nntp hos TDC
Fra : Christian Catu

Dato : 23-03-05 15:33

Jeg har det der tilbud på 4 mbit internet hos TDC. Jeg har igennem flere år
brugt usenetserver.com's service til at hente via nyhedsgrupper. Der kunne
jeg hente med fuld styrke indtil i starten af dene måned. Der faldt
hastighederne, så jeg tit ligger under 100 kB/sec, selvom jeg har 6 tråde
kørende. Jeg var sikker på at det var hos usenetserver, så jeg tilmeldte
mig hos newshosting.com, og kører her med 4 tråde. Selv om begge kører (10
tråde), kommer hastigheden ikke op. Det må betyde at TDC har sat et filter
på NNTP trafik. Skal de ikke gøre os opmærksom på det? Nu har jeg jo intet
at bruge en stor forbindelse til!

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-03-05 15:39

Hej Christian Catu, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Det må betyde at TDC har sat et filter på NNTP trafik.

Ja, det er meget længe siden (over et års tid, formentlig op omkring et
par stykker). Men de har en newsserver uden binærgrupper, og den er der
mig bekendt ikke noget filter på.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 23-03-05 15:41

On 2005-03-23, Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> wrote:

> Ja, det er meget længe siden (over et års tid, formentlig op omkring et
> par stykker). Men de har en newsserver uden binærgrupper, og den er der
> mig bekendt ikke noget filter på.

Der er en begrænsning på deres egen newsserver, ikke på NNTP-trafik
generelt (mig bekendt), og det oprindelige indlæg i denne tråd er ikke
nok (for mig) til at konkludere noget som helst.

--
Andreas

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-03-05 17:38

Hej Andreas Plesner Jacobsen, du skrev i
dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Der er en begrænsning på deres egen newsserver, ikke på
> NNTP-trafik generelt (mig bekendt)

Jo, jo, det ved jeg godt. Ellers ville der næppe heller kunne
downloades fra fx TDC's "tekstnewsserver" uden hastighedsbegrænsning.
(Sådan i praksis, teoretisk er der selvfølgelig et loft for, hvad et
system kan levere).

> og det oprindelige indlæg i denne tråd er ikke nok (for mig) til
> at konkludere noget som helst.

Det er fordi, du læser det, der står og ikke, hvad du formoder, der
menes

Jeg lod Christian Catus indlæg løbe gennem fortolkningsmolulet og fik
et a la:'Er der begrænsning på, hvor hurtigt en bruger kan hente fra
news.tele.dk?'

Men jeg kan selvfølgelig ikke afvise, at modulet er fejlbehæftet.

(Og ingen kommentarer om, hvad der tydeligvis altid har været det mest
fejlbehæftede heromkring, tak ;)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Peter Knutsen

Dato : 23-03-05 17:45

Rudi Stegen wrote:
[...]
> [...]
> news.tele.dk?'
>
> Men jeg kan selvfølgelig ikke afvise, at modulet er fejlbehæftet.

Fortolksningsmoduler har generelt ikke godt af at blive
overrislet med påskebryg.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-05 21:57

Rudi Stegen wrote:

> Det er fordi, du læser det, der står og ikke, hvad du formoder, der
> menes

Jeg mener nu her, at du totalt har misfortolket hvad der står, og hvad der
menes med det der står.

> Jeg lod Christian Catus indlæg løbe gennem fortolkningsmolulet og fik
> et a la:'Er der begrænsning på, hvor hurtigt en bruger kan hente fra
> news.tele.dk?'

Er det ikke på tide, at få serviceret det fortolkningsmodul?
Det har huller, som var det en si,,,

> Men jeg kan selvfølgelig ikke afvise, at modulet er fejlbehæftet.

Kan du vise, hvor TDC's newsserver er nævnt i det oprentlige indlæg i denne
tråd?

Jeg læser at en extern NNTP er faldet i den ydelse den kan levere målt hos
denne konkrete TDC ADSL kunde, samme kunde måler så hvad han kan få af
ydelse fra en anden extern NNTP, og den er også langt under hvad ADSL
linien kan klare fra central til kunden. Hvorefter konklusionen er at TDC
har sat en begransning på hvad EXTERNE NNTP kan få lov til at sende gennem
TDC's net ud til TDC ADSL kunden.

