IDE og SATA - Kan de ikke køre sammen ?
Fra : JL

Dato : 16-04-05 17:35

Kan IDE og SATA harddiske ikke køre sammen? Jeg har for nylig købt et
A8N -SLI motherboard fra ASUS og købte dertil en SATA-harddisk. Nu når jeg
vil sætte min "gamle'" 160 gb IDE harddisk til systemet kan jeg hverken
boote fra den ene eller den anden harddisk.

Jeg får den der meddelelse når man prøver at starte op uden en hardisk
installeret. (begge harddiske bliver genkendt af bios)

Fra : N/A

Dato : 16-04-05 18:21

Fra : kenzo

Dato : 16-04-05 18:21

> Hvad hedder den der meddelse lige som vi alle vil/skal kende?

No system disk ( tror jeg det hedder)

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-04-05 18:31

"kenzo" <kenzo21 FJERN @sol.dk> crashed Echelon writing

> No system disk ( tror jeg det hedder)

Kan det skyldes bundkortet prøver at starte op på PATA disken kun, og der
ikke er nogen boot MBR på den disk?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-05 18:48

kenzo skrev:

> No system disk ( tror jeg det hedder)

IDE-disken kommer ind på førstepladsen, når den sidder i en maskine
(PATA før SATA). Kan der bootes på PATA-disken?

Fra : JL

Dato : 16-04-05 20:21

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> wrote in message

> IDE-disken kommer ind på førstepladsen, når den sidder i en maskine
> (PATA før SATA). Kan der bootes på PATA-disken?

Ok.

Nej, der kan ikke bootes fra PATA disken. Det er lager-harddisk. Windows XP
er installeret på SATA disken og jeg vil gerne have at det er denne der
bootes fra. Kan dette slet ikke lade sig gøre?

Jeg prøvede forresten at gå ind i boot-menuen (ikke inde i selve bios) og
valgte specifikt SATA harddisken, men den siger stadig "no sytem disk". Så
længe PATA-disken sidder i kan den ikke starte.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-05 20:41

JL skrev:

> Nej, der kan ikke bootes fra PATA disken. Det er lager-harddisk.
> Windows XP er installeret på SATA disken og jeg vil gerne have at det
> er denne der bootes fra. Kan dette slet ikke lade sig gøre?

Jo, men det kræver at du får Windows' boot-filer på PATA-disken. Hent
hjælp i dk.edb.system.ms-windows

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-04-05 00:46

> Jo, men det kræver at du får Windows' boot-filer på PATA-disken. Hent
> hjælp i dk.edb.system.ms-windows

Overhovedet ikke. BIOS skal bare starte fra SATA disken, som den altid
har gjort, dvs "springe over" PATA disken - kører selv med SATA som
systemdisk, og en IDE pri.master som lager (nforce4 controller)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-04-05 10:38

Esben von Buchwald skrev:

> Overhovedet ikke. BIOS skal bare starte fra SATA disken, som den
> altid har gjort, dvs "springe over" PATA disken - kører selv med SATA

Kender du JL's bundkort?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-04-05 00:13

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]

Har selv et MSI K8N-SLI, det er samme chipset og PATA/SATA controller
der sidder

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-04-05 21:01

"JL" <sdghy@dhdf.dk> crashed Echelon writing

> Jeg prøvede forresten at gå ind i boot-menuen (ikke inde i selve bios)
> og valgte specifikt SATA harddisken, men den siger stadig "no sytem
> disk". Så længe PATA-disken sidder i kan den ikke starte.

Tjek boot order i BIOS, måske understøtter den direkte at den først skal
kigge på SATA diskene eller SATA controlleren før den kigger på PATA.

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 16-04-05 22:33

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:

>IDE-disken kommer ind på førstepladsen, når den sidder i en maskine
>(PATA før SATA). Kan der bootes på PATA-disken?

Man plejer da at kunne vælge bootsekvens i BIOS, også når det gælder
PATA/SATA?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-04-05 10:40

Michael Pilgaard skrev:

> Man plejer da at kunne vælge bootsekvens i BIOS, også når det gælder
> PATA/SATA?

Sikkert nok, men det skal vælges. Default er PATA før SATA.

Fra : Peet

Dato : 17-04-05 00:45

> IDE-disken kommer ind på førstepladsen, når den sidder i en maskine
> (PATA før SATA). Kan der bootes på PATA-disken?

Hvad mener du lige med det, man definerer da selv hvilken
disk der skal bootes fra.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-04-05 10:40

Peet skrev:

> Hvad mener du lige med det, man definerer da selv hvilken
> disk der skal bootes fra.

Hvis man ikke definerer noget, så vælges PATA. PATA før SATA og SCSI.

Fra : JL

Dato : 16-04-05 20:17

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message

> Hvad hedder den der meddelse lige som vi alle vil/skal kende?

