Router - hvilken og hvordan?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-04-05 11:19

I dag har jeg en kabel(Webspeed)forbindelse via modem
til min bærbare computer. Den kan også arbejde trådløst,
men det har jeg endnu ikke prøvet.

Nu vil jeg godt have min gamle stationære maskine i gang
igen. Den er nyformateret og har for tiden ingen forbindelse
til nettet. Den er ikke udstyret med trådløs netværksforbindelse.

Hvilken router skal jeg anskaffe for at kunne bruge begge
maskiner - hver for sig eller samtidig - i hver sit værelse?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : Peter

Dato : 20-04-05 11:30

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilken router skal jeg anskaffe for at kunne bruge begge
> maskiner - hver for sig eller samtidig - i hver sit værelse?

Jeg har ingen erfaring med brug af router sammen med Webspeed, men formoder
det virker på samme måde som normal router brug.
Mellem dit Webspeed moden og routeren skal du bruge et krydset kabel.
Mellem routeren og dine to computere skal du bruge et staight kabel.
Skal den ene computer stå i et andet værelse, burde du overveje en trådløs
løsning, så du spare det lange kabel.

Peter B

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-05 11:51

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev

> Mellem dit Webspeed moden og routeren skal du bruge et krydset kabel.
> Mellem routeren og dine to computere skal du bruge et staight kabel.

Det var dengang. der er flere routere, som i dag ikke længere bruger
krydsede kabler, bl.a. min egen Starvoice.

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-05 11:56

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev

> Hvilken router skal jeg anskaffe for at kunne bruge begge
> maskiner - hver for sig eller samtidig - i hver sit værelse?

Den billigste, som understøtter PPPOE, hvis altså webspeed kører PPPOE, men
det mener jeg, de gør. Computercity har nogle D-link og det er ok. Ellers
kig på www.edbpriser.dk .

Husk også, at du enten skal købe en router med indbygget switch, ellers du
skal have en lille femports switch. Men de fleste routere har indbygget 4
ports switch, så det er jo rigeligt til tid.

Computercity har sikkert også en trådløs router, men husk så at sikre dit
netværk mod fremmede!!
Alt for mange glemmer dette....

Claus

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 20-04-05 15:59

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> enriched usenet with:

> Den billigste, som understøtter PPPOE, hvis altså webspeed kører
> PPPOE, men det mener jeg, de gør

Webspeed bruger DHCP

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-05 11:07

"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> skrev i

> Webspeed bruger DHCP

ja, men DHCP udelukker ikke PPPOE.

Claus

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 21-04-05 12:20

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> enriched usenet with:

> ja, men DHCP udelukker ikke PPPOE.

Lad mig udtrykke mig klarere; Webspeed bruger ikke PPPoE.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi
Quidquid latine dictum sit altum viditur

Now playing: Ray Dee Ohh - Brændende Læber

Fra : Hans

Dato : 20-04-05 12:41

Jørgen Grandt wrote:
> [...]
>
> Hvilken router skal jeg anskaffe for at kunne bruge begge
> maskiner - hver for sig eller samtidig - i hver sit værelse?

En Linksys BEFSR41 router, ud af mange andre afprøvede med mindre held,
kører stabilt på en Webspeed forbindelse, men det skal gøres rigtigt da der
normalt kun er adgang fra én maskine som er registreret hos TDC med dens
mac-adresse og netværksnavn. Derfor skal mac-adressen klones til routeren
fra den computer som er registreret på forbindelsen, og routeren skal have
samme netværksnavn som maskinen. Webspeed er ganske almindelig DHCP-baseret
ethernet fra kabelmodemet, så der skal ikke foretages andre ændringer i
routeren.

Jeg er ikke klar over hvad den tilsvarende model hedder med indbygget
trådløst accespoint, og der er heller ingen garanti for at den vil køre
stabilt på Webspeed. Hvis du vil være sikker, så skal du købe/leje en
trådløs router hos TDC til Webspeed, men det vil formodentlig også være en
Linksys.

Hans

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 20-04-05 13:11

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Hvilken router skal jeg anskaffe for at kunne bruge begge
> maskiner - hver for sig eller samtidig - i hver sit værelse?

Tak for alle svarene. - Har det nogen betydning at det ikke
er samme type netværkskort i begge maskiner?

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-04-05 13:37

Jørgen Grandt skrev:

> Tak for alle svarene. - Har det nogen betydning at det ikke
> er samme type netværkskort i begge maskiner?

Nej.

Du får iøvrigt bedre svar på netværksspørgsmål i dk.edb.netvaerk

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-04-05 11:53

Jesper G. Poulsen skrev:

> Nej.
>
> Du får iøvrigt bedre svar på netværksspørgsmål i
> dk.edb.netvaerk

Bedre ligefrem? Jeg var nu godt tilfreds. Men beklager at
jeg spurgte i en 'gal' gruppe.

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-04-05 12:52

Jørgen Grandt skrev:

> Bedre ligefrem? Jeg var nu godt tilfreds. Men beklager at

Du har jo ikke prøvet at spørge i den rette gruppe...

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 21-04-05 13:50

Jesper G. Poulsen skrev:

> Du har jo ikke prøvet at spørge i den rette gruppe...

Nå, nej! Men dér stiller jeg så om lidt nogle tillægsspørgsmål
- og håber ikke de er 'for dumme' ...

--
Mvh.: Jørgen Grandt
aka www.hamigen.dk