IE til kun 2 webadresser - kan man dette?
Fra : Sven

Dato : 30-04-05 13:35

Hej
Jeg vil mægtig gerne bruge Firefox som standardbrowser, men min bank
(BG-bank) vil ikke rigtig samarbejde, så jeg tænkte på, om der er en måde,
hvorpå man kan fortælle WindowsXP, at IE KUN må gå til netbank samt
Windowsupdate. Alt andet skal Firefox tage sig af.
Jeg har købt Outpost 2.6 firewall, som virker udmærket, da jeg ikke kan
lide, at Windows's indbyggede ikke stopper udgående trafik. Kan OP 2.6 evt
bruges til dette, hvis WindowsXP ikke selv kan? Jeg kan ikke finde ud af at
spørge om dette i Outpost's engelske forum på deres side, så forhåbentlig er
her en venlig sjæl der kan/vil hjælpe.
Altså bremse IE til KUN internetbank og Windowsupdate. Alt andet til
Firefox, da jeg er træt af spyware o.lign.

Sven

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-04-05 15:57

Den 30-04-05 14.35 skrev Sven følgende:

> [...]
> hvorpå man kan fortælle WindowsXP, at IE KUN må gå til netbank samt
> Windowsupdate. Alt andet skal Firefox tage sig af.

Du vælger bare Firefox som standardbrowser, og så lader du være med at
starte IE, undtagen når du skal ind på banken. Windows Update starter du
via Startmenuen -> Alle programmer, så starter den automatisk IE.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Bo Christensen

Dato : 30-04-05 16:14

Sven skrev:
> Hej
> Jeg vil mægtig gerne bruge Firefox som standardbrowser, men min bank
> (BG-bank) vil ikke rigtig samarbejde,

Til BG-bank skal du bare have et ActivCard. Ring til banken, så sender
de gratis den lille kodeordsgenerator.

--
Bo

Fra : Sven

Dato : 30-04-05 18:18

Tak for svarene fra jer begge, men det løser jo kun "halvdelen" af mit
problem, nemlig, at jeg vil AFSPÆRRE IE fra at gå på Nettet (udover de 2
nævnte steder), således at skumle programmer ikke kan benytte IE til noget
som helst!
Jeg mener at have læst et eller andet sted, at man kan indstille Windows
(eller en firewall, jeg er ikke sikker) så IE kun kan gå til de(t) IP-numre
man selv angiver. Jeg kan bare ikke finde ud af hvordan man gør.

Sven

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-04-05 19:30

Den 30-04-05 19.18 skrev Sven følgende:
> [...]
> nævnte steder), således at skumle programmer ikke kan benytte IE til noget

Hvis du har programmer inde på computeren, og de er i stand til at
starte IE automatisk, så har du ikke brug for at begrænse IE, så har du
brug for et antivirus- og et antispywareprogram. Og hjælper det ikke så
vil det være en god ide at formatere computeren og geninstallere Windows.

Har du ingen slemme programmer inde, er der ingen grund til at lede
efter måder at begrænse IE på, så kan du bare lade være med at starte
programmet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : Sven

Dato : 30-04-05 21:12

> Har du ingen slemme programmer inde, er der ingen grund til at lede efter
> måder at begrænse IE på, så kan du bare lade være med at starte
> programmet.

Ok, jeg troede bare, at IE var så integreret i WindowsXP, at det kunne blive
et problem.
Tak for svaret

Sven

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-05-05 14:44

Kim Ludvigsen skrev:

> Har du ingen slemme programmer inde, er der ingen grund til at lede
> efter måder at begrænse IE på, så kan du bare lade være med at starte
> programmet.

Det er bare irriterende at IE startes, når FF er installeret. Hvorfor
kan programmører ikke finde ud af at benytte sig af _standard-browser_ ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-05-05 20:32

Den 02-05-05 15.44 skrev Jesper G. Poulsen følgende:

> Det er bare irriterende at IE startes, når FF er installeret. Hvorfor
> kan programmører ikke finde ud af at benytte sig af _standard-browser_ ?

Det havde jeg ikke tænkt på. Er der virkelig nogen programmører, der er
så hjernedøde, at de linker via iexplorer.exe i stedet for at nøjes med
selve linket? Har du eksempler på den slags? Det må være en opgave for
spreadfirefox.com.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 02-05-05 20:55

Kim Ludvigsen skrev:

> Har du eksempler på den slags?

Nu er den ikke helt ægte den jeg kommer med her, åben SpywareBlaster
(hvis du bruger den http://www.javacoolsoftware.com/) tryk på hjælp ,
og tag et vilkårligt link fra teksten i hjælpefilen, f.eks. fra
"Welcome to SpywareBlaster!" som er første punkt er der et link til
Javacool Software Knowledgebase. tryk på det og se hvad der sker.

Men jeg har altså oplevet den helt ægte version af programmer med den
mærkelige programmering, men typiskt, jeg kan ikke huske hvilke
programmer det var, jeg har sikkert slettet dem, da de lavede den ting
der, som ikke passer med min måde at et program skal virke på.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 02-05-05 21:26

On 02-05-2005 21:32 Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> så hjernedøde, at de linker via iexplorer.exe i stedet for at nøjes med
> selve linket? Har du eksempler på den slags? Det må være en opgave for

Ja, der findes faktisk en del... Udover (selvfølgelig!) Microsofts egen
Messenger, så er det seneste eksempel her hos mig download manageren
FlashGet - her åbner alle bannerreklamerne i IE.

Mht. det oprindelige spørgsmål, så er der netop kommet en ny version af
IEView-extensionen til FF. Her er der en feature, som hedder "Always
open in IE", som gør, at man kan lave en liste med sider, der automatisk
skal åbne i IE, når man klikker ind på dem i FF.

Det virker fint, bortset fra, at den kun opfanger links der klikkes på,
ikke adresser der indtastes direkte i adresselinjen. Jeg har så bare
lavet en "IE only"-mappe på min bogmærkelinje, og her samler jeg links
til alle de sider, der skal ses i IE - så er det ikke så besværligt længere.

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-05-05 22:31

Mikkel Z. Herold skrev:

> Ja, der findes faktisk en del... Udover (selvfølgelig!)
> Microsofts egen Messenger, så er det seneste eksempel her hos
> mig download manageren FlashGet - her åbner alle
> bannerreklamerne i IE.

Det er så vidt jeg ved også et spørgsmål om at det kun er IE der
som standard findes som ActiveX-control - en del programmer bruger
IE på denne måde i stedet for at åbne hele browseren.

Man kan få en Mozilla Active-X-control[1], som man så i visse
programmer[2] kan vælge som alternativ til den normale IE-control - men
som softwareudvikler er det logisk nok at man kun kan gå ud fra at
IE's Active-X-control er til stede. Mozillas Active-X-control kører
uafhængigt af evt. installerede Gecko-browsere - så man kan altså
*ikke* benytte den hvis man bare har installeret Firefox eller
Mozilla.

Noter:
======

[1] <http://www.iol.ie/~locka/mozilla/mozilla.htm>
[2] Fx TopStyle
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : B. Lauritzen

Dato : 03-05-05 19:23

Sven wrote:
<snip>
> om der er en måde,
> hvorpå man kan fortælle WindowsXP, at IE KUN må gå til netbank samt
> Windowsupdate. Alt andet skal Firefox tage sig af.
</snip>

Hvis du bruger Windows XP's help & Support funktion fra start menu'en,
kan du gå på Windows update derfra uden at starte IE op.

Hvad for en Bank bruger du ?

Mvh

Brian