Du begynder så med hvad der er af begransninger på TDC's interne NNTP
servere.

Har jeg formået at rette op på dit fortolkningsfilter?

Ivar Madsen

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-03-05 22:38

Hej Ivar Madsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Jeg mener nu her, at du totalt har misfortolket hvad der står, og
> hvad der menes med det der står.

Det er du sgu da ikke ene om at mene, Ivar. Jeg har været æresformand i
den meningsklub inden kl. 17:38:28, da jeg postede det indlæg, du
responderer på. (Helt præcis da jeg læste APJ's indlæg og opdagede
bøffen. Og nej, det har ikke noget med mad gøre).

Hint: Mit opfølgningsindlæg til APJ var selvsatirisk.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 23-03-05 16:02

On Wed, 23 Mar 2005 15:38:40 +0100, Rudi Stegen wrote:

> Ja, det er meget længe siden (over et års tid, formentlig op omkring et
> par stykker). Men de har en newsserver uden binærgrupper, og den er der
> mig bekendt ikke noget filter på.

Det er udelukkende på news.tele.dk - og iøvrigt lokalt på de frontends,
kunderne tilgår.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-03-05 17:44

Hej Sonny T. Larsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Det er udelukkende på news.tele.dk - og iøvrigt lokalt på de
> frontends, kunderne tilgår.

Tak, der var navnet på tekstserveren, dtext.news.tele.dk til Christian
Catu.

(Jeg formoder, at "01" i din headers dtext01.news.tele.dk skal pilles
ud, når man vil som bruger vil hente serveren).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-03-05 19:31

Rudi Stegen skrev:
> (Jeg formoder, at "01" i din headers dtext01.news.tele.dk skal pilles
> ud, når man vil som bruger vil hente serveren).

Jeg bruger faktisk den med 01 i serveradressen.
--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 23-03-05 20:02

On Wed, 23 Mar 2005 19:31:11 +0100, Ivan V. Klattrup wrote:

> Jeg bruger faktisk den med 01 i serveradressen.

Reelt bør du bruge dtext.news.tele.dk - den loadbalancerer over dtext01/02.

Fra : Christian Catu

Dato : 23-03-05 18:35

> Ja, det er meget længe siden (over et års tid, formentlig op omkring et
> par stykker). Men de har en newsserver uden binærgrupper, og den er der
> mig bekendt ikke noget filter på.

Og du læste pænt henover at jeg ikke bruger tdc's news servere?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-03-05 19:05

> Og du læste pænt henover at jeg ikke bruger tdc's news servere?

O.k., du mente det bogstaveligt.

Men som Sonny <news:slrnd4318p.2f04.sonny@bofh.nerdheaven.dk> allerede
har svaret, har TDC ingen filter/begrænsning på.

Har du spurgt hos newshosting.com/usenetserver.com?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-03-05 15:47

Christian Catu <c@slet-catu.dk> wrote:

> [...]
> hastigheden ikke op. Det må betyde at TDC har sat et filter på NNTP
> trafik. Skal de ikke gøre os opmærksom på det? Nu har jeg jo intet

I teorien kunne TDC vel begrænse hastigheden på port 119, men det lyder
ikke videre sandsynligt. Du kan i øvrigt nemt teste det hos
http://www.newshosting.com/support/faq/#7
da de tilbyder andre porte end 119.

Den sandsynlige forklaring er -- ganske enkelt -- at kapaciteten på
internettet er begrænset; du kan ikke forvente at downloade med 430
Kbyte/sec fra alle mulige steder, selvom du har en 4Mbit forbindelse. At
det lige pludselig har ændret sig (hvis det da har det...), kan skyldes
ændringer i routeingen af trafikken.

Jeg har selv 4Mbit p.t., men det er meget sjældent at jeg downloader med
430 Kb/sec, bortset fra TDC servere eller danske servere tæt på DIX'en.

--
Jesper Lund

Fra : Nicolai

Dato : 23-03-05 17:19

> Jeg har selv 4Mbit p.t., men det er meget sjældent at jeg downloader med
> 430 Kb/sec, bortset fra TDC servere eller danske servere tæt på DIX'en.

Hvor henter du da fra?

