ASUS A8N-Deluxe SLI - Cool & Quiet
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 26-04-05 17:01

Hej NG,

CPU: AMD3200+ 64
Bundkort: ASUS A8N-Deluxe SLI

Jeg har netop opdateret bios på mit ASUS A8N-Deluxe SLI bundkort til rev.
1007 og har derefter installeret programmet Cool & Quiet.

Det program skulle være i stand til at sætte min CPU ned i MHz, når den ikke
er belastet og omvendt.

Den står dog hele tiden på 2000 MHz, så jeg har lidt svær ved at se idéen
med dette program?

Der er sikkert noget galt i min opsætning hos mig, men i BIOS er Cool &
Quiet-funktionen enabled og har installeret programmet i BIOS.

Hvad kan der være galt?

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : Sven

Dato : 26-04-05 17:15

Cool ¡¥n¡¦ Quiet! Technology
The motherboard supports the AMDR Cool ¡¥n¡¦ Quiet Technology that
dynamically and automatically change the CPU speed, voltage and amount of
power depending on the task the CPU performs.

To enable Cool ¡¥n¡¦ Quiet technology:
1. Turn on the system and enter BIOS by pressing the Delete key during the
Power On Self-Tests (POST).
2. In the Advanced -> CPU Configuration -> AMD CPU Cool & Quiet
Configuration menu, select the item Cool N¡¦Quiet and set it to Enabled.
3. In the Power menu, select the item ACPI 2.0 Support and set it to Yes.
4. Save your changes and exit BIOS Setup.

If you are using Windows 2000/XP operating system:
1. From the Windows 2000/XP operating system, click the Start button. Select
Settings, then Control Panel.
2. Switch to Classic View.
3. Double-click the Display icon in the Control Panel then select the Screen
Saver tab.
4. Click the Power... button. The following dialog box appears.
5. From the Power schemes combo list box, select Minimal Power Management.
6. Click OK to implement settings.

NOTE: Make sure to install the Cool ¡¥n¡¦ Quiet! driver and application when
using this feature.

På mit ASUS-board er flg nødvendig for at Cool& Quiet virker:
<snip fra readme.txt>

Sven

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 26-04-05 19:16

Hej Sven,

> The motherboard supports the AMDR Cool ¡¥n¡¦ Quiet Technology that
> dynamically and automatically change the CPU speed, voltage and
> amount of power depending on the task the CPU performs.

[SNIP]

Jeg har været igennem vejledningen, men Cool & Quiet-programmet i WinXP SP2
siger forsat, at jeg kører med 2000 MHz konstant.

Har også ændret til "Minimal Power Management" selvom jeg ikke kan se, hvad
det skal gøre godt for?

"cool&quiet.exe" har jeg sat til at starte op md Windows, men er det
nødvendigt?

Kan ikke se, hvad jeg gør forkert...

Fra : Hans

Dato : 26-04-05 19:35

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
> WinXP SP2 siger forsat, at jeg kører med 2000 MHz konstant.
>
> Har også ændret til "Minimal Power Management" selvom jeg ikke kan

Det er den indstilling under Strømforsyning som aktiverer Cool & Quiet, så
det er rigtigt nok.

> "cool&quiet.exe" har jeg sat til at starte op md Windows, men er det
> nødvendigt?

Nej. Programmet viser kun CPU'ens tilstand.

> Kan ikke se, hvad jeg gør forkert...

Noget kunne tyde på at din maskine afvikler en proces i baggrunden, som
forhindrer CPU'en i at gå i Cool & Quiet tilstand. Hvad siger Joblisten
under fanen Processer?

Hans

Fra : Hans

Dato : 26-04-05 19:40

Glenn Rasmussen wrote:

> Kan ikke se, hvad jeg gør forkert...

Har du også installeret driveren til CPU'en fra Support CD'en?

Hans

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 26-04-05 22:11

Hej Hans,

> Har du også installeret driveren til CPU'en fra Support CD'en?

