TDC BB Prof + Dell 2350 Trådløs Router
Fra : Fjollefrans

Dato : 20-04-05 22:08

Hejsa

Jeg sidder lige og prøver at få en Dell 2350 Wireless router til at fungere
med en TDC Bredbånd Professional linie.

Manualen siger at routeren fra fabrikken er konfigureret til at modtage en
IP fra ISP'en via DHCP.

Men, jeg kan ikke få den til at forbinde til internettet. Hvor jeg normalt
ville mene at routeren skulle sættes til at bruge DHCP har jeg imidlertid
ikke den mulighed. Under 'Internet Connection Settings' kan der vælges
mellem 'Cable Modem', 'DSL(Static)', 'DSL(PPPoE)'.

Nogen der kan gi' mig et hint ?

Lige for at være sikker på at jeg husker korrekt, jeg mener ikke at det er
ATM udgaven af BB Pro jeg har. Er der en måde (udover at ringe til TDC, som
typisk ikke har åbent når jeg er hjemme) man kan se det? Der er lys i en
10BaseT lampe på modemmet.

- Mvh

Fra : Hans

Dato : 21-04-05 00:11

Fjollefrans wrote:
> [...]
> jeg imidlertid ikke den mulighed. Under 'Internet Connection
> Settings' kan der vælges mellem 'Cable Modem', 'DSL(Static)',

Du skal vælge DSL(Static) og indtaste din WAN IP, Gateway og DNS servere.

Hvis din IP f.eks. er 80.234.100.16 ser det således ud:

WAN IP 80.234.100.16
Gateway: 80.234.100.15

DNS1: 194.239.134.83
DNS2: 193.162.153.164

Du bør i øvrigt kunne finde disse oplysninger på de papirer du modtog ved
oprettelsen.

Hans

Fra : Hans

Dato : 21-04-05 00:13

Hans wrote:

Og så lige en væsentlig detalje:

Netmasken skal være 255.255.255.252

Hans

Fra : Fjollefrans

Dato : 22-04-05 16:10

takker, det var lige hvad der skulle til

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 21-04-05 09:19

>Du skal vælge DSL(Static) og indtaste din WAN IP, Gateway og DNS servere.

Hvis det er en halv-gammeldags Bredbånd Pro med statisk tildelt
ip-adresse, ja.

Men de nyeste Bredbånd Pro'er giver faktisk adressen pr. DHCP, og hvis
det er sådan én, er man nok nødt til at have en DHCP-klient.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 21-04-05 09:57

Jeg skrev:

>Men de nyeste Bredbånd Pro'er giver faktisk adressen pr. DHCP, og hvis
>det er sådan én, er man nok nødt til at have en DHCP-klient.

Men glemte at tilføje: - eller betale (vistnok 800 DKK + moms) for at få
en statisk adresse.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Hans

Dato : 21-04-05 16:09

Jesper Dybdal wrote:

> Men glemte at tilføje: - eller betale (vistnok 800 DKK + moms) for at
> få en statisk adresse.

Nej - Prisen er den samme, med mindre der er behov for flere offentlige
adresser, og det er disse man betaler for. Man kan så ikke bruge
standardrouteren længere, da den ikke understøtter mere end én offentlig ip.

Hans

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 21-04-05 20:42

>Nej - Prisen er den samme, med mindre der er behov for flere offentlige
>adresser, og det er disse man betaler for. Man kan så ikke bruge
>standardrouteren længere, da den ikke understøtter mere end én offentlig ip.

Kig på
http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_int_inf_bred_adsl_p#ol_F

Der står at det koster 800 DKK at få statisk fast ip-adresse. Jeg ved
så ikke om man til gengæld får evt. ekstra ip-adresser uden beregning
udover de 800 - men det kunne jeg mistænke, således at prisen når man
skal have ekstra ip-adresser, stadig er 800 DKK.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Hans

Dato : 22-04-05 01:02

Jesper Dybdal wrote:

> [...]
> udover de 800 - men det kunne jeg mistænke, således at prisen når man
> skal have ekstra ip-adresser, stadig er 800 DKK.

Den må være ret ny, da det ikke er ret lang tid siden jeg har opsat en
forbindelse med statisk fast ip, og her var der intet gebyr på fakturaen. Ja
ja, en tusse her og der - De har nogle kreative fodermestre til deres
malkekøer i TDC.

Hans

Fra : Hans

Dato : 21-04-05 16:07

Jesper Dybdal wrote:

> [...]
>
> Men de nyeste Bredbånd Pro'er giver faktisk adressen pr. DHCP, og hvis
> det er sådan én, er man nok nødt til at have en DHCP-klient.

Ikke nødvendigvis. Der er begge muligheder, da der ikke er tvungen brug af
DHCP som på Privatabonnementet.

Hans

Fra : Chip

Dato : 21-04-05 16:42

Hvis det er ATM udgaven af BBPro du har ...
Så kan du nok ikke bruge den router direkte på modemmet.
Også selvom den har en Ethernet port og du kan få link på den.
Linjen er fra Kantrouter sat op til at køre ATM og ikke Eth.
Du kan få linjen konventeret til ATM (kan ikke huske hvad det koster, og du
vil nok få ny IPadresse)

Det du kan gøre er at sætte den trådløse router efter den ATM router TDC har
leveret (der køre den nemmelig Eth)
Din Router kan så trække en af ATM routerens LAN ipadresser på sit WAN
interface.
Det eneste du så bare skal huske er at din Router ikke må have samme net på
dens LAN side som TDC routeren deler ud til dens WAN.
Så burde det virke fint

/Chip