Jeg henter meget ofte med 400+

Fra : Christian Catu

Dato : 23-03-05 18:35

> [...]
>
> Jeg har selv 4Mbit p.t., men det er meget sjældent at jeg downloader med
> 430 Kb/sec, bortset fra TDC servere eller danske servere tæt på DIX'en.

Hej, og tak for dit svar

Det underlige er, at hvis jeg så tager og pauser de 10 tråde, og henter
noget fra en ftp - så er der fuld knald på (430) - det har jeg testet med
ftp sites i dk og i usa.
Jeg synes bare det er mærkeligt at det er kommet lige pludselig

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-03-05 19:04

> [...]

> jeg testet med ftp sites i dk og i usa.
> Jeg synes bare det er mærkeligt at det er kommet lige pludselig

Det kunne måske også være en begrænsning i newsserveren? Jo lavere
hastighed per kunde (IP adresse), desto flere kunder kan den servicere
over den samme forbindelse.

--
Jesper Lund

Fra : Jan

Dato : 24-03-05 02:31

Hej Christian,

Christian Catu wrote:

> [...]
> testet med ftp sites i dk og i usa.
> Jeg synes bare det er mærkeligt at det er kommet lige pludselig

Jeg har også TDCs 4Mbit-tilbud, men selv om selve hastigheden er OK når jeg
tester den, så virker nettet generelt meget mere sløvt, går jeg ind på en
side, som før blev vist med det samme, nu tager det 5-15 sekunder inden der
sker noget, og selve siden er længere om at blive vist. (og nej, det er ikke
min PC, har prøvet flere, alle med samme resultat)
Det kom samtidig med opgraderingen, og linien blev også ustabil, blev smidt
af flere game om dagen, TDC har målt linien og skiftet modem, uden det har
hjulpet.
Jeg ved godt tråden handler om NNTP men der kunne jo være en sammenhæng....

Mvh
Jan

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 23-03-05 16:03

On Wed, 23 Mar 2005 15:33:15 +0100, Christian Catu wrote:

[Cut]

> mig hos newshosting.com, og kører her med 4 tråde. Selv om begge kører (10
> tråde), kommer hastigheden ikke op. Det må betyde at TDC har sat et filter
> på NNTP trafik.

Nej.

Fra : KsNa

Dato : 23-03-05 18:49

"Christian Catu" <c@slet-catu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på NNTP trafik. Skal de ikke gøre os opmærksom på det? Nu har jeg jo intet

Jeg oplever noget ligende, både mod usenetserver og yottanews, men det er
først i Amerika at det går galt(hvis jeg har forstået tracen rigtigt).
Hvordan og hvem der skal løse problemet ved jeg ikke, men det er pis..
irriterende.

Mvh
Kim

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-03-05 22:11

KsNa wrote:

> [...]
> først i Amerika at det går galt(hvis jeg har forstået tracen rigtigt).
> Hvordan og hvem der skal løse problemet ved jeg ikke, men det er pis..

Det er så umulgt, ikke kun for os slutbruger, men også for ISP'ernes
teknikker, at gøre noget, når det er ude i den store verden der er
problemmer.

For en del år siden spille jeg meget backgamon på en server i USA, der var
bare tit problemmer, det var en router i øhe Amsterdam*) der var
overbelastet, og så var det den ene af CC's daværende (ved ikke hvad de
bruger idag) leverandøre af forbindelser ud i verden, som havde problemmer
med linien Kbh. <-> Frankfurt, så trafikken gik over Stockholm, sammen med
alt den øvige trafik der skulle have været direkte til Frankfurt, altså en
overbelastet forbindelse.
En af CC teknikkerne kom så til på news at sige at de stod for at skulle
ændre på routingstabellerne, og jeg lagde så pres på for at få dem til at
kikke på mit problem også, jeg var jo trosalt ikke ene om det problem, der
blev så også ændret så min trafik gik over en anden leverandør mod USA, men
den kom stadig gennem samme router i Amsterdam*)

Der til kommer, CC kunne ændre på hvordan trafikken får ud af CC's net, men
derefter er det ude af kontrol, og trafikken fra serveren ude i verden, og
til CC's net, er også ude af kontrol.

Når der opstår problemmer et sted ude i verden, så er der ikke noget at
gøre, andet end at vente på dem der har med det at gøre, retter fejlen.

*) eller var det Rotterdam?

