ASUS P5AD2 og SATA
Fra : Peter Larsen

Dato : 24-03-05 14:16

Hej gruppe

Jeg havde for nyligt et harddiskcrash - for første gang i mit liv iøvrigt,
men det gør det jo ikke meget bedre.
Jeg havde en ældre (=4 år) IDE disk fra den forrige pc, men den stod af og
så ville XP ikke boote mere - ikke engang hvis jeg flyttede den over som
slave ville skidtet starte.

Nuvel - ikke så meget snak, jeg købte to nye SATA diske og besluttede at
sætte dem op som RAId 1 (=spejlning). Det giver selvfølgelig ikke ekstra
kapacitet - men burde gøre en crach overkommeligt.
Da jeg installerede XP (F6, vælge driver til SATA-raid) endte det hele op
med at drevet hed I:, frmfår det man ellers er vant til C:. Ikke at det
betyder noget, men lidt generende er det faktisk at skille sig af med en
meget gammel vane.
Da XP var installeret var DVD og brænder C: og D:, men efter et par boots -
blev de pludselig flyttet så C: i det mindste var ledig.
Nu er der bare lige det at man ikke kan ændre drevbetegnelsen i XP for
systemdrevet. Findes der en udvej så det lader sig gøre alligevel? dernæst
er der jo så registreringsbasen og diverse INI-filer der også skal ændres...
alt sammen noget der kun er interessant hvis det kan gøres automatisk.
Tjah ellers må jeg vel bare leve med at være blandt de få der har et I-drev
som systemdisk og J-drev som datadisk.....

Jeg har iøvrigt læst hist og pist at folk er kede af RAID-1 og ydelsen på
P5AD2? Det kan jeg ikke nikke genkendende til. Mit system kører nu så godt
som nogensinde - ydelsen er fin og viden om at data spejles er meget rar.
En af dagene vil jeg prøve at hive stikket af en disk og se hvad der sker -
systemet burde jo ikke påvirkes af det - det er teorien - noget anden er så
praksis...

/Peter

Fra : Glenn Hagedorn

Dato : 25-03-05 21:51

Din 4årig disk kan ikke tilsluttes slave med mindre du formatere den og
flytter jumper til slave eller kabel detekt.
At din Primær diske står som I skal du ikke finde dig i. I Administration
under fanen kontrol panel giver du raid betegnelsen C: og resten som du selv
syntes A: B: og E: er dog forbeholdt floppy og CD-ROM Drev, du kan sagtens
fjerne den ene disk det er jo en fulstændig spejlning der sker i raid 1.
hastigheden fordobles ved raid 1, derimod halveres den ved skrivning.
Venligst Glenn

Fra : Peter Larsen

Dato : 26-03-05 16:57

Hej Glenn

Den fik jeg ikke fat i, det er så vidt jeg ved det jeg har forsøgt?

/Peter

Fra : Ulrik Løye

Dato : 30-03-05 21:41

"Peter Larsen" <news@edboenSLET.dk> wrote in message
> Hej Glenn
>
> Den fik jeg ikke fat i, det er så vidt jeg ved det jeg har forsøgt?

Du kan ændre drevbogstav ved at højreklikke på partitionen under Disk
Management i Computer Management consollen.

Ang. hastighed så skal de skrive de samme data 2 gange - det tager selvsagt
op til dobbelt så lang tid afhængig af raid controller logikken og mængden
af controller cache. Læsning af data kan være uændret i forhold til normalt
eller op til dobbelt så hurtige - igen afhængig af raid controlleren.

/u

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-03-05 11:21

Hvorfor halveres hastigheden ved skrivning? De to diske kan vel skrive
samtidigt...

Fra : Lasse Houmøller

Dato : 31-03-05 23:23

"Glenn Hagedorn" <glennh@jubiimail.dk> wrote in message

> hastigheden fordobles ved raid 1, derimod halveres den ved skrivning.

Hvor har du det fra? Ift. alm. ikke-spejlede harddiske, udenom en
RAID-controller, er der ingen hastighedsforskel af nævneværdig betydning.
Hastigheden fordobles ikke ved læsning, og den halveres af ej heller ved
skrivning, eftersom controlleren selv sørger for at data bliver streamet og
skrevet til diskene.

/Lasse