Kører dette asynkront?
Fra : Skryder

Dato : 23-03-05 20:51

Hej NG'ere,

Da jeg vil opgradere lidt, vil jeg lige høre om min kommende AMD Barton
3200+ socket A (400 Mhz) CPU, kan køre sammen med mine PC2700 ram (333Mhz),
2 x 512Mb, eller skal jeg også have hurtigere RAM? Mit MoBo er ASUS A7N8X.

Mvh.
Søren

Fra : Sune Storgaard

Dato : 24-03-05 09:02

Skryder wrote:

> [...]
> Barton 3200+ socket A (400 Mhz) CPU, kan køre sammen med mine PC2700
> ram (333Mhz), 2 x 512Mb, eller skal jeg også have hurtigere RAM? Mit

Det kan og vil køre sammen -med hver sin hastighed. Du vil naturligvis få
hurtigere ram i pc3200, men udover det så kører nforce2 bedst med cpu og ram
synkront. Til de fleste formål vil det ikke gøre alverden til forskel, men
i spil, benchmarks osv kan det mærkes/måles.

Fra : JK

Dato : 24-03-05 09:58

On Wed, 23 Mar 2005 20:50:39 +0100, "Skryder" <Nospam@invalid.dk>
wrote:

> [...]
>2 x 512Mb, eller skal jeg også have hurtigere RAM? Mit MoBo er ASUS A7N8X.

Det kan godt køre sammen. Du skal imidlertid være lidt på vagt for at
det til at køre optimalt.

En 3200+ skal køre 11x200 (de 400 fremkommer som en faktor 2 på 200).
Altså 2.2 GHz.

Uden videre vil bios sætte CPU til at køre 11x167=1833 MHz, idet ram
bestemmer den maksimale fsb, da det er pc2700.
DDR333 fremkommer også som 2x166.

Så skal du i bios sætte ram til at køre forholdmæssigt langsommere
(5/6), så rams hastighed ved fsb200 er 166 (5/6 x 200 = 167). Samt
sætte fsb op fra 166 til 200.

Et program som CPU-Z er selvskabt til at hjælpe dig med at detektere,
hvordan det kører. Såvel efter som nu. Gå bare igang med at undersøge
det.

mvh

John

Fra : Skryder