TDC lancerer kabel-tv over ADSL
Fra : Sune

Dato : 14-04-05 12:30

TDC's bredbåndskunder får en klækkelig rabat på kabel-tv-priserne, lover TDC. Om to uger lancerer
telegiganten tv over ADSL.

http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2994840/

Mvh
Sune

Fra : f00ge

Dato : 14-04-05 12:56

"Sune" <jun200321@tdcadsl.dk> wrote

> TDC's bredbåndskunder får en klækkelig rabat på kabel-tv-priserne, lover
> TDC. Om to uger lancerer
> telegiganten tv over ADSL.
> http://www.jp.dk/itogc/artikel:aid=2994840/

Gad vide, hvordan det rent teknisk set virker.
Hvis der skal TV-signal igennem telefonlinjen, går det vel ud over
båndbredten på ens ADSL?
Og hvordan kommer det ind i TV'et? Jeg har ikke set et RJ45 stik på mit TV,
i hvert fald. :)

Fra : Sune

Dato : 14-04-05 12:58

On Thu, 14 Apr 2005 13:55:44 +0200, "f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote:

>Gad vide, hvordan det rent teknisk set virker.

Ja det sad jeg også og tænkte på.

>Hvis der skal TV-signal igennem telefonlinjen, går det vel ud over
>båndbredten på ens ADSL?

Det tror jeg ikke. Mon ikke de har fundet en løsning som undgår dette?

>Og hvordan kommer det ind i TV'et? Jeg har ikke set et RJ45 stik på mit TV,
>i hvert fald. :)

Man skal vel leje en 'converter-box' af TDC for blot 99kr om måneden?

Mvh
Sune

Fra : TBC

Dato : 23-04-05 12:54

"Sune" <jun200321@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det sad jeg også og tænkte på.

http://www.telia.se/privat/sidtyp05.do?tabId=0&channelId=-100361

TBC

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-04-05 13:05

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote in message
> "Sune" <jun200321@tdcadsl.dk> wrote

Elendig artikkel synes jeg, dog ikke set den fulde. en gang vås om at spare
på linie udgifter osv, det kommer da an på TDC`s forretningspolitik, kan
være den regnes på en hel anden måde. Der er jo intet konkret.

> [...]
> båndbredten på ens ADSL?
> Og hvordan kommer det ind i TV'et? Jeg har ikke set et RJ45 stik på mit

Der er vel ikke mange andre end tdc der ved hvordan de skal levere det.. Men
det bliver vel derfor de vil lancere ADSL2+ eller hvad det hedder, og så for
man vel en box der styre båndbredde til internet forbindelse og så tv. og så
må der vel så være en settop box som skal tilsluttes til tv´et. at kalde det
kabeltv er jo nok forkert, for tror nu ikke de lige kan levere kanalerne til
en normal coax til fordeling rundt som alm antennenetværk.

Fra : Per

Dato : 15-04-05 08:02

Fra: http://om.tdc.dk/artikel.php?id=66322&dogtag=tdc_o_tdcnyt_nyheder

Hurtig ADSL til TV

Parallelt med udviklingen på kabelnettet er der en mindre revolution på vej
inden for ADSL-teknologien på traditionelle telenet. I 2005 øges
tophastigheden til 8 Mb/s, men allerede fra i dag findes kommercielle
produkter, der er i stand til at presse hastigheder på 30-50 Mb/s ud af
kobbernettet.

Når TDC til januar lancerer ADSL-hastigheder på op til 4 Mb/s og fra august
8 Mb/s banes vejen for at begynde at sende tv-signaler via telenettet.
Tv-stationerne har tidligere gennemført forsøg med at streame indslag via
internet, men det er først med de forøgede hastigheder på 4-8 Mb/s, at
billedkvaliteten når op på højde med traditionelt kabel-tv.

TDC gennemfører i øjeblikket forsøg med at sende tv via ADSL til en udvalgt
kundegruppe, og foreløbig er erfaringerne meget lovende. Perspektivet på
længere sigt er, at det bliver muligt at tilbyde kabel-tv til en stor del af
de ca. 700.000 husstande, der ligger uden for de eksisterende kabelnet.

Efter planen begynder TDC at tilbyde enkelte tv-kanaler over ADSL i løbet af
foråret 2005.

De høje ADSL-hastigheder åbner også for, at man kan begynde at bestille og
se video via ADSL, så man slipper for turen til videobutikken. Et andet
perspektiv er, at tv sendt som ip-data på f.eks. ADSL giver mulighed for
såkaldt 'tidsskiftet tv', hvor seerne efterfølgende kan få adgang til
programmer, som de ikke fik set, da de blev sendt.

