Nyt bundkort, men sikke en djungle! Nogen ~
Fra : Morten Bowman

Dato : 31-03-05 16:36

Hejsa
Mit A7V133 er slidt ned og skal fornyes.
Jeg har kigget lidt omkring men det er ikke nemt at holde tungen lige i
munden.
Kortet skal være lidt fremtidssikret. Dvs. PCI-E og DDR2 må gerne være på
kortet.
Jeg har kigget på disse:
Asus P5AD2-E Premium
Abit AA8XE Fatal1ty
ASUS A8N-SLI Deluxe

Nogen der har andre bud?
Jeg har ikke lagt mig fast på AMD/Intel.

Gerne også tip omkring CPU og ram.

Many thnx

Fra : kenzo

Dato : 31-03-05 17:28

selv er jeg ejer af ASUS P5FG2 kører med pci-e og ddr2 ram er knippel
stabilt kører med Intel socket 775
du kan evt læse om de tekniske data her:
http://usa.asus.com/prog/spec.asp?m=P5GD2&langs=09#

Fra : Morten Bowman

Dato : 31-03-05 18:43

On Thu, 31 Mar 2005 18:28:26 +0200, "kenzo" <kenzo21 FJERN @sol.dk> wrote:

>selv er jeg ejer af ASUS P5FG2 kører med pci-e og ddr2 ram er knippel
>stabilt kører med Intel socket 775
>du kan evt læse om de tekniske data her:
>http://usa.asus.com/prog/spec.asp?m=P5GD2&langs=09#

Du mener ASUS P5GD2?

Fra : kenzo

Dato : 31-03-05 23:12

> Du mener ASUS P5GD2?
Dooooh ja selvfølgelig

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 31-03-05 19:13

Et par ting at huske på:

Næste generation Windows er 64 bit = taler for en AMD 64.
P4 bruger 100-110 Watt! AMD ligger på 70 pct. af det. Prøv at regne på
din strømregning. Du bliver chokeret.
Asus er jo kvalli.

VH
Finn A. Hansen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-03-05 21:47

> Næste generation Windows er 64 bit = taler for en AMD 64.

Intels P4 6x0 serie har samme 64bit instruktionssæt som AMD

> P4 bruger 100-110 Watt! AMD ligger på 70 pct. af det. Prøv at regne på
> din strømregning. Du bliver chokeret.

http://www.tomshardware.com/cpu/20041115/pentium4_570-20.html
Læs lige denne hvis du mener at AMD64 bruger 70% af de 100W den største
P4 bruger... en AMD 3500+ bruger 3.2W idle og 31.4W ved load.

> Asus er jo kvalli.

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358
Læs denne. Asus VAR kvali...

Fra : Morten Bowman

Dato : 31-03-05 22:04

On Thu, 31 Mar 2005 22:46:37 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:

>http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358
>Læs denne. Asus VAR kvali...

Dette kort får nu gode anmeldelser alle de steder jeg har kigget:
http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3661

Dette er heller ikke ringe:
http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3587

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-03-05 22:15

Morten Bowman wrote:

> Dette kort får nu gode anmeldelser alle de steder jeg har kigget:
> http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3661
>
> Dette er heller ikke ringe:
> http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3587

Vil anbefale dig en AMD64 løsning, du får en del mere for pengene, og
den bruger mindre strøm!

Læs evt. min hardware-test som jeg jeg har sendt linket til et andet
sted i denne tråd

Fra : Thomas Hansen

Dato : 31-03-05 19:59

Hej
Hvad er dit budget?
Hvad skal maskinen bruges til?

/Thomas

Fra : Morten Bowman

Dato : 31-03-05 20:06

On Thu, 31 Mar 2005 20:59:28 +0200, "Thomas Hansen"
<thomas.hansen@gorillalite.dk> wrote:

>Hej
>Hvad er dit budget?
>Hvad skal maskinen bruges til?

5-6000 vil jeg bruge. Det skal gerne kunne bruges i nolge år.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 31-03-05 22:16

> 5-6000 vil jeg bruge. Det skal gerne kunne bruges i nolge år.

Ok. Men til HVAD? Skal den bruges til spil eller videoredigering f.eks.
Eller noget helt tredie. Det er ret væsentligt for valg af f.eks. ram
mængte og grafikkort.

/Thomas

Fra : Morten Bowman

Dato : 31-03-05 23:43

On Thu, 31 Mar 2005 23:15:56 +0200, "Thomas Hansen"

>Ok. Men til HVAD? Skal den bruges til spil eller videoredigering f.eks.
>Eller noget helt tredie. Det er ret væsentligt for valg af f.eks. ram
>mængte og grafikkort.

Sorry
Meget blandet egentlig. Jeg spiller en del, men leger også med film (rip,
redigering). Men hvis jeg skulle vælge er spil nok det vigtigste.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 01-04-05 19:14

On Fri, 01 Apr 2005 00:43:27 +0200, Morten Bowman
> [...]

> Meget blandet egentlig. Jeg spiller en del, men leger også med film (rip,
> redigering). Men hvis jeg skulle vælge er spil nok det vigtigste.

Ok. Så er 5000-6000 lidt i underkanten. Hvis der også skal være til et
hurtigt grafikkort.
Men mit bud på et godt og "fremtids sikret" system lige nu er
Et mobo DFI LANPARTY UT nF4 SLI-D
I alle de tests jeg har set får det rigtig gode anbefalinger. Og det er
forberedt til SLI. Det er ikke noget du får brug for lige nu. Men der er
muligheder i at udnytte det senere. Og med Nvidias arbejde på driver er
der flere og flere spil som kan spilles med SLI. Og alle fremtidige spil
vil sikkert være understøttet.
Cpu AMD64 3500+
Det er bedste cpu til prisen imo.
Den skal have en god køler som ikke larmer. Jeg vil foreslå en Termalright
Med en god 12cm blæser f.eks.
Ram er lidt svært. Ram priserne er faldet helt enormt på det sidste. Men
det er kun den billige ram som er bliver væsentlig billigere. Det er
irriterende at der er så stor forskel på prisen fra billig ram og top
kvalitet ram.
Hvis det er det bedste du skal have er det disse
Hvis det er nok med god billig ram kan du spare 1000.- på disse
Grafikkortet er også svært enten må man bøde en arm og et ben eller også
få man anden klasses forkrøblet udstyr.
Det billige bud er
Det dyrer men hurtigere.

Jeg har med vilje valgt Nvidia da de er forberedt til SLI. Men ATIs kort
er lige så gode hvis de bare skal køre som enkelt kort.
Det er mit bud på et godt system til spil og lidt afhvert.

/THomas

Fra : Morten Bowman

Dato : 01-04-05 19:19

On Fri, 01 Apr 2005 20:14:00 +0200, "Thomas Hansen"

Thnx Vil straks gå igang med at læse.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 31-03-05 21:32

> Nogen der har andre bud?
> Jeg har ikke lagt mig fast på AMD/Intel.
>
> Gerne også tip omkring CPU og ram.
>
> Many thnx

http://memos.dk/sbn/hardware2005/ læs denne, her står om mine
overvejelser før mit køb