Omregning af MBit til Kb/sek
Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 08-05-05 17:40

Hej NG.

Hvordan omregner man MBit til reel down/up load hastighed i Kb/sek?

Hilsen

Jacob

Fra : ShutEye

Dato : 08-05-05 18:29

> Hej NG.
>
> Hvordan omregner man MBit til reel down/up load hastighed i Kb/sek?
>
> Hilsen
>
> Jacob

Uden lige at stille regnestykkerne op, så passer det meget godt at ...

ADSL: Mbit/sek delt med 9.5 = kbyte/sek
Webspeed: Mbit/sek delt med 9 = kbyte/sek

Andre kan så give sig i kast med at beregne hvorfor/hvordan :)

Fra : ShutEye

Dato : 08-05-05 18:34

> Uden lige at stille regnestykkerne op, så passer det meget godt at ...
>
> ADSL: Mbit/sek delt med 9.5 = kbyte/sek
> Webspeed: Mbit/sek delt med 9 = kbyte/sek
>
> Andre kan så give sig i kast med at beregne hvorfor/hvordan :)

Doh! Kbit/sek delt med hhv 9 og 9.5 = kbyte/sek ... (mine tømmermænd er endnu ikke lettet
fra i går ;þ)

Fra : Thomas Scholz

Dato : 08-05-05 18:46

ShutEye wrote:

> Uden lige at stille regnestykkerne op, så passer det meget godt at ...
>
> ADSL: Mbit/sek delt med 9.5 = kbyte/sek
> Webspeed: Mbit/sek delt med 9 = kbyte/sek
>
> Andre kan så give sig i kast med at beregne hvorfor/hvordan :)

Vi kan også tage den rigtige beregning :)

1 Mbit / 8 = 0,125 MB/s = 125 KB/s

Der går 8 bit pr. byte, og derfor må 1000000 bit / 8 = 125000 byte, som
igen er 125 KB.

--
Thomas Scholz

Fra : Morten Davidsen

Dato : 08-05-05 18:52

"Thomas Scholz" <thomas@scholz.dk> skrev i en meddelelse
[..] KLIP [..]
> Vi kan også tage den rigtige beregning :)
Ja, så længe vi blot lige pointerer at det er den teoridiske beregning.

> 1 Mbit / 8 = 0,125 MB/s = 125 KB/s
Ja, i "teorien", men for de fleste danskere vil det sjældent være tilfældet
i praksis, grundet overhead på de fleste danske private
internet-forbindelsen.

> Der går 8 bit pr. byte, og derfor må 1000000 bit / 8 = 125000 byte, som
> igen er 125 KB.
Igen, vil der de fleste steder være overhead. Det er den teoridiske du
stiller op her.

/MD

Fra : Martin McFly

Dato : 08-05-05 19:57

"Morten Davidsen" <email@morten-davidsen.dk_nospam> wrote:

> Igen, vil der de fleste steder være overhead. Det er den teoridiske du
> stiller op her.

Hvad er overhead?

Fra : Morten Davidsen

Dato : 08-05-05 20:08

"Martin McFly" <mart@noway.jose> skrev i en meddelelse
> Hvad er overhead?
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=overhead
^---- skulle gerne forklare det...

/MD

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-05-05 21:24

In article <vhtfe.571$W56.249@news.get2net.dk>, Martin McFly wrote:

> Hvad er overhead?

Det er kuverten omkring din besked. Der skal være en afsender og en
modtageradresse samt lidt mere. Det fylder også på vægten når du skal
betale porto.

Fra : Jens G

Dato : 08-05-05 20:13

On Sun, 08 May 2005 19:46:13 +0200, Thomas Scholz <thomas@scholz.dk>
wrote:

>Vi kan også tage den rigtige beregning :)
>
>1 Mbit / 8 = 0,125 MB/s = 125 KB/s
>
>Der går 8 bit pr. byte, og derfor må 1000000 bit / 8 = 125000 byte, som
>igen er 125 KB.

Nu vi er ved det, og der fremkommer en hel masse forkortelser for bit,
byte, kilo og mega, så kunne jeg godt tænke mig at få dem på plads.
Da jeg sidst i 70'erne lærte lidt om forkortelser, var det sådan at:

kilo = lille k
mega = stort M
bit = lille b
byte = stort B

Er det stadig det samme?

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært

Fra : Thomas Scholz

Dato : 09-05-05 00:07

Ser meget rigtigt, fandt den her: http://en.wikipedia.org/wiki/SI_prefix

--
Thomas Scholz

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-05 09:02

Jens G skrev:

> Da jeg sidst i 70'erne lærte lidt om forkortelser, var det sådan at:

> kilo = lille k

Kilo er tvetydigt (1000/1024), og Retskriviningsordbogen siger
kun at det skrives med lille k.

> mega = stort M

Ja.