TDC Kabel TV's direktør Niels Breining venter, at hen ved 200.000 husstande
i år 2010 vil modtage kabel-tv via ADSL.

Fra : Brian Hansen

Dato : 15-04-05 15:33

Per skrev:

<---cut--->

> [...]

> TDC Kabel TV's direktør Niels Breining venter, at hen ved 200.000 husstande i år 2010 vil modtage kabel-tv via ADSL.

Hmm... 200.000, er det en STOR del af de husstande der ligger uden for eksisterende
kabelnet og så "først" i år 2010?

--
M.v.h.

Brian Hansen

Fra : f00ge

Dato : 15-04-05 21:05

---<snip>---

Hmm, det lyder egentlig ikke alt for godt.
Jeg forestiller mig, at det at se TV over DSL vil stort set blokkere det
'normale' brug af internet.
Fx. online spil, mens éns 4mbit linje suger Discovery med (hvad ved jeg)
300kilobyte/s, så får man noget svært ved at holde svartiderne nede.

Ville nu hellere have 100mbit fiber. :)

Fra : Rudi Stegen

Dato : 15-04-05 23:34

Hej f00ge, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Fx. online spil, mens éns 4mbit linje suger Discovery med (hvad
> ved jeg) 300kilobyte/s, så får man noget svært ved at holde
> svartiderne nede.

Yeps. Jeg synes, at jeg engang så noget om, at de teknisk bedre
digitaliserede kanaler leveres med 4 Mbps [1]. Discovery hører
formentlig under den gruppe, da den står fuld på højde med de teknisk
bedste kanaler.

[1] Telia Stofas tv-kabel (som jeg har og har haft siden ca. '88)
skiftede for vel noget over en håndfuld år siden deres kobber ud med
lysleder (mellem boksene, der er trods alt kobber de sidste meter fra
disse og til slutbrugeren).
I den forbindelse fik kunderne tilsendt noget info om projektet, og det
var med rimelig sikkerhed i dette, jeg læste noget om det.
--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Renè

Dato : 09-05-05 03:53

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> I den forbindelse fik kunderne tilsendt noget info om projektet, og det
> var med rimelig sikkerhed i dette, jeg læste noget om det.

Vil nok lige ha lov at sige
har viasat pt.
har haft canal digital
har også bolignet
Discovery er nok en af de kanaler
der sender ud i dårligste kvallitet.
da de er omkodede flere gange

Fra : Rudi Stegen

Dato : 11-05-05 13:42

Hej Renè, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Vil nok lige ha lov at sige
> [...]

Jo, men mon ikke det afhænger af, hvor og hvordan man får det leveret?

Jeg har Telia Stofas kabel direkte, dvs. uden noget boligforening,
subkabelnet e.l. Fx er Discovery er ikke kodet, når den lander hos mig.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : TBC

Dato : 11-05-05 15:19

> Jo, men mon ikke det afhænger af, hvor og hvordan man får det leveret?
>
> Jeg har Telia Stofas kabel direkte, dvs. uden noget boligforening,
> subkabelnet e.l. Fx er Discovery er ikke kodet, når den lander hos mig.

Om et program er kodet eller ej (ikke at forveksle med en codec encodning)
ændrer intet ved kvaliteten af den digitale DVB udsendelse. Det er bare en
digital nøgle.

Men det bl.a Rene og andre refererer til, handler om at selve Discovery
udsendelsens billede (og formentligt også lyd) formentligt har været
"udpakket" og "pakket" ned igen mhp videre transmission (f.eks. Transmission
med tilført Tekst som i TDC's tilfælde). Lidt ligesom at lave en mp3 til
wawe, og så komprimere den til mp3 igen, eller måske mere korrekt som at
udpakke en MPEG2 til ukomprimeret og så encode til MPEG2 (eller noget andet)
igen, oven i købet måske endog til en dårligere bitrate end oprindeligt som
formentligt tilfældet med TDC's Net-TV

Og der må man sige at "Discovery Channel Denmark" som vi modtager den danske
version tilført danske reklamer her i DK allerede fra satellit
(http://www.lyngsat.com/packages/canaldigital.html), og videre ud i kabel-tv
nettene (hvor den som nævnt i tråden endog gennemgår endnu et degraderende
trin), er af meget ringe stand sammenlignet med f.eks "Discovery Channel
Europe".

