asrock K7upgrade-600 problem med cpu
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-05-05 22:44

På ovenstående er monteret en amd athlon xp 2000+ cpu.
Når jeg vil installere bliver den ved at komme med fejlen
page fault in nonpaged area
eller ind i mellem
irql not less og equal
Begge fejl tyder på en fejl i noget hukommelse, hvilket i følge ms både kan
være ram, cpu, cache og endda fra grafikkort.
Jeg har konstateret, at hvis jeg sætter en pc3200 klods i er det oftest den
øverste fejl og med en pc2700 klods er det oftest den nederste. 2700 klodsen
er testet i anden pc uden at vise fejl, mens 3200 klodsen er helt ny.
Jeg har nu konstateret, at hvis jeg klokker den den til 1250 mhz (fsb på 100
i stedet for 133), så kan den installere uden at give fejl.
Fsb stilles på mb med jumper. Mangler jeg noget når jeg klokker den til 133.
Skal der justeres noget andre steder/flyttes andre jumpere end på fsb?

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 11-05-05 23:09

Det var ikke helt korrekt det jeg skrev.
Jeg kan ikke vælge fsb på 100 og 133 men derimod på 200, 266 og 333 og 400
mhz.
Jeg har så forsøgt med 200, hvor den kører 1250 og 266, hvor den kører 2000,
men til gengæld går ned.
Skal jeg justere multiplieren i stedet for? I følge manualen skulle det ikke
være nødvendigt, men ikke desto mindre er muligheden der.
Det prøver jeg nok om lidt.

Kurt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-05-05 00:25

Nu satte jeg så multiplieren til 12,5 men den står så stadig som 100 hz på
fsb og kører derfor kun 1250 mhz.
Hvis jeg sætter fsb til 266 samtidig med får jeg samme problem som
tidligere. Den vil simpelthen ikke starte.
Hvad er det jeg gør forkert? Processoren er lige taget af et andet mb, hvor
den kørte upåklageligt.
Jeg har så lige sat multiplieren til 16,5 X 100 og nu starter den med
korrekt hastighed, men vil den være stabil?
I følge manualen er der netop et konkret eksempel på opsætning af en 2000+
xp, så nu er det forkert i følge manualen, men virker??

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-05-05 09:22

Kurt B. Andersen skrev:

> page fault in nonpaged area
> eller ind i mellem
> irql not less og equal
> Begge fejl tyder på en fejl i noget hukommelse, hvilket i følge ms

Ja, det er oftest RAM- eller bus-fejl. Det virker som om du overclocker
den utilsigtet.

Jeg havde engang et bundkort hvor jeg kunne ændre FSB "flydende" i
BIOS, samtidig med at de faste trin blev sat med jumpere på bundkortet.
Med FSB på 100MHz kunne jeg softclock'e til 165MHz. Jeg undrede mig
over hvorfor maskinen var ustabil :-/

Sæt FSB til 266, vha. jumpere. Hold 'multiplier' fri for jumpere.
'CPU Host Frequency' sættes til [Auto] og 'DRAM Frequency' sættes til
[Auto]. Så _burde_ det virke.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-05-05 21:20

> [...]
>

> Sæt FSB til 266, vha. jumpere. Hold 'multiplier' fri for jumpere.
> 'CPU Host Frequency' sættes til [Auto] og 'DRAM Frequency' sættes til

Ja, det troede jeg også, og ovenstående var mit udgangspunkt, men så er det
at den kun kører som en 1250 mhz.
Ved søgning på nettet fandt jeg frem til, at man i bios kunne prøve at
deaktivere en funktion, som hele tiden holder øje med om der er problemer
med memory.
Det har jeg gjort og efterfølgende har den været stabil - indtil videre.
Den er blevet testet med 3DMark i et par timer, og det overlevede den også.
Så indtil videre får den lov til at køre 100 mhz med 16,5 på multiplier.

Kurt