Backup Batteri
Fra : SB

Dato : 23-04-05 22:38

Jeg har en ven, som har gammel PC, problemet er at computeren ikke kan
huske den indstillet dato og klokkeslet.

Jeg regner med at fejlen skyldes at det skal et nyt batteri i bundkortet.

Så spørgsmålet er om det er et standard batterei, som er ens til alle
typer bundkort man køber, eller er jeg nød til at skille pc'en ad inden
jeg køber et nyt batteri

Hilsen SB

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 23-04-05 22:43

SB <sbnospamFJERN@mail.dk> skrev:

> [...]
>
>Så spørgsmålet er om det er et standard batterei, som er ens til alle
>typer bundkort man køber, eller er jeg nød til at skille pc'en ad inden

Det kommer an på hvor gammel Pc'en er. På nogle (meget) ældre modeller
er batteriet loddet fast.

Ellers er det er Lithiumbatteri, knapcelle type 2032 der skal bruges.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : SB

Dato : 23-04-05 22:53

> Det kommer an på hvor gammel Pc'en er. På nogle (meget) ældre modeller
> er batteriet loddet fast.
>
> Ellers er det er Lithiumbatteri, knapcelle type 2032 der skal bruges.

Den er en 7-8 år gammel, jeg synes det ville være nemmer at købe en ny,
men det vil hun ikke da den er god nok til hende.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-04-05 23:15

"SB" <sbnospamFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Den er en 7-8 år gammel, jeg synes det ville være nemmer at købe en ny,
> men det vil hun ikke da den er god nok til hende.

Jeg undrer mig over, at det kan fastslåes at det er type 2032, idet jeg har
skiftet en del batterier i årenes løb, og det var ikke samme type i dem
allesammen. Diameteren var vist næsten ens på dem alle, men der var temmelig
meget forskel på tykkelsen.

Kurt

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 23-04-05 23:32

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev:

> [...]
>allesammen. Diameteren var vist næsten ens på dem alle, men der var temmelig

Det har jeg aldrig set, og jeg har haft mange motherboards gennem
hænderne i de sidste 15 år. Derfor er jeg stadig temmelig sikker på at
det er et 2032 der bruges. Men det kan jo findes ud af .

Det har så mest været bambus-pc'er og det skulle ikke undre mig hvis IBM
eller Compaq på et tidspuknt ikke har fulgt den vanlige standard.

Kan du huske hvilke motherboards der efter din erfaring bruger andre
batterier?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-04-05 22:28

"Michael Pilgaard" <mipi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du huske hvilke motherboards der efter din erfaring bruger andre
> batterier?
>
> --
> Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Nej det kan jeg ikke huske. Jeg kan kun huske, at jeg måtte rundt i flere
ebd bikse for at finde et med den rigtige tykkelse. Men det er også en del
år siden efterhånden.
De sidste par år har det stort set kun været K7S5A kortene, som jeg har
observeret har været storforbrugere af batterier.

Kurt
Kurt

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 24-04-05 22:47

> [...]

>De sidste par år har det stort set kun været K7S5A kortene, som jeg har
>observeret har været storforbrugere af batterier.

Jeg er ikke i tvivl om at du har ret i at der findes andre typer, men
jeg har bare ikke set dem. Sådan har folk jo forskellige erfaringer ...

På nogle ældre boards kunne man i øvrigt sætte et eksternt batteri til,
hvis man ikke havde mulighed for at skifte det der var loddet på.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 23-04-05 23:18

>Den er en 7-8 år gammel, jeg synes det ville være nemmer at købe en ny,
>men det vil hun ikke da den er god nok til hende.

Når den ikke er ældre er det med stor sandsynlighed ikke et batteri der
er loddet fast.
Batteriet (2032) koster fra 10 Kr. og opefter, så det billigste er nok
at skifte batteriet.

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Woodi

Dato : 24-04-05 12:51

> [...]

Jeg har heller aldrig hørt om andet end (2032) +3V og yderlig mere så må der
helst ikke gå over 3 år med at skifte batteriet (cellen)

Vh. Woodi.

Fra : Brian Lund

Dato : 24-04-05 17:29

> Jeg har heller aldrig hørt om andet end (2032) +3V og yderlig mere så må
der
> helst ikke gå over 3 år med at skifte batteriet (cellen)

Der er 2032 i 90% af alle "ældre" bundkort, der er dog nogen, men mest 486
og tidligere der bruger kondensatorer (og mange af de helt nye), eller
påloddede batterier.

Og hvorfor må man ikke bruge mere end 3 år på at skifte batteriet, så gror
man fast eller hur? ;)
Der er ingen grund til at skifte det før man får problemer (det løber tør).

Brian

Fra : SB

Dato : 24-04-05 18:49

> [...]
> man fast eller hur? ;)
> Der er ingen grund til at skifte det før man får problemer (det løber tør).

Jeg har fået oplyst(over telefon) at bundkortet hedder noget i retning af

MS5170 B.AT TX9 Mainboard

Jeg går ud fra at det er et MSI bundkort og det er ca. 7 år gammel

SB

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 24-04-05 19:29

"SB" <sbnospamFJERN@mail.dk> wrote in message

> Jeg har fået oplyst(over telefon) at bundkortet hedder noget i retning af
>
> MS5170 B.AT TX9 Mainboard
>
> Jeg går ud fra at det er et MSI bundkort og det er ca. 7 år gammel

Det ser ud til at det er et type 2032 der skal bruges.
Der er et billede af bundkortet her
http://www.allproducts.com/manufacture2/msi/ms-5170.html

Mogens

Fra : Woodi

Dato : 25-04-05 00:13

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man fast eller hur? ;)
> Der er ingen grund til at skifte det før man får problemer (det løber

Det kan give ærgelser at cellen er nede.
Omvendt skal man heller ikke vente til det er for sent -
eller som billist køre på reservetanken hele tiden.
Efter 3 år er der under 25% ydelse tilbage.
Det er bedre at forebygge, end at helbrede.

Vh. Woodi.

Fra : SB

Dato : 25-04-05 15:48

Mange tak for hjælpen