Jeg kan til sammenligning modtage de ca. 20-25 forskellige Discovery/Animal
Ch/National Geographic mm. kanaler fra 28,2 E (Astra 2),
http://www.lyngsat.com/packages/skyuk.html og der er billedkvaliteten
markant bedre, end den vi fordres af med her i DK, også på de timeshiftede
udsendelser. (og her skal man iøvrigt hente teksten fra tekst-tv, hos de af
discovery kanaler der også simultan sendes til DK, (dvs. alm. Discovery,
Civilisation, Science, Travel, Animal Planet, National Geographic, A1)

TBC

Fra : Renè

Dato : 15-05-05 19:56

"TBC" <this.is@fake.emailadress> skrev i en meddelelse
> [...]
> af discovery kanaler der også simultan sendes til DK, (dvs. alm.
> Discovery, Civilisation, Science, Travel, Animal Planet, National

Nemlig

Fra : Renè

Dato : 15-05-05 19:55

> [...]
>
> Jeg har Telia Stofas kabel direkte, dvs. uden noget boligforening,
> subkabelnet e.l. Fx er Discovery er ikke kodet, når den lander hos mig.

Det glæder mig for dig.det var det ikke da jeg fik det fra CD.
men det er da rart at andre nydere det ægte signel. :)

Fra : Bilet

Dato : 16-04-05 09:34

Er der ikke nogle teknisk kyndinge, som kan forklare mig (og mange
andre) hvorledes TDC teknisk forventes at implementere kabel-tv via
ADSL forbindelsen ? Jeg går ud fra, at hovedparten af ADSL brugerne i
dag har 1mbit eller mindre båndbredde, og hvordan kan TDC så levere
tv i bare en nogenlunde kvalitet over disse linier ? Vil der blive
anvendt højere hastighed for tv signalerne, og hvilken form har disse
?

Knud

Fra : David T. Metz

Dato : 18-04-05 10:36

Bilet wrote:
> [...]
> andre) hvorledes TDC teknisk forventes at implementere kabel-tv via
> ADSL forbindelsen ? Jeg går ud fra, at hovedparten af ADSL brugerne i

Ja, pointen er at tdc på den måde samtidig sælger større båndbredde.
Længere er den ikke. Der er ikke så mange tekniske ben (som ikke
allerede er løst) i at sende digitaliserede tv-signaler, som konverteres
via en set-top-boks.

David

Fra : Rudi Stegen

Dato : 18-04-05 14:07

Hej David T. Metz, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Ja, pointen er at tdc på den måde samtidig sælger større båndbredde.
> Længere er den ikke.

Plus at de på nogenlunde rentabelt niveau kan nå kabel-tv-brugere, de
ikke kan i dag.

Fx har jeg Telia Stofas kabel-tv og kan ikke få TDC's (hvilket jeg
heller ikke vil, men det er så en anden sag).
Telia Stofa lagde i hine dage kabler ned i store dele af Århus, længe
før TDC havde noget kabel-tv (og Telia Stofa hed Stofa, nu vi er ved
det), bl.a. her i området.

Da TDC så begyndte at smide kabel-tv ud, skønnede de fornuftigt nok, at
der ikke var den store økonomiske ide i at lægge dem dér, hvor Telia
Stofa i forvejen havde deres. Undtaget fra reglen er vist kun større
boligforeningskvarterer o.l., hvor der ikke (som her hos mig) leveres
individuelt men til store boligkomplekser.

Men jeg kunne få TDC's ADSL, hvis jeg ønskede det. Og når/hvis TDC så
leverer deres tv over ADSL, ville _ret mange_ tusinde blot i Århus
alene kunne vælge at få deres.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 18-04-05 16:14

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> wrote in message

> Plus at de på nogenlunde rentabelt niveau kan nå kabel-tv-brugere, de
> ikke kan i dag.

Men det er jo en kanon ide for os der ellers måtte klare os med parabol, og
i min husstand skal der to paraboler til da der er to steder der skal bruges
seperate fjernsyn...

Men spændende at se priser og teknik

Fra : Per

Dato : 19-04-05 12:53

TV over ADSL er intet værd i mine øjne.

* Det kræver høj båndbredde (min. 4-8Mbit)
* Skal du se to forskellige kanaler på samme tid kræver det dobbelt
båndbredde
* Du kan ikke downloade samtidig
* Din PC skal være koblet til TV eller du skal have en eller anden "boks"
koblet til
* Det er streaming, så regn med hak eller afbrydelser

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-04-05 22:48

> * Det er streaming, så regn med hak eller afbrydelser

Hvorfor det?

--
Mvh. Jesper

Fra : Per

Dato : 21-04-05 09:25

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.invalid> wrote in message

> Hvorfor det?
>
> --
> Mvh. Jesper

Sådan har det været med alt andet streaming indtil videre.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-04-05 09:31

Per <no@tak.dk> writes:
>Sådan har det været med alt andet streaming indtil videre.

