Tiscali Highway hastighed
Fra : Jakob

Dato : 21-04-05 08:47

Hej!

Jeg har lige siddet og testet min forbindelseshastighed med brugsavnisningen
fra denne side:

http://www.breakfast-club.dk/IT-Test%20af%20Bredb%C3%A5ndshastighed.htm

Tiscali Highway skulle jo køre med en 2048/128 kbit/s forbindelse, men når
jeg tester efter ovenstående anvisning får jeg følgende resultater:

Download af 1 MB -> 82,44 Kbyte/sek.
Upload af 1 MB -> 20,17 Kbyte/sek.

Downloadhastigheden lyder ikke særlig høj efter min vurdering (svarende til
lidt over 512 hvis jeg læser siden rigtigt).

Måske kan metoden slet ikke give det korrekte svar, men hvad skal jeg så
gøre? Lyder tallene rigtige?

--
Hilsen Jakob

Fra : Martin Schultz

Dato : 21-04-05 15:46

Jakob <nejnej@nejnejnej.dk> skrev 2005-04-21:
> [...]
> lidt over 512 hvis jeg læser siden rigtigt).
>
> Måske kan metoden slet ikke give det korrekte svar, men hvad skal jeg så

En 2048 forbinelse burde mindst kunne hente med 200 kilobyte i sekundet.
Når du tester skal du huske at sikre dig at intet andet bruger
forbindelsen.

Det kan tit være bedst at bruge din egen udbyder test. Hvis tiscali ikke
har en så prøv http://test.info.dk

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-04-05 00:42

Hej Martin Schultz, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Det kan tit være bedst at bruge din egen udbyder test. Hvis
> tiscali ikke har en så prøv http://test.info.dk

Alternativt kan hentning af en rimelig stor fil, et stopur og så se
på størrelsen af det hentede bagefter være en dejlig direkte metode.

Fx <ftp://ftptest1.tele.dk/pub/> eller Tiscalis gamle 10 MB stjernefil,
<http://www.tiscali.dk/help/adslplus/connection/article.jsp?content=104421#3>

PS: Især TDC-serveren kan godt have lidt rigeligt belastede
perioder. Men det er i småtingsafdelingen (herfra alt mellem
180-225 KB/s, typisk dog 200-215 KB/s på en 2048/512-linje).

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-04-05 08:37

Rudi Stegen <newsnospam@stegen.dk> skrev 2005-04-21:

> Alternativt kan hentning af en rimelig stor fil, et stopur og så se
> på størrelsen af det hentede bagefter være en dejlig direkte metode.

Ja, man skal bare være sikker på at serveren i den anden ende
kan følge med.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Jakob

Dato : 22-04-05 12:04

> Alternativt kan hentning af en rimelig stor fil, et stopur og så se
> på størrelsen af det hentede bagefter være en dejlig direkte metode.

Nu har jeg lige prøvet på http://test.info.dk/ med følgende resultat:
Detaljer: Overførselshastighed: 73.65 kb/s
Testfilens størrelse: 2048 kb
Download tid: 27.80743 sek.

Det placerer min forbindelse mellem 512k og 768k. Ikke meget for em 2Mbit
åbenbart....

Så er spørgsmålet: Hvad gør jeg nu? Kan jeg gøre noget ved det? - Eller skal
jeg over i en anden gruppe så...?

--
Hilsen Jakob

Fra : Martin Schultz

Dato : 22-04-05 12:13

Jakob <nejnej@nejnejnej.dk> skrev 2005-04-22:

> [...]
> åbenbart....
>
> Så er spørgsmålet: Hvad gør jeg nu? Kan jeg gøre noget ved det? - Eller skal

Hvis du er helt sikker på at du ikke har andet der bruger båndbreden
så tror det nemmeste for dig at gøre er at kontakte tiscali.

Du kan evt. prøve at teste med en anden computer på din forbindelse
(eller omvendt) for at udelukke det er noget på computeren.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-04-05 12:44

Hej Jakob, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Nu har jeg lige prøvet på http://test.info.dk/ med følgende resultat:
> Detaljer: Overførselshastighed: 73.65 kb/s

Jeg har lige prøvet den for at se, om dimserne hos CC skulle have hikke
eller lign. De opførte sig fornemt (4 omgange mellem 218,22 og 220.56
KB/s).

Prøv Martins forslag (dem han giver nu her kl. 13.12,
<news:slrnd6hn1f.puj.news2005@paragon.adsltips.dk>. Specielt det med at
sikre, at andet ikke kører på din linje.

Derudover: Hvor længe har du haft den opkobling, og har du mærket nogen
hastighedsændringer på noget tidspunkt?

Har du prøvet at scanne systemet igennem mht. adware og/eller
virusser/orme/trojanere?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jakob

Dato : 22-04-05 19:16

> Har du prøvet at scanne systemet igennem mht. adware og/eller
> virusser/orme/trojanere?

Det har jeg gjort nu (Ad-Aware se og AVG Free). Den fandt en enkelt
trojaner, men ellers intet. Det ændrede ikke på resultatet.

Men jeg kom til at tænke på at jeg kører gennem en router, så den pillede
jeg af, og vupti: 218 kb/s!!
Det leder så til næste spørgsmål, men det hører vist til i netværkgsruppen
(?)

--
Hilsen Jakob

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-04-05 01:43

Hej Jakob, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Men jeg kom til at tænke på at jeg kører gennem en router, så den
> pillede jeg af, og vupti: 218 kb/s!!

Bindo!

> Det leder så til næste spørgsmål, men det hører vist til i
> netværkgsruppen

Egentlig gør det ja. Men ellers et par oplagte tip at kigge efter/være
opmærksom på (eller tage dit/dine svar med i spørgsmålet i
netværksgruppen), hvis du ikke allerede har gjort:

1. Om det før har kørt normalt med den router stukket ind, og hvad der
evt. er sket af ændringer, inden det begyndte at køre sløvt.

2. Om der ikke er en manual med routeren, hvor man ofte kan finde den
begravede hund.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rudi Stegen

Dato : 23-04-05 01:43

Hej Rudi Stegen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Bindo!

Det d skulle have været et g..

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Rander

Dato : 22-04-05 12:48

Fri, 22 Apr 2005 01:42:28 +0200 brugte Rudi Stegen 17 linier på at fortælle
dette til dk.edb.internet.udbydere:

>Fx <ftp://ftptest1.tele.dk/pub/> eller Tiscalis gamle 10 MB stjernefil,
><http://www.tiscali.dk/help/adslplus/connection/article.jsp?content=104421#3>

Uha ja - det var den jeg brugte til at teste software-kompression på mit
gamle V90-modem. Da jeg fik det til at virke kunne jeg hente stjernefilen
med 53 KB/sek...

http://rander.dk (temporarily down!)

Dårlige dage, hvor alt går galt, er en del af livet, hvad enten man er
tegneserietegner, neurokirurg eller flyveleder. (Gary Larson)