Ivar Madsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-03-05 12:34

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev

> [...]
> alt den øvige trafik der skulle have været direkte til Frankfurt, altså en

Den linjetype, som normalt bruges til at sende udenlandstrafik, hvilken
båndbredde har en sådan linje?

Og hvilken båndbredde har backbonelinjer normalt, f.eks. linjer fra
telefoncentral til udbyder o.lign.?

Claus
--
Laver du dine egne musik CD'er? Bruger du MP3 filer?
Optager du radio og musik på din computer?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-03-05 13:28

Claus Tersgov wrote:

> Den linjetype, som normalt bruges til at sende udenlandstrafik, hvilken
> båndbredde har en sådan linje?

Det tror jeg ikke at du får nogen ISP til at svare på, ikke andet end stor
nok.
Typisk så har de også en linie der er rigeligt stor, til deres forbrug, og
så en begransning på hvad den får lov til at yde. Nogen aftaler tillader så
at den i en begranset periode overskriver dens begrænsning, andre klipper
bare når satte begransning er nået.
De linier som de store har, det er deres egne linier, og de får naturligvis
lov til at yde max.

> Og hvilken båndbredde har backbonelinjer normalt, f.eks. linjer fra
> telefoncentral til udbyder o.lign.?

De store, de har ikke desideres backuplinier, de omdirgere trafikken, til
eksisterende linier, med den støre belastning til følge.

Vi slutbruger mærker det så ved at (hvis vi altså mærker det) det tager
længer tid at overføre data, da der er mere trafik der skal gennem samme
forbindelse end der plejer at være.

Ivar Madsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-03-05 09:46

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev

> Det tror jeg ikke at du får nogen ISP til at svare på, ikke andet end stor
> nok.

Måske ikke, men der må vel være nogle tekniske standarder, jeg går da ud
fra, at det ikke er forbindelser og tilhørende udstyr, de selv opfinder.

Der må jo være nogele specielle virksomheder, som laver den slags udstyr.

Det jeg var ude efter at få at vide, var hvor hurtigt den slags ledninger
normalt arbejder.

Claus

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-03-05 16:51

On 2005-03-25, Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> Den linjetype, som normalt bruges til at sende udenlandstrafik, hvilken
> båndbredde har en sådan linje?

Fra n*2Mbps til n*40Gbps

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-03-05 09:43

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev

> Fra n*2Mbps til n*40Gbps

Ok..

Er 40 gigabit den "hurtigeste" linje, som findes i dag?

Hvordan går trafikken egentlig til USA, er det lyskabler eller via radio?

Claus

Fra : Morten Skriver

Dato : 26-03-05 11:18

On Sat, 26 Mar 2005 09:42:57 +0100, Claus Tersgov wrote:

> Hvordan går trafikken egentlig til USA, er det lyskabler eller via
> radio?

Søkabel - altså fiberkabler.

/Morten

--
Morten Skriver
Email: morten@skriver.dk

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 26-03-05 21:20

<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Er 40 gigabit den "hurtigeste" linje, som findes i dag?

Ja, afhængigt af hvordan man definerer "linje", men grænserne flyttes
hele tiden.

>Hvordan går trafikken egentlig til USA, er det lyskabler eller via radio?

Lyslederkabler under vandet. F.eks. et system som Tat-14:
https://www.tat-14.com/

Jordbaserede radiosendere kan ikke nå så langt og satelitsystemer
giver for stor forsinkelse.

/Jarlskov

Fra : Peter Louby

Dato : 24-03-05 02:10

> [...]
filter
> på NNTP trafik. Skal de ikke gøre os opmærksom på det? Nu har jeg jo

Jeg oplever nøjagtigt det samme som dig. Jeg har prøvet at teste min TDC
forbindelse sammen med en ven som har CC og når vi logger på Astraweb
eller
newshosting kommer jeg meget sjældent over de 100 og hans kører med fuld
speed over 200. Jeg vil så vove den påstand, at TDC-forbindelsen har noget
med det problem vi har med trafikken over atlanten, for det er nøjagatigt
samme resultat vi har haft de sidste 2-3 uger, så nu har jeg bestilt CC.
Tager vi en af de her hastighedstest i danmark er vores linier gode nok og
vi får vores 2 mbit forbindelse som vi har betalt for og derved kan vi jo
ikke kræve mere ??, mens hvis vi tager testen i USA ligger jeg på ca
1,2-1,4
hvor hans er uændret som var det den danske test han havde taget.

