Hvorfor så ekstremt asynkron ADSL ??
Fra : Peter

Dato : 06-04-05 10:48

Hej.

Et kort spørgsmål:

Hvad er årsagen til at udbyderne har valgt at gøre ADSL så ekstremt asynkron
som de er idag ??
Eks. 2048/128, kan det overhovedet fungere optimalt ??

Jeg er selv meget glad for min 512/512, men ville da gerne have 1024/1024
eller mere, eller måske noget 2:1 (eks. 1024/512) men ikke mindre end det,
men det er åbenbart ikke så nemt at finde mere......
(Det er eks. rart med rimelig ensartet up og down når men en gang i mellem
leger lidt med eks. servere o.lign.)

Er der en reel årsag til at udbyderne har valgt at lægge upload på sølle 128
eller deromkring ??

Jeg mener:
Skal der ikke ca. det samme udstyr til, om man fra udbyderen levere
1024/1024 eller eks. 2048/128 ??

Ja, jeg undre mig bare, og vil gerne have nogle gode svar på dette
fenomen......

Mvh.
Peter

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-05 11:04

> Eks. 2048/128, kan det overhovedet fungere optimalt ??

Nej. Derfor hedder CCs udgave 128 upstream, men kun på papiret. Reelt er den
mindst 192.

> Er der en reel årsag til at udbyderne har valgt at lægge upload på sølle 128
> eller deromkring ??

1. ADSL er netop asynkron i sin opbygning.
2. Jeg tror de gør det for at begrænse P2P og lign.

Thomas

Fra : -Thomas H.-

Dato : 06-04-05 12:48

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> 2. Jeg tror de gør det for at begrænse P2P og lign.

Så burde de vel teoretisk set også sætte downstream ned, hvis det er for at
begrænse P2P

MVH
Thomas H.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 06-04-05 12:54

> Så burde de vel teoretisk set også sætte downstream ned, hvis det er for
at
> begrænse P2P

Ja og nej. P2P foregår normalt mellem almindelige internetbrugere og der
skal jo sendes ligeså meget som der modtages.
Når downstream er højere end upstream, så kan man kun begrænse trafikken ved
at begrænse upstream (derved begrænses downstream for de andre indirekte)

Niels Dybdahl

Fra : -Thomas H.-

Dato : 06-04-05 13:11

"Niels Dybdahl" <ndy@fjern.detteesko-graphics.com> skrev i en meddelelse

> [...]
ved
> at begrænse upstream (derved begrænses downstream for de andre indirekte)

Ja, det er jeg klar over, men den holder jo ikke i praksis, da du henter fra
flere på samme tid, og derved opnår en større hastighed.. og mange bække
små.. du ved

MVH
Thomas H.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-05 13:58

> Ja, det er jeg klar over, men den holder jo ikke i praksis, da du henter fra
> flere på samme tid, og derved opnår en større hastighed.. og mange bække
> små.. du ved

Giver ikke en stor ånår det gælder P2P (IMHO).

Det der kommer til dig via ADSL er noget din ISP kan styre.
Det du sender er ikke noget din ISP er herre over.

Der er sikkert noget routing politik i det her. Hvad der koster osv. Jeg
tror upstream koster for ISP'ere. Ikke i hardware, men i omkostning ved at
sende data.

Thomas

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-04-05 15:41

Thomas S. Iversen <zensonic@zensonic.dk> writes:
>Det der kommer til dig via ADSL er noget din ISP kan styre.
>Det du sender er ikke noget din ISP er herre over.

Traffic shaping er da opfundet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-05 15:48

> Traffic shaping er da opfundet.

Min fejl. Det kan blive for indforstået.

Det jeg mente, men ikke skrev, var, at din ISP kan lave alle mulige tricks
for at minimere udgifterne på det de skal give dig (proxyer, osv). Det du
sender har de ikke de store muligheerfor at minimere udgiften ved.

Thomas

Fra : Thomas Hupfeldt

Dato : 06-04-05 15:37

> [...]
> tror upstream koster for ISP'ere. Ikke i hardware, men i omkostning ved at

Jeg forstår ikke helt hvad det er du skriver..

eller har jeg helt misforstået det Niels skrev..

Hvis man har lav upstream, for at begrænse P2P trafikken, da der ikke kan
sendes så meget data, bør man da også begrænse downstream, da men henter fra
flere (langsomme) kilder samtidig, og samlet opnår en større hastighed.. !?

Jeg tror nu også mest på det sidste du skriver, at upstream er dyrest for
internet udbyderene..

MVH
Thomas H.

Fra : Rasmus Helmich

Dato : 06-04-05 16:12

ADSL er assymetrisk, fordi det er udviklet til privatmarkedet og private har
henter mere end de sender. Det giver derfor mening at bruge den største del
af frekvensbåndet til downstream istedet for at dele det mere ligeligt. Det
er ikke noget udbyderne kan gøre noget ved. Det ligger i standarden og
dermed i de chipset der kører ADSL.

ADSL2+ kommer senere på året i en udgave der hedder Annex M, de vil man
kunne rokere lidt på p og downstream.

Rasmus

Fra : Peter

Dato : 06-04-05 16:17

Hej.
Tak for svar.....

> 1. ADSL er netop asynkron i sin opbygning.

Jeg er godt klar over at ADSL betyder at den er asynkron, så det er ikke det
jeg undre mig over....
(Min linie er vel så SDSL, når det er 512/512, eller heder det bare kort og
godt DSL ??)

