SPDIF, hvad kan jeg bruge det til?
Fra : JS

Dato : 02-04-05 11:53

Jeg har et Asus P4PE bundkort med tilhørende SPDIF-kort.
Hvad kan jeg bruge det til og hvilke kabler skal der bruges for at forbinde
det til min forstærker, som jeg formoder er muligt?

Tak for hjælpen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 02-04-05 12:15

JS wrote:
> [...]
> Hvad kan jeg bruge det til og hvilke kabler skal der bruges for at forbinde
> det til min forstærker, som jeg formoder er muligt?

Hvis det en elektrisk udgang med RCA phonostik, skal du bare have et
kabel med phonostik i begge ender, og sætte det imellem forstærker og
computer (et hvilket osm helst lyd eller videokabel med RCA stik kan bruges)

Hvis det er en optisk udgang skal du købe et optisk kabel mellem PC og
forstærker - lidt dyrere

Fra : JS

Dato : 02-04-05 16:07

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (et hvilket osm helst lyd eller videokabel med RCA stik kan bruges)
>
> Hvis det er en optisk udgang skal du købe et optisk kabel mellem PC og

Tak for svaret.
Der et phono og et "firkantet" stik. Er det firkantede stik til optisk
kabel?
Hvordan bliver det stereo når der kun er et stik? Er det en speciel indgang
i forstærkeren der skal anvendes?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 02-04-05 16:38

> [...]
> kabel?
> Hvordan bliver det stereo når der kun er et stik? Er det en speciel indgang

Ja din forstærker skal have en digital indgang , og skal evt. sættes til
at modtage digitalt input... på min Sony forstærker, skal jeg vælge
TV/SAT indgangen for at få lyd fra den optiske indgang, og DVD/LD
indgangen for at få lyd fra den elektriske indgang.

Når signalet er digitalt kan der godt være flere kanaler i samme kabel,
du kan også få 5.1 (6) kanaler igennem kablet, hvis du fx. ser en DVD
film (eller XviD med AC3 lyd) på din PC og sender lyden igennem din
forstærker

Fra : JS

Dato : 02-04-05 18:00

> [...]
> kan også få 5.1 (6) kanaler igennem kablet, hvis du fx. ser en DVD film
> (eller XviD med AC3 lyd) på din PC og sender lyden igennem din forstærker

Ok, takker for svarene!