Streaming er netop kendetegnet ved, at det ikke hakker, og at det
virker uanset båndbredden - og uanset om båndbredden ændrer sig
markant undervejs.

Jeg gætter på, at TDCs udspil ikke vil være streaming men blot
download af en live-stream. Det er teknisk væsentligt forskelligt
fra streaming.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-04-05 19:47

> Sådan har det været med alt andet streaming indtil videre.

Jeg har selv oplevet og publiceret mange streams, hvor det ikke har været
noget problem.

--
Mvh. Jesper

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 21-04-05 16:38

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> koblet til
> * Det er streaming, så regn med hak eller afbrydelser

Det ser ikke ud til at du her meget forstand på, hvordan det kommer til at
fungere rent teknisk.. Stort set alle de punkter du nævner der, vil ikke
være et problem i det produkt TDC kommer til at tilbyde deres kunder.

MVH
Thomas H.

Fra : Per

Dato : 22-04-05 22:51

"Thomas Hupfeldt" <condor-9@mail.xx> wrote in message
> [...]
> fungere rent teknisk.. Stort set alle de punkter du nævner der, vil ikke
> være et problem i det produkt TDC kommer til at tilbyde deres kunder.

Det tror jeg ikke.

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 23-04-05 08:03

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse

> Det tror jeg ikke.

Det må du jo selv om, det er et frit land, så man må tro hvad man vil..

MVH
Thomas H.

Fra : Per

Dato : 23-04-05 22:49

> Det må du jo selv om, det er et frit land, så man må tro hvad man vil..
>
> MVH
> Thomas H.

Ja selvom det var svært det de velargumenterede begrundelser du præsenterede
;)~~

Fra : Thomas H.

Dato : 25-04-05 06:55

> Ja selvom det var svært det de velargumenterede begrundelser du
præsenterede

Jamen så kommer mine begrundelser her.

Fra : Thomas H.

Dato : 25-04-05 06:59

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse

> Ja selvom det var svært det de velargumenterede begrundelser du
præsenterede

Eller her

> * Det kræver høj båndbredde (min. 4-8Mbit)
Det er ikke noget problem, der hvor Tv over ADSL bliver tilbudt, er DSLAM'en
blevet opgraderet til ADSL2.

> * Skal du se to forskellige kanaler på samme tid kræver det dobbelt
> båndbredde
Og det er heller ikke et problem, da der vil være ADSL2.

> * Du kan ikke downloade samtidig
Jo, det kan du sagtens, du vil formentlig godt kunne have en 2 Mbit/s,
samtidig med TV over ADSL.

> * Din PC skal være koblet til TV eller du skal have en eller anden "boks"
> koblet til
Ja? nøjagtigt ligsom en parabol..

> * Det er streaming, så regn med hak eller afbrydelser
Nej, det er ikke streaming, det er broadcast, og der er en væsentlig
forskel..

MVH
Thomas H.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 29-04-05 22:19

"Thomas H." <condor-9@mail.xx> wrote in message

> Nej, det er ikke streaming, det er broadcast, og der er en væsentlig
> forskel..

Der mangler det vigtigste - tilbyder TDC kun at man kan se een kanal af
gangen, altså ala en parabol, eller er det som rigtigt kabeltv hvor du godt
kan have extra tv i børnevrelset mv..

Fra : David T. Metz

Dato : 06-05-05 15:53

Flemming Lynggaard wrote:

> Der mangler det vigtigste - tilbyder TDC kun at man kan se een kanal af
> gangen, altså ala en parabol, eller er det som rigtigt kabeltv hvor du godt
> kan have extra tv i børnevrelset mv..

Hvis det er broadcast er det ligesom kabeltv, så vidt jeg kan gennemskue.

David

Fra : Renè

Dato : 09-05-05 03:55

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis det er broadcast er det ligesom kabeltv, så vidt jeg kan gennemskue.
>
> David

mon ikke de køre adsl og tv adskildt
ligesom med telefoni
man kan jo godt tale alt det man vil selvom
man downloader

Fra : Bilet

Dato : 21-04-05 15:36

Klaus Ellegaard wrote:
> Jeg gætter på, at TDCs udspil ikke vil være streaming men blot
> download af en live-stream. Det er teknisk væsentligt forskelligt
> fra streaming.

Hej Klaus,

kan du uddybe en smule ? Jeg er meget spændt på, hvilken kvalitet tv
jeg kan få via ADSL og hvilken båndbredde det vil kræve ? Tror du
TDC vil bruge en højere hastighed til TV signalet end den man har til
rådighed til ADSL ?

mvh

Knud