

Den snakker kiloFEET. 10 Mbps går derfor kun ud til ca. 2 km.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Andersen

Dato : 08-05-05 11:50

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> på bl.a. Discovery for at få tekster på). De fleste kanaler er
> det tv-stationen, der bestemmer båndbredden på.
Ok, så Tv-stationerne sender en datamængde svarende til DVD kvalitet
ud, men det jeg får ind i stuen er ikke i nærheden af DVD kvalitet.
Det lyder mærkeligt.

> [...]
> TDC nok vælge at reencode alle kanalerne til ADSL-brug. Og en
> reencoding giver en væsentlig kvalitetsforringelse.
Det burde da ikke blive så forringet, da signalet tilsyneladende ikke
er komprimeret særligt godt i forvejen ?

> [...]
> ADSL-kunderne fra at følge med i de serier.

> Den snakker kiloFEET. 10 Mbps går derfor kun ud til ca. 2 km.
Det er jeg godt klar over, men 2 km er ikke noget jeg vil betegne "väldigt
nära tele-stationen", specielt når man skal bo indenfor 3-4 km fra
centralen for at kunne få bare en 2mbit/s forbindelse.
> Mvh.
> Klaus.

Martin.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-05-05 12:44

>Ok, så Tv-stationerne sender en datamængde svarende til DVD kvalitet
>ud, men det jeg får ind i stuen er ikke i nærheden af DVD kvalitet.
>Det lyder mærkeligt.

Får du signalet digitalt eller analogt?

Personligt har jeg digitalt signal fra TDC, og kvaliteten på især
DR er faktisk bedre end DVD. Dog mangler der naturligvis Dolby
Digital og slige sager, men med et Canal+ abonnement får man med
digitalt signal (DVB) ren DVD-kvalitet ned i stuen med lyd og det
hele... undtagen ekstramaterialet.

>Det burde da ikke blive så forringet, da signalet tilsyneladende ikke
>er komprimeret særligt godt i forvejen ?

DVB kører MPEG2. Præcis det samme format som DVD - dog er selve
indpakningen af signalet en smule anderledes (DVB kører TS, DVD
kører PS). Men selve encodingen er den samme.

Udfordringen ved realtidskomprimering er, at der ikke er tid til
at lave de ting, der gør DivX tåleligt at se på (2-pass encoding
der tager mange gange udsendelsens spilletid).

Med tv er det nødt til at foregå i realtid - og endda op til tre
gange:

1. Først bliver udsendelsen encoded hos tv-stationen.
2. Så bliver nogle kanaler reencodet hos TDC for at tekste dem.
3. Og én gang mere for at kunne sende det ud til ADSL-kunder.

(Omend jeg ikke positivt ved, at step 3 bliver aktuelt, men jeg
kan ikke forestille mig andet).

Slutresultatet bliver enormt meget ringere end kilden. Nok ikke
så ringe at det bliver et problem for familien Danmark... men
man skal nok ikke sætte et stort plasma-tv eller en projektor
op.

>Det er jeg godt klar over, men 2 km er ikke noget jeg vil betegne "väldigt
>nära tele-stationen", specielt når man skal bo indenfor 3-4 km fra
>centralen for at kunne få bare en 2mbit/s forbindelse.

Jaeh, men det reducerer stadig antallet af mulige kunder ganske
betydeligt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Martin Andersen

Dato : 08-05-05 14:33

Klaus Ellegaard wrote:

> Får du signalet digitalt eller analogt?
Analogt. Det kan måske forklare det.

> [...]
> Digital og slige sager, men med et Canal+ abonnement får man med
> digitalt signal (DVB) ren DVD-kvalitet ned i stuen med lyd og det
Jeg var ikke klar over at TV-signalet var så godt, jeg er noget
misundelig Hvor jeg bor kan jeg ikke få andet end (analogt) Stofa.

CUT

Tak for info !