> bit = lille b
> byte = stort B

Retskriviningsordbogen opererer med den forskel. Jeg er holdt op
med at stole på at den fungerer og skriver "bit" og "byt" i
stedet for i forkortelser (f.eks."kbit" og "Mbyt") hvis jeg da
ikke skriver "byte" helt ud.

--
Bertel

Fra : Lars Jensen

Dato : 10-05-05 14:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> med at stole på at den fungerer og skriver "bit" og "byt" i
> stedet for i forkortelser (f.eks."kbit" og "Mbyt") hvis jeg da

Hvis du ikke skrev "byte" helt ud, ville jeg tro at du havde lavet en
stavefejl, og ville have skrevet Mbit. Jeg har aldrig set Mbyt som
forkortelse....

Lars B

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-05-05 15:07

Jens G skrev:

> Da jeg sidst i 70'erne lærte lidt om forkortelser, var det sådan at:
> kilo = lille k
> mega = stort M
> Er det stadig det samme?

Ja, for metriske prefix'er.

Binære prefix'er:
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Ved dataforbindelser anvender man metriske prefix'er.

Fra : ShutEye

Dato : 08-05-05 21:27

<klip>

> [...]
>
> 1 Mbit / 8 = 0,125 MB/s = 125 KB/s
>
> Der går 8 bit pr. byte, og derfor må 1000000 bit / 8 = 125000 byte, som igen er 125 KB.

Men 1Mbit er normalt 1024Kbit = 1048576bit ... eller?

Fra : Thomas Scholz

Dato : 08-05-05 23:58

ShutEye wrote:
> <klip>

> Men 1Mbit er normalt 1024Kbit = 1048576bit ... eller?

1 Mega bit = 1.000.000 bit.
1 Mibi (eller er det Mebi?) bit = 1.024.000 bit

Der er flere steder hvor man kan læse om SI enhederne, gider bare ikke
lige google efter dem lige nu :)

--
Thomas Scholz

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 09-05-05 08:13

> 1 Mega bit = 1.000.000 bit.
> 1 Mibi (eller er det Mebi?) bit = 1.024.000 bit

Mi, Ki etc er ikke SI standarder men derimod IEC standarder.

Ki=1024
Mi=1024*1024= 1048576

Fordelen med dem er at brugen af dem er entydig, hvor SI-enhederne i
IT-sammenhæng ofte bliver brugt anderledes end de burde.
Så det er ikke entydigt om en som skriver Mb mener 1000000 bit, 1024000 bit
eller 1048576 bit, men det er entydigt hvad SI-standarden mener om det.

Niels Dybdahl

Fra : ShutEye

Dato : 10-05-05 14:35

> 1 Mega bit = 1.000.000 bit.
> 1 Mibi (eller er det Mebi?) bit = 1.024.000 bit
>
> Der er flere steder hvor man kan læse om SI enhederne, gider bare ikke lige google efter
> dem lige nu :)

Men jeg har 4096kbit fra webspeed. Hvor mange Mbit er det så? :)

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 11-05-05 08:20

> Men jeg har 4096kbit fra webspeed. Hvor mange Mbit er det så? :)

4096 kbit/s bør være 4,096 Mbit/s (og 3.906 Mibit/s). Det lille k indikerer
brug af SI-standarden og signaleringshastigheder er oftest med SI-præfixer.

Niels Dybdahl

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-05 09:08

ShutEye skrev:

>Men 1Mbit er normalt 1024Kbit = 1048576bit ... eller?

"Bit" bruges mest ved nettrafik, og der er kilo og mega som regel
decimale, altså 1000 og 1'000'000 henholdsvis.

Hvis vi ikke snakker nettrafik, kommer det ofte an på om det er
en forhandler eller en køber der bruger udtrykket. En
forhandlermegabyte er 1'000'000 byte, mens en købermegabyte er
1'048'576 byte og tilsvarende ved giga.

--
Bertel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-05-05 15:10

ShutEye skrev:

> Men 1Mbit er normalt 1024Kbit = 1048576bit ... eller?

Ikke hvis der er tale om en dataforbindelse. En dataforbindelse på
1MBit er på 1'000'000 bit.

Alternativt skulle den hedde Mibit... :-/

http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 12-05-05 15:15

On 2005-05-12, Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote:

> Ikke hvis der er tale om en dataforbindelse. En dataforbindelse på
> 1MBit er på 1'000'000 bit.
>
> Alternativt skulle den hedde Mibit... :-/

Mibibit.

--
Andreas

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-05-05 16:26

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Mibibit.

Du mener vel mebibit ? Det er jo klart+logisk for enhver, eller noget..

(nej jeg har ikke fidus til de forkortelser)

--
Don't waste space

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-05-05 19:13

Thomas Corell skrev:

> Du mener vel mebibit ? Det er jo klart+logisk for enhver, eller

Mebi bit (det er i 2 ord)

> (nej jeg har ikke fidus til de forkortelser)

Det er et spørgsmål om tilvænning.

