Priser på internetadgang via kabel-TV
Fra : Frank

Dato : 01-05-05 17:59

Hej

Jeg er med i dataudvalget i en antenneforening hvor vi tilbyder vores
medlemmer internetadgang via kabel-TV'et.

Vi tilbyder 2,5 Mbit/512 Kbit for 199 pr. måned.

Jeg er blevet lidt forvirret over den sidste tids prisnedsættelser og
vil høre om der findes et sted der er rimeligt opdateret hvor man kan
se hvad man skal betale for sammenlignenlig hastighed hos andre
leverandører?

Det er jo altid rart at vide om vi er konkorrence dygtige.

Mvh
Frank

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 17:36

"Frank" <frank@spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vi tilbyder 2,5 Mbit/512 Kbit for 199 pr. måned.

Blot af almindelig interesse, garanterer i ovennævnte til samtlige
medlemmer/abonnenter..?

--
Bjørn J.

Fra : Frank

Dato : 01-05-05 21:31

Hej

> Blot af almindelig interesse, garanterer i ovennævnte til samtlige
> medlemmer/abonnenter..?

Kabel-TV nettet er et delt medie så der er kun garanti på op til 2,5
Mbit/512 Kbit, ingen garanti for at du altid vil kunne få det.

Men hverken vores linie til internettet, vores downstream eller vores
upstreams er overbelastede.

En test (TPTEST) giver mig lige nu 2.6 Mbit/490.19 kbit TCP - 3.04
Mbit/498.09 kbit UDP. Og det er hvor det plejer at ligge.

Mvh
Frank

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 20:36

"Frank" <far@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men hverken vores linie til internettet, vores downstream eller vores
> upstreams er overbelastede.

Nu er i jo også mange til at betale for distributionsnettet og dette uanset
om i har en internettilslutning eller ej.

Igen af almindelig nysgerrighed, hvor stort et suge-/pusterør har i ind/ud
af fordelingsnettet..?

--
Bjørn J.

Fra : Frank

Dato : 01-05-05 21:41

> Igen af almindelig nysgerrighed, hvor stort et suge-/pusterør har i
ind/ud
> af fordelingsnettet..?

100 Mbit linie.

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 20:45

"Frank" <far@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> ind/ud
>
> 100 Mbit linie.

Delt op på hvor mange øer og hvor store er de..?

--
Bjørn J.

Fra : Frank

Dato : 01-05-05 22:17

Hej

> Delt op på hvor mange øer og hvor store er de..?

9 øer - 2 øer er forsynet fra 2 forskellige CMTS'ere, da der er mange
'tunge' brugere på der.

Hvor store de er kan jeg ikke huske pt.

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 21:22

"Frank" <far@nospam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> 9 øer - 2 øer er forsynet fra 2 forskellige CMTS'ere, da der er mange
> 'tunge' brugere på der.
>
> Hvor store de er kan jeg ikke huske pt.

Så er det jo en pæn stor forening, såfremt I da ikke er nede på 50 per ø.

Forsat god drift..

--
Bjørn J.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-05-05 23:10

"Frank" <far@nospam.dk> wrote in message news:4275394d$1@news.wineasy.se...
> Hej

> 9 øer - 2 øer er forsynet fra 2 forskellige CMTS'ere, da der er mange
> 'tunge' brugere på der.

Hvad vil det sige at et kabeltv netværk er delt op i "øer"? er det et
normalt tv netværk hele vejen igennem, hvor der så er internet accesspunkter
op efter nogle forstærkere som så udgør "øerne"? Jeg ved ikke hvordan Stofa
har lavet det her, men der er 1100 brugere, hvor ca. 40% er på stofanet og
så vidt jeg ved er der kun 1 hovedkabel igennem blokkene fra vores
hovedstation...

Men det kan vel godt betale sig selv at være internetudbyder i en sådan
antenneforening?? hvordan gør man rent teknisk/praktisk? Jeg ved at i min
fars antenneforening har de stemt at få udbygget deres net med returveje,
men der var ikke noget i marterialet der rent faktisk fortæller noget om
hvordan de vil få internet på.. De ville selv betale for dette, og så ville
det vel være åndsvagt at spørge TDC e.l at udbyde internet til dyre webspeed
priser.

Men hva, her har vi valgt at få lavet ny kabling, både PDS og ny antenne. og
så kan vi få internet for 49.... min garantieret 2/2mbit for 110,- til
financering er det ca. 105,- ink. service

Fra : BJ

Dato : 01-05-05 23:25

KLIP

> Men hva, her har vi valgt at få lavet ny kabling, både PDS og ny antenne.
> og så kan vi få internet for 49.... min garantieret 2/2mbit for 110,- til
> financering er det ca. 105,- ink. service

Jeg forstår ikke, hvad du skriver:

Skal i betale 49 kr. pr. måned for en garanteret 2/2 Mbit pr. lejemål ud i
den store verden..?

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 02-05-05 09:49

BJ skrev:
> [...]
>

> Jeg forstår ikke, hvad du skriver:
>
> Skal i betale 49 kr. pr. måned for en garanteret 2/2 Mbit pr. lejemål ud i

Jeg tror ikke det var det han mente, jeg tror han mente garanteret
2/2mbit for 110 kr.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 02-05-05 10:46

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg tror ikke det var det han mente, jeg tror han mente garanteret 2/2mbit
> for 110 kr.

Det lyder for godt til at være sandt.

Blot regn på eks. 100 lejemål, hvor alle er tilsluttet.

