ComX og reverse DNS
Fra : Jesper Dybdal

Dato : 06-05-05 14:16

Vi overvejer i vores ejerforening at koble os på en bolignetprojekt som
vil få internetadgang leveret fra ComX.

Da jeg driver server for bl.a. mail selv, er jeg lidt interesseret i
hvordan de har det med reverse DNS på deres opkoblingers ip-adresser.

Så jeg slog den op på et par ComX-kunde-ip-adresser som jeg fandt i
indlæg her i gruppen - og konstaterede til min store overraskelse at
ikke alene havde de kunder slet ingen reverse DNS for deres ip-adresser,
men det lader til at reverse DNS for hele ComX's net er
ikke-eksisterende (end ikke delegeret fra RIPE).

Er det bare mig som synes at sådan noget er håbløst uprofessionelt?

Det vil naturligvis give problemer for folk som mig der gerne vil køre
mailservere, da adskillige servere ude i verden ikke vil modtage fra
adresser uden reverse DNS.

Men hvilke andre problemer vil det derudover give? Hvad findes der af
servere for andet end e-post som kan finde på at kræve konsistent
reverse og forlæns DNS af sine klienter?
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-05-05 15:43

Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote in

> Er det bare mig som synes at sådan noget er håbløst uprofessionelt?

Nej. Håbløst uprofessionelt er store ord, men man kunne have forventning om
at en udbyder der vil frem i markedet har styr på den slags.

> Det vil naturligvis give problemer for folk som mig der gerne vil køre
> mailservere, da adskillige servere ude i verden ikke vil modtage fra
> adresser uden reverse DNS.

Du kunne overveje at få delegeret jeres IP-range til jeres egne DNS-server,
og så selv lave det korrekt.

> Men hvilke andre problemer vil det derudover give? Hvad findes der af
> servere for andet end e-post som kan finde på at kræve konsistent
> reverse og forlæns DNS af sine klienter?

IRC, f.eks. Det er dog ikke verdens mest agtede tjeneste, men alligevel ;)

/lars

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 06-05-05 17:42

Lars Knudsen <bofh@tiwli.com> wrote:

>Du kunne overveje at få delegeret jeres IP-range til jeres egne DNS-server,
>og så selv lave det korrekt.

Det kan jeg næppe medmindre de først sætter en DNS-server op og får
delegeret det fra RIPE, så de kan videredelegere til mig.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-05-05 18:51

> Det kan jeg næppe medmindre de først sætter en DNS-server op og får
> delegeret det fra RIPE, så de kan videredelegere til mig.

ak, det har de ikke engang gjort. ..

/lars

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 06-05-05 22:57

On Fri, 06 May 2005 18:42:23 +0200, Jesper Dybdal
<jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote:

>Det kan jeg næppe medmindre de først sætter en DNS-server op og får
>delegeret det fra RIPE, så de kan videredelegere til mig.

Det kan de vel også relativt hurtigt gøre.

Der er måske bare endnu ingen kunder der har spurgt efter det?
Har du prøvet at spørge dem?

/Jarlskov

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 07-05-05 00:00

Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk> wrote:

>Det kan de vel også relativt hurtigt gøre.
>
>Der er måske bare endnu ingen kunder der har spurgt efter det?
>Har du prøvet at spørge dem?

Nej. Jeg er ikke kunde endnu, og bliver det i givet fald kun via et
endnu ikke er formelt etableret fællesskab med andre foreninger. Men
jeg vil naturligvis spørge.

Men da alt tyder på at de pt. slet ikke driver en navneserver, så kunne
man frygte at det ikke er noget de lige sætter op på et øjeblik.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 07-05-05 12:47

On Sat, 07 May 2005 01:00:11 +0200, Jesper Dybdal
<jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote:

>Men da alt tyder på at de pt. slet ikke driver en navneserver, så kunne
>man frygte at det ikke er noget de lige sætter op på et øjeblik.

De må vel nødvendigvis tilbyde et par rekursive navneservere til deres
kunder...

/Jarlskov

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 07-05-05 13:50

Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk> wrote:

>De må vel nødvendigvis tilbyde et par rekursive navneservere til deres
>kunder...

Det har du da forresten ganske ret i. (Medmindre de ligefrem har lejet
adgang til andres navneservere for deres kunder.)
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Hans

Dato : 06-05-05 16:00

Jesper Dybdal wrote:

> Det vil naturligvis give problemer for folk som mig der gerne vil køre
> mailservere, da adskillige servere ude i verden ikke vil modtage fra
> adresser uden reverse DNS.

Vi er enige om at det ikke er så heldigt, men da deres smtp-server heller
ikke har rdns så tror jeg ikke problemet er så stort, da der ellers vil være
brugere som forlængst havde hylet op over, at de ikke kan sende mail til
visse modtagere.

Jeg ville aldrig sætte min egen mailserver op til at afvise manglede rdns,
da jeg personligt synes det er for restiktivt, og jeg har da også oplevet at
bekendte i udlandet ikke har kunnet sende mail til mig af samme årsag. Det
er trods alt ikke kun spammere som tit benytter adresser uden rdns.

