Langsomt internet
Fra : Nikolaj

Dato : 11-04-05 20:47

Hej med jer

Jeg sidder i en ejendom, hvor der er ca. 50 lejligheder, der deler en 4 Mbit
TDC ADSL (jeg kender ikke upload-hastigheden). I øjeblikket er forbindelsen
umådeligt langsom.
Jeg har kørt en lang ping mod den primære dns-server. Resultatet ser således
nedslående ud:

Ping-statistikker for 194.239.134.83:
Pakker: Sendt = 306, modtaget = 51, tabt = 255 (83% tab),
Gennemsnitlig tid for rundtur i millisekunder:
Mindst = 561ms, størst = 1362ms, gennemsnitlig = 158ms

Hvis jeg kører en traceroute til fx www.tdc.dk, så er tiderne således:

Sporer rute til www.tdc.dk [194.192.82.45]
over et maksimum af 30 hop:

1 <10 ms 10 ms <10 ms 192.168.1.1
2 1051 ms 1042 ms 1021 ms atm2-0-1101155.bynxx8.ip.tele.dk
[80.63.142.201]

3 1322 ms 1592 ms 1152 ms ge1-0-50.1000M.bynxg5.ip.tele.dk
[83.88.8.194]
4 1212 ms 991 ms 841 ms pos4-2.622M.bynxg2.ip.tele.dk [83.88.13.53]
5 1161 ms 992 ms 1161 ms pos5-0.2488M.bynxg1.ip.tele.dk
[80.63.80.101]
6 1292 ms 1452 ms 1142 ms so-0-0-0.622M.oebrnxj1.ip.tele.dk
[195.249.12.13
3]
7 1201 ms 1452 ms 1493 ms so-1-0-0.622M.oebrnxj2.ip.tele.dk
[195.249.3.106
]
8 1152 ms 1282 ms 1231 ms cpe.ge-1-1-0.oebrnxj2.customer.tele.dk
[195.249.
255.110]
9 1352 ms 1222 ms 1051 ms tdc.dk [194.192.82.45]

Sporing fuldført.

Spørgsmålet er så om der er nogen, der kan se om det er det lokale netværk
her i ejendommen, der er overbelastet eller om der er klumper i tdc's net.
Jeg har ikke forstand nok til at se det på tiderne.

Jeg håber at nogen kan hjælpe!

På forhånd tak

Nikolaj

Fra : Hans

Dato : 11-04-05 21:03

Nikolaj wrote:
> [...]
> netværk her i ejendommen, der er overbelastet eller om der er klumper
> i tdc's net. Jeg har ikke forstand nok til at se det på tiderne.

Der er ikke noget unormalt set udefra, så ingen tvivl om at det er jeres
intranet som er ved at blive lagt ned. Har i ikke noget QoS eller slås i
bare om den tilgængelige båndbredde?

Hans

Fra : Nikolaj

Dato : 11-04-05 21:24

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er ikke noget unormalt set udefra, så ingen tvivl om at det er jeres
> intranet som er ved at blive lagt ned. Har i ikke noget QoS eller slås i
> bare om den tilgængelige båndbredde?

Ja det tænkte jeg også...

Nej, så vidt jeg kan se i krydsfeltet på loftet er der ikke andet end et par
store switche og adsl, så vi slås bare og der er garanteret nogen der sidder
og kører p2p i stor stil. Det er også påfaldende hvis man står og kigger
lidt på de blinkende lamper at det er nogle bestemte links til lejlighederne
der konstant er trafik på.

Jeg ville så gerne have lov til at smide en gammel maskine med noget
pakkeprioritering på, så jeg kan få min ip-telefoni til at fungere bedre,
samt bedre adgang til nettet. Dog er jeg lige flyttet ind, så jeg skal lige
have fat i de folk, der har med det at gøre. Glæder mig til næste
generalforsamling!

Tak for hjælpen!

Nikolaj

Fra : Hans

Dato : 11-04-05 22:35

Nikolaj wrote:

> [...]
> bedre, samt bedre adgang til nettet. Dog er jeg lige flyttet ind, så
> jeg skal lige have fat i de folk, der har med det at gøre. Glæder mig

Det vil så vise sig hvilke betingelser man accepterede ved oprettelsen af
forbindelsen, hvis der overhovedet blev taget stilling til problematikken
omkring p2p. Det mest reelle vil være, at de som anvender p2p skal oprette
deres egen forbindelse og dermed betale hvad de har behov for, men det
bliver nok svært at ændre på uden sure miner.

Hans

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 11-04-05 21:01

"Nikolaj" <spamtram020909@hommelgaard.com> skrev i en meddelelse
> [...]
forbindelsen
> umådeligt langsom.
> Jeg har kørt en lang ping mod den primære dns-server. Resultatet ser

Har du overvejet om der er nogle brugere af netværket der bruger P2P
programmer ? De kan nemt lægge sådan en forbindelse ned..

MVH
Thomas H.