Skift af IP med TDC ADSL
Fra : f00ge

Dato : 28-02-05 13:23

Jeg skriver for min kamerat, der ikke er den vilde haj til det med internet.
Han har været/er plaget af en hacker, som har brugt hans forb. til at sende
spam, der har resulteret i at min makkers IP er blevet blacklistet på
diverse lister. Dette gør bl.a., at han ikke kan sende emeil mere mv.
Jeg har netop selv haft samme problem med hacker, der brugte min forb. til
at sende spam. Problemet forsvandt først, da jeg flyttede og fik ny IP. (jeg
havde dog Pro@ccess dengang, som har fast IP).

Det er egentlig ikke det, jeg vil ind på her, da vi allerede har snakket med
TDC om det.

Min ven har alm. TDC bredbånd med dynamisk IP (hedder det sig).
Han har nu forgæves i en måned forsøgt at skifte sin IP ved at slukke modem
og router natten over.
Men han bliver ved med at få den samme IP tildelt.

TDC siger, han skal sætte leasing tiden ned til 30min og slukke en time og
så prøve igen.
Det har han også gjort i 4-5 dage nu.
Men han bliver bare ved og ved med at få den samme IP.

Jeg har ringet til TDC om det. Den ene sagde det med leasing tiden. En anden
sagde, man slet ikke kunne skifte IP. En tredje sagde, at den ALTID skifter
bare man slukker modem 3 sekunder.
Og en fjerde sagde....... tja, I ved nok, hvad jeg prøver at sige. :)

Er der en person her med ægte viden om teknikken, som kan fortælle os,
hvordan det skal gøres, så min stakkels ven kan få skiftet den IP.

På forhånd tak,

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-02-05 14:03

f00ge wrote:

> Er der en person her med ægte viden om teknikken, som kan fortælle os,
> hvordan det skal gøres, så min stakkels ven kan få skiftet den IP.

En lidt anden approach kunne være at få IP'en fjernet fra de lister. Muligt
det kræver et samspil mellem din kammesjuk og tdc's abuse. Har selv prøvet
at få tildelt en ip som var listed i diverse RBL'er. Efter at have sikret
mig at det ikke var mig som havde klokket i det, fjernede jeg den fra de 2
lister. Den ene gik smertefrit ved at deres server testede om jeg stadigvæk
havde et åbent mailrelay, den anden sendte en verifikations mail til den
ansvarlige for ip'en, og de fuldførte så processen.

Det kan måske tage et par dage, men hvis i allerede har brugt en måned, så
er det vel ikke galt.

En dhcp server kan være sat op til at forlænge leaset hvis det er muligt,så
selvom han frigiver ip'en så vil serveren tildele den til ham igen når han
logger på. Med mindre scopet er så lille at der skal jongeleres med dem. Kan
være det som er tilfældet, og så er det ikke til at vide hvor længe man skal
vente.

Prøv den første mulighed , istedet for at sende lorten videre -selv om man
måske kan diskutere hvorvidt det er din udbyders problem eller dit at få en
"dårlig" ip.

Fra : f00ge

Dato : 28-02-05 16:45

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> wrote

> [...]
> igen når han logger på. Med mindre scopet er så lille at der skal
> jongeleres med dem. Kan være det som er tilfældet, og så er det ikke til

Hvis hans egen router er sat til fx. 30 min. leasing tid. Og han slukker det
hele i fx. 8 timer, og han stadig får samme IP, så nytter det vel ikke at
prøve mere?
Så er det inde på centralen, der skal ændres noget?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 28-02-05 17:00

f00ge wrote:
> [...]
> det vel ikke at prøve mere?
> Så er det inde på centralen, der skal ændres noget?

Pas nu på hvilken lease tid du roder med. Hvis han ændrer den lease tid som
routeren selv pusher ud til pc'erne på netværket så er det helt irrelevant.

Det er det lease mellem udbyderen og routeren som er interessant, og der er
det udbyderen som bestemmer hvor langt tid der skal leases og om/hvornår det
skal fornyes.

Han kan prøve at opnå et lease uden om routeren og så se hvor lang tid
leaset varer (eller se i routeren hvis den giver den slags informationer).
Men selvom det er udløbet, er der ikke noget der forhindrer isp'ens dhcp
server i at tildele ham samme IP på et nyt lease såfremt det er
tilgængeligt.

Så ja det er "centralen" som er styrende her.

Overvejede du det andet forslag ?

Fra : f00ge

Dato : 28-02-05 17:18

Problemet er løst!

Ringede endnu engang til TDC - denne gang fik jeg fat i en MAND (ja,
undskyld, piger, men IT-verdenen er nu engang hovedsageligt styret af det
mandlige køn) - der foreslog mig at ændre MAC adressen i routeren - og bing!
Ny IP.
Skønt.

Tak til Sune, og tak til den anonymone TDC supporter, der kan sine ting.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 28-02-05 20:21

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> wrote:

>Problemet er løst!

For dig, ja. Nu er der så en anden stakkel der får den belastede
ip-adresse.

>Tak til Sune, og tak til den anonymone TDC supporter, der kan sine ting.

Det forekommer mig egentlig ikke ret fornuftigt at hjælpe den kunde
som har forårsaget problemet, med at aflevere problemet til en anden -
helt sagesløs - kunde.