Jeg kunne ikke lige huske det. Men som kenzo skrev. "No system disk"

Fra : Woodi

Dato : 17-04-05 03:12

"JL" <sdghy@dhdf.dk> skrev i en meddelelse

> "Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message

> Jeg kunne ikke lige huske det. Men som kenzo skrev. "No system disk"

Huskede du da du lagde WinXP ind at trykke F6 oprette anden raid driver fra
en diskette af..
Bagefter trykker du F11 når den kører og derefter vælger du den startende
enhed.

Vh. Woodi.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-04-05 10:20

"Woodi" <woodimail@jubii.dk> crashed Echelon writing

> Huskede du da du lagde WinXP ind at trykke F6 oprette anden raid
> driver fra en diskette af..

Det må han have husket eftersom han giver indtrykket af at have installeret
XP og det virkede indtil han satte PATA disken i.

--
Bjarke Andersen

Fra : JL

Dato : 17-04-05 18:32

"Woodi" <woodimail@jubii.dk> wrote in message news:4261c5e7$0$701

> [...]
> fra en diskette af..
> Bagefter trykker du F11 når den kører og derefter vælger du den startende

Jeg trykkede ikke F6 på noget tidspunkt. Jeg samlede min nye computer og
installerede windows XP på den nye SATA disk. Det er så først nu jeg gerne
vil have min 120 gb IDE/PATA disk som lager-disk. Er dette ikke muligt uden
at skulle reinstallere Windows?

Folk nævner noget om at man kan ændre rækkefølgen i BIOS, om det skal være
PATA eller SATA først. Jeg har ledt og ledt, men der er ikke umidelbart
noget der tyder på at den indstilling er til stede i min BIOS.

Fra : Madsen

Dato : 18-04-05 00:24

JL wrote:

> [...]
> være PATA eller SATA først. Jeg har ledt og ledt, men der er ikke
> umidelbart noget der tyder på at den indstilling er til stede i min

Se i manual under boot menuen afsnit 4.6 i afsnit 4.6.3 "Hard disk drives"
sæt den disk du vil boot på som nr 1.( når du sætter mere end en hard disk
på skal du ændre her).
Manual:
http://www.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socket939/A8N-SLI/e1947_a8n-sli.pdf
--
Madsen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 19-04-05 00:15

> [...]
> en diskette af..
> Bagefter trykker du F11 når den kører og derefter vælger du den startende

Ikke nødvendigt på nForce4's SATA controller, den er understøttet i BIOS
og selv Win98 og DOS kan bruge drevene uden ekstra drivere...

Det er kun hvis man kører nVIDIA RAID at man skal smide drivere til
WinXP under installation

Fra : Brian Ottens

Dato : 12-05-05 06:50

Jeg har tidligere fundet ud af at visse bundkort ikke kan køre med
sata og "normale" (ata) diske samtidlig. min asus bundkort skulle
først have version XXX bios. problemet var bare at version XXX
først blev lanceret 2 -3 måneder efter jeg havde købt boardet.
så tjek hjemmesiden for evt. opdateringer af bios.

brian

--
Hilsen Brian

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 18-04-05 20:18

Du må have sat bios til at boot fra P-ata det er som Esben skriver bios der
bestemmer boot række følgen, hvis du holder f8 tasten nede kan du se hvilke
drev du har mulighed for at boot fra +mbr, ellers prøv at tag P-ata disken
ud igen bare for at se boot række følgen. Din boot disk er vel instaleret i
Nvida eller silicon S-ata controleren ?
Venligst Glenn.

Fra : Woodi

Dato : 18-04-05 23:41

"Glenn Hagedorn" <glennh@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> disken ud igen bare for at se boot række følgen. Din boot disk er vel
> instaleret i Nvida eller silicon S-ata controleren ?

Nvidia er det ikk de "Lilla"150 mHz og silicon der er "Orange"133 mHz.
tænkte på når man nystarter en pc op med winXP og trykker F6 indlæs anden
Raid controler er det så ikke den "lilla" sata diskette man indlæser først
der eller hvordan er det lige??

Vh. Woodi.

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 19-04-05 11:02

> [...]
> Raid controler er det så ikke den "lilla" sata diskette man indlæser først

På fotoet asus hjemme side er Nvida S-ata controleren sort og Silicon S-ata
er rød de køre minium 150Mhz og er faktisk oppe på 300Mhz nu men HD
understøtter ikke hastighed endnu. Standarten 100 og 133Mhz er P-ata men det
er af mindre betydning om det er 100 eller 300Mhz med mindre du køre raid,
ved raid skal f6 tasten bruges, for at angive controleren fra cd-rom drev
eller floppy drevet du skal huske ctrl + S for at komme ind i controler
menuen her skal du angive din disk uanset om du har en eller flere diske.
Venligst Glenn.