3'ie Ramklods giver problemet. Hvorfor?
Fra : ph

Dato : 10-05-05 19:16

Halløj!

Skulle lige opdatere mit Socket A Mainboard med ekstra ram.
Det har 3 slots og bruger 168 pin DDR 333MHz, 2,5 Volt ramklodser.

Jeg har bitre erfaringer med at forskellige ramklodser mht fx størrelse,
fabrikat, hastighed etc. kan give problemer, så jeg pillede den gamle 512 Mb
klods ud købte helt nye:

3 stk. helt ens "Kingston 512 Mb, 333MHz, DDR PC2700 DIMM CL2.5"

Så langt, så godt.

2 stk. Kingston klodser i motherboardet , altså i alt 1Gb Ram, virker fint!

Isættes den tredje klods, starter maskiner op, booter, starter op igen,
booter etc.

- Manualen til Motherboardet siger at der kan sidde op til 1GB i hvert slot,
alså max 3 Gb i alt. Alle 3 slots er ens og til DDR ram.

- Rækkefølgen hvormed ram'en sættes i slottene er helt ligegyldig, uanset
hvordan jeg sætter 2 klodser i, virker det fint - også selvom midterste slot
fx lades stå tomt. Det bekræfter manualen også.

- Der er ingen af klodserne der er "syge". De er alle 3 testet i
kombinationen med 2 af gangen. De virker fint!

Hvad er det lige jeg har glemt at gøre her?

Skal man evt. ind i BIOS og indstille noget for at køre med 3 klodser i 3
slots, og i så fald hvilken parameter er det?

På forhånd rigtig mange tak for hjælpen!

Mvh Peter Henrichsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-05-05 20:18

ph skrev:

> Det har 3 slots og bruger 168 pin DDR 333MHz, 2,5 Volt ramklodser.

184 pin, går jeg ud fra

> 3 stk. helt ens "Kingston 512 Mb, 333MHz, DDR PC2700 DIMM CL2.5"
> Så langt, så godt.

Ja, Kingston går man ikke galt i byen af.

> - Manualen til Motherboardet siger at der kan sidde op til 1GB i

Hvilket bundkort?

> Hvad er det lige jeg har glemt at gøre her?

Du har ikke overclocket noget?

Fra : ph

Dato : 10-05-05 20:32

> Du har ikke overclocket noget?

Nej da

mvh Peter

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-05-05 21:33

Står der noget om double og single side RAM? de fleste 512 moduler er
double side, det kan godt være dit MB ikke kan håndtere mere end 2 stk,
double side

Fra : ph

Dato : 10-05-05 23:34

Fra : ph

Dato : 10-05-05 23:37

Hej Esben. Nej, det står der intet om. Mit MB er fra 2003, så jeg synes det
er lidt underligt hvis det ikke kan tage udelukkende dobbeltsidet klodser.

Men det kan det godt være du har ret!?

mvh Peter

Fra : TPN

Dato : 10-05-05 23:52

> [...]
> hvordan jeg sætter 2 klodser i, virker det fint - også selvom midterste
> slot fx lades stå tomt. Det bekræfter manualen også.

Hej
Nu skriver du jo ikke hvad det er for et bundkort.
Jeg gjorde det samme og skidtet ville ikke virke.
Jeg gik så ind på bundkort fabrikantens side (QDI) og fandt ud at selv om
hvert slot kunne have op 1024Mb ram så kunne der max sidde 2x512 eller
2x1024. Så jeg vil da anbefale dig at du kigger på fabrikantens hjemmeside.
Tomas

Fra : ph

Dato : 11-05-05 09:11

> Hej
> Nu skriver du jo ikke hvad det er for et bundkort.

Nej, det er fordi det er et bambus fra Mulimediaworld. Jeg kan kun se på
manualen at der står Socket A Mianboard K7VTA3.
Men jeg suser lidt ind på nettet og søger på nummeret.

> [...]
> Jeg gik så ind på bundkort fabrikantens side (QDI) og fandt ud at selv om
> hvert slot kunne have op 1024Mb ram så kunne der max sidde 2x512 eller

Jamen det er helt korrekt at der er mange der sådan nogle begrænsninger.
Derfor troede jeg også det var selvforskyldt da det ikke virkede. Men jeg
fandt manualen fremog der står at der kan sidde 32MB til 1GB i hvert slot,
og der maks kan sidde 3 GB i alt, så der kan jo næsten ikke misforståes.

Så jeg vil da anbefale dig at du kigger på fabrikantens hjemmeside.
> Tomas
Tak skal du have Tomas, det var pænt af dig at forsøge at hjælpe.

Mvh peter

Fra : ph

Dato : 11-05-05 11:53

> Hej
> Nu skriver du jo ikke hvad det er for et bundkort.

Jeg har lige fundet det : http://www.ecsusa.com/products/k7vta3_5.html

mvh peter

Fra : Peter Pan

Dato : 13-05-05 22:46

"ph" <sneglefartnospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal man evt. ind i BIOS og indstille noget for at køre med 3 klodser i 3
> slots, og i så fald hvilken parameter er det?

Så vidt jeg husker, kan KT333 chipsættet som dit bundkort bruger, ikke køre
med 3 klodser når du kører 333 MHz på rammen. Altså du kan bruge 2 klodser
ved 333 MHz, eller 3 klodser ved 266 MHz.

Prøv lige at sætte 3 klodser i, og skrue hastigheden på rammen ned i bios'en
til 266 MHz, og se om det så ikke bare spiller.

Mvh
Anders