Socket 754 vs. 939?
Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 13:59

Jeg skal bruge en ny processor til max.1500-1700 kr. og er interesseret i en
AMD Athlon 64.

Skal man gå efter socket 754 eller 939 og hvad er der af fordele/ulemper???

Evt. hvilket bundkort anbefales til max. 1000-1200 kr.?

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 16-04-05 14:07

> Skal man gå efter socket 754 eller 939 og hvad er der af
> fordele/ulemper???

Socket 754 er på vej ud af markedet, så jeg ville helt klart gå efter 939.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 14:27

"Søren Kirkegård" <no@spam.com> skrev i en meddelelse

> Socket 754 er på vej ud af markedet, så jeg ville helt klart gå efter 939.

Hvilket chipssæt skal man gå efter???? VIA K8T890, nVidia nForce4 SLI eller
nVidia nForce4 Ultra eller noget helt andet? (og jeg er kun interesseret i
Asus bundkort!!)

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 16-04-05 14:37

> Hvilket chipssæt skal man gå efter???? VIA K8T890, nVidia nForce4 SLI
> eller

Jeg ville snuppe nForce4 SLI.

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 14:46

> Jeg ville snuppe nForce4 SLI.

Nogen som har links til nogle tests af de forskellige chipsæt????

Fra : Brian Lund

Dato : 16-04-05 17:09

> Nogen som har links til nogle tests af de forskellige chipsæt????

Bemærk at der ingen AGP port er på nforce4 SLI kort!
Så hvis du har et AGP kort skal du ud og investere i et PCI express kort...

Brian

Fra : Olesen

Dato : 16-04-05 14:47

> Jeg ville snuppe nForce4 SLI.

Eller vente til ATI kommer med en løsning,
hvor du ikke behøver samme type gfx-kort,
men kan blande som du lyster..OG hvor
spillene ikke skal være skrevet om før
det virker..

Fra : Jakob M

Dato : 16-04-05 19:44

> Socket 754 er på vej ud af markedet, så jeg ville helt klart gå efter 939.

Socket 754 er overhovedet ikke på vej ud, den skal erstatte socket A som
AMDs budget platform, og kommer til at eksistere parallelt med socket 939.

Mvh
Jakob

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 17-04-05 00:14

> Socket 754 er overhovedet ikke på vej ud, den skal erstatte socket A som
> AMDs budget platform, og kommer til at eksistere parallelt med socket 939.

Socket A har aldrig været en budget platform, det var blot platformen
for AMD's forrige generation.

Og eftersom der ikke er kommet andet end mobile CPUer og Sempron CPUer
med de nye kerne, til Socket 754, og ej heller nye boards med ting som
SLI osv. kan man vel næppe sige at Socket 754 er fremtiden, til andet
end mobile brug!

Fra : Jakob M

Dato : 17-04-05 19:34

> Socket A har aldrig været en budget platform, det var blot platformen for
> AMD's forrige generation.

Ikke oprindeligt, men nu er socket A blevet budget platformen.

> [...]
> de nye kerne, til Socket 754, og ej heller nye boards med ting som SLI
> osv. kan man vel næppe sige at Socket 754 er fremtiden, til andet end

Forskellige produkter til forskellige markeder. Når AMD snart stopper
produktionen af Socket A er der kun s754 og s939 tilbage. Socket 754 til dem
der bare vil have noget billigt, og s939 til dem der gerne vil betale for
SLI, dual channel RAM osv. Det er ikke et spørgsmål om enten-eller men
både-og.

Mvh
Jakob

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-04-05 17:14

"Mikkel" <-> crashed Echelon writing

> Skal man gå efter socket 754 eller 939 og hvad er der af
> fordele/ulemper???

Mobile A64 bliver lavet til 754, men AMD har udtalt at 754 vil blive
udfaset, dog vides endnu ikke hvornår.

--
Bjarke Andersen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-04-05 17:36

Mikkel wrote:
> [...]
>
> Skal man gå efter socket 754 eller 939 og hvad er der af fordele/ulemper???
>
> Evt. hvilket bundkort anbefales til max. 1000-1200 kr.?

CPU: vælg en S939 AMD 3200+ eller 3500+, sørg for at få en 90nm - og få
den i BOX udgave, så følger der en god køler med uden at det koster ret
meget mere

MB: vælg et motherboard med nForce 4 Ultra eller SLI chipset, det giver
bedst performance

Læs denne test.
http://memos.dk/sbn/hardware2005/

ang. motherboard så kig her, asus er den store taber af denne test, jeg
besluttede mig for et MSI efter at have læst den
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-05 17:57

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> CPU: vælg en S939 AMD 3200+ eller 3500+, sørg for at få en 90nm - og få
> den i BOX udgave, så følger der en god køler med uden at det koster ret
> meget mere

Hvorfor ikke købe en ThermalTake cpu-køler stedet??? De ligger mellem 16-21
db og nogle af dem endda helt uden køler hvor det kun er en køleprofil og de
koster fra 200-350 kr.

Fra : Søren Kirkegård

Dato : 16-04-05 19:09

> Hvorfor ikke købe en ThermalTake cpu-køler stedet??? De ligger mellem
> 16-21 db og nogle af dem endda helt uden køler hvor det kun er en
> køleprofil og de koster fra 200-350 kr.

Jeg tror, at Esben ikke vælger det, fordi du nævner et budget på x antal
kroner og ikke nævner noget om knap 400 kroner til en køler i det. :)

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-04-05 19:28

> Hvorfor ikke købe en ThermalTake cpu-køler stedet??? De ligger mellem 16-21
> db og nogle af dem endda helt uden køler hvor det kun er en køleprofil og de
> koster fra 200-350 kr.

Dette var også min tanke inden jeg købte mit system. Men læs den test
jeg har lagt op (det er derfor den ligger der)

Standard køleren fra AMD er helt fin, og en 90nm CPU fra AMD giver ikke
ret meget varme, så det meste af tiden kører køleren omkring 900 RPM,
hvilket slet ikke kan høres hvis der også er harddiske osv. i maskinen
som snurrer.

Og problemet med en passiv CPU køler uden blæser, er at man så er nødt
til at have mere luftcirkulation i kabinettet, og så har man pludselig
et nyt sted der kommer larm fra