Jeg glæder mig til den 30. marts om det ændres når jeg får CC og så oven i
købet sparer 100 kr. pr mdr.
Mvh Louby

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-05 06:35

Peter Louby wrote:

> [...]
> 1,2-1,4
> hvor hans er uændret som var det den danske test han havde taget.

Det kunne jo tyde på at TDC har gabt over mere, end deres net kan bære,,,

Ivar Madsen

Fra : Flemming

Dato : 25-03-05 12:24

Ivar Madsen wrote:

> Det kunne jo tyde på at TDC har gabt over mere, end deres net kan
> bære,,,

Ja, eller også er det fordi de har "lukket" deres egen binære news server.
Så opstår der jo pludselig mere trafik til udenlandske news servere. (så kan
de lære det

--
Mvh. Flemming

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-03-05 12:54

Flemming wrote:

> Ja, eller også er det fordi de har "lukket" deres egen binære news server.
> Så opstår der jo pludselig mere trafik til udenlandske news servere. (så
> kan de lære det

Hvornår har de det?

Eller har du sat lukket i "" fordi den ikke er lukket, men de bare har sat
båndbredebegransning på? For de havde de også da jeg var kunde hos TDC,,,

Jeg forstår så ikke dem der sluger de store mængder binært fra NNTP, at i
ikke sætter en NNTP server op, og så forspørger newsfolkene pænt om i kan
få et feed i de grupper. Henter i så store mængder binært, som jeg har
indtryk af at nogle af jer gør, så er det faktisk en mindre belastning for
serveren, at feede jer, end at i henter det selv.

Var jeg newsmaster, så havde jeg faktisk lavet et web interface, til at
sætte feed op med.

Ivar Madsen

Fra : Flemming

Dato : 25-03-05 13:24

Ivar Madsen wrote:

> Hvornår har de det?
>
> Eller har du sat lukket i "" fordi den ikke er lukket, men de bare
> har sat båndbredebegransning på? For de havde de også da jeg var
> kunde hos TDC,,,

Den er heller ikke lukket, bare ubrugelig pga. completeness. Men det er jo
sådan set også det samme for brugerne. Sådan som jeg forstår div. hints og
svar er der heller ikke sat resurser af til at vedligeholde det binære news
setup.

> Jeg forstår så ikke dem der sluger de store mængder binært fra NNTP,
> at i ikke sætter en NNTP server op, og så forspørger newsfolkene pænt
> om i kan få et feed i de grupper.

Alt det med at sætte NNTP server op og forespørge TDC om div. feeds, kræver
nok ret meget kendskab, samt hardware og en rimelig hurtig forbindelse. Så
er det nok nemmere at tegne et abonnement hos f.eks. giganews.

> Henter i så store mængder binært,
> som jeg har indtryk af at nogle af jer gør, så er det faktisk en
> mindre belastning for serveren, at feede jer, end at i henter det
> selv.

Jo, men hvis der sidder f.eks. 100 personer og henter selv med 4 Mbit (pga.
TDC ikke har en central server i deres eget net), så er det jo at TDC linier
rimeligt hurtigt bliver overbelastet. (Jeg gætter bare)

--
Mvh. Flemming

Fra : Ivar Madsen

Dato : 25-03-05 14:16

Flemming wrote:

> Alt det med at sætte NNTP server op og forespørge TDC om div. feeds,
> kræver nok ret meget kendskab, samt hardware og en rimelig hurtig
> forbindelse.

Faktisk, nej jeg har kun en simpel maskine, den køre både NNTP, SMTP, POP,
IMAP servere, og hvis ikke det var fordi jeg ikke har taget mig sammen til
at få sat et CMS system op, så havde den også kørt HTTP server, udover at
jeg bruger den til hvad jeg nu bruger en computer til. Og det er ikke meget
maskinen bliver belastet af det.
OK et binært feed belaster noget mere, end det txt feed jeg har, men hvis
alternativet var at hente det manuelt, så bar det heller ikke så meget, da
det jo bliver spredt ud over hele døgnet.