Skal de garanteres, til enhver tid, at samtlige kan være på med 2/2 Mbit,
skal de bruge et anseeligt "rør" ud i verden.

Hvad koster egentlig sådan et "rør" pr. måned..?

Hvis en leverandør garanterer et sådan rør, må det vel også forefindes
uanset hvad..?

PS: Mon ikke man kalkulerer med et gennemsnit, så kunden tror han har 2/2
Mbit i samtlige lejemål (nøjagtig som man kalkulerer eks.
telefonabonnenter)..?

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 02-05-05 13:14

BJ skrev:
> [...]
> skal de bruge et anseeligt "rør" ud i verden.
>
> Hvad koster egentlig sådan et "rør" pr. måned..?

Sådan et rør hedder en fiber, vi er en lille andelsboligforening (33
lejligheder) med sådan et rør, jeg betaler selv 110 kr. for min 2/2 mbit
forbindelse, og jo selvfølgelig er der noget der hedder en samtidigheds
faktor, men det er der for alle selskaber.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 02-05-05 13:18

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> forbindelse, og jo selvfølgelig er der noget der hedder en samtidigheds
> faktor, men det er der for alle selskaber.

Så lærte jeg betegnelsen også.

Jeg har indtrykket af at man markedsfører eks. de 2/2Mbit som garanteret til
samtlige abonnenter, nogen siger endda 100Mbit.

Jeg har også det indtryk at rigtig mange kunder rent faktisk har den fulde
overbevisning, der er denne kapacitet til rådighed for samtlige ud i verden.

Ville det ikke være nemmere og billigere at anvende et eksisterende internt
antenneanlæg til internet (EttH) og blot skifte vægdåserne ud..?

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 02-05-05 15:41

BJ skrev:
> [...]
>
> Ville det ikke være nemmere og billigere at anvende et eksisterende internt
> antenneanlæg til internet (EttH) og blot skifte vægdåserne ud..?

Det er jo ikke anderledes end hvis alle beboere trækker i lokummet
samtidigt flyder det over i stue etagen.

Helt analogt har vi her i ejendommen det problem at der kun går 60
ampere ind i ejendommen (på 3 faser), så det er ret begrænset hvad der
er plads til af vaskemaskiner, hvis de skal kunne køre på samme tid.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 02-05-05 17:53

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jo ikke anderledes end hvis alle beboere trækker i lokummet
> samtidigt flyder det over i stue etagen.

Det er éfter min ydmyge mening det pureste *plat* at give
kunderne/abonnenterne/forbrugerne det indtryk at forbindelsen kan yde eks.
2/2 eller 100Mbit, da disse defacto *tror* det gælder for samtlige.

Jeg har mødt og læst her, folk/indlæggere som 100% er overbevist om at
ejendommen er forsynet med 100 eller mere Mbit ud i verden og hele
herligheden koster en skid og en kommenkringle.

Samtidig hegler de ned på andre ISP'eres pris.

Disse mennesker gør dette ene og alene på baggrund af misinformation (jeg
tør ikke anvende løgnagtige) fra "dygtige" internet-sælgere som tilbyder
CAT5 og lignende installationer.

Disse sælgere/virksomheder burde efter min ydmyge mening have lov til at
betale for en 100/200 eller 36Gbit forbindelse ud i verden.

Disse omgåelser af sandheden ses of i forbindelse med etageejendomme og
lignende lejlighedskomplekser.

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 02-05-05 20:37

BJ skrev:
> [...]
> ejendommen er forsynet med 100 eller mere Mbit ud i verden og hele
> herligheden koster en skid og en kommenkringle.

Vores ejendom er forsynet med en gigabit forbindelse, men kun hen til
vores isp.

Derfra er det jungle lov, har de den båndbredde der skal til ?

Det er jo ikke anderledes end en adsl fra tdc, de garantere båndbredden
hen til centralen, derfra er det samtidighedsfaktoren der gælder.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 02-05-05 21:26

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er jo ikke anderledes end en adsl fra tdc, de garantere båndbredden
> hen til centralen, derfra er det samtidighedsfaktoren der gælder.

Det alt afgørende forskel på de seriøse ISP'ere er, de gør klart opmærksom
på det, de leverer og evt. usikkerheder.

Så er der alle de andre tilbage og herunder falder utrolig mange
leverandører af CAT5/6 installationer.

Det er mig en komplet gåde, ingen forbrugere på nogen måde brokker sig
gevaldigt, men udelukkende i blind tillid tror de får mere for deres penge.

Det gør de ikke.

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 03-05-05 07:27

BJ skrev:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det alt afgørende forskel på de seriøse ISP'ere er, de gør klart opmærksom
> på det, de leverer og evt. usikkerheder.

Det mener jeg er helt forkert, de viser reklammer med håret der flyver
tilbage, download hastigheder der er enorme med fuldstændigt forkryblede
upload hastigheder der ikke kan bruges til serøs hjemme arbejde.

Prøv du at gå ind og bestil en adsl på tdc's hjemmeside, hvor er det at
de klart gøre opmærksom på hvilke usikkerheder der er ?????

> [...]
> gevaldigt, men udelukkende i blind tillid tror de får mere for deres penge.

Deg gør jeg.

Jeg har skåret mine internet udgifter ned til en femtedel, telefoni til
halvdelen, og har fået et bedre produkt end jeg havde før.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 03-05-05 08:48

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Prøv du at gå ind og bestil en adsl på tdc's hjemmeside, hvor er det at de
> klart gøre opmærksom på hvilke usikkerheder der er ?????

Står det ikke i betingelserne..?