TDC burde have en fornuftig måde at håndtere blacklistede dynamiske
ip-adresser på. Fx ved at tage dem ud af drift indtil de har fået dem
fjernet fra de lister.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-03-05 09:30

Jesper Dybdal wrote:
<klip>

> TDC burde have en fornuftig måde at håndtere blacklistede dynamiske
> ip-adresser på. Fx ved at tage dem ud af drift indtil de har fået dem
> fjernet fra de lister.

Helt enig, nu bliver lorten bare skubbet rundt, til gene for andre kunder og
kunderservice.. men Henning D har vel penge nok..

Jeg havde ikke set skævt til tdc hvis de havde ladet ham beholde den og bedt
ham selv fjerne sig fra de lister,evt. med en hjælpende hånd. Det var (så
vidt jeg læste det første indlæg) hans egen skyld, selvom der ikke skal
meget til nu om dage før ens pc bliver brugt som zombie.

Fra : f00ge

Dato : 01-03-05 16:44

"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote:

> [...]
>
> TDC burde have en fornuftig måde at håndtere blacklistede dynamiske
> ip-adresser på. Fx ved at tage dem ud af drift indtil de har fået dem

Det har de prøvet (påstår de) og har selv prøvet at få fjernet hans ban fra
de lister. Kun blevet fjernet af én.

Man kommer til et punkt, hvor man ikke rigtig orker at tænke over, at man
'sender den videre'. En måned uden at kunne rigtigt bruge sit internet må
være nok.

Fra : Anders S...

Dato : 01-03-05 13:19

"f00ge" <f00ge***REMOVE***@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Det er egentlig ikke det, jeg vil ind på her, da vi allerede har snakket
> med TDC om det.

> hvordan det skal gøres, så min stakkels ven kan få skiftet den IP.
>
> På forhånd tak,

Hvorfor ikke bare bestille fast ip til ham så sker det ikke igen?

MVH
Anders S...

Fra : Sune Storgaard

Dato : 01-03-05 14:36

Anders S... wrote:
> Hvorfor ikke bare bestille fast ip til ham så sker det ikke igen?

Hvorfor ikke ? Det var hamselv der fik den listed, men jeg kan godt lide
ideen...Med fast ip ville han også selv komme til at hænge på den, istedet
for at skubbe den videre :)

Fra : Anders S...

Dato : 01-03-05 15:22

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke ? Det var hamselv der fik den listed, men jeg kan godt lide
> ideen...Med fast ip ville han også selv komme til at hænge på den, istedet
> for at skubbe den videre :)

Som jeg læser det er det kan det være både ham selv eller at hans computer
er brugt som zombi pga af en trojan, eller hvis han har dynamisk ip kan det
være han har fået en IP adresse er var blokeret i forevejen! Det sker tit.

--
MVH
Anders S.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-03-05 17:58

Anders S... skrev:

> dynamisk ip kan det være han har fået en IP adresse er var blokeret i
> forevejen! Det sker tit.

Det sker også for folk med fast IP.

Fra : Anders S...

Dato : 03-03-05 15:27

> Det sker også for folk med fast IP.

Ja hvis de har sat noget mail server værk op som de ikke kan finde ud af.

--
MVH
Anders S.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-03-05 18:22

Anders S... wrote:
> Ja hvis de har sat noget mail server værk op som de ikke kan finde ud af.

Det burde da i denne sammenhæng være ligegyldigt om der er fast eller
dynamisk IP ?

Begge kan da blive opsnappet og misbrugt.

Der er i pricippet ikke forskel på dynamisk og fast IP hos Tdc - eneste
forskel er at ved fast IP får man tildelt samme IP hver gang - og ved
dynamisk _kan_ den være forskellig - men er det sjældent.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Anders S...

Dato : 03-03-05 18:29

> Det burde da i denne sammenhæng være ligegyldigt om der er fast eller
> dynamisk IP ?
>
> Begge kan da blive opsnappet og misbrugt.

Hvordan kan en fast ip blive brugt af en anden når den er låst til din
maskine/router? Det kræver at vedkommende er inder over din adsl linje.
Dette kan ske hvis du ikke sikre din trådløse forbindelse eller at andre har
adgang til din router.

--
MVH
Anders S.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-03-05 11:29

Anders S... skrev:

> Ja hvis de har sat noget mail server værk op som de ikke kan finde ud
> af.

Folk med fast IP (hos TDC) får som regel bare låst deres DHCP-adresse
på centralen. Derfor kan man sagtens have en fast IP-adresse der er
blokkeret alle mulige steder.

Fra : Anders S...

Dato : 03-03-05 18:33

> Det sker også for folk med fast IP.

Hvordan?
( Her går vi ud fra at den faste IP ikke skifter, som følge at nedbrud på
centralen eller andre ting som kan tvinge TDC til at give dig en ny fast ip)

--
MVH
Anders S.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-03-05 11:31

Anders S... skrev:

> Hvordan?

Se mit andet svar til dig.

Fra : Anders S..

Dato : 08-03-05 15:11

> Anders S... skrev:
>
> Se mit andet svar til dig.

Ja ja du får fra start en blokeret IP men når den så er åben igen sker det
jo ikke igen vel ;)

Mvh.

Anders

Fra : f00ge

Dato : 01-03-05 16:46

#1 koster en bondegård.

#2 Hvis/når vores hackerven finder ham igen, så er han først RIGTIGT på den.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-03-05 17:59

f00ge skrev:

> #1 koster en bondegård.

Nej, det gør det faktisk ikke.

> #2 Hvis/når vores hackerven finder ham igen, så er han først RIGTIGT

Så må man beskytte sig ordentligt.