Scsi terminering
Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 29-05-01 16:51

Hej

Jeg har en Adaptech 2940U2W controller hvor jeg har en ibm disk, cd-rom drev
og en cd brænder siddende men jeg har problemer med termineringen håber der
er en der kan hjælpe.
ibm disken sidder på den ene 80 pins connector (termineret)
cd-drevet sidder på den interne 50pins connector (termineret)
brænderen sidder på den eksterne 50 pins connector (termineret)
er dette korrekt??

Med venlig hilsen

Christoffer Dahl Petersen

Fra : ZiCoN

Dato : 29-05-01 17:21

Det jeg plejer at gøre er: SCSI adapteren skal ALTID ha det sidste id nr
(sikkert 7 eller 9). Sørg for at adapteren terminere automatisk... så skal
du sådan set bare sørge for dine enheder (drev) ikke har det samme id nr...
så sørger adapteren for at de bliver termineret... jeg har KUN jumpere i
mine drev for at gi dem et id

Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 29-05-01 17:55

Hej ZiCon!

Takker for det hurtige svar.
Jeg har prøvet dit forslag, men jeg får bare fejlen, at der ikke blev fundet
nogen terminering og at bios ikke blev installeret :( Det skal lige siges at
jeg booter fra scsi disken (som har id 0 (cdrom har id 1 og brænder id 2))
Mit problem er at hvis jeg ikke har det eksterne drev tilsluttet (læs: jeg
skal fjerne det helt fra porten) starter computeren fint op, også selv om
cdrom drevet er termineret eller ej, men så snart jeg sætter det eksterne
drev til så stopper computeren bare ved scsi bios'en!

Håber nogen kan hjælpe mig ..... er snart desperat!

Mvh

Christoffer Dahl Petersen

Fra : ZiCoN

Dato : 29-05-01 18:12

Hvis det næste drev har id 3... prøv lige at ændre det til id 4... jeg har
haft MANGE problemer med id 3... jeg ANER ikke hvorfor... men 3'eren VIL
bare drille

Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 29-05-01 18:41

Hej (igen) ZiCon

Det her, _det_ er skummelt!!!!
Hvis jeg gør, som du sagde, sætter den eksterne (cd-brænderen) til id 4, og
boot-hd'en har id0 og cd-rom drevet har id1, ja, så starter maskinen op!?!
Men, men.... pludselig se kontrolleren kun hd'en som en 40 (altså
overførselsmæssigt) hvor den tidligere så den som en 80 !?!
- Har du en forklaring på det?

Men ellers tusind tak for hjælpen, det var kanon!
Jeg vil ha' dig med i min aftenbøn :)

Ha' det fortsat pænt

Christoffer Dahl Petersen

Fra : Bruun

Dato : 29-05-01 20:01

Hejsa,
"Christoffer Dahl Petersen" <duca@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Men, men.... pludselig se kontrolleren kun hd'en som en 40 (altså
> overførselsmæssigt) hvor den tidligere så den som en 80 !?!

SCSI-controlleren er bygget op på en sær måde =)

Det er sikkert noget af samme måde som min Ultra160. Da disken sad på samme
bus/kanal som mit dvd drev og min brænder blev den droslet ned til 80. Så
flyttede jeg den over på den anden bus/kanal så funkede det. Lad HD'en sidde
alene og cdrom drevne alene.

Din controller burde kunne autoterminere. Tjek det lige inde i bios'n.

Mvh Kim Bruun

Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 31-05-01 09:02

--klip--
> Lad HD'en sidde
> alene og cdrom drevne alene.
>
> Din controller burde kunne autoterminere. Tjek det lige inde i bios'n.
--klip--

Undskyld den lange svartid, men min computer f**** up for vildt :( efter jeg
installerede min ide raid på bundkortet. Men jeg må være positiv og se det
sådan er jeg næsten havde glemt hvordan sådan en ser ud :) (har ikke haft en
siden skiftet til win2k for 1½ år siden :)) btw. er der nogen der har haft
en ligende fejl med controlleren og evian.sys?

Nå, men tilbage til det, det handler om, HD'en sidder alene på den interne
80 lvd kanal, mens cd-rom drevet sidder på den interne 50 pins kanal og
cd-rom brænderen sidder på den eksterne kanal...har den eksterne kanal og de
to interne 80 pins kanaler noget med hinanden at gøre?

mvh

Christoffer Dahl Petersen

Fra : JLL

Dato : 29-05-01 18:42

Nej det er ikke rigtigt!!
Du har 3 strenge ud fra din ctrl.
det understøttes ikke.
Du kan kun bruge 2 strenge, eks. de 2 interne eller 1intern + 1ekstern.
VH

Fra : Christoffer Dahl Pet~

Dato : 29-05-01 18:58

"JLL" <jenslar@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Nej det er ikke rigtigt!!
> Du har 3 strenge ud fra din ctrl.
> det understøttes ikke.
Ifølge manualen (http://www.adaptec.com/pdfs/user_guides/aha2940u2w_ur.pdf
side 32) understøtter 2940u2w at du bruger alle 3 udgange/strenge og har
lige fået det til at kører efter jeg skiftede den eksterne id til 4
(tidligere 3) efter et tip fra ZiCon (se evt. tidligere i tråden)

Men ellers tak for hjælpen.

Christoffer Dahl Petersen

Fra : JLL

Dato : 29-05-01 19:20

Sorry.....2940u2w og ikke 2940......hvad jeg nu ellers har af lam
undskyldning

Fra : JLL

Dato : 29-05-01 18:47

Men du kan da bare skaffe en converter til det interne cd -drev og sætte
disk og drev sammen. (ja jeg ved godt der er nogen der tilter nu ,men så
kører det da). husk da kun at terminere det sidste led på strengen.
God fornøjelse