> Jeg har skåret mine internet udgifter ned til en femtedel, telefoni til
> halvdelen, og har fået et bedre produkt end jeg havde før.

Jeg vil strække mig til at sige: "Du oplever et bedre produkt og troen kan
flytte bjerge".

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 03-05-05 09:53

BJ skrev:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Står det ikke i betingelserne..?

Fuldstændig på samme måde som det står i mine betingelser. Det gør det
ikke klart for enhver. jeg tror ikke at 90 % af dem der bestiller
bredbånd har læst betingelserne. Men der ingen teleselskaber der holder
sig tilbage for at love guld og grønne skove. Hverken
tdc,fth,tele2,comx,dbnet eller andre.

> Jeg vil strække mig til at sige: "Du oplever et bedre produkt og troen kan
> flytte bjerge".

Jeg tror ikke, hverken på gud eller bjerge, hold din tro for dig selv.

Men lad os bare sige at rent subjektivt synes jeg det er godt at jeg kan
downloade en linux distibrution med 6mbit.

Tiden vil vise om der er den kapicitet der skal til.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 03-05-05 10:01

KLIP

> Fuldstændig på samme måde som det står i mine betingelser. Det gør det
> ikke klart for enhver. jeg tror ikke at 90 % af dem der bestiller bredbånd
> har læst betingelserne.

Jeg er sikker på, enhver seriøs formand/forkvinde vil gøre det, såfremt
vedkommende ikke er blevet bedøvet af en "overvældende" sælgers ordstrøm.

Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt at så snart talen falder på de mindre
leverandører, så er "reglerne" pludselig nogle helt andre.

Jeg mener stadig, der er et stykke arbejde for Forbrugerstyrelsen at
blotlægge.

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 03-05-05 10:19

BJ skrev:
> [...]
>

> Jeg er sikker på, enhver seriøs formand/forkvinde vil gøre det, såfremt
> vedkommende ikke er blevet bedøvet af en "overvældende" sælgers ordstrøm.

Hvad med alm. mennesker der bestille adsl ? er de fuldstændig klar over
at deres 2mbit kun er hen til centralen ? folk bestiller rask væk dyrer
internet forbindelser uden at læse betingelserne. Folk bliver også
overrasket over at de er bundet i 6 måneder.

> Det er i øvrigt bemærkelsesværdigt at så snart talen falder på de mindre
> leverandører, så er "reglerne" pludselig nogle helt andre.

Det mener jeg heller ikke de bør være.

> Jeg mener stadig, der er et stykke arbejde for Forbrugerstyrelsen at
> blotlægge.

ok, hvad ?

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 03-05-05 13:11

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad med alm. mennesker der bestille adsl ? er de fuldstændig klar over at
> deres 2mbit kun er hen til centralen ?

Jeg har nu 2/4Mbit lidt længere væk end min lokale telefoncentral.

> folk bestiller rask væk dyrer internet forbindelser uden at læse
> betingelserne.

Det må være hver enkelts ansvar at gennemlæse disse, men det mener en del
åbenbart, det ikke er.

> Folk bliver også overrasket over at de er bundet i 6 måneder.

Så længe bindingsperioden ikke strider mod en lovgivning, ser jeg intet
problem heri.

> ok, hvad ?

Nøjagtigt det samme som de store etablerede leverandører bliver gjort....
set meget, meget grundigt efter i sømmene osv.

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 03-05-05 19:32

BJ skrev:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

Jamen det er da fint har du nogen garanti ?

> Jeg har nu 2/4Mbit lidt længere væk end min lokale telefoncentral.

> Det må være hver enkelts ansvar at gennemlæse disse, men det mener en del
> åbenbart, det ikke er.

Min pointe er at der ikke er nogen selskaber der gør noget som helst
"klart" (for nu at bruge dine egne ord) for de forbrugere de vil i
kontakt med.

> [...]
>

> Nøjagtigt det samme som de store etablerede leverandører bliver gjort....
> set meget, meget grundigt efter i sømmene osv.

Varm luft ?

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 03-05-05 20:51

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Varm luft ?

Det er det jeg kalder 10/10 eller 20/20Mbit ..... til kantstenen.

--
Bjørn J.

Fra : SoftMan Brian

Dato : 03-05-05 23:09

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote in message
> Jeg vil strække mig til at sige: "Du oplever et bedre produkt og troen kan
> flytte bjerge".

Jeg vil sige at hvis du tror at din ISP har en forbindelse der svarer til
summen af deres kunders forbindelser ud i verden, er det vist dig der kan
flytte bjerge.

Kan huske i de gamle modem dage at TDC (eller hvad de hed dengang) havde en
side med oversigt over belastningen på de forskellige opkaldspunkter....
mener at de var ved 70% belastning de ville opgradere.

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 00:27

"SoftMan Brian" <Brian_Hoey@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Jeg er sikker på, de store etablerede ISP´ere kan levere varen ... og dette
uanset hvad.

--
Bjørn J.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 04-05-05 01:21

Hej BJ, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Jeg er sikker på, de store etablerede ISP´ere kan levere varen ...
> og dette uanset hvad.

Ja da, fx <http://erhverv.tdc.dk/artikel.php?dogtag=tdc_e_int_inf_fast>

Bl.a. Telia har noget tilsvarende.

Problemet er mest, at de fleste foretrækker hus/lejlighed og noget
almindelig xDSL fremfor sådanne forbindelser.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-05-05 16:40

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev 2005-05-02:

> [...]
>
> Skal de garanteres, til enhver tid, at samtlige kan være på med 2/2 Mbit,
> skal de bruge et anseeligt "rør" ud i verden.

