Hastighed? (windows/bios)
Fra : Peter Jensen

Dato : 22-04-05 10:51

Hej,

Jeg har lige købt nyt bundkort og CPU. Der er tale om 3Ghz. I
enhedshåntering i WindowsXP står der 3000mhz. Perfekt. I BIOS står der
1800mhz !!

Hvorfor denne forskel, og hvad er korrekt?

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-04-05 11:12

Peter Jensen wrote:

> Jeg har lige købt nyt bundkort og CPU.

Hvilken CPU?

> Der er tale om 3Ghz.

Sikker? Står det på kvitteringen?

> I enhedshåntering i WindowsXP står der 3000mhz. Perfekt.

Måske tager Windows fejl. Det er set før.

> I BIOS står der 1800mhz !!

Det er sikkert det rigtige så.

> Hvorfor denne forskel,

Mon ikke du har en CPU der hedder noget med "3000+" ?
I så fald skal den heller ikke køre med en frekvens på 3 GHz.

> og hvad er korrekt?

BIOS'en har ret.

--
Mvh. Lars

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-04-05 11:33

På kvitteringen står der "Athlon 64 3000+ box 2.0ghz"

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-04-05 11:51

Peter Jensen wrote:

> På kvitteringen står der "Athlon 64 3000+ box 2.0ghz"

Okay, så burde den køre med en frekvens på 2000 MHz.

Jeg vil tro at din PC understøtter "Cool'n'Quiet". Som jeg har forstået
det, så sørger det for at justere blæserhastighed og spænding/frekvens på
CPU'en. Måske er det derfor du har set de 1800 MHz?

Det kan selvfølgelig også være, at du ikke har fået det du har betalt for.
Der er da vist både en Athlon64 der kører 1,8 Ghz og en der kører 2 GHz.

AMD har nogle værktøjer der kan hjælpe dig med at identificere din CPU.
http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_9706,00.html

--
Mvh. Lars

Skriv under det du kommenterer og fjern resten.

Fra : Morten Brokjær Klost~

Dato : 22-04-05 12:12

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> wrote in message
> Det kan selvfølgelig også være, at du ikke har fået det du har betalt for.
> Der er da vist både en Athlon64 der kører 1,8 Ghz og en der kører 2 GHz.

Ja, 1,8 Ghz udgaven af 3000+ (alias Winchester) er hurtigere, varmer mindre
og bruger mindre strøm.

Jeg vil ikke brokker mig.

Br,
Morten

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-04-05 08:51

> Okay, så burde den køre med en frekvens på 2000 MHz.
Ikke hvis det er socket 939

> Jeg vil tro at din PC understøtter "Cool'n'Quiet". Som jeg har forstået
> det, så sørger det for at justere blæserhastighed og spænding/frekvens på
> CPU'en. Måske er det derfor du har set de 1800 MHz?

Nej. CnQ sætter hastigheden ned til 1GHz ved at sænke multiplieren til 5

> Det kan selvfølgelig også være, at du ikke har fået det du har betalt for.
> Der er da vist både en Athlon64 der kører 1,8 Ghz og en der kører 2 GHz.

Ja forskellige sockets, og S939 yder bedre med dual channel, derfor
svarer en 1.8'er til en 2.0'er

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 28-04-05 08:50

Peter Jensen wrote:
> På kvitteringen står der "Athlon 64 3000+ box 2.0ghz"

Det er nok en fejl, en 3000+ model kører 1800MHz.

Og så husk lige at svare UNDER folks spørgsmål og ikke over