Fra : Thomas Corell

Dato : 13-05-05 12:05

Jesper G. Poulsen wrote:

> Mebi bit (det er i 2 ord)

Ikke i følge "Examples and comparisons with SI prefixes" på
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Indrømmet mebibit er ikke et direkte eksempel, men kan udledes.

> Det er et spørgsmål om tilvænning.

Du har også svært ved det ? ;)

Og hvornår tror du at flertallet vil sige ?:
"Dav, jeg skal have en 512 mega-bee-byte ram klods"

hence:
"It is suggested that in English, the first syllable of the name of the
binary-multiple prefix should be pronounced in the same way as the
first syllable of the name of the corresponding SI prefix, and that the
second syllable should be pronounced as 'bee.' "

--
Don't waste space

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-05-05 08:08

Thomas Corell skrev:

> Ikke i følge "Examples and comparisons with SI prefixes" på
> http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html
> Indrømmet mebibit er ikke et direkte eksempel, men kan udledes.

Det skal vi ikke skændes om

> Du har også svært ved det ? ;)

Nope. Jeg anvender dem konsekvent ved binære størrelser.

> Og hvornår tror du at flertallet vil sige ?:
> "Dav, jeg skal have en 512 mega-bee-byte ram klods"

Jeg udtaler dem som de skrives, dvs. mib (MiB) og gib (GiB).

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-05-05 19:12

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Mibibit.

Nej. Mibit (Mega Binary bit). Jvf. Kibit = Kilo Binary bit.

Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 08-05-05 21:51

> [...]
>
> 1 Mbit / 8 = 0,125 MB/s = 125 KB/s
>
> Der går 8 bit pr. byte, og derfor må 1000000 bit / 8 = 125000 byte, som

Jeg takker og bukker for svarene.

Jacob

Fra : Rander

Dato : 08-05-05 23:49

Sun, 08 May 2005 19:46:13 +0200 brugte Thomas Scholz 28 linier på at
fortælle dette til dk.edb.internet.udbydere:

>Vi kan også tage den rigtige beregning :)
>1 Mbit / 8 = 0,125 MB/s = 125 KB/s
>Der går 8 bit pr. byte, og derfor må 1000000 bit / 8 = 125000 byte, som
>igen er 125 KB.

Når du nu vil kalde den rigtig, så sørg lige for at den også ER rigtig!
125000 byte er ikke 125 KB, men (125000/1024) ca. 122 KB...

http://rander.dk (temporarily down!)

At være arbejdsnarkoman er en meget ineffektiv måde at udnytte tiden på. (Len Murray)

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 09-05-05 08:20

> [...]
>
> Når du nu vil kalde den rigtig, så sørg lige for at den også ER rigtig!
> 125000 byte er ikke 125 KB, men (125000/1024) ca. 122 KB...

Her har vi endnu en detalje. SI-standarden siger k=1000 (lille k). Mange
bruger så K=1024 (stort K), mens der ikke er samme mulighed for Mega, da SI
siger M=1000000 og m=0,001. Men mig bekendt er der ingen standard som siger
K=1024.
Harddiskfabrikanter bruger konsekvent M=1000000 og G=1000000000, mens
RAM-fabrikanter bruger M=1048576 og G=1073741824.
Jeg mener at have læst et sted at det normale ved datatransmission er at ved
bit/s bruges M=1000000 og ved byte/s bruges M=1048576. Er der nogen som kan
bekræfte dette ?

Niels Dybdahl

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-05-05 09:11

Niels Dybdahl skrev:

>Jeg mener at have læst et sted at det normale ved datatransmission er at ved
>bit/s bruges M=1000000 og ved byte/s bruges M=1048576. Er der nogen som kan
>bekræfte dette ?

Jeg plejer at sige at man ved datatransmissioner regner med
decimale forstavelser, altså k=1'000 og M=1'000'000. Det er
sjældent at jeg har set noget med "byte" i den forbindelse
undtagen når en bruger vil regne sine praktiske hastigheder ud,
og så skal man være pedant for at gå op i en forskel på 2,4 %.

--
Bertel

Fra : Anonymous wanger

Dato : 08-05-05 23:01

Hej Jacob

Det er den værste gang sludder shuteye har gang i.

Du dividerer antal Mbit med 8, så vil du få en teoretisk
downloadhastighed i Kb/sek.

Træk derefter ca. 10 % af hastigheden fra p.g.a. overheap i tcp/ip til
overførsel af data, så vil du på en 2 Mbit få følgende :

2048 : 8 = 256 - 10 % = 230 Kb/sek....

Dette er ved optimal hastighed.

MJ

Fra : ShutEye

Dato : 10-05-05 14:43

> [...]
>
> Træk derefter ca. 10 % af hastigheden fra p.g.a. overheap i tcp/ip til
> overførsel af data, så vil du på en 2 Mbit få følgende :

Tag dog at regn lidt på hvad jeg har skrevet, og test så om det passer i virkeligheden.
Jeg har både 4096/1024 Webspeed og 2048/256 ADSL (lidt endnu) - og her passer det fint.