Alle er jo ikke på nettet samtidigt. Derfor ville det ikke give mening at
tilbyde det du beskriver.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : BJ

Dato : 02-05-05 17:54

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Alle er jo ikke på nettet samtidigt. Derfor ville det ikke give mening at
> tilbyde det du beskriver.

Det er det kunderne/lejerne/formændene osv. fuld og fast tror.

Se evt. mit andet svar i NG'en.

--
Bjørn J.

Fra : Martin Schultz

Dato : 02-05-05 19:15

> [...]
>
> KLIP

> Det er det kunderne/lejerne/formændene osv. fuld og fast tror.

Så længe at folk kan hente med den hastighed de betaler for.
Det er det samme hos de fleste andre udbydere.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : BJ

Dato : 02-05-05 21:29

"Martin Schultz" <news2005@adsltips.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så længe at folk kan hente med den hastighed de betaler for.
> Det er det samme hos de fleste andre udbydere.

Mener du det skal retfærdiggøre at kunderne/forbrugerne/formændene osv.
bliver fyldt med oplysninger, der ikke har nogen bund i virkeligheden for da
ikke regulært at kalde det løgn..?

TDC, Telia, Cybercity, Tele2, Arrownet osv. benytter ikke den slags
underlødige metoder.

--
Bjørn J.

--
Bjørn J.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 02-05-05 23:30

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> wrote:

>TDC, Telia, Cybercity, Tele2, Arrownet osv. benytter ikke den slags
>underlødige metoder.

Hvis nu alle ADSL-kunder i et bestemt område af landet vælger at
downloade med fuld hastighed samtidig, så tror du vel ikke for alvor at
de kan det, vel?

At sælge internetopkoblinger i massevis med båndbredde nok til at alle
kunne bruge hele deres båndbredde på én gang, ville svare til at
dimensionere den offentlige trafik så hele Københavns befolkning på én
gang kunne tage bussen fra det samme stoppested. Det ville være
vanvittigt dyrt og ikke gavne nogen.

Bortset fra det har du naturligvis ganske ret i at der er forskel på
udbydere mht. hvor meget reservekapacitet de har til at sikre sig mod
sjældne spidsbelastninger.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : BJ

Dato : 02-05-05 23:41

"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis nu alle ADSL-kunder i et bestemt område af landet vælger at
> downloade med fuld hastighed samtidig, så tror du vel ikke for alvor at
> de kan det, vel?

Det er da rystende lige gyldigt, så lang tid leverandøren ikke garanterer
maksimal hastighed og naturligvis gør opmærksom på det.

Jeg har garanteret hastighed fra min leverandør og holder det ikke, skal du
bare se løjer.

De udbydere/leverandører, der lover private 10/10 eller 20/20Mbit skulle
dælme have lov til at levere den lovede forbindelse til samtlige kunder, der
har forlangt det.

De ville gå konkurs på stedet, når prisen er en skid og en kommenskringle.

> [...]
> dimensionere den offentlige trafik så hele Københavns befolkning på én
> gang kunne tage bussen fra det samme stoppested. Det ville være

Jeg har købt en bil, der er garanteret til at kunne rende 250 km/t (så
stoppes den elektronisk).

Hvis den ikke kan det, har jeg ikke fået det, jeg har betalt for.

> Bortset fra det har du naturligvis ganske ret i at der er forskel på
> udbydere mht. hvor meget reservekapacitet de har til at sikre sig mod
> sjældne spidsbelastninger.

Når man lover et produkt som man udbyder på den måde som det foregår, skal
man dæleme levere den udbudte varer til hele etageejendommen, foreningen
osv. ellers skal man holde op med den bondefangeragtige markedsføring.

Her er da noget for Forbrugerstyrelsen.

--
Bjørn J.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-05-05 06:06

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> writes:
>Jeg har garanteret hastighed fra min leverandør og holder det ikke, skal du
>bare se løjer.

Garanteret hastighed hvorhen?

Hvis du snakker med en server i Kina, der sidder for enden af et
9600 bps modem, garanterer din leverandør så også, at hastigheden
til denne server er 2 Mbps?

>Jeg har købt en bil, der er garanteret til at kunne rende 250 km/t (så
>stoppes den elektronisk).

Vil du kunne få skiftet undervognen gratis, hvis du fik lyst til at
prøve at køre 250 km/t over en række bump på en stillevej?

Jeg mener, bilfabrikanten har jo løjet - den kunne jo ikke køre 250
km/t uden at gå i stykker!

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 03-05-05 08:41

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du snakker med en server i Kina, der sidder for enden af et
> 9600 bps modem, garanterer din leverandør så også, at hastigheden
> til denne server er 2 Mbps?

Den er brugt før og har intet med prisen på noget som rent faktisk ikke er
på stedet.

> Vil du kunne få skiftet undervognen gratis, hvis du fik lyst til at
> prøve at køre 250 km/t over en række bump på en stillevej?

Det har da intet at gøre med, potten rent faktisk kan rende 250 km/t.

Visse Cat5/6 leverandører kan rent faktisk ikke levere "250 km/t" uden at gå
rabundus med de latterlige priser.

--
Bjørn J.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-05-05 15:39

>Den er brugt før og har intet med prisen på noget som rent faktisk ikke er
>på stedet.

Min pointe er, at det er umuligt at levere garanteret noget-som-
helst, hvis man ikke også definerer, hvor det er garanteret til.