Martin.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-05-05 15:00

"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> wrote in message

> Jeg var ikke klar over at TV-signalet var så godt, jeg er noget
> misundelig Hvor jeg bor kan jeg ikke få andet end (analogt) Stofa.

Du kan vel få Stofa vision Digital, det er vist noget af det samme.. dog
mener jeg ikke de sender de almindelige kanaler med.

Fra : Martin Andersen

Dato : 08-05-05 15:07

Bjarke Hansen wrote:

> Du kan vel få Stofa vision Digital, det er vist noget af det samme.. dog
> mener jeg ikke de sender de almindelige kanaler med.

Ikke ifølge Stofa's liste på hjemmesiden, Næstved er ikke med.

Martin.

Fra : Michael Bruun

Dato : 08-05-05 20:15

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse
> 2. Så bliver nogle kanaler reencodet hos TDC for at tekste
> dem.

Lidt OT, men hvordan kan det være, at tekstningen sker hos TDC? Jeg gik da
ud fra, at det foregik hos de enkelte broadcasteres playout center, så de
sendte et tekstet signal til TDC.

/ Michael

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 08-05-05 20:21

Michael Bruun <mibr@fjerndette.e-box.dk> writes:
>Lidt OT, men hvordan kan det være, at tekstningen sker hos TDC? Jeg gik da
>ud fra, at det foregik hos de enkelte broadcasteres playout center, så de
>sendte et tekstet signal til TDC.

Det meste sendes som DVB. Her er teksterne lagt ved siden af
signalet, så man kan lægge dem på eller lade være.

TDC vil gerne have, at Discovery og venner er tekstet, så de
lægger teksterne på billedet selv.

En pænere måde ville være at lægge det på tekst-TV, men det
har man valgt ikke at gøre. Det giver unægteligt også en del
bøvl med videobåndoptagere, der ikke forstår TTV.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 08-05-05 16:38

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> [...]
> på bl.a. Discovery for at få tekster på). De fleste kanaler er
> det tv-stationen, der bestemmer båndbredden på.

Hvis i lytter til indslaget i harddisken kan i høre at tdc vil recode alt de
sender ud til mpeg2

Fra : TBC

Dato : 08-05-05 23:58

"Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvis i lytter til indslaget i harddisken kan i høre at tdc vil recode alt
> de
> sender ud til mpeg2

Godt der findes paraboler! (og man har sådan en)

TBC

Fra : Renè

Dato : 10-05-05 16:46

"TBC" <this.is@fake.emailadress> skrev i en meddelelse
> "Flemming Lynggaard" <flemmingl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Godt der findes paraboler! (og man har sådan en)
>
> TBC

ditto

Fra : Rasmus

Dato : 08-05-05 10:12

> [...]
> d. 2. maj.
> Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på TDC's sider. Er der nogen der har

ComON skrev forkert...., det er fra d. 9 ifølge tdc hjemmeside

mvh
Rasmus

Fra : Søren

Dato : 08-05-05 15:55

Hej

Jeg har lige hørt i P1's 'Harddisken' at det er forsinket ca. 1 uge.

http://www.dr.dk/Videnskab/Harddisken/Programmer/2005/05/0506135327.htm

Søren

Fra : Lennart

Dato : 08-05-05 17:24

> [...]
> ADSL d. 2. maj.
> Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på TDC's sider. Er der nogen der har

Det lanceres i morgen.

/Lennart

Fra : Renè

Dato : 09-05-05 13:07

http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_teaser

Fra : Renè

Dato : 09-05-05 14:14

"Renè" <letterbox@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Lennart" <lhgljhlh@sgdgfdgf.dk> skrev i en meddelelse

> http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_p_int_teaser

jeg har talt med dem i dag og det har ikke været planen det skulle begynde
nu som alle andre har skrevet
der ligger pt. ingen tid for hvornår .de er først ved at køre forsøg fik jeg
oplyst af deres kundeservice.

Fra : Renè

Dato : 09-05-05 08:56