> 2. Jeg tror de gør det for at begrænse P2P og lign.

Dvs. at du mener at de har disse produkter udelukkende for at tækkes eks.
musikbranchen eller filmindustrien, uden på nogen måde at de bliver presset
til det via eks. lovgivning el lign ??
(Det lyder ikke rigtigt i mine øre.....)

Jeg leder fortsat efter det korrekte svar, tror jeg.....

Mvh.
Peter

Mvh.
Peter

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-04-05 17:32

Peter <p@tele.dk> writes:
>Jeg er godt klar over at ADSL betyder at den er asynkron, så det er ikke det
>jeg undre mig over....

Asymmetrisk - ikke asynkron.

SDSL bruger også asynkron overførsel. Til gengæld er den symmetrisk.

>(Min linie er vel så SDSL, når det er 512/512, eller heder det bare kort og
>godt DSL ??)

Det er stadig en ADSL.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 06-04-05 18:11

> Asymmetrisk - ikke asynkron.

Den fejl påtager jeg mig. Det går for hurtig ind imellem.

Thoma

Fra : Peter

Dato : 06-04-05 20:09

Hej.

Fair nok....

Men hvis folk eks. vil IP telefoni eller Videokonferance/videotelefoni
el.lign. så må en 128 upstream da meget hurtig blive forpustet ??
Et eks. to videosamtalepartnere der sidder med et 2" rør ind i huset, men de
har kun et tyndt 1/8" rør ud og må derfor nøjes med et meget lidt
vand/dårligt billede....

Kunne der i teorien ikke laves en løsning der heder eks.: "max datastøm
2048" (eller whatever)
Hvilket så kunne betyde at linien selv fordeler op og ned speed til
sammenlagt maksimalt 2048.....

Jeg undrede mig bare over hvorfor det skal være så kraftigt asymetrisk, og
jeg har egentlig ikke fundet det svar jeg søgte, noget i retning af:
· Det er det billigste for udbyderen da xyz hardwaren er billigere på denne
måde.
· Lovgivningen diktere at det skal være sådan.
· Musikbranchen presser kraftigt på.

Til sidst:
Er der nogle der ved hvad der er i upstream på en Svensk 8mbit, 24mbit eller
100mbit ??
(I Sverige må musik/filmbranchen da presse lige så hårdt på med at forhindre
P2P o.lign.)

Nå, men tak til jer alle for at i har deltaget i dette emne.....

Mvh.
Peter

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-04-05 07:44

Peter <p@tele.dk> writes:
>Kunne der i teorien ikke laves en løsning der heder eks.: "max datastøm
>2048" (eller whatever)
>Hvilket så kunne betyde at linien selv fordeler op og ned speed til
>sammenlagt maksimalt 2048.....

Det er for besværligt (læs: omkostningsfyldt) at lave.

Endvidere er det en beslutning på product management-niveau, at
de forbindelser skal se sådan ud. En sådan beslutning kan man
ikke løse med teknik (så vil product management jo bare beslutte
ikke at bruge teknikken).

> [...]
>måde.
>· Lovgivningen diktere at det skal være sådan.

Jeg tror, det har en hel anden årsag: opkoblinger til private
skal differentieres fra opkoblinger til erhvervslivet. Private
har som oftest primært behov for download, mens erhvervslivet
har sådan omtrent 1:1, i hvert fald hvis de sender meget mail
med attachments osv.

Og da man gerne vil sælge erhvervsopkoblinger (lidt) dyrere,
så er et jo et naturligt sted at skabe forskellen.

(Og jo, private har primært brug for download. Så mange P2P-
fætre er der heller ikke derude, og der er et enormt overtal
af kunder med et forbrug på måske 50 MB/måned. De får en del
post, og så skriver de en smule selv: 80% down, 20% up)

>Til sidst:
>Er der nogle der ved hvad der er i upstream på en Svensk 8mbit, 24mbit eller
>100mbit ??

Spørgsmålet er nærmere, hvad downstream er på dem

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-04-05 17:57

Peter wrote:

> Dvs. at du mener at de har disse produkter udelukkende for at tækkes eks.
> musikbranchen eller filmindustrien, uden på nogen måde at de bliver presset
> til det via eks. lovgivning el lign ??

Apropos... så starter der en ny serie på Discovery i aften 21:00..

--
Don't waste space

Fra : Peter

Dato : 06-04-05 20:15

Hej.

> Apropos... så starter der en ny serie på Discovery i aften 21:00..

Tror du da at det hele er en konspiration.......
(ja ja, det er sikkert ikke stavet rigtigt...)

Mvh.
Peter

Fra : f00ge

Dato : 06-04-05 15:38

"Peter" <p@g.dk> wrote in message
> Hej.
>
> Et kort spørgsmål:
>
> Hvad er årsagen til at udbyderne har valgt at gøre ADSL så ekstremt
> asynkron

Er det ikke noget med, at den ADSL-teknologi, som bliver brugt hos de danske
udbydere i dag, kun kan klare ca.800kbit upstream - ligemeget hvad?

Fra : Chip

Dato : 07-04-05 13:22

Yep ... det er bare sådan ADSL teknologien virker, det er ikke noget de
bestemmer.
(ok ok .. de bestemmer måske om de vil tilbyde 2 Mbit / 128 eller om det
skal være 8Mbit / 768 eller lign)
Læs http://www.epl.co.uk/technolo.htm, eller
http://www.cs.tut.fi/tlt/stuff/adsl/pt_adsl.html så kan man måske blive
klogere ?