Spørgsmålet er derfor relevant nok: er du garanteret x Mbps til
Kina? Og hvis ikke - hvortil er du så garanteret ydelsen? Din
hoveddør? Udbyderens maskinstue?

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 03-05-05 17:45

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Spørgsmålet er derfor relevant nok: er du garanteret x Mbps til
> Kina? Og hvis ikke - hvortil er du så garanteret ydelsen? Din
> hoveddør? Udbyderens maskinstue?

Jeg kan uden problemer ramme TDC´s servere i København fra Jylland og få min
ydelse fuldt ud.

Alt andet er i denne sammenhæng blot dumme undskyldninger..

--
Bjørn J.

Fra : David T. Metz

Dato : 04-05-05 08:43

BJ wrote:

> Jeg kan uden problemer ramme TDC´s servere i København fra Jylland og få min
> ydelse fuldt ud.

Altså din udbyders interne net. Hvordan adskiller det sig fra alle andre
udbydere?

Hvem er det der fylder kunder med løgn?

David

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 08:49

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Altså din udbyders interne net. Hvordan adskiller det sig fra alle andre
> udbydere?

De store etablerede udbyderes "interne net" er en anelse større end de små
virksomheder.

> Hvem er det der fylder kunder med løgn?

Når hastigheder på 10/10 eller 20/20Mbit kun når ud til kantstenen, finder
jeg ikke man får noget for sine penge.

Det ligner på en prik de samme tilbud om 100Mbit som reelt kun dækker eks.
en etageejendom og intet har med internettet at gøre.

Hvorfor indhenter du ikke et tilbud på en fiberforbindelse på eks. 12Mbit
eller for den sags skyld mindre/større..?

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 04-05-05 10:04

BJ skrev:

> [...]
>
> Hvorfor indhenter du ikke et tilbud på en fiberforbindelse på eks. 12Mbit
> eller for den sags skyld mindre/større..?

Jeg har min båndbrdde i hele min udbyders net, akurat som dig, hvad er
det du fabler om med kantsten ?

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 10:06

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har min båndbrdde i hele min udbyders net, akurat som dig, hvad er det
> du fabler om med kantsten ?

Der er ikke 10/10, 20/20 eller for den sags skyld noget andet til samtlige
betalende.

Man gør alt for at skjule, det er en *delt* forbindelse.

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 04-05-05 10:09

BJ skrev:
> [...]
> betalende.
>
> Man gør alt for at skjule, det er en *delt* forbindelse.

ok, jamen det er da rigtigt at jeg deler en gigabit fiber med 32 andre
lejligheder, men derfor kan jeg da godt have 2/2 mbit til mig selv. Jeg
kan ikke se noget modsætningsforhold.

Det er stadig samtidighedsfaktoren hos min internet udbyder der er det
springende punkt, akurat som for dig.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 10:14

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er stadig samtidighedsfaktoren hos min internet udbyder der er det
> springende punkt, akurat som for dig.

Sandhedsfaktoren bliver komplet sløret for at give det indtryk, bygningen
har 10/10,20/20 eller andet i indgangen og *ikke* til samtlige beboere.

Du kan i øvrigt lavet et internt 10Mb netværk på basis af det bestående
COAX-net (kabel-TV) til en brøkdel af CAT/6 (og nok også 100Mb, hvis man
insisterer).

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 04-05-05 10:34

BJ skrev:
> [...]
>
> Du kan i øvrigt lavet et internt 10Mb netværk på basis af det bestående
> COAX-net (kabel-TV) til en brøkdel af CAT/6 (og nok også 100Mb, hvis man

Hvis vi skal fortsætte diskussionen må du gerne begynde at svarer på de
ting jeg skriver, det giver trodsalt en bedre samtale for os begge.

for lige at ridse det op,

Jeg betaler 110 kr. for en 2/2 mbit forbindelse med garanteret
båndbredde. I ejendommen går der en fiber ind på en gigabit. dvs. at der
er båndbredde nok helt hen til min isp (vi er kun 33 lejligheder).

du tror det er delt båndbredde, det er det ikke (eller dvs. så er alt
delt.). Min påstand er at der gælder de samme regler for tdc som for min
udbyder.

Der hvor de peare med andre udbydere gælder der en samtidigheds faktor,
det er ens for tdc, nianet, tele2 eller comx.

Så lige for at taghe den med coax nettet, ja det er fint nok. Men hvis
jeg vil have en 10mbit forbindelse + vod + iptv. så er det rimeligt
småt, fint til nogle ting, men ikke alt.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 11:03

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis vi skal fortsætte diskussionen må du gerne begynde at svarer på de
> ting jeg skriver, det giver trodsalt en bedre samtale for os begge.

Jeg synes vi skal stoppe.

Der bliver nok rodet op i markedet på et tidspunkt.

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 04-05-05 11:16

BJ skrev:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg synes vi skal stoppe.
>
> Der bliver nok rodet op i markedet på et tidspunkt.

Det bestemmer du selv.

--
Svend

Fra : David T. Metz

Dato : 04-05-05 11:01

BJ wrote:

> De store etablerede udbyderes "interne net" er en anelse større end de små
> virksomheder.

Ja, men det hjælper jo stadig kun så længe man nøjes med at snakke med det.

> Når hastigheder på 10/10 eller 20/20Mbit kun når ud til kantstenen, finder
> jeg ikke man får noget for sine penge.

Jamen det kan da godt være. Men det besvarer jo ikke mit spørgsmål? Nu
synes jeg bare du nogle gange har nævnt at der er nogen der fylder deres
kunder med løgn, og så synes jeg det ville være interessant at høre hvem
det faktisk er.