> Jo, men hvis der sidder f.eks. 100 personer og henter selv med 4 Mbit
> (pga. TDC ikke har en central server i deres eget net), så er det jo at
> TDC linier rimeligt hurtigt bliver overbelastet. (Jeg gætter bare)

Jeg tror nu at TDC har linier nok, problemmet kan måske være kommet af at de
har sat alle ADSLlinier op til det dobelte sådan lige med et, og det kan jo
give ekstra belastning til følge.

Ivar Madsen

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 25-03-05 19:04

Ivar Madsen wrote:

> [...]
> alternativet var at hente det manuelt, så bar det heller ikke så meget, da
> det jo bliver spredt ud over hele døgnet.

Problemet er hvis du henter meget - jeg har ofte en download kørende på
max (2 Mbit) over flere døgn (ca. 15 GB per/døgn i praksis), også er der
ikke meget at fordele. Er der mange som mig kræver det en meget kraftig
forbindelse, samt noget rimeligt kraftigt hardware til at levere data.
Det er også derfor at binært news ikke er gratis.

Jørn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-03-05 10:55

"Ivar Madsen" <spam.news.cc@milli.dk> skrev

> Faktisk, nej jeg har kun en simpel maskine, den køre både NNTP, SMTP, POP,
> IMAP servere, og hvis ikke det var fordi jeg ikke har taget mig sammen til

Hvilken NNTP server bruger du, og hvor får man evt . feedet fra? Jeg har
selv mail og http server, og overvejer at sætte en NNTP server op..

Min mailadresse er gyldig uden ændringer.

Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-03-05 11:16

Claus Tersgov wrote:

> Hvilken NNTP server bruger du,

Jeg bruger INN, det er en unix (linux) server.
Jeg ser i din header at du ser ud til at være windows mand, så kan jeg
forslå Hamster, den kom lige omkring da jeg droppede windows i en version
der har feed muligheder.

> og hvor får man evt feedet fra?

Hvis du vil have en dk.* !binær så kan du få det her, ellers kan du se
pnx.dk om der er en af de andre der vil give dig et.

Hvis det er et binært du vil have, så må du snakke med din ISP, om du kan få
det i de grupper du ønsker.
Barry (sikkert stavet forkert, beklager) en tiderliger TDC NNTP BOFH) skrev
engang til mig, at han heller vil sætte et feed op end se kunderne hente
store mængder.

Ivar Madsen

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 26-03-05 11:36

> en tiderliger TDC NNTP BOFH) skrev
> engang til mig, at han heller vil sætte et feed op end se kunderne hente
> store mængder.

Hmm... hvad er egentlig grunden til dette? Det bliver trafikmængden da
ikke mindre af :S

--
Michael

Fra : Ivar Madsen

Dato : 26-03-05 12:00

Michael Kjærsgård wrote:

> Hmm... hvad er egentlig grunden til dette? Det bliver trafikmængden da
> ikke mindre af :S

Nej, men når serveren modtager et indlæg, så er det mindre belastende at
smide det ud til et feed, end det sener er at hente det fra spoolen, og
sende det til en bruger.
Trafikmængden er ikke noget problem, det er disk forbruget derimod.

Ivar Madsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-03-05 11:39

> [...]

> Hvis du vil have en dk.* !binær så kan du få det her, ellers kan du se
> pnx.dk om der er en af de andre der vil give dig et.

Det er egentlig til et eksperiment med nogle lukkede grupper, og ja, det er
til windows. Jeg er slet ikke interesseret i binærgrupper overhovedet, kun
nogle enkelte danske tekstgrupper, når jeg alligevel skal have en NNTP
server kørende.

Claus

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 26-03-05 11:42

> Barry (sikkert stavet forkert, beklager) en tiderliger TDC NNTP BOFH) skrev
> engang til mig, at han heller vil sætte et feed op end se kunderne hente
> store mængder.

Det lyder underligt for flere grupper har så meget trafik, at man ikk
kan nå at modtage alt - selv på en 4 Mbit linie.

Jørn

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 26-03-05 16:16

On Sat, 26 Mar 2005 11:15:41 +0100, Ivar Madsen wrote:

> Barry (sikkert stavet forkert, beklager) en tiderliger TDC NNTP BOFH) skrev
> engang til mig, at han heller vil sætte et feed op end se kunderne hente
> store mængder.

