DHCP, altid den samme IP? ZyXEL Prestige 6~
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 04-03-05 02:05

Hej!

Er det muligt at sætte min router (ZyXEL Prestige 650R) til at dele de
samme IP-adresser ud til bestemt udstyr - hver gang. Min
IP-telefoni-adapter og min primære PC kunne godt bruge den samme IP
hver gang - så jeg ikke skal ændre NAT-entries, når jeg har været væk
hjemmefra i nogen tid.

Er der en eller anden timeout, jeg kan sætte til flere uger? Måske kan
jeg endda fortælle den, at bestemte MAC-adresser skal have bestemte
IP-adresser? Det sidste vil vel nok være det smarteste.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

simlock.dk tilbyder unlock af alle udgaver af Samsung D500

Fra : Erik \(fjern_ og det~

Dato : 04-03-05 09:16

Du kan næsten altid vælge, om et stykke udstyr skal anvende fast eller
dynamisk IP. Normalt sættes det op til dynamisk, og dermed får du også
konfigureret DNS, Default Gateway og Subnet mask. Der er imidlertid intet i
vejen for at du kan sætte dine enheder op til fast IP og selv konfigurere de
nævnte (se hvad de er sat til når du har sat dem op som dynamik, og skriv
dem ned til du skal konfigurere dem som fast IP).
Du vælger så en fast IP adresse, som ligger uden for det interval som din
routers DHCP-server tilsdeler. Så skulle alt virke selv om du slukker for en
tid.
Ovennævnte øvelse er også nyttig, hvis du vil installere en web- eller
ftp-server i dit net med adgang udefra. Så angiver du bare den faste
IP-adresse som DMZ på routeren.
På visse routere kan du tildele en fast IP med udgangspunkt i MAC-adressen,
men det er langt fra alle der kan det.

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 04-03-05 12:21

On Fri, 4 Mar 2005 09:16:06 +0100, "Erik \(fjern_ og det imellem\)"
<erik@_fjern_palsbo.com> wrote:

> [...]
>routers DHCP-server tilsdeler. Så skulle alt virke selv om du slukker for en

Det er jeg klar over, men det er ikke det jeg ønsker. Jeg ønsker fast
IP gennem DHCP, også selvom en enhed har været offline længe. Dette
bl.a., så jeg nemt kan tage mit udstyr med, og sætte på et andet
netværk.

>Ovennævnte øvelse er også nyttig, hvis du vil installere en web- eller
>ftp-server i dit net med adgang udefra. Så angiver du bare den faste
>IP-adresse som DMZ på routeren.

Umiddelbart ville det være dumt, ikke blot at forwarde de rigtige
porte, med mindre der installeres firewall på serveren - men det er jo
ikke det mit spørgsmål drejer sig om, jeg har ingen problemer med at
få forwardet de porte jeg ønsker.

>På visse routere kan du tildele en fast IP med udgangspunkt i MAC-adressen,
>men det er langt fra alle der kan det.

Ja, det er jo netop det jeg eftersøger Det kan tilsyneladende ikke
gøres i webinterfacet på min router, men der er flere funktioner, som
jeg kun kan få adgang til via telnet - det kunne være der gemte sig
noget - evt. en mulighed for at give længere timeout på uddelte
IP-adresser.

PS! Det er en god idé at skrive under det du svarer på.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-03-05 07:07

Erik (fjern_ og det imellem) wrote:

> Ovennævnte øvelse er også nyttig, hvis du vil installere en web- eller
> ftp-server i dit net med adgang udefra. Så angiver du bare den faste
> IP-adresse som DMZ på routeren.

Hvorfor fjerne den firewall, der ligger i NAT?
Det er da smartes stadig at stille NAT til at viderstille de ønskede porte
til den IP man har på den maskine man ønsker skal køre servicen.

DMZ sætter man til en IP der ikke eksistere, derved undgår man en god del af
de viruser der florere på WIN dåser,,,

Ivar Madsen

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 04-03-05 15:21

<snip>

> Er der en eller anden timeout, jeg kan sætte til flere uger? Måske kan
> jeg endda fortælle den, at bestemte MAC-adresser skal have bestemte
> IP-adresser? Det sidste vil vel nok være det smarteste.

Hvis du telnetter til routeren har du flere funktioner, det kan være du kan
finde den derinde.
Hvad med at indstille IP adressen på dit udstyr manuelt og så bare gøre DHCP
adresse-området mindre i routeren, så de to IP adresser ikke bliver delt ud?
Hvis du så skulle på et andet DHCP netværk måtte du jo bare sætte hak i DHCP
og så fjerne det igen når du kommer hjem.
Det er ihvertfald den løsning jeg bruger....

MVH
Morten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 04-03-05 16:22

On Fri, 4 Mar 2005 15:20:39 +0100, "Morten Lundstrøm"
<altholai@imap.cc> wrote:

>Hvis du telnetter til routeren har du flere funktioner, det kan være du kan
>finde den derinde.

Jeg har allerede kigget, men kan umiddelbart ikke finde noget.

> [...]
>og så fjerne det igen når du kommer hjem.
>Det er ihvertfald den løsning jeg bruger....

Det er ikke optimalt, men hvis min router ikke kan løse opgaven, så må
jeg jo klare mig...

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 07-03-05 11:03

On Fri, 04 Mar 2005 02:04:32 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Er der en eller anden timeout, jeg kan sætte til flere uger? Måske kan
>jeg endda fortælle den, at bestemte MAC-adresser skal have bestemte
>IP-adresser? Det sidste vil vel nok være det smarteste.

Nej, Zyxel understøtter hverken at du kan ændre lease-tiden eller
faste adresse-tildelinger.

Morten har givet dig ét alternativ. Den anden mulighed er at sætte en
DHCP-server op, som har de ønskede features - det findes både til
Windows og Unix.

/Jarlskov

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-03-05 14:11

On Mon, 07 Mar 2005 11:02:53 +0100, Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk>
wrote:

>Nej, Zyxel understøtter hverken at du kan ændre lease-tiden eller
>faste adresse-tildelinger.

Øv øv...

>Morten har givet dig ét alternativ. Den anden mulighed er at sætte en
>DHCP-server op, som har de ønskede features - det findes både til
>Windows og Unix.

Den sidste mulighed er, at jeg altid sørger for at koble udstyret til
i den rigtige rækkefølge

Nu er det sjældent, at jeg støder på "problemet", det er kun hvis jeg
fx er væk herfra en uge - så slukker jeg alt udstyret - også min
IP-telefoni-adapter.

Venligst,
Lasse Hedegaard