Chipset køler på ASUS A8N-SLI støjer
Fra : Noerlev

Dato : 30-04-05 07:24

Min Chipset køler kører med 8000-8300 omdrejninger og støjer irriterende
meget.

Jeg kan forstår, efter at have søgt på nette, at det er et typisk problem,
og at man risikere at den begynder at køre med over 9000 omdrejninger.

Er det et problem i er stødt ind i, og har i gjort noget for at løse det?

Noerlev

Fra : Fam,Merrild

Dato : 30-04-05 07:57

Hej
ja mit også men,det er løst
monterer en zalman pasiv køler og det er løst
koster ca 30-40kr

Fra : Noerlev

Dato : 30-04-05 08:13

"Fam,Merrild" <m.merrild@nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> ja mit også men,det er løst
> monterer en zalman pasiv køler og det er løst
> koster ca 30-40kr

Det er også det jeg tænke på at gøre. Skal man have bundkortet ud for at
foretage montagen?

Noerlev

Fra : Jonas Pedersen

Dato : 30-04-05 17:21

Fam,Merrild wrote:
> Hej
> ja mit også men,det er løst
> monterer en zalman pasiv køler og det er løst
> koster ca 30-40kr

På diverse fora rundt omkring har jeg læst at man nemt kan komme til at
ødelægge kernen på chipsettet, når man monterer anden køler. Lidt
ligesom der var problemer med på de gamle AMD CPU'er.

Virker kernen meget skrøbelig på sådan en sag på et A8N-SLI/deluxe kort?

--
Jonas Pedersen - jonas(a)chown.dk
http://chown.dk & http://pictureshow.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-05-05 19:03

Jonas Pedersen wrote:

> [...]
> ligesom der var problemer med på de gamle AMD CPU'er.
>
> Virker kernen meget skrøbelig på sådan en sag på et A8N-SLI/deluxe kort?

Synes nu ik det var så slemt, det er rigtigt at kernen er blottet mere
eller mindre men den virker nu solid nok

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 30-04-05 15:02

Noerlev wrote:
> [...]
> og at man risikere at den begynder at køre med over 9000 omdrejninger.
>
> Er det et problem i er stødt ind i, og har i gjort noget for at løse det?

Jeg har MSI K8N-SLI og der var også en støjende chipset køler...

Jeg har købt en zalman NB47J og smidt på, og det fungerer glimrende, den
er ikke så svær at montere, der er en video-guide på
http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=71&code=014

Du kan se min i funktion på
http://memos.dk/sbn/zalman-coolers.jpg

Fra : Noerlev

Dato : 30-04-05 20:30

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har købt en zalman NB47J og smidt på, og det fungerer glimrende, den
> er ikke så svær at montere, der er en video-guide på

Ja, på video-guiden ser det let ud. Man skal åbenbart ikke have bundkortet
afmonteret for at sætte køleren på.

Jeg kan se, at vi har sammen grafikkort køler, den virker jo fint. Jeg vil
sikkert gå efter Zalman løsningen.

Noerlev

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-05-05 19:00

> Ja, på video-guiden ser det let ud. Man skal åbenbart ikke have bundkortet
> afmonteret for at sætte køleren på.

Du er nødt til at pille motherboardet ud, for at fjerne den oprindelige
køler, som jo sidder fast med de der push pins... så klemmer man dem
bare sammen med en tang og skubber dem ud af det hul de sidder i, så er
køleren fri. Jeg tørrede så chipsettet af med en vatpin med sprit, så
alt det lyserøde tyggegummi-snask blev fjerne, og så gav jeg den en
omgang af zalmans kølepasta, og trykkede zalman køleren fast

> Jeg kan se, at vi har sammen grafikkort køler, den virker jo fint. Jeg vil
> sikkert gå efter Zalman løsningen.

Ja den er lækker, siger nada ved 5v og holder det koldere end std. køleren

Fra : Nicolai

Dato : 01-05-05 09:51

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har købt en zalman NB47J og smidt på, og det fungerer glimrende, den
> er ikke så svær at montere, der er en video-guide på

Nu har jeg slet ikke prøvet SLI kort, så min erfaring er mangelfuld, men på
billedet har jeg set, at chipset køleren sidder i vejen for det 2.
grafikkort, hvis man skal køre SLI. Så den kan du vel ikke have på, med SLI
funktionen kørende?

Så er spørgsmålet, er det meningen at et evt. 2. grafikkort skal være så
kort, at det ikke går ind over chipsettet, eller er blæseren så lav, at
kortet kan gå ind over uden at ramme?

Nu ved jeg ikke lige med det her bundkort, men nogle bundkort har været
meget uheldige med placeringen af diverse komponenter.

Nicolai

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 01-05-05 19:02

Nicolai wrote:

> [...]
> billedet har jeg set, at chipset køleren sidder i vejen for det 2.
> grafikkort, hvis man skal køre SLI. Så den kan du vel ikke have på, med SLI

Jo det kan der være noget om, hvis jeg en dag vil køre SLI (måske når
mit ATI kort bliver for gammelt) må jeg jo bare smide den gamle køler på
igen

> Så er spørgsmålet, er det meningen at et evt. 2. grafikkort skal være så
> kort, at det ikke går ind over chipsettet, eller er blæseren så lav, at
> kortet kan gå ind over uden at ramme?

Meningen er nok bare at man skal bruge motherboardet med den originale
køler, og leve med støjen, hvis man insisterer på at have 2 gfx kort
siddende og pumpe...

> Nu ved jeg ikke lige med det her bundkort, men nogle bundkort har været
> meget uheldige med placeringen af diverse komponenter.

True. men det er blevet meget bedre end for 5 år siden