Så virker det! Fik installeret "Athlon 64 Processor Driver" fra CD'en og så
virkede det, men dog ikke godt nok.

Når jeg vil spille FIFA 2005 er spillet rigtig, rigtig langsomt. Har prøvet
nogle andre spil uden problemmer, men ved FIFA 2005 vil den tilsyneladende
ikke sætte farten op og så kan det spil jo desværre ikke spilles .

I BIOS har jeg noget, som hedder "Q-fan" - hvad er det? Den står p.t. på
"Disable".

Mange tak for hjælpen!

Fra : Hans

Dato : 26-04-05 22:23

Glenn Rasmussen wrote:
> [...]
> prøvet nogle andre spil uden problemmer, men ved FIFA 2005 vil den
> tilsyneladende ikke sætte farten op og så kan det spil jo desværre

Hvis det er et enkelt spil som driller, så må du gå ind i Strømstyring og
vælge et andet skema end Minimal Strømstyring, da CPU'en så vil køre 2 GHz
hele tiden, og så bagefter ændre indstillingen tilbage igen. Jeg har godt
nok ikke oplevet det på min maskine, men der skal såmænd nok være flere spil
med en lidt spøjs udnyttelse af maskinen.

> I BIOS har jeg noget, som hedder "Q-fan" - hvad er det? Den står p.t.
> på "Disable".

Det er Asus' blæserstyring. Det har ikke noget at gøre med Cool & Quiet.

Hans

Fra : Sven

Dato : 30-04-05 10:02

> [...]
> prøvet nogle andre spil uden problemmer, men ved FIFA 2005 vil den
> tilsyneladende ikke sætte farten op og så kan det spil jo desværre ikke

Et lille trick jeg måtte bruge ved noget vdeoredigering for at få min til at
sætte hastigheden op.
Åbn "Denne computer" eller et andet vindue, og lad det fylde 1/3 - 1/2 af
skærmen. Sæt musepointeren i toppen og træk billedet hurtigt rundt på
skærmen i 1 sekund eller deromkring. (Kræver, at funktionen "vis indhold
under flytning af vindue" er slået til, men det er den vist default). Klik
derpå hurtigt på din genvej til det program der ikke vil sætte hastigheden
op, og se om ikke det kan holde hastigheden oppe, når den nu er sat i vejret

> I BIOS har jeg noget, som hedder "Q-fan" - hvad er det? Den står p.t. på
> "Disable".

Q-fan er ASUS' metode til at nedbringe støjen fra din PC. Hvis den er
enablet, og du har en alm. CPU-køler (dvs ikke en termostatstyret!), så kan
Q-fan sætte blæseromdr op og ned afhængig af temp på din PC. Dette kan sænke
støjniveauet betragteligt ved f.eks internet-surf, nyhedsgruppelæsning (!)
osv., mens det nok ikke vil betyde ret meget ved spil og andre CPU-tunge
opgaver.

Sven

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 30-04-05 12:21

Hej Sven,

> [...]
> Dette kan sænke støjniveauet betragteligt ved f.eks internet-surf,
> nyhedsgruppelæsning (!) osv., mens det nok ikke vil betyde ret meget

Det er en In-A-Box køler som jeg har til min AMD64 3200+ - altså en
standardkøler. Så skulle det virke?

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 01-05-05 21:07

Hej igen,

> Det er en In-A-Box køler som jeg har til min AMD64 3200+ - altså en
> standardkøler. Så skulle det virke?

Jeg prøvede at slå Q-fan til og larmen fra min PC blev da også mindre, men
så begyndte min PC at beklage sig ved opstart. Den skriver, at RPM for min
blæser er for lav og derfor kritisk for min CPU.

Hvordan skal jeg forholder mig til sådan en meddelse? Skal man tage den helt
seriøs eller er det blot for at være på den sikrer side, at BIOS/PC'en
skriver således i opstarten?