SATA installation på MSI K8N Neo4 ?
Fra : Ukendt

Dato : 21-03-05 00:30

Jeg har en nyindkøbt Seagate Barracuda 160 GB NCQ SATA disk, som jeg gerne
vil installere Windows XP på, men er i tvivl om den rigtige fremgangsmåde.
Der er med MSI K8N Neo4 motherboardet 2 vedlagte disketter, men begge er
tilsyneladende SATA RAID drivere, og da jeg ikke har tænkt mig at køre RAID
er jeg usikker på om jeg skal installere disse under XP installationen,
eller om Windows kan finde og anvende drevet uden?

Jeg har i øvrigt hørt noget om, at SATA drevet bør tilsluttes port 3 og 4
fremfor 1 og 2 på Neo4 - er der nogen der kan bekræfte dette?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-03-05 03:06

<-= KG =-> wrote:
> [...]
>
> Jeg har i øvrigt hørt noget om, at SATA drevet bør tilsluttes port 3 og 4
> fremfor 1 og 2 på Neo4 - er der nogen der kan bekræfte dette?

Jeg har et K8N-SLI (samme chipset bortset fra SLI) og har installeret xp
på min raptor SATA disk uden problemer.

Du behøver ikke dine RAID driverdisketter, da OS automatisk finder din
SATA controller (gælder for windows XP (32 og 64 bit) samt windows 98)

Jeg gjorde blot det, at jeg pillede alle IDE harddiske fra (så SATA
disken bliver set som C drev), installerede winxp på normal vis, satte
mine IDE harddiske til og satte BIOS til at boote fra SATA disken som
standard - Jeg kan ikke se hvorfor man skulle sætte den til andet end
SATA1, det har jeg i hvert fald gjort og det kører fint. - men husk at
sætte den til den SATA controller der er indbygget i chipsettet, og ikke
den ekstra sata controller som sidder onboard - hvis der er sådan en

Fra : Aksel

Dato : 21-03-05 12:55

"<-= KG =->" <NOSPAM> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har i øvrigt hørt noget om, at SATA drevet bør tilsluttes port 3 og 4
> fremfor 1 og 2 på Neo4 - er der nogen der kan bekræfte dette?

Du skal bruge disketterne, under installation av WinXP skal du meget tidligt
i installationen trykke en F? tast for at installere ekstra SCSI drivere,
det står nederst på skærmen, så får du senere en menu hvor du skal indsætte
dine disketter.
Jeg ved godt at SATA ikke er SCSI.

Hilsen Aksel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-03-05 13:32

> [...]
> det står nederst på skærmen, så får du senere en menu hvor du skal indsætte

Nope - Windows XP finder selv de harddiske som er sat til via SATA på
nForce4, når den spørger dig hvor du vil installere windows - så der er
ingen problemer her

Det er AFAIK kun hvis man kører raid at man skal bruge disketterne, da
der ikke er tale om egentlig hardware raid, men om software raid
emuleret af driverne!

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 21-03-05 14:24

Esben von Buchwald wrote:
> [...]
>
> Det er AFAIK kun hvis man kører raid at man skal bruge disketterne, da
> der ikke er tale om egentlig hardware raid, men om software raid

Om man skal trykke F6 under installation af XP afhænger vel af om ens
SATA-disk er tilkoblet en RAID-control'er. SATA er jo bare et interface
ligesom PATA. De er jo begge IDE - i modsætning til SCSI som er noget andet.

Jeppe Høiby

We have unmistakable proof that throughout all past time, there has been
a ceaseless devouring of the weak by the strong.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-03-05 15:27

> Om man skal trykke F6 under installation af XP afhænger vel af om ens
> SATA-disk er tilkoblet en RAID-control'er.

Som spørgeren skriver: "og da jeg ikke har tænkt mig at køre RAID"

Som jeg skrev: "men husk at sætte den til den SATA controller der er
indbygget i chipsettet, og ikke den ekstra sata controller som sidder
onboard - hvis der er sådan en "

Godt så
> SATA er jo bare et interface
> ligesom PATA. De er jo begge IDE - i modsætning til SCSI som er noget
> andet.

Forskellen på de forskellige SATA controllere, ligger i om BIOS håndtere
r dem som selvstændige controllere eller som en del af IDE controlleren
(dvs. indbygget i chipsettet)

Fra : Aksel

Dato : 22-03-05 00:35

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Forskellen på de forskellige SATA controllere, ligger i om BIOS håndtere r
> dem som selvstændige controllere eller som en del af IDE controlleren

Jeg har for nylig installeret et MSI K8T bundkort med to SATA diske, på det
bundkort kunne WinXP installationen ikke finde diskene hvis jeg ikke
installerede driverne fra diskette.

Hilsen Aksel

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-03-05 13:12

> Jeg har for nylig installeret et MSI K8T bundkort med to SATA diske, på det
> bundkort kunne WinXP installationen ikke finde diskene hvis jeg ikke
> installerede driverne fra diskette.
>
> Hilsen Aksel

Men et K8T er også anderledes, det har et VIA chipset og K8N har et
nVIDIA chipset... som åbenbart har bedre legacy undstøttelse!
som sagt kunne selv windows 98 se min SATA disk uden nogen ekstra drivere!