Hans

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 06-05-05 17:41

"Hans" <email@kvik.org.invalid> wrote:

> [...]
>brugere som forlængst havde hylet op over, at de ikke kan sende mail til

Det har du jo nok ret i. Til gengæld betyder det jo også at jeg ikke
kan reparere på mine evt. problemer med at sende post ved at sende via
deres smtp-server. Og problemer bliver jo større og større: flere og
flere smtp-servere stiller seriøse krav til de servere de snakker med.

Det ser i øvrigt ud som om ComX slet ikke driver DNS selv, men bruger
GratisDNS for deres egne domæner. Det er der naturligvis ikke noget
galt i, men det hænger måske sammen med ikke at have reverse DNS
(reverse DNS for mange tusind adresser ville man nok ikke køre via
GratisDNS).

Da jeg selv i 1996 for første gang blev administrator af ip-adresser (16
stk., svjh), faldt det mig ikke ind at gøre andet end at sætte mig
ordentligt ind i hvad DNS og reverse DNS er for noget, og implementere
det ordentligt. Så jeg må indrømme at det - indtil i går - slet ikke
var faldet mig ind at en udbyder med hobetal af ip-adresser bare kunne
finde på at ignorere begrebet reverse DNS helt.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Hans

Dato : 06-05-05 20:38

Jesper Dybdal wrote:

> [...]
> var faldet mig ind at en udbyder med hobetal af ip-adresser bare kunne
> finde på at ignorere begrebet reverse DNS helt.

Igen, vi er skam helt enige, men Comx er ikke de eneste. Prøv engang og kig
lidt på dbnet (Dansk Bredbånd), for her er der heller ingen reverse DNS.

Hans

Fra : Kaare

Dato : 08-05-05 19:34

"Hans" <email@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse
> Igen, vi er skam helt enige, men Comx er ikke de eneste. Prøv engang og
> kig
> lidt på dbnet (Dansk Bredbånd), for her er der heller ingen reverse DNS.

Hvad angår dbnet, ved jeg at det er ved at blive implementeret - men at det
ikke har været prioriteret før de havde revet sig helt fri af
bredbandsbolaget... som de er blevet nu. Så det skulle komme (igen) snart.

/Kaare

Fra : Hans

Dato : 08-05-05 05:24

Jesper Dybdal wrote:

> [...]
> var faldet mig ind at en udbyder med hobetal af ip-adresser bare kunne
> finde på at ignorere begrebet reverse DNS helt.

Jeg har mailet lidt frem og tilbage med deres support omkring manglende
reverse DNS, og fik alle mulige andre svar end det jeg spurgte om. Enten
havde vedkommende intet begreb om hvad jeg spurgte om, eller også blev
problemet undgået bevidst. Lidt skuffende hvis det er holdningen til noget
ret elementært, som burde have været i orden fra starten.

Hvor svært kan de være at knalde et par DNS servere på netværket og oprette
de fornødne ptr records, men det kræver nok de får skiftet de
RFC1918-adresser de bruger på deres backbone. Jeg kan næppe forestille mig
at vi skulle være de eneste som undres over deres infrastruktur, da der
sikkert er flere som har fravalgt dem alene på dette grundlag.

Hans

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 08-05-05 08:15

On Sun, 8 May 2005 06:24:21 +0200, "Hans" <email@kvik.org.invalid>
wrote:

>sikkert er flere som har fravalgt dem alene på dette grundlag.

Jeg tror desværre at du tillægger beslutningstagerne på dette marked
for meget clue.

Jeg kan ikke forestille mig at reverse DNS nogensinde skulle blive
udslagsgivende for valg af leverandør på boligforeningsmarkedet. Det
er nok også derfor det ikke tillægges så meget vægt.

/Jarlskov

Fra : Hans

Dato : 08-05-05 11:35

Lasse Jarlskov wrote:

> [...]
> udslagsgivende for valg af leverandør på boligforeningsmarkedet. Det
> er nok også derfor det ikke tillægges så meget vægt.

Du har desværre nok ret.

Hans

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 09-05-05 13:27

Jeg skrev:

> [...]
>men det lader til at reverse DNS for hele ComX's net er
>ikke-eksisterende (end ikke delegeret fra RIPE).

Er der nogen der tilfældigvis kan nummeret på en RFC som siger at man
bør have reverse DNS på alle maskiner på internettet?

Jeg er overbevist om at der eksisterer sådan én, men ...
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 09-05-05 13:52

Jeg skrev:

>Er der nogen der tilfældigvis kan nummeret på en RFC som siger at man
>bør have reverse DNS på alle maskiner på internettet?

Jeg har fundet RFC1912. Dens eneste ulempe er at dens status er
"Informational", hvilket nok ikke lige betyder en standard man
nødvendigvis skal følge.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Rander

Dato : 09-05-05 18:46

Mon, 09 May 2005 14:52:16 +0200 brugte Jesper Dybdal 12 linier på at
fortælle dette til dk.edb.internet.udbydere:

>Jeg har fundet RFC1912. Dens eneste ulempe er at dens status er
>"Informational", hvilket nok ikke lige betyder en standard man
>nødvendigvis skal følge.

Problemet er jo at RFC'er jo netop ikke er standarder, men blot
anbefalinger - det ligger jo næsten også i navnet, Request For Comments...

http://rander.dk (temporarily down!)

Når en kvinde ikke kan klare børnene, begynder hun at opdrage manden. (Stella Bing)