Vi ønsker ikke at dele binære feeds ud i større mængder - vi er ganske
selektive mht. feeds pt.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 26-03-05 16:16

On Fri, 25 Mar 2005 13:23:38 +0100, Flemming wrote:

> Jo, men hvis der sidder f.eks. 100 personer og henter selv med 4 Mbit (pga.
> TDC ikke har en central server i deres eget net), så er det jo at TDC linier
> rimeligt hurtigt bliver overbelastet. (Jeg gætter bare)

400 Mbit/s er ikke voldsomt, sammenlignet med, hvad det kræver at holde sig
i toppen mht. binaries.

Fra : Martin Sinkjær

Dato : 24-03-05 11:53

> [...]
> på NNTP trafik. Skal de ikke gøre os opmærksom på det? Nu har jeg jo intet

Jeg har brugt Newshosting i lang tid, og kan godt skrive under på at den
hastighed der har været i den meste af denne måned ikke når deres normale
hastighed til sokkeholderne.
I følge Newshostings support har de ikke interne problemer, hvilket er besøg
på en tredjeparts Newshosting forum dog heller ikke peger på.
Nu ligger gennemsnittet for mig på omkring 20 Kbyte per. forbindelse, hvor
den normale er 100+, jeg kan ikke sige det nærmere, da jeg kun har 1 Mbit
hos TDC.
Men normalt skulle det ikke være det mindste problem i at fylde en 4 Mbit
linje fra Newshosting.

Nu kører det dog elendigt.
En reverse traceroute viser dog et stort spring et sted i trafikken, som kan
ses nedenunder:
7 pos12-0.ar.paixnycny.aleron.net (205.198.18.65) 8.038 ms 7.455 ms
7.459 ms
8 tdanmark.as.paixnycny.aleron.net (205.198.18.134) 287.385 ms 273.349
ms 274.211 ms
9 pos3-0.2488M.nyk2nxg1.ip.tele.dk (83.88.12.141) 280.077 ms 290.406 ms
291.397 ms

Så er det tdanmark.as.paixnycny.aleron.net, der gik i stykker i starten af
denne måned?

Mvh. Martin Sinkjær.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 24-03-05 13:49

Martin Sinkjær wrote:

> [...]
> 291.397 ms
> Så er det tdanmark.as.paixnycny.aleron.net, der gik i stykker i starten af

Det kan man ikke udmilbart sige, da den vil nedpriotere svar på ping,
hvordan så den ud før det begyndte at gå dårligt?

Hvordan er TDC's generelle belastning på linierne til USA?

Ivar Madsen

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 24-03-05 13:53

On Thu, 24 Mar 2005 11:53:22 +0100, "Martin Sinkjær"
<attila@deletethis.pc.dk> wrote:

> [...]
>291.397 ms
>
>Så er det tdanmark.as.paixnycny.aleron.net, der gik i stykker i starten af

En traceroute i den modsatte retning viser dog at trafikken går en
helt anden vej:
> [...]
| 8 p10-0.core01.bos01.atlas.cogentco.com (130.117.0.46) 310.075 ms 302.663 ms 308.185 ms
| 9 p5-0.core01.jfk02.atlas.cogentco.com (66.28.4.118) 302.857 ms 309.322 ms 312.080 ms
| 10 p4-0.core02.dca01.atlas.cogentco.com (66.28.4.81) 380.654 ms 421.936 ms 439.722 ms
| 11 p14-0.core01.iad01.atlas.cogentco.com (154.54.2.198) 513.982 ms 418.404 ms 333.736 ms
| 12 Newshosting.demarc.cogentco.com (38.112.0.126) 327.699 ms 318.518 ms 318.127 ms
| 13 r01.iad01.newshosting.com (63.218.45.20) 326.398 ms 325.415 ms 326.198 ms

I sådanne tilfælde af assymetrisk routing er det meget svært for en
udenforstående at sige noget som helst fornuftigt om hvad der er galt.

/Jarlskov

Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-03-05 23:52

Martin Sinkjær wrote:

> Jeg har brugt Newshosting i lang tid, og kan godt skrive under på at den
> hastighed der har været i den meste af denne måned ikke når deres normale
> hastighed til sokkeholderne.

Gør jer selv en tjeneste og prøv giganews.com.