475 vs. 775
Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 18:40

Hvad er forskellen og hvad er bedst ???

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 18:41

Jeg snakker selvfølgelig om de to forskelleige platforme til P4 !!

Fra : Hans

Dato : 09-05-05 18:56

Morten Bo Jensen wrote:
> Jeg snakker selvfølgelig om de to forskelleige platforme til P4 !!

Hvis du skal købe nyt bundkort bør du helt klart vælge LGA775. S-478 bliver
formodentlig snart udfaset, så Intel har faktisk allerede valgt for dig.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 19:22

775 skulle blive mere varm end tidligere... Noget der startede med prescott
kernen, og som er blevet videre udviklet...
¨
Hvis man gerne vil ha´ en dual core CPU i fremtiden, hvad skal man så vælge
???

Fra : Hans

Dato : 09-05-05 19:45

Morten Bo Jensen wrote:
> [...]
> ¨
> Hvis man gerne vil ha´ en dual core CPU i fremtiden, hvad skal man så

LGA775 som jeg skrev tidligere. S478 er en død sild i den sammenhæng.

http://www.intel.com/personal/desktop/dualcore/index.htm?ppc_cid=ggldualcor_consumer|k314D|s

Hans

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-05-05 22:12

Morten Bo Jensen wrote:
> [...]
> ¨
> Hvis man gerne vil ha´ en dual core CPU i fremtiden, hvad skal man så vælge

De eneste motherboards som kan køre dual core pentium, er dem baseret på
nForce 4 chipsettet...

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 22:14

OK... Troede at det chipset var til AMD64 platformen !!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-05-05 22:30

"Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> crashed Echelon writing

> OK... Troede at det chipset var til AMD64 platformen !!

De er osse kommet til Intel nu.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-05 22:47

> De er osse kommet til Intel nu.

Til hvilken sokkel ???

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 09-05-05 23:31

Morten Bo Jensen wrote:

> Til hvilken sokkel ???

775... men de kan vist først leveres om 3 ugers tid ifølge shg.dk

Men køb da et socket 939 motherboard til AMD64... Den giver mere
CPUpower for pengene, og bruger meget mindre strøm

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-05 20:33

> Men køb da et socket 939 motherboard til AMD64... Den giver mere CPUpower
> for pengene, og bruger meget mindre strøm

Men ingen hyper theating

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-05-05 23:26

> Men ingen hyper theating

Hvorfor er det lige du gerne vil have Hyperthreading?

Uanset hvad så kan du jo læse en benchmark og sammenligne en intel og
AMD cpu til samme pris, jeg kan på forhånd fortælle dig at AMD vinder stort

Fra : Hans

Dato : 11-05-05 01:45

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
>
> Uanset hvad så kan du jo læse en benchmark og sammenligne en intel og
> AMD cpu til samme pris, jeg kan på forhånd fortælle dig at AMD vinder

Det ændrer desværre ikke på det faktum, at det er meget hurtigere at starte
en sideløbende task på et tungt belastet Hyperthreading system. Jeg skiftede
fra P4 HT platforme til Athlon 64, da jeg ikke længere ville lægge økonomi
til Intels strømslugende CPU'er, og det er helt klart at det er lettere at
bringe et Athlon 64 system i knæ, hvor det tager lang tid at starte en
sideløbende process, hvor P4 systemet var langt mere letflydende.

Jeg taler ikke om rå processorkraft, hvor Athlon 64 helt klart giver Intel
baghjul, det handler om systemets egenskaber ved flere sideløbende tasks.
Intel er inde på noget af det rigtige med lanceringen af dual-core, men hvis
de ikke samtidig implementerer speedstep, eller andre tiltag til at
nedbringe strømforbruget, så er Intel stadigvæk ikke interessant for mig.

Intel står for mig som et glimrende eksempel på amerikanernes forskruede syn
på energi, hvor AMD heldigvis har set lyset, men jeg savner godt nok
egenskaberne ved Hyperthreading på mine nye maskiner. Hastighed er desværre
ikke alt.

Hans

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 11-05-05 21:56

> [...]
> bringe et Athlon 64 system i knæ, hvor det tager lang tid at starte en
> sideløbende process, hvor P4 systemet var langt mere letflydende.

Jeg kan ikke udelukke at det vil være en fordel i enkelte tilfælde, men
egentlig er det eneste man sparer af processortid, den tid det tager, at
hoppe over til en anden process, fylde nye data i registre osv, og så
hoppe tilbage til den oprindelige proces igen. Det er selvfølgelig også
værd at tage med, men som du selv siger er det ikke ekstra CPU kraft.