> Hvorfor indhenter du ikke et tilbud på en fiberforbindelse på eks. 12Mbit
> eller for den sags skyld mindre/større..?

Hvorfor skal jeg indhente tilbud og hvem skal jeg gøre det hos?

David

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 11:03

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfor skal jeg indhente tilbud og hvem skal jeg gøre det hos?

Jeg troede du havde forstand på IT.

Men lad det ligge, der bliver nok rodet op i den branche også.

--
Bjørn J.

Fra : David T. Metz

Dato : 04-05-05 11:09

BJ wrote:

> Jeg troede du havde forstand på IT.

Jeg beklager hvis jeg ikke kunne hjælpe dig, men det gik altså ikke op
for mig at du havde brug for det.

David

Fra : N/A

Dato : 04-05-05 11:10

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 11:10

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg beklager hvis jeg ikke kunne hjælpe dig, men det gik altså ikke op for
> mig at du havde brug for det.

Der er nu meget, jeg har brug for, men jeg føler bestemt ikke, du er den
rette.

--
Bjørn J.

Fra : David T. Metz

Dato : 04-05-05 11:25

BJ wrote:

> Der er nu meget, jeg har brug for,

Når du siger det må jeg jo tro dig. I hvert fald er det åbenlyst at du
har brug for noget dokumentation for dine beskyldninger - det troede jeg
bare du havde, givet deres grovhed.

David

Fra : N/A

Dato : 04-05-05 11:25

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-05-05 13:04

>Jeg kan uden problemer ramme TDC´s servere i København fra Jylland og få min
>ydelse fuldt ud.

Hvad sker der den dag, du ikke kan, fordi f.eks. en ny virus
lægger beslag på samtlige kunders internetforbindelser på én
gang?

Vil du så også mene, at din nuværende udbyder lyver?

Mvh.
   Klaus.

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 13:56

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad sker der den dag, du ikke kan, fordi f.eks. en ny virus
> lægger beslag på samtlige kunders internetforbindelser på én
> gang?
>
> Vil du så også mene, at din nuværende udbyder lyver?

Jeg brokker mig ikke til Volvo, trods det faktum min bil er låst til max 250
km/t, jeg kun maksimalt må køre 130km/t ... i Danmark.

Jeg har stadig fået det, jeg har bestilt og kan til enhver tid efterprøve
det ... i Tyskland.

--
Bjørn J.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 04-05-05 15:34

> [...]
>km/t, jeg kun maksimalt må køre 130km/t ... i Danmark.
>
>Jeg har stadig fået det, jeg har bestilt og kan til enhver tid efterprøve

Men her er situationen jo, at du trods 130 km/t-skiltene i praksis
højst kan køre 7 km/t, fordi alle de andre kunder også bruger den
vej, du er blevet garanteret 130 på?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 03-05-05 08:24

> [...]
> maksimal hastighed og naturligvis gør opmærksom på det.
>
> Jeg har garanteret hastighed fra min leverandør og holder det ikke, skal

Så betaler du altså for en ydelse som du ikke udnytter.

Niels Dybdahl

Fra : BJ

Dato : 03-05-05 08:42

"Niels Dybdahl" <ndy@fjern.detteesko-graphics.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så betaler du altså for en ydelse som du ikke udnytter.

Jeg kan benytte ydelsen fuldt ud, når det passer mig.

Det er det, jeg har betalt for og andre ikke lover, men ikke opfylder.

--
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 03-05-05 08:51

KLIP .. trykfejl

> Så betaler du altså for en ydelse som du ikke udnytter.

Jeg kan benytte ydelsen fuldt ud, når det passer mig.

Det er det, jeg har betalt for og andre lover, men ikke opfylder.

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 04-05-05 10:05

BJ skrev:
> Jeg kan benytte ydelsen fuldt ud, når det passer mig.
>
> Det er det, jeg har betalt for og andre lover, men ikke opfylder.

Hvem ?

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 10:08

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvem ?

Til eks. CAT5/6 udbydere.

Søg selv på nettet og find dem.

--
Bjørn J.

Fra : Svend

Dato : 04-05-05 10:10

BJ skrev:
> "Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Til eks. CAT5/6 udbydere.
>
> Søg selv på nettet og find dem.

Du må da kunne underbygge dine påstulater bedre.

--
Svend

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 10:15

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du må da kunne underbygge dine påstulater bedre.

Du er altså kun ude efter et navn..? ... glem det ... det må andre tage sig
af.

--
Bjørn J.

Fra : Frank

Dato : 02-05-05 09:30

> Hvad vil det sige at et kabeltv netværk er delt op i "øer"?

Den antenneforening jeg er med i, er inde i 3 forskellige postdistrikter så
vi kører med lysleder ud til forskellige fordeler stationer hvorfra der så
køres coax-kabler til forstærkere, fordelere og medlemmerne. En ø er sådan
en fordelerstation.

> [...]
> hvordan de vil få internet på.. De ville selv betale for dette, og så
> ville det vel være åndsvagt at spørge TDC e.l at udbyde internet til dyre

Tja - det kan det for os. Jeg kender til andre antenneforeninger der også
gør det selv, som f.eks. Dyrup-Sanderup, Fåborg Vest Antenneforening,
Gugge-VisseDal ect....

