Hvilken line?
Fra : Chris

Dato : 29-05-01 18:27

Hej.

Hvilken line vil I anbefale til et Shimano Sienna 4000FA hjul, som i øvrigt
sidder på en 10' RT Steelhead stang?
Jeg fisker fra kysten efter ørred, torsk, hornfisk, flade og hvad der ellers
må være. Jeg bruger typisk blink i størrelsordenen 18-25g.

MVH
Chris

Fra : Micke A

Dato : 29-05-01 19:13

"Chris" <veng@NOSPAMpc.dk> skrev i meddelandet
> [...]
ellers
> må være. Jeg bruger typisk blink i størrelsordenen 18-25g.

Prova med Extreme Ultra 0,38 den håller 15,2kg

--
Mvh/
Micke

Fra : Henric

Dato : 29-05-01 19:45

Jag använder oftast Berkley fireline till allt utom bottenmete.
/H

Fra : Michael Westi

Dato : 29-05-01 22:04

Berkley Fireline i 0,17(10 kg) eller 0,20( 13 kg) Kanon line.

MVH Michael

Chris <veng@NOSPAMpc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9f0m0g$qhf$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 07-06-01 20:46

On Tue, 29 May 2001 23:04:25 +0200, "Michael Westi"
<michael.westi@get2net.dk> wrote:

>Berkley Fireline i 0,17(10 kg) eller 0,20( 13 kg) Kanon line.
Helt sikkert Fireline men jeg tror godt du kan nøjes med 0,12
Husk at bruge de speciele hægter som Berkley har lavet til Fireline
(not a knot tror jeg de hedder), de giver noget højer brudstyrke

Lad dig ikke skramme af prisen på Fireline, min erfaring er at den
tjener sig hjem i form af færre tabte agn og langt længere levetid

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidste tabte et agn andet end engang
hvor jeg ikke brugte en "not a knot"

De eneste problem der kan være med Fireline er at den kræver et
rigtigt godt lineoplæg på hjulet men det skulle et Sienna nok kunne
klare.

Efter hvad jeg husker er 4000FA den store model så hvis du vælger 0,12
skal du nok spole noget andet line på første ellers kan der sikkert
være 500-600 meter og det er nok lidt unødvendigt.

mvh
Anders

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 29-05-01 22:21

"Chris" <veng@NOSPAMpc.dk> wrote in message
> Hvilken line vil I anbefale til et Shimano Sienna 4000FA hjul, som i
øvrigt
> sidder på en 10' RT Steelhead stang?

Jeg tilslutter mig Henric og Michael - Berkley Fireline er noget, der duer!
Jeg husker tydeligt, dengang jeg landede en gammel, ubenyttet garnpæl efter
15 min.'s hed kamp (pælen sad godt fast i havbunden) - blinket blev
heldigvis reddet. ;)

Mvh.

--
Martin N. Rasmussen
Netikette? Find forklaringen på http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Chris

Dato : 30-05-01 05:02

Jeg investerer i noget Berkley Fireline i eftermiddag.
Det koster godt nok 1,25 kr./m. men det kommer jeg nok over.
Hvad er mindst opsigtsvækkende? Den grønne eller den sorte?

MVH
Chris

"Martin Nystrup Rasmussen" <netfiskeren@worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:WwUQ6.1544$dS3.77894@news010.worldonline.dk...

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 30-05-01 08:55

> Jeg investerer i noget Berkley Fireline i eftermiddag.
> Det koster godt nok 1,25 kr./m. men det kommer jeg nok over.
> Hvad er mindst opsigtsvækkende? Den grønne eller den sorte?

Jeg bruger den sorte udgave og fanger stadigvæk fisk på kysten. ;) Jeg tror
ikke, at farven har nogen betydning.

Mvh.

Fra : Claus

Dato : 30-05-01 19:28

Du skulle tage og benytte dig af et af de mange tilbud hos
grejpusherne, om at få det påspolet til 0,75 Kr. pr. meter.

Claus

Fra : Micke A

Dato : 29-05-01 23:26

> [...]
ellers
> må være. Jeg bruger typisk blink i størrelsordenen 18-25g.

Vad det gäller Fireline så har jag med flera inga goda erfarenheter, den har
en förmåga att fransa upp sig efter ett tags fiskande, särskilt vid lite
tyngre fiske och den är inte det billigaste att inhandla om man tänker på
dess livslängd.

/Micke

Fra : Henric

Dato : 30-05-01 16:21

Visst fransar den sig efter ett tag men smakar det så kostar det ;)
Kontakten med fisken vid drillning är suverän.
Att tex kasta efter tex gädda, öring och horngädda går MYCKET bra med
fireline.
Som du påpekar är kanske inte torskpilkning och fireline den bästa
kombinationen men om man däremot väljer att tex jigga torsk med lite lättare
jiggar tycker jag det fungerar mycket bra. Jag kommer att byta lina på min
ena multirulle från Corastrong till något annat. Eftersom jag använder denna
för "hobbytrolling" med dipsydivers såväl som kast och lite toskfiske både
med jigg och pirk blir det nog inte fireline på jut denna rulle. Damyl har
någon nämnt innan... Kanske får testa denna en gång.
Andra tips?
/H

Fra : Micke A

Dato : 30-05-01 19:52

"Henric" <henric@nospam_telescopesoftware.se> skrev i meddelandet
> [...]
> med jigg och pirk blir det nog inte fireline på jut denna rulle. Damyl har
> någon nämnt innan... Kanske får testa denna en gång.

Henrik,
Jag menade inte att Fireline är dålig, utan jag håller med om att den har
utmärkta egenskaper vid drillning och att kontakten med fisken och själva
krokningen är fantastisk. Det jag vet är att den HAR lite väl kort livslängd
och vad det gäller fransningen så är den grön/gula linan mycket bättre, vad
det beror på vet jag inte men den grön/gula fransar sig mycket mindre och
har därigenom bättre livslängd/ekonomi.

Corastrong har jag aldrig provat så om den kan jag inget säga.

Mvh/
Micke
Maxima Fritid
www.maximafiske.com