> [...]
> de ikke samtidig implementerer speedstep, eller andre tiltag til at
> nedbringe strømforbruget, så er Intel stadigvæk ikke interessant for mig.

Så er det jo godt at AMD og deres AMD64 X2 er lige om hjørnet - og
desuden har jeg læst, at HT på en dual core i bedste fald intet hjælper,
i værste fald er der et direkte performance punishment, da OS bliver
"forvirret" over hvilke fysiske og "virtuelle" CPUer det har at fordele
trådende på. Men måske noget der kan løses gennem drivere...

> [...]
> på energi, hvor AMD heldigvis har set lyset, men jeg savner godt nok
> egenskaberne ved Hyperthreading på mine nye maskiner. Hastighed er desværre

Tja, det eneste fornuftige jeg har set dem lave i dette årtusinde, er
Pentium M serien, men den er jo baseret på pentium 3 coren, som igen er
baseret på P6 fra 1995

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-05-05 22:15

> [...]
> hoppe tilbage til den oprindelige proces igen. Det er selvfølgelig også
> værd at tage med, men som du selv siger er det ikke ekstra CPU kraft.

Jo hyperthreading er ekstra "kraft" om man vil. Til en ny tråd. Det er en
smart ide om at genbruge resourcer maksimalt. Desværre er det sk*de svært at
lave på en processor og derfor alt for dyrt i forhold til hvad der kan komme
ud af det på en x86 arkitektur.

Thomas

Fra : Hans

Dato : 12-05-05 01:22

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> osv, og så hoppe tilbage til den oprindelige proces igen. Det er
> selvfølgelig også værd at tage med, men som du selv siger er det ikke

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om en Intel maskine har HT eller ej, når jeg
begynder at arbejde på den, så der er ingen tvivl om at det virker efter
hensigten. Hvis du en dag kommer i nærheden af en HT bestykket maskine, så
prøv og starte en tung videotask og åbn f.eks. en browser sideløbende. Gå så
ind i bios og afbryd HT funktionen, og gentag sceancen. Du vil helt klart
blive forbavset. Hvis der så tages tid på f.eks. enkodning af en
videosekvens, med og uden HT, så ligger tiderne næsten ens, men der er som
skrevet himmelvid forskel i måden maskinen arbejder på.

Et andet glimrende eksempel jeg kan give er, når jeg arbejder med scanner,
Adobe Photoshop og Pagemaker med efterfølgende udskrift af jobbet, så kørte
det som smurt på min tidligere HT maskine, hvorimod nu går udskrivningen
næsten i stå når jeg trækker elementer fra det ene program til det andet,
eller bruger et filter i Photoshop, noget som helt klart er HT relateret.
Den nye maskine er simpelthen dårligere til at udføre sideløbende opgaver,
og jeg bliver ikke hurtigere færdig med opgaverne selv om Athlon processoren
yder mere ved de enkelte tasks.

Så kan man hævde, at printeren, en Canon IP5000 ikke har den fornødne cache,
men sådan er den altså fremstillet, og det var ikke noget problem med en HT
maskine.

> [...]
> OS bliver "forvirret" over hvilke fysiske og "virtuelle" CPUer det
> har at fordele trådende på. Men måske noget der kan løses gennem

Ja tak, men gys og gru en pris. Jeg tror man skal være forsigtig med at
udnævne dual-core til et misfoster før den er implementeret rigtigt i de
tilgængelig OSS'er, men til gengæld bliver den sikket en gyser rent
strømmæssigt. Ikke noget for mig, når man nu har maskiner stående som ikke
siger et kvidder.

> Tja, det eneste fornuftige jeg har set dem lave i dette årtusinde, er
> Pentium M serien, men den er jo baseret på pentium 3 coren, som igen
> er baseret på P6 fra 1995

Ja ja - Ting tager tid.

Hans

Fra : Hans

Dato : 09-05-05 23:34

Morten Bo Jensen wrote:

> Til hvilken sokkel ???

http://www.asus.com/products4.aspx?l1=3&l2=11&l3=182&model=485&modelmenu=1

Hans

Fra : zczc

Dato : 09-05-05 23:33

"Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen og hvad er bedst ???

Forskellen er 300.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-05-05 00:44

zczc wrote:
> "Morten Bo Jensen" <giant[AT]post.cybercity[DOT]dk> skrev i en meddelelse

> Forskellen er 300.

ja eller ca 63% om man vil