Hvordan man gør?
1: Returvej skal være på plads
2: En bunke frivillige der er villige til at bruge meget tid skal være på
plads.
3: Kontakter en serviceleverandør - spørg hos FDA eller en antenneforening
der selv kører deres internet.
- Der skal laves de sædvanlige servere til internet-infrastruktur: DHCP,
DNS samt TIME og TFTP-servere
- Der skal laves et overvågningssystem til disse servere og en
tilkalde-ordning ved fejl.
- En eller flere CMTS(ere) skal indkøbes og der SKAL være et såkaldt
provisioningssystem til administration af CMTS'ere og kabelmodem
- Der skal indkøbes kabelmodems
- Man kan jo også overveje en mail-server, hjemmeside til foreningen,
hjemmesider til medlemmerne ect......
4: Der skal evt. laves ændringer hos medlemmerne - ny stikdåse alternativt
en 'rygsæk'.
5: Administrative rutiner/tilslutningsbetingelser skal være på plads så man
kan opkræve penge
6: Evt. support skal være på plads.
7: Linie til internettet.....

Og så er man næsten kørende..... Nemt og elefant.....

> Men hva, her har vi valgt at få lavet ny kabling, både PDS og ny antenne.
> og så kan vi få internet for 49.... min garantieret 2/2mbit for 110,- til
> financering er det ca. 105,- ink. service

Det lyder som et boligforeningsnet, ikke en geografisk spredt
antenneforening. Men det er da et godt tilbud.

Mvh
Frank

Fra : Martin Damberg

Dato : 02-05-05 10:24

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 6: Evt. support skal være på plads.
> 7: Linie til internettet.....
>
> Og så er man næsten kørende..... Nemt og elefant.....

"klip"

> Det lyder som et boligforeningsnet, ikke en geografisk spredt
> antenneforening. Men det er da et godt tilbud.
>
> Mvh
> Frank

Listen over ting man skal bruge passer faktisk rigtig godt.
Det eneste problem er dog, som jeg ser det, punkt 2 .. en bunke frivillige.
Det er desværre ikke nok at
de er interesseret i at kaste en masse tid efter projektet, de/nogle af dem
skal også kunne nogle ting specielt
hvad angår netværk/design af netværk/servere/programmør til tools/managment
tools osv. ellers vil tiden/prisen i bruger på konsulenter blive
alt for høj i længen.

mvh

Martin Damberg
"som også kører alt selv og når det spiller, kører det faktisk af sig selv"
www.vejen-net.dk

Fra : Frank

Dato : 02-05-05 12:49

Hej

"Martin Damberg" <martin.damberg@atfjerne.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Listen over ting man skal bruge passer faktisk rigtig godt.

Hey - så har jeg fattet noget af hvad jeg har været indblandet i gennem de
sidste par år

> [...]
> tools/managment
> tools osv. ellers vil tiden/prisen i bruger på konsulenter blive

Det er i dette område at jeg personligt mener at man skal have frivillige
der har viden, men som ikke skal skrue og dreje på knapper....

Det er IMHO ikke de frivillige der skal opbygge netværket og de primære
servere. Man risikerer at de frivillige flytter uden for området og
forsvinder i arbejdet. Desuden er opbygningen mange gange sjovere end drift.

Så her skal man, efter min mening, bruge et professionelt firma.

De frivillige skal/kan benyttes til opbygning af f.eks. foreningens
hjemmeside, spilservere og være dem der går i dialog med serviceleverandør
om nye services man ønsker at tilbyde medlemmerne.

Opbygningen bliver dyrere ved at bruge et professionelt firma, men sikker
også hurtigere. Og det er en engangsudgift. Og firmaer der har prøvet et
kabel-TV netværk før kan stort set hive løsninger ned fra hylden. Vælg for
guds skyld et firma der har prøvet kabel-TV-netværk. Alt andet koster for
dyrt i lærepenge...

Og som du ved - når det først kører kører det faktisk problemfrit og
vedligeholdsomkostningerne er minimale.

Mvh
Frank

Fra : Martin Damberg

Dato : 02-05-05 14:30

"klip"

> Hey - så har jeg fattet noget af hvad jeg har været indblandet i gennem de
> sidste par år

"klip"

> [...]
> dyrt i lærepenge...
>
> Og som du ved - når det først kører kører det faktisk problemfrit og

Hvis de frivillige ikke skal opbygget nettet og drifte det hvad er det så
tilbage
af sjov ? Derudover vil foreningen/medlemmerne heller ikke tjene rigtigt
på konceptet
hvis det hele bliver styret externt fra.

Du har ret i at der er rigtig mange faldgrupper og ja, jeg vil også anbefale
at man tager nogle eksterne folk med i starten samt når tampen brænder men
ellers
vil jeg sige at folk selv skal prøve. Det er både sjovt og lærerigt

Sådan vi har grebet det an i Vejen og resultatet er faktisk blevet, hvis
ikke bedre end
andre mindre ISP, rigtig godt. Dermed ikke sagt vi ikke også har haft store
problemer
men ikke større end vi har kunne løse med lidt hjælp, ideer og guiden
udefra.

Overvejede på et tidspunkt at lave "In-a-box" løsning hvad angår
cmts/tftp/dhcp/webserver/mailhotel/managment osv. til andre interesseret
foreninger,
baseret på Cisco uBR, Motorola modems samt Linux Debian med åben kode så
folk
selv kunne tilpasse systemet som de havde lyst til.

mvh

Martin Damberg

mvh

Martin Damberg

Fra : Frank

Dato : 03-05-05 14:23

Hej

> [...]
> rigtigt
> på konceptet
> hvis det hele bliver styret externt fra.

Indtjeningen behøver ikke at blive et problem, men det kommer jo helt an på
hvor store man er.

Vi er nået en størrelse så vi helt klar har behov for en ekstern
samarbejdspartner der f.eks. kan tage overvågning, konfigurering ect. Vi
frivillige koncentrerer os om at finde på nye sjove ting som vi skal have
frem i foreningen - som f.eks. backup til medlemmerne, tynde klienter ect.

> [...]
> folk
> selv kunne tilpasse systemet som de havde lyst til.

Den kunne have været en hjælp for os og vil uden tvivl være interessant for
mange små antenneforeninger.

Mvh
Frank

Fra : Martin Damberg

Dato : 03-05-05 15:27

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

"klip"

> [...]

"klip"

> Den kunne have været en hjælp for os og vil uden tvivl være interessant

Nu ved jeg ikke hvor mange brugere i har på jeres net men stadigvæk vil jeg
mene
at hvis nettet er struktureret ordentligt, serverne følger en standard,
cmts'erne er konfigureret
ens osv osv ... så bliver arbejdet ikke ret meget større om du har 1000
eller 5.000 brugere
på. Det eneste vi skal tænke på når vi smidder en ekstra CMTS på nettet er
åbninger i PIXen,
IPadresse på den nye CMTS og hos kunderne samt tilføjelse af de nye
IPadresse scope i DHCPserveren.
I alt måske 2-4 timers arbejde = ca. 800-1000 nye modems (afhænger af
CMTSen).

I denne beregning er der dog ikke inkluderet tid hvad angår det fysiske net,
har jeg ikke så
meget kendskab til.

mvh

Martin Damberg
www.vejen-net.dk

Fra : BJ

Dato : 02-05-05 11:06

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Og så er man næsten kørende..... Nemt og elefant.....

Blot af nygerrighed, er du den (filter)Frank, jeg tror du er..?..

--
Bjørn J.

Fra : Frank

Dato : 02-05-05 12:57

Hej

> Blot af nygerrighed, er du den (filter)Frank, jeg tror du er..?..

"(filter)"?

Hmm - tror det ikke.

Når der kommer noget foran mit navn er det normalt hende-der-må-adlydes der
taler meget højt og hurtigt.....

Mvh
Frank

Fra : BJ

Dato : 02-05-05 13:05

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hmm - tror det ikke.

O.k., det slog mig blot, da du nævte dine eksempler på antenneforeninger

> Når der kommer noget foran mit navn er det normalt hende-der-må-adlydes
> der taler meget højt og hurtigt.....

Sådan én har vi (næsten) alle sammen.

--
Bjørn J.

Fra : TBC

Dato : 02-05-05 12:00

> [...]
> så køres coax-kabler til forstærkere, fordelere og medlemmerne. En ø er

Så når jeg/vi dødelige hører ordet ø, skal vi så tænke ø=cable head-end
eller så specifikt at ø=CMTS eller noget helt tredie?

TBC

Fra : Frank

Dato : 02-05-05 13:02

Hej

> Så når jeg/vi dødelige hører ordet ø, skal vi så tænke ø=cable head-end
> eller så specifikt at ø=CMTS eller noget helt tredie?

Når du/I dødeligt høre ordet ø skal i straks tænke på den ø med mange
palmer, let påklædte piger og billige/gratis drinks hvortil du/I vil sende
bestyrelsen/dataudvalget fra din/jeres antenneforening der jo har skaffet
dig/jer hurtig og billig internetadgang.

Jeg bruger normalt den forklaring at en ø er der hvor lyslederen terminerer
og bliver til coax. Den virker meget godt for mig. Og der er sikker mange
der vil give en anden forklaring.

Mvh
Frank

Fra : Martin Damberg

Dato : 02-05-05 14:13

> [...]
terminerer
> og bliver til coax. Den virker meget godt for mig. Og der er sikker mange

fiber eller bare et fysisk coax segment. En CMTS kan have mange Øer dvs. en
Ø pr. upstream port
i CMTSen. Cisco har flere CMTSer f.eks. uBR7114 = 4 upstream porte samt 1
downstream port.
Hvad angår antal modems pr Ø, anbefaler Cisco 200 modems men dette afhænger
af trafikken pr Ø
så mange x faktore kommer ind i dette spil

mvh

Martin
www.vejen-net.dk

Fra : Ole Geisler

Dato : 08-05-05 17:55

On Mon, 2 May 2005 10:29:57 +0200, "Frank" <far@nosmap.dk> wrote:

>Tja - det kan det for os. Jeg kender til andre antenneforeninger der også
>gør det selv, som f.eks. Dyrup-Sanderup, Fåborg Vest Antenneforening,
>Gugge-VisseDal ect....

Tjah. Fåborg Vest er da ikke et eksempel til efterlevelse.

Ingen mailserver, og 2x2Mbit til deling.
kobberbane i et andet apparat, via et sølvbelagt 4 mm2 polafhængigt
højteknologisk kulfiberinfiltreret kabel til et astronomisk beløb.

Tro flytter ikke bjerge. Tro flytter kroner.

Fra : Frank

Dato : 09-05-05 20:58

Hej

> Tjah. Fåborg Vest er da ikke et eksempel til efterlevelse.
>
> Ingen mailserver, og 2x2Mbit til deling.

Nu kender jeg ikke Fåborg Vest's løsning i detaljer, men der ser ud til at
der er en mailserver af en art: http://www.faabva.dk/int_nyheder.asp?id=25

Og der er muligsvis også en ny servicepartner på banen for dem:

http://www.faabva.dk/int_nyheder.asp?id=29